Tuesday, April 16, 2013

Rezeki setiap kita tidak sama

Waktu itu. Balik dari Masjidilharam kami terus menuju dewan makan hotel seperti biasa. Melalui dewan makan bersebelahan dewan kami  adik menjeling ada ketam masak lemak. "Mama kenapa caterer kita tak pernah masak ketam. Adik nak makan ketamlah." Papa berjanji pada adik balik nanti kita pun boleh makan.

Restoran Perahu di Batu Pahat - Semimggu sebaik pulang dari tanah suci kami balik Batu Pahat. Malam itu kami makan malam di sini . Rindu dengan makanan dan masakan di sini yang sangat menepati selera kami sekeluarga

Ketam dan Kerapu - Teringat sewaktu di Mekah adik sibuk mahu makan ketam tetapi kami tidak jumpa. Pihak caterer juga tidak ada sekali pun menghidangkan masakan ketam. Sebagaimana janji papa kami memesan ketam idaman adik. Puas kelihatannya adik bila sudah dapat mengalahkan orang mengidam.
Aisyah - Buah hati pengarang jantung kakak ipar aku. Semakin cerdik dan ligat. Semakin petah bercakap dan tidak pelat. Air milo ais menjadi kegemaran. Tapi tahan lasak minum ais pun tidak bimbang selsema. Tahan makan pedas dan suka makan udang. Seluruh kasih-sayang kakak ipar dan suaminya tertumpah padanya seorang setelah berbelas tahun menanti kehadiran seorang cahayamata.

~~ Bersyukur dengan apa juga rezeki yang Allah kurniakan. Ada yang murah rezeki dengan kewangan-makan-pakai tetapi belum lagi ada rezeki zuriat. Ada pula sebaliknya. Oleh itu gandakan doa dan syukur kita pada Allah kerana setiap kita ada rezeki yang telah Allah berikan cuma berbeza rezeki diberi.~~


88 comments:

Aisy Nasiha said...

setuju kak... bukan semestinya sama apa yang kita dan orang lain akan dapat... ujian dan rezki...

seronoklah adik tu kan, dapat makan juga ketam yang dia nak sangat tu..alhamduillah tercapai..

Eye_nee said...

Puas lah hati ADik dapat makn ketam yer...

Suka dgn ayat2 last paragraph tu kak...Wajib kan kita mensyukuri setiap rezeki pemberian Allah yg dlm pelbagai bentuk..cuma kita hamba yg lemah ni suka membanding-bandingkan...dan selalu bertanya..Mengapa dia bukan aku..

Zee Suhaini said...

sedapnya nampak makanan tu akak..terliur tengok udang ngan ketam tu..

Ujie said...

Begitulah kehidupan, rezeki kita tak sama kan kak.
Kita cuma mampu usaha utk penuhi semua, pd akhirnya Allah jua yg menentukan.

*doakan rezeki zuriat utk saya..

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

anak2 saya pun suka sangat minum milo ais..

ummiross said...

Begitulah hati ibu dan bapa kan Kakzakie, kalau anak2 nak makan insyaAllah akan diusahakan sehingga dapat.

~ yus ~ said...

saya je suka makan ketam, anak2 dan suami semua tak suka, tu pasal bercinta nak masak ketam, tp kalau teringin sangat, beli je 2 ekor masak, saya je bedal kak....

tak sempat lagi baca semua entri akak di Mekah, nanti kena terjah satu2 ni...

intanfirdaus247 said...

mak ayah pasti akan tunaikan permintaan anakw..x kira cepat atau lambat kan kak

KY said...

alaa...sedapnya tapi sayang KY tak blh makan ketam...bila tenok mcm tu terliur pulak...

rezeki setipa org telah ditentukan..kan kak

ummuaidan said...

siannya adik adik kempunan ketam..dpt jgk merasa kan bila dah balik tuh.btul kakak..rezki masing2 tidak sama..Allah yang menentukan siapa yg lebih dimana...:)

Cik Puan Fadli said...

sodapnyo kotam...okeh, ptg kang singgah pasar tani boli kotam, esok buek msk lomak cili api...

Lya Colours said...

sedapnya kak

n O e s u h a i m i said...

ni kira melepas dendam la ni...hehehehe...meriah makanan

tul tu kakzakie...masing2 punya rezeki..yg penting kita bersyukur padaNYA

Nurulhuda Abdul Latip said...

Akak sampai sekarang pun saya tak pernah sampai ke restoran perahu ni lagi, memang nak kena pergi laaaa kalau akak dari jb dah makan kat sini banyak kali mestilah saya pun kena makan jugak kannn

fairus mohamad noor said...

Alhamdulillah..akhirnye dapat jugak adik mkn ketam ye kak.

hainom OKje said...

KZ samalah adik dgn TLBD tu fav dia ketam masak lemak....
Betullah KZ..... Allah itu maha adilkan...dia bagi yang ni dia tarik yang tu...sesungguhnya itu semua buat hambanya berfikir dan bersyukur!

Ummi Iman said...

Bila teringin tu, mcmana pun usaha juga nak makan kan? Pasti rasa seronok bila apa yg diinginkan tercapai.

Tp tak semua hajat kita dpt. Rezeki masing2. Apa pun bersyukur dgn ketentuan Allah. Ada anak angkat pun dah cukup rasa bersyukur kak. Ada juga tempat curahkan rasa kasih dan sayang :) alhamdulillah. Itu kira rezeki juga dari Allah.

Qhaifa Nur said...

rezeki masing-masing...

tertunai hajat adik nak makan ketam, rezeki buat adik juga tuh Kakzakie..

Kakcik said...

Dah besar Aisyah. :)

Haryati Faizal said...

betul tu kak... Allah beri rezeki kdg2 tak sama... tp apapun still rezeki jugak kan...

JunAina said...

Subhanallah...setiap kali Aina baca entri akak terdidik rasa hati ini. Kadang2 kita mudah lupa dan tidak sedar setiap rezeki yg Allah berikan pada kita.

Rai Ourkizuna said...

alhamdulillah..rezeki kan kak.. kadang kadang rezeki, bantuan Allah dari sudut yang kita tak duga..

Ayu azmir said...

betul tu setiap orang ade rezeki masing masing....

norhidana miswan said...

nsb lah dpt gk mkn kt malaysia nih yek, udahla nun kt sana yg jauh dr laut tingin lak dia nk mkn ketam...

*betul tu kak, rezeki kite mmg tak sama... kadang lebih kadang kurang

NM03 said...

saya pencinta ketam yg tegar

IntaNBerliaN said...

alhamdulillah rezeki kakak ipar akak, berbelas tahun kawen akhirnya dapat gak zuriat..

Aziela said...

Yang penting harus sentiasa bersyukur.... kan kak...

ahmad humairi said...

Rezeki saya sebagai KTM....Alhamdulillah. Jom pilih undi!

aby said...

Salam kz,
Rezeki tk semesti nya brbntuk duit, bnyak prkara rezeki dlm bntuk yg lebih umum spt anak, pangkat, kejayaan. Jodoh dan lain,
Teruja gak nk tak rezeki sapa dpt mmerintah nnti.

faraherda.razalan said...

Selama sy kat BP dulu, tak nah pun mkn kat perahu ni. Lain kali klu blk sane, nak ajak org tua mkn situ.

Hanis Azla said...

Salam kak zakie..

Alhamdulillah.. hilang teringin adik dapat makan ketam ya.. masak ketam tu pun mengancam sungguh.. sampaikan saya pulak yang jadi teringin he..he..

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

kak menunyer semua best2 terliurnyer...

setiap manusia rezeki tidak sama kan kak tapi kita perlu sentiasa bersyukur...

MystoryPic said...

syukur dengan rezeki yang Allah dah bagi... tapi ramai di antara kita ni lupa untuk bersyukur...

sedapnya makanan tu.. mengancam

HeNRieTTa JoSe said...

yummy...btul tu akk...rezki kita masing masing....comei anak dara kecik sorg tu...

Riedaffya ibrahim said...

setuju kak...setiap org rezeki berbeza...setiap org ade kelebihan berbeza...puas hati adik dpt mkn ketam ye...

redza said...

sedapnya ketam tu!

Riedaffya ibrahim said...

akak,,ieda x sempat pos selimut lg..minggu ni busy sgt...so take time skit la...akak tunggu ye...sorry

Ati Masrif said...

assalamualaikum kak zakie,

baru tahu akak ke mekah...alhamdulillah semuanya di permudahkan ye kak

seronoknya kalau dpt cium peluk akak ...ambil berkat..hihi

adzairdawati makdara said...

mak ai sodapnyaaaa.. terliur dibueknyo hahaha

❤Kamsiah❤ said...

betul tu kak,rezeki ALLAH dalam berbagai cara...ada org dilimpahkan wang ringgit..tp takde zuriat...
saya sgt2 bersyukur,dikurniakan anak2 yg sihat serta alhamdulillah berjaya dalam pelajaran..

Juhariah Johari said...

hehe lama sgt mama tak makan ketam, hujung minggu ni nak belilah...

lieyalatif said...

Mmg biase mcm tu la kak bile kite di negara org terus rase nak mkn maknn kite kan....seb baik akak dah tunaikan permintaan anak akak hehehhe....sekarang ni lieya plak terliur tgk ketam kak....mcm dah lame je x mkn haaa...

Deqla Manjew said...

setuju... rezeki Allah bagi tu sebnrnya adil...cuma berlainan pula dari segi bentuknya.. makanya tak perlu la berhasad dengki dgn rezeki yg org lain dpt.. betoi x kak? huhu.. btw, ketam tu buat deqla terliur.. sedap nmpk..

NoEn said...

wah sedapnya ketam...

Kella said...

Assalamualaikum kak zakie.. lama tak singgah singgah jenguk akak...semoga akak sekeluarga sihat sejahtera hendaknya.. =)

Ahlam Miera Amirul Shafie said...

sedapnya ketam, udang n ikan 2.... huhuhu
alhamdulillah dpt jgk adik makan ketam yer...betul 2 kak rezeki mungkin bkn hari ni kita dapat mungkin esk, lusa kita tak tahu DIA yang Maha Mengetahui... :)

Zaitun said...

Cerita pasal rezeki anak kak Zai ada pengalaman. Arwah abang sulung menanti 9 tahun baru dapat zuriat, alhamdulillah dapat kembar. Itulah 2 orang harta yang ditinggalkan.

Adik pulak hanya punya seorang anak yang sudah pun berumur 20 tahun.

nik ros said...

btol tu.masing2 ada rezeki mereka masing2 kan.
kita doa jea la yg baik2 untuk semua kan. agar dapat yg baik2 jea :)

Hazmin said...

Nampak sedap betul lauk dekat situ. Saya masa di negara orang hari tu pun memang rindu dengan makanan malaysia ni.

Mak Long a.k.a Kunang-kunang said...

Salam Kakzakie,

Alhamdulillah dah selamat kembali ke rumah. Ketika disana kak ani pun tak pernah dapat ketam. Udang adalah.

Kak ani kak sana rindukan roti canai. Tiba sini, cepat2 cari lepaskan keinginan. Satu lagi tak puas minum teh atau nescafe bersusu sebab tak guna susu pekat.

Tapi sabar jerlah sebab kita ke sana nak beribadat.

Mia Kassim said...

Sedapnya semua lauk pauk tu....ketam tu memang mantap kak....

Nafira usof said...

udang itu sangat menggiurkan~
sedapnye!

Nini D.. said...

btol kak..
lain orang,..lain limpahan rezeki yang Allah berikan :)

aizu's life said...

rezki :)
adk sampai ngidam yer.. cian dia.. nsb baik dh dpt mkn..

MaMa Rey said...

setuju kata-kata kak zakie..
masing-masing dengan rezekinya..

amirah said...

bukan main sedap lagi masakan dia ni kak. tengok sekali pun dah tau..sedapnyaaa..

betul tu kak.ada orang mewah duit tapi takde zuriat. selalu aje orang begitu didatangkan ujian mcm tu..

makchaq said...

Jauh jugak tu pi cari makan sampai BP.. tapi kalau dah sedap memang berbaloi la kan..

Anak2 makchaq malas makan ketam, susah payah katanya, bila cadang makan ketam kulit lembut tak nak.. sebab katanya tak nak support cruelty to animal.. macam2...

Betui kakZakie.. macam2 bentuk rezeki yg Allah bagi.. kena sentiasa bersyukur..

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...betul tu moga akan bertambah2 rezeki buat kita semua...;)

Murni Alfathunnisa said...

ketam dan kerapu...sama cantik dalam gambar...sama sedap. menggiurkan sungguh...nasib baik baru lepas lunch..hehe

Ratu Hatiku said...

Sedapnya tgk ketam tu, saya pun dah lama x msk ketam.. :D

Kesuma Angsana said...

Melayan selera adik ye kak!.. Anak bongsu KA Pun suka ketam ni...

Fiza Rahman said...

Ketam...dah lama tak makan ketam, sedapnya.

Berapa tahun umur aisyah ni kak? Alhamdulillah...rezeki kakak ipar akk dpt aisyah.

ANIM said...

Betul tu kak...

Saya sendiri mendapat 2 abdul setelah 10 tahun berumahtangga...ingatkan berdua saja sampai ke akhirnya. Allah Maha Mengetahui segalanya..

aTieYusof Family said...

Sedap2 je nampak makanan tu Kak..
Betul..betul.. setiap manusia di kurniakan rezeki yg berbeza.. bersyukur dgn apa yg ada...:)

Cik Nurul Siezuka said...

Ya Allah sedapnye.. Setuju, rezeki berbeza, dan rezeki jugak tidak akan dtg sendiri tanpa kt berusaha.. :)

~aYu~ said...

alhamdulillah.. masih ada rezeki utk makanan malah melimpah ruah... syukur..

sudipVSsenduk said...

udang goreng tepung tu nampak beno kerangupannya :P

Nastyna said...

hohoho ketam, saya ni kat sini makan terung goreng imagine makan ketam, makan ayam pun imagine ketam, (walau langsung tiada kena mengena), nampak sangat dah lama mengidam tapi tak dapat2 lagi hihihi. tu la, rezeki orang berbeza kan.

Puan Kutu said...

makanan semuanya nmpk sedap.dpt la adk makan ketam kan..

betul tu rezeki setiap dr kita tak sama.rezekibukan hanya dinilai dengan wang..Syukur dengan setiap rezeki yg ada..:)

Tihara said...

alhamdulillah, sedapnya menjamu mata tengok makanan ni :)

Acik Erna said...

assalam kakzakie..acik pun suka ketam..tapi sekarang ni harga sekilo pun dah 40 ringgit..beli bila ketam besar2 dan isi banyak je..

TiranaAduka said...

salam bakyuku
Ya betul tu.dan juga dugaannya pun tak sama.
Lawatan malam ta.

ieda immi said...

setuju sgt2 ngan kata2 akk
apa2 syukur shjalah dgn apa yg ada .. berusaha itu perlu ;)

izan mama mia said...

dtg singgah malam dah keyang pun still masih terliur tgk lauk semua tuu

gadisBunga™ said...

betul kak. rezeki masing-masing tak sama. yang penting kita kene bersyukur dulu dengan apa yang Allah dah beri. kan kak? :)

With Julia said...

Ya Allah suka ye lah tgk adik mkn ketam puas2...mesti sebagai ibu rasa seronok kan bila tgk anak2 mkn puas2 dpn mata kita...ya allah happy yer...

zulaikha megat said...

kak..sedap semua makanan tu ya..terus terasa mengidam ketam macm adik jgk..hehe

semua makanan tu rezki dari Allah kan kak..

Kakzakie said...

Walau apa pun kakak percaya setiap kita punya rezeki yg sangat bernilai dan syukur kerana Allah masih memberikan kasihNya buat kita semua.

Terima kasih kakak ucapkan kepada semua yg menitipkan komen di N3 ini:-

Aisy Nasiha, Eye_nee, Zee Suhaini, Ujie (doa kakak moga impian Ujie&hubby akan terlaksana juga hendaknya - amin), Be Simple Beb, ummiross, Yus, intanfirdaus247, KY, ummuaidan, Cik Puan Fadli, Lya Colours, noesuhaimi, Nurulhuda Abd Wahab (Huda kena pergi sekali rasa mesti nak lagi - kakak suka tempat ini, santai sangat), fairuz mohd nor, Ummi Iman (bila dah dapat puas di Rose), hainom OKje (TLBD dgn adik sebaya itu macam lebih kurang aje), Qhaifa Nur, Kakcik (dah masuk 3 tahun kakcik), Haryati Faizal, JunAina, Rai Ourkizuna, Ayu Azmir, norhidana miswan, NM03, IntanBerlian (kami ambil anak angkat ina), Aziela, ahmad humairi, aby (moga yg terbaik menjadi pemimpin kita), faraherda.razalan, Hanis Azla, MyStoryPic, Lizz@Hazlizalizz, Henrietta Jose, Riedaffya ibrahim (sila ambil masa yg terbaik jgn terburu-buru Ffya), redza, Ati Masrif (rindu dah kakak dgn Ati), adzairdawati makdara, Kamsiah, Juhariah. Lieyalatif (kalau bulan terang org kata isi tak penuh Lieya), Deqla manjew, Kella, NoEn, Ahlam Miera, Zaitun (at least dapat juga macam SIL kakak ni terpaksa ambil anak angkat Kak Zai), nik ros, Hazmin, Mak Long aka Kunang-Kunang (oh.. masa kakak roti canai ada Kak Ani sebab ada org Indon yg jual), Mia Kassim, Nafira usop, Nini D, aizu's life, amirah, Mama Rey, makchaq (sana murah berbanding JB boleh kena 2-3 kali ganda makcahq - lagipun dapat balik kg sekali)), Mas Zull, Murni Alfathunnisa, Ratu hatiku, Kesuma Angsana, Fiza Rahman, Anim (oh ye ke Anim - syukurlah akhirnya Allah kurniakan juga), Atie yusof, Cik Nurul Seizuka, Ayu, sudipVsSenduk, Nastyna (susah juga nak cari di sana ye Nas), Puan Kutu, Tihara, Acik erna, Tirana Aduka, ieda immi, izan mama mia, gadisBunga (betul kenalah bersyukur atas kurniaan yg dah diberi) dan With Julia.

Buat semua sekali lagi kakak ucapkan terima kasih.

Kakzakie said...

Tertinggal:-

@Zulaikha Megat: kena cari kalau dah mengidam Zu. Tapi kena lihat bulan gelap org tua kata...

TiranaAduka said...

salam bakyuku
Dolan2 isuk nang kene kambek sarapan roti tutul wedang nescafe

TiranaAduka said...

pergh rajin ney bakyuku mbales sak kabehan ney.tahniah bakyuku

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie..
huhu.. betul2 setuju ngan pandangan akak mengenai rezeki tu.. semuanya allah sudah tetapkan.. cuma kita yg perlu berusaha tanpa ada sekelumit ragu pd yg maha esa..
insyaAllah... DIA yg maha mengetahui segala..


kak.. cma teringin nk mkn ketam tu... memanggil2 sungguh...adik ngan cma ni blh tag team... coz ketam peberet cma.. masak la apepun.. confirm tinggal kulit je ketam tu.. hihihi... :D

Myra Jay said...

Alhamdulillah, yg penting kita bersyukur dengan rezeki ;D

Ibu Lala said...

Sedapnye kak..

Mimie Najib said...

setiap rezeki dari allah berlainan.. syukur jika dilimpahkan rezeki..

*sedapnya lauk tu.. saya dah lama tak makan ketam.. lama dah cari..tapi xde..

Knor said...

syukur di limpahi rezeki

Remy hazza said...

ketam ngan kerapu tu nampak sungguh menyelera...akhirnya dapat juga adik mkn ketam ye.....

elly nadyra said...

kesabaran adik, dpt makan ketam gak kan, sedapnya kak, nanti balik kampung nak cari la kedai ni kalau jumpa......