Friday, May 10, 2013

Baca yaasin cara adik

Seperti biasa selepas solat maghrib bila masuk malam Jumaat kami akan membaca suroh Yasiin dan diikuti suroh Kahfi. Malam tadi adik membaca sendiri tanpa teman sebab mama cuti. Mama ambil peluang berehat sambil pejam mata tetapi telinga mendengar juga butiran alunan bacaan dari suara adik Tiba-tiba bila mama buka mata melihat adegan kurang senang.

Sejuk - Cuaca sejuk masih buka kipas dan air-cond. Mama dengar dia membaca Yaasiin seperti biasa dengan suara jelas tetapi al-kisahnya dia membaca sambil berbaring di atas katil.
Tidak khusyuk - Kalaulah mama tidak nampak agaknya sampai sodaqallahul'azim inilah gayanya. Mujur mama nampak. Bila nampak mama mulalah dia sengih tahu salah sebenarnya. Mesti dia menyangka mama pejam mata itu mama tidur.

~~ Lihatlah anak-anak masih perlukan pemantauan selagi belum baligh.~~

78 comments:

Mizz Aiza said...

nasib baik kak zakie nampak.. perlakuan anak2 yang sedang membesar memang perlu dipantau dari masa ke semasa (aiza tahu cakap je, padahal takde anak lagi, hehe)..

Aien Alien said...

adik ingat mamanya tidur...hehehe. budak2 masih perlu dipantau kan Kakak.. :D

Cikli said...

Nakalnya adik, stail macam baca komik.

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

hihihihihi, sabar ajelah adik...
tak apa Kak Zakie, melentur buluh biar dari rebungnya..

ainnoraini said...

adik sebaya dgn ank saya hanim...mmg kene pantau...suka jgk buat mcm tu jgk...kadang2 bila suruh solat...'cuti'katanya...ikut kakak2 nya punya alasan..

Sharifah Nadzarah said...

hehehe..budak2 kak...

Cikda said...

hehehe..ketawa cikda tgk gelagat adik ni.. gelihati sebab dulu cikda pun mcm ni bila time mak cuti, tgk mak pejam mata cikda pun buat gaya yg sama.. tu yg tergelak tu..adehh..

betul kak.. mmg kena pantau budak2 yg belom baligh ni..nanti dah baligh lagi susah nak pantau..

Lya Colours said...

letih kot balik sekolah sampai yasin pon dah terbaring hehe

ZazaMyMoon said...

Salam..
hehe perangai kanak2 ;)

Rapunzeel Cikilolo said...

penat la tu...

hehe.

Ujie said...

Hahahaa...kelaka la Adik ni..santai gitu.

NM03 said...

tgh exam kan skang ni mama? bagusnya anak² mama.. saya juga mahu qausar rajin membaca yassin.

MyFreeMinded said...

hehehe... nak gelak pun ada, tapi betul kata akak tu, anak2 memang senantiasa kena pantau.

Liza said...

betul tu kak, anak2 ni mmg selalu kena pantau, tak kira dah besar pun sama jugak...hihihi
tp kalau ingat balik peel anak2 ni mmg kelako kan..

amirah said...

hehehe...klaka la adik ni. terbayang camne adik sengih ngan mama dia..hehe...tp kan kak, rasanya amie pun dulu2 selalu buat camni...heheheeee

redza said...

lah dah macam baca komik hehe

inazamri said...

mula2 ingat baca komik td.apapun anak kakak ni bagus rajin baca yassin mlm jumaat .

aTieYusof Family said...

Hehehe...baca Yassin sambil baring.. penat kot Kak?..tapi Alhamdulillah dah menjadi rutin anak2...:)

Angah said...

bertuahnye budak adik ni...

Muja.. said...

senang hati saya kak lihat anak2 mcm ni.. :)

ummuaidan said...

Adik kepenatan or kebosanan kot ngan mamanya takder bersama.sebab tuh sanat giler baca yassin tuh..:)

norhidana miswan said...

heheheh pnt agaknyer kak... nsb lah blum sampai ketiduran baca yassin baring tuh

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

haa..kantoi..baca sambil baring yer... hehehe

Nurulhuda Abdul Latip said...

Dia penat kot tu pasal dia baca sambil berbaring..Tapi kalau anak2 saya terbuat gini pun saya akan suruh dia terus duduk..:)

Tihara said...

dia letih sangat kot, hehe :)

Uncle said...

hahahahaha comel...

JunAina said...

Alhamdulillah Kakzakie sekurang2nya dlm tidak kusyuk hendak juga di buatnya, bila dah besar boleh membezakan baik dan buruk rutin tu akan diteruskan dengan tertib.

Aina cemburu dengan akak yg berjaya didik anak2 macam tu. Aina ni lepas magrib baru nak sampai rumah. Kesian anak2.

ummiross said...

Alhamdulillah kecik2 dah rajin baca yasin, sejuk hati ibu ayah.

Hehe..tersenyum tengok gelagat adik,
Betul kat Kakzakie, anak2 nak selalu kena pantau juga.

lieyalatif said...

Betul ckp akak.. Kite x leh leka ... Lagi2 yg masih kanak2 mcm anak2 lieya ni....

Tp kak comel plak tgk gelagat adik heheheheh..penat sgt tu kak agaknye sampai baring2 hehehe

nuyui a.k.a miss YUI said...

kena selalu pntau kan kak =)

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Bagus anak anak kakak.
baca surah al-kahfi jumaat amalan sunnah. Allah akan ampunkan dosa sampai jumaat akan datang.

Dylla Abas said...

hehe...macam2 la adik ni..tp seronok jgk tgk..walaupun dlm keadaan berbaring..dia masih nak baca Yassin kan :)

Cik Puan Fadli said...

gaya baring yeee adik baca yasin...klu anak saya laa kak, pakai tlelap camtu laaa..hehehee..

Murni Alfathunnisa said...

assalam kakzakie,

hehe..kalau tak terlelap takpe.
saya dulu pun biasa gak dok buat keja macam ni..hehe....

Deqla Manjew said...

mujur akak perasan kan..kalo tak smpai terlelap la dia kat situ...huhu

Acik Erna said...

adik..adik..letih sangat ye dik..dah sengih tu tau dah salah dia..he he

Daddy Ziyyad said...

hahaha...kalau terus baring, mmg boleh terlelap tak sempat habiskan Yassin tu kak...dah la sejuk..;)

Kesuma Angsana said...

betul tu, anak2 ni mmg kena selalu dipantau kan.. kalau silap boleh kita perbetulkan!

BUNDA a.k.a KN said...

apa2 pun ada jugak kearah yg baik cuma caranye..budak2..

Qhaifa Nur said...

letih sangat kot Kakzakie...
tak kusyuk baca kalau baring macam tuh bagi Nur...

Amy Sinar Raudah said...

alahai maybe adik letih sangat kot sampai baca yasin terbaring..

Knor said...

ha ah lah kak..kena pantau..mlm tadi pun azhan kena tegur dgn saya baca al-Kahfi..punyalah laju..mentang2lah dah hafal panjang pendek dah tak ikut...mmg kenalah.tapi dia sangat rajin.setiap pg sblm pg sekolah baca surah Yassin..bila nak tidur baca al-mulk..macam tulah hari2.cuti pun bila kami bt tafsir sama2...masa sinilah kami akan tukar2 pendpt dan ayahnya akan berlawak2..heheh taklah jemu bdak2 ni..sbb diorg dah biasa ada rutin macam ni alah tegal alah bisa.

Aziela said...

Mereka dalam proses pembelajaran. Kadang kala, nak juga dia try itu ini agaknya.

Mia Kassim said...

hehehe sian penat agaknya....
betul tu kak, anak2 kecil kena pantau selalu.....

Siti Rohaida Yusof said...

amboi...bukan main dia...hehe..xpelah..janji dia nak membaca kan kak..

Lisa Sheila said...

lor..hehe... penat agaknya... :)

azieazah said...

Kalu lewat tegur sikit lagi tu, hanyut la gamaknyer. hehehe anak oh anak.

ANIM said...

adik tu ingat Allah dalam keadaan duduk, berdiri dan berbaring kak. cuma silap ada surah yasin di tangan, hee... insya-Allah, bila dah hafal nanti...bila2 masa dia boleh baca.

Lydia Miza said...

Adik letih kot time tu kak? Takpelh janjI dia baca

Nafira usof said...

heheheehe.. penat duduk agaknye~

Mimie_Zatun said...

letih kot..
hehe

aizamia3 said...

kalau tak tengok, gamaknya sampai habisler adik baca sambil berbaring..

TiranaAduka said...

salam bakyu..
Dolan2 sore jemuah.

ieda immi said...

bagusnyaa adik , dah pandai baca yasin .. saya lak rasa bangga ;)

hainom OKje said...

Haha.....biasalah kanda, budak2....bagusnya adik rajin baca yaasin....

Ratu Hatiku said...

penat agknya adik tu kakak.. :)

Bin Muhammad said...

Biasalah budak2...saya dulu pun macam tu juge, pantang dapat peluang...cuba nak ngelat...hehe. Nasihatkan dia baik2...bagitau dia, walaupun ibu tak nampak tapi Allah nampak.

Fiza Rahman said...

Rajin adik baca yaasin.

Mila@Rimbun said...

Bagusnya adik dah boleh baca surah yasin n alkahfi sendiri. anak saya belum lg.... kena baca dengan ummi or kalau kat sekolah dengan kawan2

pB said...

rajinnyaaaa

Nazayiena Ayiena said...

Dah buka air-con ngan kipas sekali nyamanlah adik tu baring sambil baca,nasib baik x tertidur ketika membaca.

Jom join bloglist Nurul.

izan mama mia said...

sejuk laa bl aircond bersatu ngan kipas,..tu adik terbaring tuu...agaknyalah..

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

rajin adik...adik penat tu yang dia baring kot...

Aine Ainun said...

satu hari nanti dia beringat...
Kak zakie dah tegurkan..=)



tenku butang said...

hu2.. dia ingatkan mamanya dh tidur..

boni kacak said...

wah.. pandainya... malu saya dengan dia... :(

Kakzakie said...

Kerenah anak-anak yg masih memerlukan pemantauan ada kala buat kita marah dan ada kala buat kita senyum. Tapi sebaiknya marah itu kena control untuk tidak menjadi yg tidak baik.

Terima kasih atas semua komen diberi:-

Mizz Aiza (kena tahu bila ada anak kelak dah tahu Aiza), Aien Alien, Cikli (itu yg kena pantau Cikli), Seri Kandi Tanah Jauhar, ainnoraini, Shafirah Nadzarah, Cikda (oh.. cikda nakal juga ye dulu hihi...), Lya Colours, ZazaMyMoon, Rapunzeel Cikilolo, Ujie, NM03 (minggu depan exam), MyFreeMinded, Liza, amirah, redza, inazamri (itulah kan macam baca novel aje), Atie yusof, Angah, Muja, ummuaidan (tak penat sebab minggu ini sekolah agama budak tahun 4,5,6 cuti - minggu depan periksa), norhidana miswan, CMA @ CikMoonAdnan, Nurulhuda Abd Latip (mananya penat Huda kan budah darjah 1-3 periksa so dia cuti - minggu depan baru dia periksa), Tihara, Uncle, JunAina (anak-anak kakak tiap hari baca Quran lepas solat maghrib Aina - macam rutin), Ummiross (kakak kan mengajar budak mengaji mudah dia kena ikut sama tapi Jumaat kami baca yaasiin), Lieyalatif , nuyui akak miss yui, Pokok Mangis DR, Dylla Abas, Cik Puan Fadli, Murni ALfathunnisa (oh... nakal juga ye dulu masa kecik), Deqla Manjew, Acik Erna (dah tahulah salah tu Acik), Daddy Ziyyad, Kesuma Angsna, Bunda akak KN, Qhaifa Nur, Amy Sinar Rudah, Knor, Aziela, Mia Kassim, Siti Rohaida Yusof, Lisa Sheila, Azieazah, Anim (dia hafal tu tak tapi kalau baca sama-sama tak perlu lihat dah boleh sebab dah selalu baca dari kecik lama-lama lekat juga dlm kepala), Lydia Miza, Nafira Usof, Mimie-Zatun, aizamaia3, Tirana Aduka, ieda immi, hainom OKje, Ratu Hatiku, Bin Muhammad (betul memang kena pantau selalu), Fiza Rahman, Mila@Rimbun (semua anak kakak dah mula mengaji dari usia 3 tahun mila), Nazayiena Ayiena (kakak join hari ini Nurul), pB, izan mama mia, Lizz@Haslizalizz, tenku butang dan boni kacak (emm... jgn cakap macam tu dik..)

Terima kasih semuanya sekali lagi. Jadikan panduan yg anak memang kena pantau selalu hatta dalam rumah sekalipun.

HeNRieTTa JoSe said...

Adk adk..so sweet...

Psss....its sweet akk...kt luar keras cm gulagua biasa...yg dl lembut sket...

Izan Ishak said...

adik... adik... macam2 ragam dia.

||aLeaSaRa|| said...

alhamdulillah kak bahagia dpt ank yg terang hati.smlm ank saya baca al-quran.letak atas riba sbb saya tgh mop lantai.depa nk ambil rehal takut nk jalan lantai basah.adeihh...saya kata alas jelah dgn kusyen kecil tu :)

Nisah Idham said...

alahai budak budak kakak..
Tahniah adik sudah pandai baca Yasin..

nik ros said...

penat duduk ni. terus baring tau. comel jea tgk anak2 akak.

elly nadyra said...

penat2 masih ada hati baca yassin, bagusnya dia, penat sangat la tu

Amanina Mads said...

hehehe.. dlu pun mcm nie jugak.

Kakzakie said...

Terima kasih juga kakak ucapkan kepada: -

Henrietta Jose, Izan ishak, Aleasara, Nisah Idham, nik ros, elly nadyra dan Amanina Mads.

Terima kasih sekali lagi:)

Riedaffya ibrahim said...

wah nakalnye adik ye...

Remy hazza said...

adik ingat mama nya tido ler tu....... he3.... nasib baik akak nampak......

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie..
Hai la Adik ni..nasib baik mama nmpk tau..
huhu..