Tuesday, May 21, 2013

Bila saiz baju hampir sama

Apabila mempunyai dua anak remaja yang hampir sama besar dengan mamanya selalu membuat yang menjahit keliru. Sebaik memotong kain sebelum dijahit sudah kena tanda dengan cebisan kertas menanda dengan nama. Saiz badan dan ketinggian hampir sama. Anak sulung ketinggian sama dengan mama. Anak kedua lebih tinggi tapi saiz badan sama dengan kakak. Jadi bagi membezakan semua baju aku gunakan warna butang yang berbeza. 

Butang warna jernih - Ini baju mama dan kak yasmien. Boleh tahu bila saiz badan besar sikit itu mama punya dan yang kecil itu Yasmien punya.

Butang maroon - Kak Nurienne dan adik guna butang warna maroon. Untuk butang  warna ini saiz baju yang kecil itu baju adik dan yang besar baju Kak Nurienne.
Ini saja cara agar Nurienne dan Yasmien tidak salah baju. Buat aku dan adik memang mudah kerana yang paling kecil itu adik punya dan paling besar itu mama punya. Apa yang pasti papa punya tidak ada masalah.


~~ Peluang menjahit semakin cepat bila anak-anak sudah habis peperiksaan. Tidak perlu lagi duduk dengan adik membaca buku.~~

87 comments:

fairus mohamad noor said...

waa..kakzakie jait sendiri ye..sedondon ..baru tau kakzakie ade 3 ank perempuan..m3h lak 3 heroo..hehe

Sharifah Nadzarah said...

WAH..BAJU RAYE KE KAK...CANTIK3...

izan mama mia said...

wah..akak pandai jahit juga yer..comel laa jahitan kat leher baju tuu..mata lalat ke apa tuu... itulah kalau dah sama saiz kan..huuhh

Irfa said...

masa sekolah menengah,saya tolong mak menjahit.dan tugas saya ialah jahit sembat dan jahit mata lalat leher baju.hehe

Eye_nee said...

Jimat Upah Jahit baju...pandai menjahit rupanya....

Zee Suhaini said...

akak jahit sendiri ye..
cantik sedondon je..mesti tuk raya ni..hihi

Cik Puan Fadli said...

kak, nak tempah baju raya..hehehe..

norhidana miswan said...

seronok lah kak, tgk akak jht sndiri baju anak2...

Hanis Azla said...

Salam kak zakie..

bestnya bila pandai menjahit.. boleh menjahit baju sendiri dan anak-anak.. cantiknya corak baju tu..

ummuaidan said...

Jahit baju raya yer kakak..
anak2 dara dekat sebaya kan..oklah tuh lain kali leh tukar2 baju ngan mamanyer jugak..:)
Bagus jgk sistem pembezaan ngan butang tu untuk baju2 yg seiras...

JunAina said...

Salam..akak dah buat persediaan raya ke?

With Julia said...

Cantik yer bajuu....pandai lah akak jahit...untung yer ada ilmu menjahit :)

Lya Colours said...

cantiknya jahitan kat leher baju tu

NM03 said...

baju raya ke tu.... wah... bestnya jahit baju sendiri...

maria firdz said...

Bestnya jahit sndiri... Sy dan kakak dan adik sy juga punyai saiz bdn yg sma.. Blik kg..siap pinjam meminjam baju... Hee

Kniedaz said...

cantiknya jahit leher baju tu..mata lalat ke tu kak? Dulu mak saya ajar saya jahit baju dan sembat leher, tapi saya tak berkesempatan jahit baju sendiri sekarang..tak menang tangan dengan anak2 kecil..huhu

Cikda said...

wah tema purple tahun ni... cantik kak mata lalat tu.. kemas..cikda dulu pun arwah mak cikda tak pernah upah.. skang ni, cikda tak pernah jahit sendiri..
cuma bila kaler dah dekat2 tu..kadang kain pun komppuse..hahahha

ZazaMyMoon said...

wahh ni mesti baju raya ;0

tenku butang said...

waaaaaaaaaaa.. cantiklah kain dia.. bestnya kalau pakai sedondon kann.. meriahh..

yan's cottage said...

kalau tak sedondon boleh tukar2 pakai kan sama saiz anak dan maknya...suka bila anak2 dah dewasa kan...?

hainom OKje said...

Kanda..... dinda punya baju utk majlis hujung minggu ni yg abg dinda bagi tak berpotong lagi huhu.... Ingat nak bagi tailor yg kenal dah tu, tapi dai dah tak mo ambik... SO nampaknya kena potong sendirilah ni......yg malasnya nak kena jahit tepi tu kanda....
Kesian pulak kalau tak pakai baju yg abg bagi tukan...

suri solehah said...

wah,,akak jahit sendiri baju..suka, suri minat gak menjahit,,tapi jahitan tak kemas..huhu..tema raya tahun ni ke kak?

lieyalatif said...

akak! situasi yg same mcm lieya...tuk bezakan baju2 si mia dgn si mija...semua dah le same...almaklum la lieya sendiri suke kembarkan dieorg hehehehehe

untung pandai jahit baju sendiri ni kan kak...tak yah susah2 cari tailor ke ape....tingin nak belajar menjahit gak ni kak...

Siti Haslinda Sadiken said...

hehehe..sama la mcm saya dan mak..tp skrg saya lg besar dr mak..camno tuu..hehhee

KesumaMaruku SueQistina said...

Suka saya tengok ni Untie!.. color purple lagi

Mizz Aiza said...

bagusnya kakak pandai menjahit sendiri.. dah besar ya anak2 kakak..

makchaq said...

Makchaq la ni kalau jait pun baju Nafisah ja.. tu pun sebab susah nak dapat baju siap yg sesuai..

Tapi yang mengadanya beli kain banyak.. macam la rajin sangat, pastu dok la projek terbengkalai..

aanie said...

kakak, baju raya ke?

papa la paling senang kan....x kan tertukar dgn org lain punye...

jaakechik said...

wahhh comelnya baju kurung purple tu.... sedondonlah tahun ni ekkkk....cantik!

p/s : cepat anak2 mbesarkan?

www.jaakechik.com

KY said...

ceria je ak warnanya...

Nini D.. said...

meriahnya kak bila anak2 dah besar & ada geng berbaju kurung..
nini masih lagik memegang takhta pakai baju kurung sensorang.

Nisah Idham said...

meriah dan sedondon gitu..
konfius jgk ye kak, jika punya size yg sama.. untuk nisah, adik beradik & emak. semuanya size berbeza2. adik2 ipar pun size berbeza. cume kaler dan fesyen aja yang sama :)

Nurulhuda Abdul Latip said...

Wahh bagusnya akak dah buat baju raya...

aTieYusof Family said...

wah! best nya jahit baju kurung sendiri kak.. sy ni ntah bila nak belajar..huhu.. size pun nak sama, bagi beza dengan warna butang je...senang ingat..:)

Kesuma Angsana said...

bagus kalau dapat jahit sendiri macam ni, cantik corak & color tu kak!

aizamia3 said...

tiap2 tahun saya hantar kat tailor..
tahun ni nampaknya bertambah sorang lagi ahli keluarga.. ;)

Mila@Rimbun said...

sedondon ye kak...

camna eks nak buat leher baju tuh.. teringin nak belajar.. nampak cantik n kemas sangat

Deqla Manjew said...

kalo deqla ngan kakak plak..sama saiz.. haha.. bole tukar2 pakai... ;)

Murni Alfathunnisa said...

assalam kakzakie,

untung kakzakie ada bakat menjahit. tak perlu susah payah hantar tailor. nak upah tailor pun bukan murah. nak2 untuk pakai sekeluarga.

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

waa dah siap baju...baju raya ker kak....akak nak tempah baju ngan akak boleh...

Qhaifa Nur said...

memang kena bezakan baju anak-anak ni Kakzakie..konpom bertukar...
untungnya kalau pandai jahit...

Knor said...

untungnya pandai menjahit

Ujie said...

Ni baju sedondon utk raya ke?
Bagusnya akak pandai jait baju.
Saya ni tak sabo buat kerja2 halus gini.

Ratu Hatiku said...

wah....baju raya kakak da siap ya..bestnya...
Hihihi mcmtulah bila ank da besar kan.. Mcm saya senang skit sekarang nie.. baju saya pun Nabillah dah boleh pakai.. :D

Aziela said...

Waaa.....saya tak pandai menjahit. Dah belajar pun hancussss. Sudahnya, bila nak raya jer mulalah gundah gulana.

ahmad humairi said...

WAH!!!! BAJU RAYA KE NIE??? AWALNYE JAHIT!

amirah said...

waaa..dah siap dah baju raya akak sefamili...cantikla warna ni..macam tema purple je ni kak. amie ni belum nampak bayangan baju raya pun lagi..huhu

ummiross said...

Waa cantiknya kaler baju tu, bila pakai sedondon tentu lagi menawan.
Untung Kakzakie pandai menjahit, ummi ada juga belajar menjahit dulu2, tapi rasanya ummi takde bakat,tak berapa menjadi.

Mia Kassim said...

Waaa bestnya Kak Zakie jahit baju sendiri....bertuah anak2 mamanya pandai menjahit... :D

Tentang Kita said...

baju raya dah siap. bersemngat nak raya yer kak..setiap kali raya tak pernah sue pakai sedondon ngan husband

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie...
Inilah untungnya bila pandai jahit baju sendiri.. tiap2 tahun nk raya @ pun bila2 rasa nk buat baju kurung,siap dijahit sendiri...
bertuah anak2 akak..

lawa jahitan kat leher tu....
hihi
warna baju lebih kurang sama..pandai mama guna butang utk mmbezakan siapa punya baju.. ;)

azi said...

untungnya kakak pandai jahit baju sendiri...dah jimat dah duit upah...
Saya ni, jangan kata baju, kain sarung pun bengkak bengkok....bila raya pengsan jugak nak bayaq upah baju untuk saya, kakak Ainaa, Adik Aishaa, Emak dan emak mentua...he..he.

nuyui a.k.a miss YUI said...

lama tak sedondon..hihi

Acik Erna said...

assalam kakzakie..beruntung kakzakie..acik dari dulu tak tau dan tak belajar..

-Sara- said...

hihik comel je kak, bezakan dgn kaler button je..hihikk

Tihara said...

cantiknya leher baju tu kemas la kakak :)

HeNRieTTa JoSe said...

akak jahit sendiri baju? rietta biasa hantar pada tailor sj...hmm...rietta pula skrg ini...tema warna sj yg sma..tpi corak mmg laen laen...

Rapunzeel Cikilolo said...

huahua.

best dah ada baju raya

:)

Ummu Madihah said...

Salam Kakzakie,

Wah awalnya persiapan untuk raya! Boleh jahit sendiri senanglah, boleh beli kain sekayu, semuanya sedondon, seronok tengok!

Daddy Ziyyad said...

macam mak saya lah kak zakie...mmg selalu berkongsi baju2 kurung dengan adik2 perempuan saya...;)

Nafira usof said...

baju raya dah siap eh???
bestnyeeee!
cantek baju sendodon~

ieda immi said...

cantiknyeee lah hai warna dia ..
saya suke warna2 macam nie
kalau dlm almari saya warna seakan2 macam nie semua sepesennn aje ekkeke .. ..

kak sulam di leher tuu cantik lah akak , sulam tangan ke ??

Rinna said...

Cantiknyaa jahitan akak.. pandai akak jahit baju.. jimat belanjakan.. baju buat sendiri.. puas hati..bila buat sendiri..

harumanvee said...

assalamualaikum ... sama la mcm kakak saya . anak pompuan ada 4 . 2 org tuh saiz hampir sama dgn mamanya . nak senang , lepas ptg trus jer tulis nama kat kolar baju ...

ANIM said...

cantiknya jahitan tulang belut kat leher baju kurung tu kak. sejak dok merantau ni, leher baju asyik jahit gitu aja. depa tak buat tulang belut..huhu..

p/s bestlah depa..boleh tukar2 baju.

eira eixora said...

wah, dah siap baju raya kakak anak beranak

CeqGu said...

wahh baju raya dah siap nampaknya. bleh la nak tempah utk baju cikgu pulak yer hehehe

Nur-nba said...

Wah dah siap sedondon baju raya.. Nak tempah boleh tak? Cantik... Akak memang serba boleh.. Bonda Nur pandai menjahit tapi anaknya ni setakat jahit jelujur tu pandai la.. ;)

Norzila Zakaria said...

salam kenalan kak zakie..zila datang singgah ni..wahh akak jahit sendiri ye baju..cantik la yg tang leher baju tu kak..

Kakzakie said...

Anak-anak kakak semuanya perempuan kalau sehelai baju menempah 30-40 ringgit kena 4 helai baju kakak rasa tidak berbaloi kalau hantar ke tailor. Itulah sebabnya kakak jahit sendiri dan biasa kakak akan siapkan kesemua baju-baju sebelum ramadhan. Masuk ramadhan tidak ada lagi memegang mesin jahit/jarum.

Terima kasih kepada semua yg menitipkan komen N3 tak seberapa ini:-

fairus mohd nor, Sharifah Nadzarah, izan mama mia, Irfa (samalah kakak dari kecik dah menjahit sebab keluarga kakak miskin), Eye_nee, Zee Suhaini, Cik Puan fadli, norhidana miswan, Hanis Azla, ummuaidan (kalau tak asyik kata itu dia punya - dah buat gini senang ummu), JunAina, WIth Julia, Lya Colours, NM03, maria frids, Kniedaz, Cikda (kakak guna benang knitting Cikda), ZazaMyMoon, tenku butang, Yan' Cottage, hainom Okje (jahit sendiri ajelah duit utk menempah dah boleh buat beli tudung dinda), Suri Soleheh, Lieyalatif (Kakak pasti Lieya akan ada masalah macam kakak dulu kakak macam itulah masa mereka kecik), Siti Haslinda Sadiken, KM Sue/Qis, Mizz Aiza, makchaq, aanie, jaakechik, Ky, Nini D, Nisah idham, Nurulhuda Abd Latip, Atie Yusof (baju kurung senang atie sebab semuanya potong lurus), Kesuma Angsna, aizamaia3, mila@rimbun (kakak guna jarum knitting mila - mila pandai mengait pasti boleh buat ini), Deqla Manjew, Murni Alfathunnisa (betullah Murni sebab anak kakak tiga + kakak kalau 4 helai sorang dah berapa), Lizz@haslizalizz, Qhaifa Nur, Knor, Ujie (tak apa baru sorang kalau 3-4 heali pun masih boleh ditempah lagi), Ratu Hatiku (dah boleh kongsi ye), Aziela, ahamad humairi, amirah, ummiross, mia kassim, Tentang Kita, ♥ Cmª shIemª ♥, azi (huh... banyak menempah sayangnya sebab duit tempah boleh beli tudung kan), Nuyui aka Mis Yui, Acik Erna (kakak dulu sebab selalu tolong arwah mak itu yg bolehlah juga acik), Sara, Tihara, Henrietta Jose, Rapunzeel Cikilolo, Ummu Madihah, Daddy Ziyyad (kakak percaya sebab dah nampak gambar mak dan adik doc lebih kurang je saiz), Nafiraa Usf, ieda immi (A'ah kakak kait guna tangan cepat berbanding tikam belut lambat ieda), Rinna, harumanvee, Anim (kakak kait aje anim nak cepat siap), eira eixora, ceqgu dan Nur_nba (kakak dah tak ambil tempahan sekarang ni Nur - abang kata dah masa utk rehat).

Ada hikmah kakak dilahirkan dari keluarga miskin jahit baju kena buat sendiri - walau tidak secantik tailor tapi bolehlah. Buat semua terima kasih sekali lagi:)

Kakzakie said...

Tertinggal: -

@Norzila Zakaria: Salam kenal juga dari kakak dan terima kasih sudi singgah di TITISAN NURANI. Sekadar utk berjimat dik kenalah jahit sendiri:)

aizu's life said...

pandai akak menjahit ye.. msti bestkan.. xyh ssh2 anta tempah.. jimat pn jimat.. ape pun, akak mmg mama yg kreatif! sampaikan butang baju pn ada kaler2.. hihi

hazlin nazri said...

sayapun suka sedondon dengan anak dara saya.. biasanya saya bezakan dengan menjahit huruf L kat lipatan tangan baju dan pinggang kain.. so tak le tertukar..

Myra Jay said...

Kena belek butang baju dulu la kalau nak kenal mana 1 kan.. :)

Tp best pakai sedondon nie :D

anitadiana said...

wahhhh..cantiknya kak..baju raya ke?..bagus lah boleh anak-anak pakai baju mak..he..he..

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...wah cantiknya nak tempah kat akak boleh tak? skg ni mmg susah nak jahit baju sendiri tak ada masa la kak...sikit2 tahulah jahit tapi dah lama x praktikkn lagi...:)

Fiza Rahman said...

Tu yg best kak bila saiz anak & mak sama. Baju2 turun kat anak. Save budget dah tu kak ☺☺

Fiza Rahman said...

Tu yg best kak bila saiz anak & mak sama. Baju2 turun kat anak. Save budget dah tu kak ☺☺

Riedaffya ibrahim said...

oh..akak pandai jahit sendiri ye..boleh sy upah baju ngan akak kan..bape upah akak amik satu baju?hee..cantik jahitan pd leher kak..

NoEn said...

cantik la leher baju tu...sy tak pandai..teringin nk belajar tp tak de cikgu yg boleh ajar

adarnadzmie said...

pandai kakzakie jahit baju...boleh la saya menempah sepasang baju kurung kat kak yer...hehe

elly nadyra said...

Wahhhhhh akak jahit baju sendiri ye. Pandainya....upah baju pun mahal skang ni

n O e s u h a i m i said...

bes boleh jahit baju sendiri...x payah nk hantar upah kat orang...klu 3 helai...dah beratus kena bayar upah...

NORSHAHFEZA HAMSAN said...

kalau saye kan kak, kongsi baju dgn adik perempuan saya dajah6 tu,hihihi tukar2 pakai=)

nik ros said...

nik ngan adik beraik pompuan pun suka pinjam baju .sebab saiz sama jea. emua bolah pakai. tu yg seronok :)

Nora Karim said...

wah jahit sendiri ke? untungnya pandai menjahit...

ciK LyndaWawa said...

cantik sulaman tu kak.. baju raya ke.. wah.. awalnye...