Monday, May 27, 2013

Siraman rohani buat puteri-puteri di hari cuti

Hari Khamis malam Jumaat ada majlis Israk-Mikraj di masjid tempat kediaman kami. Anak-anak semua telah berkumpul dapatlah semua turut serta. Tambah meriah bila ustaz penceramah undangan adalah Ustaz Badlishah. Siapa tidak kenal ustaz yang penuh dengan papatah-petitih beliau. Seronok bila bahasa yang digunakan juga membuat kita berfikir berkali-kali. Tidak dapat mengambil gambar ustaz sebab kami terlindung tirai. Majlis bermula selepas solat maghrib tetapi oleh kerana kami berpuasa malu pula mahu berbuka di masjid. Ketika tiba di masjid menurut teman-teman yang telah ada di sana ceramah pun baru bermula.

Jamuan - Selepas habis  ceramah kami dijamu nasi beryani makan di dalam dulang. Sambil makan sambil mengimbau kata-kata dari ceramah. Bayangkan kalau solat sehari-semalam berpuluh-puluh waktu ada masa atau tidak umat Nabi Muhammad ini menunaikannya. Sedangkan lima waktu masih ada yang culas.

Booth buku - Bila ketiga-tiga anak dara berkumpul nampak pula booth buku kenalah singgah mahu tidak mahu.Teringat juga bagaimana ketika Rasulullah dibawa ke Sidhratul Muntaha melihat berbagai-bagai bentuk siksaan terhadap umat Islam terutama wanita. Bersama kita muhasabah diri menjaga maruah diri.

Dua dari empat buku - Ini pilihan pertama kami sekeluarga. Kuatkan iman demi maruah agama kita yang terasa kian dirobek Yahudi laknatullah.

Dua lagi - Kami sekeluarga memang meminati Prof. Dr. Muhaya. Boleh berebut masing-masing hendak membaca buku Padanya Ada Hikmah dulu. Tidak dibeli masalah, sudah dibeli pun jadi masalah. Geram... mama baca dulu. Selesai masalah. 

~~ Cuti sekolah inilah bagaikan satu kemerdekaan bila semua boleh membaca apa saja buku pilihan. Kakak sulung masih terhad sebab hujung tahun ada peperiksaan besar akan dihadapi. Masih kena pandai-pandai membahagikan masa.~~

63 comments:

aizu's life said...

santapan rohani x dilupakan.. bagus kakak didik anak2.. dunia akhirat seimbang.. alhamdulillah..

Falsya said...

suke dgn aktiviti kakak n anak2..alhamdulillah..

Lya Colours said...

banyaknya buku. cuti sekolah ni patutlah budak2 di isikan dgn aktiviti membaca dan sebagainya

With Julia said...

Sgt suka tajuk2 buku tuk kak....sgt2 best :)

:: Mrs.Eady :: said...

alhamdulillah :)

ieda immi said...

bagus macam nie ..
alhamdulillah kak ..
saya nie anak2 cuti sekolah saya duk masakkkk aje .. penat rasanya ..
kena pantau waktu mereka study dulu , baru dpt tgk tv atau xtvt lain ;)

nuyui a.k.a miss YUI said...

bgus buku2 mcm ni kan kak.. ilmu yg sgt bernilai.

izan mama mia said...

majlis ilmu...mmg santapan rohani,...wah makan dalam talam ?...

hainom OKje said...

Dinda suka kalau Ustaz Badlishah yg jadi penceramahnya kanda....lawak pun ada kandang tu...lagi lagi bab munakahat hehe

Seronoknya tgk anak kanda yg sulung tu...pandai bagikan masa....
Dinda pula risau ngan SA yang mcm tak de pereksa besar hujung tahun ni ...

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie..
Ustz Badlishah yg ade janggut sekiput tu ye..?dah lama tak tgk ceramah dia kat Utube..
Seronoknya ada pengisian rohani mcm ni..

bagusnya ada booth jualan buku.. sempat sambar beberapa naskah ye kak..
huhu.. menarik tajuknya tu..

anak2 masih kecil..cma tak merasai bila 'anak2 cuti sekolah' lagi.. hihih..

Mizz Aiza said...

pengisian yang bermanfaat.. betul tu kakak, solat 5 waktu pun masih ada yang liat nak laksanakan.. aiza suka membeli buku2 motivasi..

Nurulhuda Abdul Latip said...

Memang seronok dapat beli buku macam-macam. Saya pun minat Prof Muhaya..Saya takde buku tu tapi ada buku yang tajuk lain, lupa pulak. Tapi buku ni mak saya ada so kongsi dengan dia jelah.

Acik Erna said...

assalam kakzakie..seronoknya anak2 dapat mwmbca macam2 buku..

ckLah @xiiinam said...

Selamat bercuti untuk anak anak kakak!

ummuaidan said...

Bagusnya kan ade ceramah dan juga penjualan buku2 agama selepas tuh kan..
ummu pun dah baca buku dr muhaya tuh..ade kwn blogger kirim..kagum jugak ngan prof tuh bila baca buku ade himah tuh...:)

HeNRieTTa JoSe said...

bestnye...rietta rindu suasana masjid di kmpung...sambutan macam ini, meriah dengan perlbagai latar usia...tpi bila masjid sudah mula dipolitikkan...sunyi, sepi....

Rapunzeel Cikilolo said...

seronok la ada teman membaca...

dari baca sorang-sorang...

:)

norhidana miswan said...

bgs anak2 akak rajin membaca, tp nyer berebut2 la pulak.... takkan nk belikan buku sorang 1 membazir lak bile dh abis baca... kene kongsi2 jugak baru blh beli banyak buku

norhidana miswan said...

bgs anak2 akak rajin membaca, tp nyer berebut2 la pulak.... takkan nk belikan buku sorang 1 membazir lak bile dh abis baca... kene kongsi2 jugak baru blh beli banyak buku

eMMe said...

Best kan kalo dgr Prof Muhaya ni bg ceramah... kalo tgk kat chanel Astro Aosis kot... dia nye rancangan Reset Minda kan... best la... doctor mata lagik...

aizamia3 said...

seronok bila dapat berkongsi ilmu.. ;)

Eye_nee said...

Byk manfaatkan kakzakie dgn amalan bacaan ni...hormat sgt pd kakzakie sbb terapkan budaya rajin membaca pd anak2....

Ibu Lala said...

Bagus la anak anak akak ni. Suka membaca. Susah nak menyemai sifat membaca di kalangan anak anak ni. Anak anak saya x suka membaca. Susah nak tgk dorang membaca.

azi said...

Seronok le kakak sebab semua suka membaca...mama ada peneman la..:)

faraherda.razalan said...

Teringat ms sy baya2 anak akak ni. Mmg suke benor baca. Sy simpulkan, anak2 pompuan mmg suke bacalah kan kak? Hehehehehe....

Daddy Ziyyad said...

Teringat saya khutbah Jumaat minggu lepas tentang Israq wal Mikraj ni kak zakie...betapa hebatnya baginda SAW, hanya baginda lah satu2nya hamba Allah yg dibenarkan naik ke Sidratul Muntaha bertemu Allah, dan Jibrail yg menemakan baginda pun tak dpt naik.

Bin Muhammad said...

Mendidik anak2 sekarang utk ke masjid memang sukar. Tetapi sekarang ni nampaknya ustaz2 mula bijak memberi ceramah dan mampu menarik minat anak2 muda utk mendengarnya...syukur alhamdulillah. Masjid2 pun nampak semakin aktif dan meriah.

KY said...

ala...bestnya buku tu kak, KY pantang tenok buku mesti nak beli, baca belum tentu lagi, tapi tak apa kan, beli dulu yg penting

-Sara- said...

seronoknyaa..lagi2 bila ada booth buku ilmiah cmtu...kan kak :)

Nisah Idham said...

Alhamdulillah, Nisah suka hadir dalam majlis ilmu macam ni kak. kekdang terlepas juga peluang. Sesekali berkumpul memang meriah, nak2 penceramah tu menghiburkan hati dan penyampaian mudah dan cepat.

haa tapi paling tak menahan kalau ada booth tu, rambang mata tgk2 tajuk2 dan isi2 yng menarik :)

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...wah seronoknya dpt join majlis yg mcm ni...;)

~ yus ~ said...

salam kakzakie...

hehe, mama harus di beri keutamaan baca ya, anak2 tunggu dulu....:)

MaMa Rey said...

suka cara kakzakie didik anak2..:)

Riedaffya ibrahim said...

santapan rohani mmg perlu kn..jgn cari keduniaan je..sy suka cara akak..

Puan Kutu said...

masa cuti dihabiskan dengan aktiviti ilmiah dan membaca.bagus la..

makchaq said...

Memang seronok dapat pi kelas2 mengaji ni....walaupun tajuk yg disampai sama tapi banyak yang boleh kita belajar kan..

Nafira usof said...

suka tengok anak2 akak yang punye hobi membaca.. zura sendirik x bape nak membaca.. cam ner nak bagi teladan kat anak2 nih.. lepas nih kena pupuk minat membaca dalam diri sendiri dulu.. :)

tenku butang said...

geram tgk buku2 yg byk tuu.. hu2

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

hehehe duk berebut sape nak baca dulu..last2 mama laa yg dapat baca dulu buku tu yer... hehe

anitadiana said...

alhamdulilah seronok tengok family akak ne,....

adarnadzmie said...

seronok kan kak dapat join majlis yang baik mcm ni....dapat menambah ilmu di dada...hehe

Deqla Manjew said...

alhamdulillah.. terisi hari2 dgn perkara yg bermanfaat...

zila norazila said...

pengisian yg baik sempena cuti sek nie kak..zila pun suka baca buku2 camtu..

Nini D.. said...

kat umah ni kalo beli apa2 buku selalunya cik abg tu lah konker baca dulu.sanggup sorok buku dalam beg keje sebab nak baca dulu.

Ratu Hatiku said...

Bestnya kakak aktiviti mcmnie...

NinaAz said...

nina pun suka prof MUhaya

aTieYusof Family said...

Best nya cuti2 ada aktiviti mcm ni..dapat juga tambah ilmu pengetahuan..buku pun banyak ye Kak, boleh habiskan masa dgn membaca:)

Ema Johari said...

seronok borong buku..bagus anak-anak akak..isi masa terluang dgn baca buku dan novel

Cikli said...

Aktiviti terbaik utk anak-anak

Rinna said...

Alhamdullillah seronok dpt join aktiviti ginikan.. :)

aby said...

Salam kz,
Btl tu, sntapan bukan saja utk jasmani, rohani pun prlukan sama,
Semoga brtambah isian rohani utk keluarga kz

elly nadyra said...

alhamdulillah didik anak jgn lupa ilmu akhiratnya, semoga saya dpt jadi seperti akak! amin!

n O e s u h a i m i said...

alhamdulillah....anak2 akak pun ikut ke majlis ilmu....harap2 noe pun mampu mendidik anak2 noe macam akak...

Amanina Mads said...

alhamdulillah semua pergi ke majlis ilmu..

Aine Ainun said...

Kak, saya tertarik denga n semua buku tu..

Cho Zila said...

bercuti kena ada pengisian rohani dan jasmanikan.... Seronok diaorang dapat beli buku lagi

sal said...

alhamdulillah dpt menghadirkn diri dlm majlis ilmu...buku2 ilmu pun bnyk dijual, topiknya interesting..

Kakzakie said...

Bila tiba bulan rejab sana-sini pasti akan ada majlis israk-mikraj. Biarpun telah diketahui tetapi sebagai membersihkan rohani, memperkuatkan iman yg selalu terleka apa salahkan ada masa kita membawa diri ke taman-taman ilmu ini.

Terima kasih buat semua:-

aizu's life, Falsya, Lya Colours, With Julia, Mrs Eady, Nuyui aka Miss Yui, ieda immi, izan mama mia, hainom Okje (budak perempuan tak sama IQ dgn lelaki dinda, kena tekun lebih sikit), ♥ Cmª shIemª ♥, Mizz Aiza, Nurulhuda Abd Latif, Acik Erna, ckLah@iiinam, ummuaidan, Henrietta Jose (tampat kakak tak boleh Rietta sebab ada pemantauan), Rapunzeel Cikilolo, norhidana, Emme, aizamia3, Eye_nee, Ibu Lala, azi, faraherda.razalan (tapi masalahnya buku belajar tak pulak rajin membaca Fara), Daddy Ziyyad (itulah betapa bersyukurnya kita menjadi umat rasulullah hingga kelak bila masa utk dihisab umat baginda juga yg didulukan), Bin Muhamad (itulah moga anak-cucu kita pun boleh meneruskan yg lebih baik dari sekarang), KY, Sara, Nisah Idham, Mas Zull, Yus (akalu buku pelajaran alangkah bagusnya kan Yus), MamaRey, Reidaffya, Puan Kutu, makchaq, Nafiraa Usof, tenku butang, CMA @ CikMoonAdnan, anitadiana, adarnadzmie, Deqla Manjew, zila norazila, Nini D, Ratu Hatiku, NinaAz, Atie Yusof, Ema Johari, Cikli, Rinna, aby, elly nadyra, NoeSuhaimi, Amanina Mads, Aine Ainun, Cho Zila dan Sal (tak datang ke hari itu?).

Sekali lagi terima kasih dari kakak buat semua:)

Irfa said...

sy suka prof muhaya :)

Ummi Iman said...

Bagusnya satu family minat membaca.

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

akak...nanti bagi tip-tip didik anak rajin membaca yek...nak tau la cara akak didik anak2 akak suka membaca...

Kakzakie said...

Terima kasih juga:-

Irfa (kami sekeluarga suka juga), Ummi Iman dan Lizz@haslizalizz (kakak tak ada tips Lizz tapi kakak rasa budak perempuan memang suka baca buku cerita).

Terima kasih sekali lagi:)

Kesuma Angsana said...

anak2 dara KA pun pantang jumpa buku kak hehehe