Monday, May 20, 2013

Kerabu mangga kami berdua

Sewaktu menghantar adik tuisyen hari Ahad aku nampak anak-anak lelaki sibuk memanjat pokok mangga depan tempat mereka tuisyen. Cikgu Fuziah, empunya pokok pula siap berkata siapa yang mahu petiklah sendiri. Aku senyum saja. Anak lelaki itu boleh bertanya aku mahu atau tidak? Aduhai sayang mestilah makcik mahu. Pucuk dicita ulam mendatang. Dapatlah aku sebiji besar mangga itu.

Semangkuk - Tiba di rumah terus aku kerjakan mangga tersebut jadi begini. Makan berdua saja dengan hubby sebab Mak Zah balik kampung. Adik pula sehari suntuk ada tuisyen. Cuti sekolah tuisyen berehat cikgu ganti terus hari Ahad itu dari pagi sehingga petang.

Baru lengkap - Sedia untuk dimakan baru aku taburkan udang kering yang telah ditumbuk kasar. Dalam pada kurang selera sebab adik tidak ada, tapi makan kerabu mangga ini sedap pula. (bukan aku buat sedap tapi kerana keinginan hendak makan membuat terasa enak di tekak).

Baki mangga - Masih berbaki lagi sebab mangga yang diberikan anak itu besar macam buah papaya yang aku tanam. Teramatlah besar. Sayangnya aku lupa mengambil gambar sebelum dipotong begini. Tapi dari sini pun boleh bayangkan besarnya saiz mangga tersebut.

Resepi aku tidak susah. Sagat mangga, sagat carrot, sagat timun (buang bahagian tengah)jadikan satu. Cili padi hiris banyak mana suka. Perah lemon sebiji. Masukkan gula dan sedikit garam. Gaul-gaul. Biasa aku hiris juga dengan bunga kantan tapi kali ini tidak ada abaikanlah. Bila mahu makan tabur dan gaul dengan udang kering yang telah ditumbuk kasar. Siap!!

~~ Macam-macam jenis kerabu tapi bila melibatkan buah-buah yang masam kecur dibuatnya.~~

88 comments:

azian said...

arghhhhhhhh...ngencessss laa yan mcm nihhhh....nak jugakkkkk

Masya said...

haduh².. assalamualaikummm kak selamat pagi .. kecur air liur dibuatnya pagi² nampak kerabu mangga ...

ummuaidan said...

nampak ngancam kakak nyer kerabu mangga tuh...ummu tak minat sangat ngan kerabu mangga dari dl..tapi tengok gambar nie rs nak meleleh jgk..:)

Eye_nee said...

baca resepi....arghhhhhh!!!! terus telan air liur...kecurrrr dahhh ni...

Siti Rohaida Yusof said...

da lama tak makan kerabu mangga..paling suka kerabu kaki ayam yg kakak ipar eda buat...

izan mama mia said...

aduh...tak tahan nie..terliur lor....

aizamia3 said...

aduh.. kecur dibuatnya kak..
tapi nasib baik pagi ni ada bawak jeruk mangga.. hehehe.. ;)

Mizz Aiza said...

wah.. sedapnya kerabu mangga kakak buat.. terima kasih sudi berkongsi resipi tu.. sebenarnya aiza tak pernah cuba buat kerabu lagi sebelum ni.. hehe.. :D

Pn.bayu said...

kakakzakie....pagi-pagi nampak entri ini...aduhhhh...sape nak tanggung ni..air liur dah meleleh....hahahah...sedapppnye kerabu manggaaa...nyummmmm

Mimie Najib said...

saya tak pernah mkan lagi..tp tgk ni sedapnyaaa.. =)

maria firdz said...

sedapnya mangga.. dah la dok ngidam mangga je sjak dua menjak ni.. huhu

❤Kamsiah❤ said...

kalau saya dapat,semangkuk tu habis makan sorg2 ja..sampai ngilu gigi hehe..

Ibu Lala said...

sedapnye kak. terliur tengok pagi pagi ni. dah la pose.

Aziela said...

Aduhai kak...sedapnyaa nampak. Memang besar sungguh mangga tu...

:: Mrs.Eady :: said...

nyummmm nyummmm :)

Zee Suhaini said...

sedapnya kak..baru je makan jumaat lepas..beli kat pasar malam je sebab zee sorang yang dok makan..yang lain sume tak suka..

mmg besar la mangga tu..

wahida said...

mmg nampak besar la kak mangga tu...

saya sebenarnya tak berapa gemar kerabu mangga, nampak akak punya kerabu mangga ni mmg menggiurkan lah!!

Mia Liana said...

sedapnya.. dah lama mia tak makan kerabu mangga ni...

redza said...

kecur air liur tengok

Cik Puan Fadli said...

sodapnyaaa kak...seb bek laa saya x pegnen...

azi said...

Aduh!!!!Kakak, nampak mengancam sangat..saya kalau kerabu mangga macam tu, saya ratah aja...:)

zila norazila said...

rasanya zila pernah makan mangga jenis nie.rasa lemak..sedap nie kak..aishhh kecur dah nie..nasib ada dua biji lg mangga di rumah nie..lps kmpunan..he hhe

Ati Masrif said...

salam kak zakie,

mmg kecur airliur pun

teringin pula..nanti nak cari mangga mudalah
boleh buat buka puasa nanti :)

Nana Liena said...

wah..terliur tengok..hehe..sedap2 kerabu nie..

Kniedaz said...

Aduh kak..walaupun saya bukan peminat tegar kerabu tapi pecah air liur tengok gambar tu

anitadiana said...

sedapnya kak..lama tak makan..dulu kerja rostoren Thai...menu ne mesti org oder..tapi hubby ita tak minat sangat kerabu ne..yg dia suka kerabu pucuk paku

Acik Erna said...

assalam kakzakie..adui..nampak sedap kerabu mangga ni..terliur acik..serius kakzakie..acik dapat mangga masak..tak boleh jadi kerabu he he

aanie said...

mmg kecur liur tgk yg masam2 ni kakak....

jumaat lepas baru mkn mangga ni....tp xleh buat kerabu sb mangga tu dah masak...

JUK DIN said...

Salam...pembuka selera tul tu. di kelate ni kami tumbuk ikan masin n tambahkan ke dlm kerabu mangga tu..memang sedap!

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

saya bab benda2 masam ni memang agak kurang tapi bab kerabu mangga memang leh kecur dibuatnya

Asyifa Mustaffa said...

sedapnya kak...mkn kerabu ni smua rasa ada...masam mnis pedas...tang tegigit cili tu yg best tu...:)

Kesuma Angsana said...

alamak mmg tgh kecur ni kak.. feveret KA Ni !

makchaq said...

Jenis2 kerabu memang makchaq minat sangat.. kerabu mangga ni memang selalu order kalau pi makan..
tapi... buat sendiri jarang sangat...

QueeN TerataI said...

TERLIUR kak miza tgk kerabu mangga ni.. sejak mengandung smp sekarang blm mkn lg kerabu mangga.. isk.. isk.. dah terasa kat tekak ni kak..

Murni Alfathunnisa said...

Assalam kakzakie,

ya allah...kecuq air liur nengok kerabu mangga tu. memang favorite saya. tapi kalau kat rumah ni..buat kerabu mangga kosong ja..tak letak udang kering. ramai alergik..hehe.

Rai Ourkizuna said...

erghh..nak menitik air liur..

alhamdulillah..rezeki kak.. besar sungguh tu nampaknya..

KY said...

eemmm...sedap, tapi KY tak makan kerabulah akk heee

HeNRieTTa JoSe said...

Yummy....tetiba rasa nk mkn yg msm msm plak...

Psss...yeap, rietta pown plan nk cr mecanic juga...tpi xbrani start engine....

Nisah Idham said...

apo kono ni kakak, den nengok pun dah terliur ni., hehhehe terasa2 je kat tekak ni

Cikda said...

hahaha..saja kan budak tu tanya...sapa yg tak nak kan.. tapi berbaloi sungguh dia bagi mangga kat kakak. dapat jugak la kami menjamu mata.. hehhehe..

Qhaifa Nur said...

baru ni buat kerabu guna mangga yang dah masak..
sedap juga Kakzakie..

Lady said...

Sedapnyaa kakk :)

aTieYusof Family said...

sedapnya Kak...kecur liur tgk kerabu mangga tu..sy klu makan ni, bertambah2 nasi nya...hehe:)

Mia Kassim said...

Sedapnya kak....rasa nak meleleh air liur pulak....hehe

dhiera said...

saya yang tengok pun kecur air liur~

harumanvee said...

mmg menyelerakan . kalau saya , saya akan tambah dengan taburkan kacang tanah goreng / sangan yg ditumbuk kasar ...

Fiza Rahman said...

KAk...buat kecur air liur saya jer ni kak. Dah lah tgh sakit gigi ni.

Cikli said...

kecurrr

azieazah said...

Kerabu mangga versi saya, wajib ada kacang tanah tumbuk. Anak-anak akan ratah sampai satu mangkuk besar!

ieda immi said...

alah2 mengancamm nyeee akak !
segar2 nampak kerabu tuu huhuh

hainom OKje said...

Pergh Kanda!!! kecur dibuatnya dinda ni.... dahlah hari ni tak masak ....nak menghabiskan stok makanan yang ada hehe...

Arjuna suka benda benda masam ni mengalahkan pompuan hehe

Amanina Mads said...

sedapnyaa memang suka makan kerabu mangga

shark said...

alamak sedappnyerrr...
dah la saya puasa ;p

MaMa Rey said...

adeh kak zakie..beliur la pla tengok mangga ni..lama tak makan kerabu mangga..

QasehnyaRania said...

alahai akak.. kebetulan ada mempelam kat dlm peti sijuk..

boleh buat ni.. thanks share..
cuma nak cari carrot ja..

*sy tak pernah pulak leatk inti droyan dalam ketayap..

QasehnyaRania said...

sy buat nanti sy up n3 ye..

dah teringin sgt ni..hihi

Daddy Ziyyad said...

kerabu ni takde campur dgn udang/ikan ke kak zakie? macam pernah nampak kerabu kat kedai makan tomyam ada campur udang ke ikan...tak pasti saya :)

NoEn said...

wah...sedapnya....terliur

Myra Jay said...

Ya Allah kakkkk, terliurnya tengokkkkk :)

Peberet nieh :D

With Julia said...

Sgt sedap...weeeeeee pembuka selera...pandai tabur udang kering...lagi lah bertambah2 nk mkn hehehe greattt kak zakie :)

Deqla Manjew said...

ish... terliur tau.. tgk gmbr pun terasa masam... hihi

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

semalam saya makan kerabu mangga jugak...biler tengok kerabu akak ni pun sedap...teringin lagi nak makan kerabu ni

Sweetmama said...

sedapnye kak, kerabu mangga, mmg kecur liur dibuatnye...

mangga epal ni makan shj pun sedap kan..

ummiross said...

Salam Kakzakie, lewat ummi singgah hari ni. Tengok je kerabu mangga tu terus kecur air liur ni, memang betul, boleh menambah selera ni Kakzakie, tak cukup sepinggan nasi, hehe..

nuyui a.k.a miss YUI said...

ya ALLAH, terliur yui tgk..

Ummu Madihah said...

Salam Kakzakie,

Kecur air liur melihatkan kerabu mangga ni!!

lieyalatif said...

Fuh kecur kak oi...sebut kerabu mangga terus terase2 masam manis kat tekak ni kak...jgn kate mkn ngan nasi, mkn gitu je pun mau bertambah kak....

Suke laa resepi akak...mudah n ringkas...boleh laa lieya cube nanti....

elly nadyra said...

Mampu telan air liur je le

Juhariah Johari said...

Mama tak pandai bab kerabu2 ni. sedara2 dtg , mereka buat kerabu peria. kerabu telor, oh rupanya sdap kerabu ni!

Juhariah Johari said...

Mama tak pandai bab kerabu2 ni. sedara2 dtg , mereka buat kerabu peria. kerabu telor, oh rupanya sdap kerabu ni!

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...yer la sedapnya tengok buat terliur jer ni lagi pulak nak berbuka ni...;)

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam K.Zakie..
sbesar buah betik?? besarnye mangga tu..! huhu.. sedapnye tgk kerabu mangga tu.. nyum3.. :)

Nur-nba said...

Kecurr tengok gambar kerabu tu.. Kat peti sejuk rumah Nur pun penuh mangga.. tapi beli di pasar.. ;)

nurbijen said...

huwaa, kecur mulut saya tgk mangga masam tu.....
dah la mangga kat sini mahal sikit, dalam RM5 sebiji... mmg tak boleh la nak makan selalu :(

nea lopah said...

sedap nyeeee..mmg kecur air liur

Ujie said...

Yelah kak..besar semacam mangga ni.
Puas mkn ni...mmmm!

Papa Mifz said...

nampak sedap,tapi PM tak makan kerabu2 nih,mungkin perlu dicuba suatu hari nanti...hehe

Ummiarissa Mahdi said...

kak dua orang makan mangkuk besar tu?banyak tu...hehehe...memang besar buah tu ye...sedapnya...

izzah said...

sedap nampak....nak jgk....heheh...

Kakzakie said...

Kakak rasa disebabkan restoran kawan kakak ada menyadjikan resepi kerabu mangga itu yg kakak suka untuk menikmati juga. Selalu beli saja tapi bila ada peluang diberi mangga yg besar itu yg kakak ambil peluang utk membuat juga.

Terima kasih kakak ucapkan pada semua:-

azian, Masya, ummuaidan, Eye_nee, Siti Rohaida, izan mama mia, aizamia3, Mizz Aiza, Pn Baju, Mimie Najib, Maria firds, Kamsiah, Ibu Lala, Aziela, Mrs eady, Zee Suhaini, wahida, Mia Liana, redza, Cik Puan Fadli, azi, zila norazila, Ati Masrif, Nana Liena, Kniedaz, anitadiana, Acik Erna (kalau masak makan macam tu ajelah acik), aanie (masak manis sedap tu aanie), Juk Din, Seri Kandi, Asyifa Mustafa, Kesuma Angsana, Makchaq, Queen Teratal, Murni Alfathunnisa, KY, Henrietta Jose, Rai Ourkizuna, Nisah idham, Cikda, Qhaifa Nur, Lady, Atie Yusof, Mia Kassim, Dhiera, harumanvee, Fiza Rahman, Cikli, azieazah, ieda immi, hainom OKje (abang pun sama suka pulak dia kerabu mangga ni), Amanina Mad, Shark, Mama Rey, QasehnyaRania (kakak campur durian pada kelapa dia QR), Daddy Ziyyad (kakak campur dgn udang kering juga doc), Noen, Myra Jay, With Julia, Deqla Manjew, Lizz@haslizalizz, Sweetmama, Ummiross, Nuyui aka Miss yui, Ummi Madihah, Lieyalatif, elly nadyra, Juhariah Johari,Mas Zull, ♥ Cmª shIemª ♥, Nur_nba, nurbijen (oh.. ye mahal betul di sana kan), nea lopah, Ujie, Papa Mifz dan Umiarissa Mahdi.

Kepada semua terima kasih sekali lagi dari kakak:)

Nini D.. said...

mangga mans nini suka..mangga masam?..hadeii.nyilu gigi!

Rinna said...

Terliur tgk kerabu mangga tuh.. :)

ANIM said...

saya dapat bayangkan besarnya mangga itu sebab saya ada tanam spesis yg sama di BP. sampai naik lenguh tangan mengupas kulitnya..

aizu's life said...

kecur tgk...
akhirnya chef kakak muncul.. hehehe

Kakzakie said...

Terima kasih juga kakak ucapkan kepada: -

Nini D (mangga ini tak masam sangatlah Nini), Rinna, Anim (betullah anim sebab kakak rasa kalau sebiji boleh masuk semangkuk nasi hidang) dan aizu's life (chef utk abang bolehlah aizu utk org lain hampeh hihi....)

Terima kasih sekali lagi:)

Riedaffya ibrahim said...

kecur jugak sy melihatnye

NORSHAHFEZA HAMSAN said...

sedapnya kak,,memnag kecurrr tgk ni,,

♥ ROS ♥ said...

ADUHAI KECUR AIR LIUR TGK KAK...HAISHHH :p