Saturday, May 25, 2013

Zaman Jepun dulu ianya keperluan sekarang jadi hidangan sesekali

Sejak akhir-akhir bumi JB selalu timpa hujan sebaik menjelang petang.Hendak dikatakan musim hujan tapi bila datang panas terus berdenting. Tapi banyak hari sekarang lebih kepada hujan. Cuaca dan suasana begitulah yang membuat ada kalanya selera bagaikan teringin yang jarang diperolehi. Sebab itulah bila hubby membeli ubi di warung tepi jalan sewaktu balik dari kerja kami tidak bertangguh lagi untuk menikmatinya.

Tangan Adik - Selesai mama buang semua kulit adik tolong mama bersihkan. Sekarang adik ada banyak masa tolong mama sebab peperiksaan sudah selesai. Kerja sekolah pun kurang. Hanya membuat pembetulan jawapan pada kertas peperiksaan mana yang salah. Sebab tidak banyak salah lagilah tidak banyak kerja sekolah.

Sedia - Menanti untuk diolah. Ada yang kena hiris tipis, ada yang dipotong wedges dan ada juga yang direbus mengikut keinginan masing-masing. Cuma yang mengolahnya mama sendiri.

Potong wedges - Ini mama punya favourite. Tumbuk bawang putih dan garam kemudian gaul. Goreng sampai keemasan. Mama makan ini dengan Mak Zah. Cecah dengan sambal kicap sedap:)

Rebus - Ini pilihan adik. Makan cecah dengan gula. Mama dan Mak Zah merasa juga tapi cecah dengan sambal tumis lagi sedap. Adik manalah suka pedas.

Hiris nipis - Krup-krap-krup-krap pilihan papa. Adik pada mulanya minta yang direbus tapi akhirnya dia makan berkongsi dengan papa. Sebelum di goreng pun mama sudah gaul dengan bawang putih yang ditumbuk lumat dan sedikit garam.
~~ Kita makan ubi sebulan sekali pun payah memang rasa sedap, bayangkan dulu zaman perang Dunia ke dua setiap hari makan ubi manalah tidak berangin badan.~~


57 comments:

Aisy Nasiha said...

Wah, sedapnya.. Says dah lama tak makan ubi kayu.. Says paling suka kalau mak saya buat lepat....sedapnya...

Nana Liena said...

sedapnya..hehe..saya suka yang rebus..bagus kalau makan.. ^^

Siti Rohaida Yusof said...

salam kak..eda suka yg rebus..cecah dengan sambal tumis..dihidangkan dengan air kopi atau teh..pastu time hujan2 nie..teringat mak..

Knor said...

assalamualaikum

knor suka yg rebus cicah sambal ikan bilis..

tapi yg tak thnnya angin...

PeRdU cINta said...

sekali sekala makan ubi..memang sedap kak..ubi rebus,,sambal ikan bilis,,kopi o panas..sedapnya..lama tak makan belebat ubi..

Nur-nba said...

Ubi rebus cicah dengan sambal tumis memang kegemaran Nur..

aby said...

Salam kz,
Ubi yg dh d rebus tu, lps tu d goreng lg sedap rase. Ada rangup dlm lembut. Aby pun suka mkn ubi godok ni.
Salam dr tok bali, bachok, kelantan

anyss said...

Assalamualaikum,
Org sekarang akan pandang pelik jika kita rebus pisang, ubi...padahal sgt sedap (ditekak kita je kot). Bila tengok ubi atau pisang rebus, teringat arwah tok dulu...suka sgt mkn dgn dia.

Amanina Mads said...

betul tu..dlu zaman jepun makanan ruji ni

redza said...

sedapnya kak...dah lama saya tak makan ubi kayu ni

hainom OKje said...

Jarang buat yg goreng tu kanda.....selalunya rebus je. Pandai pulak adik makan ubi.....anak anak dinda memang tak pandai makan...selalunya kami berdua je yg makan....yg habiskan for surelah dinda sorang hehe

Sharifah Nadzarah said...

sedapnye kak..sy tengah menunggu pokok2 ubi yg ditanam besar baru leh makan..hehehe..saje x nak beli..

ummuaidan said...

kalau zaman skrang makan ubi hari2 orang ingat mcm orang asli kan..begitulah berubahnya zaman..
yg goreng ngan bawang pun nampak sedap jgk...kalau kat sini depa rebus sparuh masak..kemudian gorng...pun sedap jgk..:)

QasehnyaRania said...

suka buat getuk ubi.sedap.
blaja masa duk jb dulu

aTieYusof Family said...

sedapnya ubi kayu..lama tak makan ni Kak..susah dah nak cari.. klu dapat makan mmg bertambah..:)

Nastyna said...

makan time ujan ubi rebus ngan kelapa parut, gang ngan kopi o, owhhh marvelous kak, tingat kat kampung dulu2 berebut makan ramai2. Hihihi

Hani Othman said...

dapnyaaa

Daddy Ziyyad said...

saya suka makan ubi rebus cecah ikan masin..tak pun sambal belacan :)

Aku Bapak said...

cantik2 ubi kayu dia...makan ngan sambal tumis, mak mertua lalu pun x perasan nih..heheheh

mummY daniSha said...

sejak arwah nenek x da,dah lama x makan kak

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...wah sedapnya petang2 makan ubi rebus cecah sambal tumis ikan bilis..:)

KY said...

samalah kak, tempat KY pun sesekali rasa mcm musim hujan pulak, tapi Alhamdulillah hari ini betul2 panas heeee

Ibu Lala said...

Akk sempat ke zm jepun. Tu zmn mak saya kak

Penjejak Mimpi said...

Bila baca entri ni teringat arwah abah yg suka mkn ubi kayu goreng. Buat untuk mkn petang sambil minum kopi o panas...

Nora Karim said...

sedapnya nampak kak... rasa teringin la pulak... mana pulak la saya nak cari ubi ni.. haih!

aReLaN said...

kecik2 dulu selalu gak makan cicah ngan gula. dulu depan rumah banyak. cabut sendiri je ngan adik2.hehehe

ummi izan said...

kak zakie, izan pun suka ubi kayu. kalau suami n anak2 suka mkn yg grg wedges tu cicah sambal kicap. izan pulak kadang2 suka yang direbus kemudian digoreng dgn bawang+bilis yg ditumbuk n serbuk kari... sedap!

Asyifa Mustaffa said...

sedapnya ubi....! peberet ni...paling suka ubi rebus cicah kelapa muda....aduhhhh...nmpknya lama la sy kena 'puasa' mkn ubi ni kak....selagi baby nyusu ni....sedihnya hati....huhuhu...l

Werdah said...

Assalamu'alaikum kakZakie

Melihat ubi goreng wedges tu, kak terkenang arwah makcik..selalu juga kami bersarapan dengan ubi ni..makcik tanam sendiri. Arwah mak pula suka yang bakar, biasanya cecah sambal belacan.

Suami pula suka yang rebus cecah kelapa.. selera masing-masing kan.

syiela said...

sedapnya kak.. dulu kat kampung mak suka rebus ubi tu.. kemudian di cicah dengan kelapa yang di gaul dgn sedikit garam.. pekena pula dengan kopi o pekat... adess teringin la pulak

Azian Elias said...

Sy suka goreng..kalau my mom dia suka tambah ketumbar jintan..tp sikit je..makan panas2. Walla weiii..

Haryati Faizal said...

alamak..teringin pulak la kak... klu kat kg..amik je kat belakang umah...

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie..
hihi.. lama tak mkn ubi kayu ni.. klu zaman jepun dulu ini makanan ruji.. sekrg..hnya jadi kudap2..

mak cma suka olah ubi ni sama mcm yg akak buat,cuma yg goreng tu, goreng kosong dgn kunyit+garam..kudap2 time ptg mmg terbaekkkkk :)

sini panas bahang kak,tapi bila ujan,lebat sungguh plus ribut petir.. huhu

ciK LyndaWawa said...

wah.. rajinnya....=]nak jugak.. makan dengan sambal sedap tu kak..

izzah said...

sedap nampak ubo kayu tu..bila selalu makan memang jemu...tp kalau sesekali, leh wat termimpi2...hehe...

rinduan citarasa said...

kak..
ayu nak y direbus dengan gula merah..

sedappppp

kakyon said...

akk suka rebus makan dgn gula gaul kelapa.buat ubi getok pun sedap..

Mizz Aiza said...

sedap tu kakak.. aiza suka yang dibuat kerepek.. rangup mengunyah sambil menonton televisyen..

ANIM said...

Lamanya tak makan ubi goreng. Ubi tumis pun saya suka. La ni kak, ubi dah jadi makanan yg divari2 kat pekan besar. Naik taraf.

Nia said...

Teringat pulak pada sejenis ubi kat Terengganu. Ubi gadong kalau tak silap, orang suka sangat makan, tapi penyediaannya kena rendam beberapa hari dalam air sungai mengalir untuk hilangkan toksik.

sal said...

sedapnya makan ubi rebus dgn sambal belacan..kegemaran remaja purba..
mostly ubi goreng pula disukai ramai oleh anak2..kan..

Kakzakie said...

Maha kaya Allah dijadikan berbagi jenis makanan buat kita menikmatinya. Banyangkan zaman atok-nenek kita waktu perang dunia ke2 kalaulah bergantung penuh dgn beras memang kelaparan mereka agaknya. Mujur ada ubi/keladi/jaging dsb. Alhamdulillah kita beruntung dgn kemewahan makanan yg melimpah ruah.

Terima kasih kepada semua yg memberikan komen N3 kakak ini: -

Aisy Nasiha, Nana Liena, Siti Rohaida, Knor, Perdu Cinta, Nur_nba, aby, anyss, Amanina Mads, redza, hainomn Okje (adik makan yg kerepek itu dinda yg rebus dia makan sikit cecah dgn gula), Sharifah Nadzarah, ummuaidan (ummu boleh tanam sendiri sebab banyak tanah di sana), QasehnyaRania, Atie Yusof, Nastyna (boleh dapat tak agaknya di sana tu Nas), Hani Othman, Dady Ziyyad, Aku Bapak, Mummy Danisha, Mas Zull, KY, Ibu Lalal, Penjejak Mimpi, Nora Karim, Arelan, Umi Izan, Asyifa Mustaffa, Werdah (betul Kak Werdah lain org lain citarasanya), Syiela, Azian Elias, haryati Faizal, ♥ Cmª shIemª ♥ (kerepak ubi pun dah dicommercialkan sekarang kan Cma), Cik Lyndawawa, izzah rinduan citarasa, KakYon, Mizz Aiza, Anim (kalau yg baru cabut tu yg besat Anim), Nia dan Sal.

Kepada semua terima kasih sekali lagi:)

norhidana miswan said...

ubi kayu nih kak, di buat apa pun sedap... dana suke grg wedges cam akak, bubuh bwg putih wajib, plus skit ngn tumbar jintan pun best kak...

MaMa Rey said...

suka makan ubi kayu ni.. sedap direbus pas tu makan cecah gula sikit.

Riedaffya ibrahim said...

ubi ni lawan air kopi kan best x hengat kak..

tenku butang said...

tingin plak nk mkn ubi rebus cicah gula tu.. terliur sudah.. hu2

NoEn said...

sedapnya...dh lama tak makan...kat rumah ni baru je tanam..belum ad hasilnya lagi

anitadiana said...

sedapnya kak..masa mengandungkan aqil..susah nak jumpa ubi yg empuk...
masa kat kg ari tu mak rebus ubi,leps tu kak ipar datang ambil ubi yg dah di rebus tu..di potong2 lalu di goreng..sedap kak rasanya..lepas tu buat sambai kicap cili api..pehhhhhhhhh sedap sangat..menu baru tu bagi ita..rebus lepas tu goreng...memang terbaik lah kak..

adarnadzmie said...

lamanya x mkn ubi kayu...ingat masa dulu2... hehe...kecur air liur saya kak...

Deqla Manjew said...

sedap mkn ubi kayu ni..cicah ngan gula...hihi..

Ratu Hatiku said...

Sedapnya kakak...dah lama sgt x mkn ubi goreng nie..apatah lagi ubi rebus..uhuhuhu.. Kalau dekat KL ubinya x sama mcm kat Johor.. tu sebab x suka beli.. :)

Ummu Madihah said...

Salam Kakzakie,

Mak Aji biasa rebus, buat kuih bakar dan buat bubur je, x pernah goreng dalam bentuk wedges! Boleh cuba ni, bunyi macam sedap je!!

elly nadyra said...

mmg makanan zaman jepun, tapi skang nak cari ubi pun kadang2 susah tau kak, mak saya suka wat getuk ubi, kalau rebus, layan ngan sambal, kena lak makan time ujan ngan air kopi, mmg layan betul kak!

Zee Suhaini said...

sedapnya kalo dapat makan ubi kayu rebus cicah kelapa parut yang digaul garam gula..perghhh meletop abes kak..

zee jenis tak pandai pilih ubi..selalo terkena yang dah masok angin..

♥ ROS ♥ said...

haishhh terliur tgk... :)

kakzakie, ros rindu kak.. entahlah hati ni nak update blog untuk dpt komen akk..rasa mcm sejuk je hati bila dpt komen akk :(

PiNkYCaT said...

kat sini PC pnggl ubi kayu...rebus utk mkn musim hujan sodap ni;)

Kesuma Angsana said...

mmmg sedap dimakan petg2 dgn kopi o panas