Thursday, May 23, 2013

Aktiviti adik selepas peperiksaan

Sewaktu aku singgah di farmasi adik boleh pula masuk ke outlet Cosway di sebelah dengan Mak Zah. Sebaik aku keluar apa lagi dia pun tariklah tangan mama dia untuk melihat apa yang diingini. Murah bagi dia tetapi mahal pada aku sebab sekeping canvas bersaiz lebih kurang 30cm x 30cm dan cat 21 warna yang kecil-kecil berharga RM29.90. Tetapi memandangkan peperiksaan sudah berakhir dan tidak lama lagi cuti sekolah, adalah aktiviti dia boleh lakukan lalu aku pun belilah.

Kuning - Baru memulakan dengan mewarna binatang ini. Pilih warna mengikut nombor yang telah ditanda pada cat yang disertakan sama.

Tekun - Kena tekun dan sabar sebab semunya kecil-kecil belaka. Sudah dinasihatkan juga kalau penat rehat dulu agar tidak comot.

21 warna - Inilah warna-warni yang dibekalkan bersama tiga jenis berus. Mewarna ikut nombor yang ditanda pada setiap cat dan dipadankan dengan nombor tercatat pada canvas yang telah sedia dilakarkan.

Banyak lagi - Untuk batang pokok saja yang telah siap keseluruhannya. Kena sambung lagi bila adik cuti kelak.

Nombor-nombor - Sebahagian dari nombor yang telah ditanda pada canvas tersebut.

Hari pertama - Ini saja yang mampu disiapkan pada hari pertama. Hari sekolah tidak boleh lama-lama mewarna sebab ada yang lebih penting walau sudah habis peperiksaan.

~~ Kesemua anak-anak aku tidak berbakat dalam melukis sama seperti mama dia. Jadi membeli lukisan yang telah siap untuk diwarnakan pun memadailah.~~


78 comments:

Cik Puan Fadli said...

bleh isi masa lapang nie..coti sek pon 2 minggu..sempat la tuh abihkan mengaler...

maria firdz said...

Wah.. Menarik... Cikgu pun minat je nk wat.. Hhhe

ummiross said...

Salam Kakzakie..

Bagus juga ni Kakzakie, aktiviti yang baik buat adik bila dah start cuti nanti.
Hehe..ummi pun keras tangan juga Kakzakie, takde bakat melukis.

Acik Erna said...

assalam kakzakie..acik yang dah tua pun suka tengok tu..rasa nak beli buat masa lapang..takut kena gelakkan pulak he he,,kalau pergi cosway..selalu acik tengok tu..comel2 bekas dia

Nazayiena Ayiena said...

Bila cuti nanti bolehlah kaler cantik2 dan dah siap tu boleh frame dan gantung dlm bilik adik sendiri.
Samalah ngan Nurul memang xde bakat dlm lukis melukis nie berlainan dgn kakak Nurul memang ada bakat dlm seni nie.

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

waa rajinnyer adik...minat kaler2 yer...
kena betul2 fokus kaler ni..semuanyer kecik-kecik...kalau dapat kat abang uwais ni kejap jer dia kaler cantik lepas tu comot...

ros_reeza said...

seronok buat aktiviti macam ni :)

adarnadzmie said...

bagus kak xtvt cam ni...anak saya pun tak seni sgt...kot anak2 lelaki kot...hehe...

Zee Suhaini said...

rajin adik nak mewarna banyak camni..
takpe la kak, janji adik heppy..kalo yang bermanfaat camni,zee on je.. :)

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

hmmm bagi saya..murah je... hehe~

best gak xtvt camnie.. sesuai kot kalo untuk saya jugak..sbb follow aje color ikut nombor yg dicatitkan tu..hehehe~ al maklum ler.... tangan ni x berseni... hehe

Maria Menado~ said...

sepp sikit. sama laa.... xde bakat. tapi mewarna suka. hehehe..

Siti Rohaida Yusof said...

seronok main color2 nie...boleh mengisi masa lapang...

Knor said...

bakat boleh di asah kak..in shaa Allah

yg penting minat..

p/s minat pd pokok2 membuatkan adibah sedih juga menolak upm tu..dia ok je kat sarawak tapi ayahnya agak berat nak lpskan..mahram tak ada katanya..sblum ni dia juga dpt tawran di Unisel dlm bidang fisiotrapy juga tolak..mcm2 benda yg negatif pulak org canang..kos pilihan no 1 dia..hutan tu pilihan ke 4...

Ummi Iman said...

Seronok juga mewarna ni. Saya pun takde bakat melukis :)

Fiza Rahman said...

Rajinnya adik. Banyak juga nak kena kaler tu. Boleh isi masa lapang cuti skolah nih.

Hanis Azla said...

Salam kak zakie..

Alhamdulillah.. ada aktiviti yang menarik untuk adik mengisi masa di musim cuti.. selalunya macam tu kak, pada anak semua barang bagaikan murah.. sedangkan paa kita yang mahu membayarnya terasa cukup mahal barangan itu..

QueeN TerataI said...

samalah miza pun kak.. x pandai melukis.. cantikla lukisan n rasa seronok plak nk mewarna.. rasa nk beli juga pun ada ni.. ;)

ummuaidan said...

walaupun agk mahal sekeping kanvas tu...rsnya berbaloi sbb ianya aktivti yg memerlukan masa & kecermatan..tidak2nya adlh aktiviti yg bakal mengisi cuti adik nanti..
aidan ms umur 2 thn lebih dl ade nampak bakat melukis..skarang makin malas nampaknya dia melukis..asyik srh kami jer yg lukiskan...:)

izan mama mia said...

baguslah tuu..ada gak aktiviti dia cuti nie..ehe

Norzila Zakaria said...

macam bes je kak..adik, cik zila nak kaler sama boleh tak sayang

aTieYusof Family said...

wah! cantik plak Kak..
sy yg dewasa ni pun suka tgk..mcm nak beli jugak..:)

Lya Colours said...

saya melukis memang fail. lukis orang lidi pon hodoh haha

eMMe said...

same la... Me n Hubby pun bukannye reti lukis2 color2 ni.. tak tau la anak2 Me dah besar nnt dia minat n de bakat ke lukis2 color2..conteng2, hehehe.. tapi Me suke color2 ni.. hehehe.. tunggu le anak2 dah pandai pegang pencil color...heeee~

Sharifah Nadzarah said...

klu sy suke join sekali kak..mesti cantik klu dah siap..

zana fahmi said...

Ok juga adik pandai mengaler drp anak zana tu, langsong takde seni. Main kompang, nasyid, menari, bola dll boleh pula.

Dylla Abas said...

bagus adik ni..memanfaatkn masa yg ada aktiviti b'faedah...boleh asah bakat jadi pelukis ni :)

syiela said...

lepas ni adik mesti asyik dengan kerja2 mewarna.. saya x boleh beli lagi.. kang habis dinding bukan kanvas tu yg di warnakan

hazlin nazri said...

colouring book pun sgt ok sebab mengajar kita teknik mewarna dgn baik..
kalau saya, saya suka yg kecik kecik je.. cepat siap..
hehe

Alin Marlini said...

Best jgk main kaler2 ni :)

Murni Alfathunnisa said...

seronok la adik..boleh mewarna!
anak2 kakzakie sama macam saya..tak suka dan tak pandai melukis..tapi bab mewarna memang suka..jadi leka pulak tu.

Juhariah Johari said...

Sesekali tunjuklah bakat mama tu kat blog ni.....

Deqla Manjew said...

bagus ni.. tgk lukisan tu mcm agk mencabar lak nk kaler...huhu

Ratu Hatiku said...

Jgn kata adik, saya sendiri tengok pun suka kakak...hihihi

Sweetmama said...

menariknye, mewarna atas canvas lagi..

KY said...

alahaiii...kalau anak KY tengok mesti nak juga ni

Ummiarissa Mahdi said...

menarik ni kakak...aktiviti ni kita panggil 2 in 1...sambil mewarna mengenal nombor...

Ujie said...

Wah..bestlah benda ni kak. Saya pun tertarik ni!
Yelah, teringin nk jd pelukis tapi takde bakat. Kalau buat benda ni bolehla berangan ala2 pelukis. :)

Nini D.. said...

menarik nih...
kalo bgtau pada cik abg tu..kompem dia ajak pegi beli!

Mizz Aiza said...

senang nak mewarna bila dah ada nombor begitu.. aiza pun tak berbakat seni ni.. hihi.. :D

Eye_nee said...

100 kali lebih baik aktiviti ni selain dari TAB dan PS2....

JunAina said...

Kehendak anak2 tak mampu nak tolak kan kak?

Daddy Ziyyad said...

Kena teliti bila mewarna tu....Sesuai nak isi masa lapang masa cuti sekolah nanti kak zakie...

azi said...

Boleh adik gunakan masa cuti sekolah ni untuk mewarna lukisan tu..nanti kakak tunjukkan hasilnya tau...:)

n O e s u h a i m i said...

asalkan adik suka...janji dia minat n tekun nak buat...

lieyalatif said...

uihh kene teliti kak buat bende nie...mmg sehari tu tak abis nak kasi siap....mau 3-4 hari jugak....

nanti akak tunjuk tau hasilnyer...teruja plak lieya nak tau nih heheheeh

Nisah Idham said...

nisah pun suke beli kanvas ni kak,
lukis sorang2 kat umah.
nak melukis bakat xde..
main cat2 aje lah.. melepaskan perasaan yg nak melukis tu hehhe

Puan Kutu said...

yg paling penting cuti sekolah adik ada benda berfaedah dia boleh buat..sy pulak tak berbakat mewarna,setakat lukis sikit2 tu bolehlah..:)

With Julia said...

Good idea...xdlah anak time cuti asik tgk tv main game je kan...bila melukis dan mewarna mengasah otak...bagussssssss akak

boni kacak said...

hahahaha.. saya pun tak berbakat juga..hehehe

rinduan citarasa said...

kak.
kalau adik siap mwarna syer tau

umai kalau dapat buku lukisan kompom abis diwarnakan. hasilnya? comot hahaha

Rai Ourkizuna said...

bestnya.. macam cross stitch tu kan.. tapi versi warna. pakai nombor2 je.. hihi..

Sharidawati Shahrudin said...

boss sha pun ada beli benda ni. mmg kusyuk dan asyik mewarna..bila dah siap jadi cantik sgt!

amirah said...

best la mewarna camni kak..kalau amie pun teringin juga..cantik nanti bila dh siap..

My Little Diary said...

kak...tak cantik dlm melukis pun kira bakat jugak...
cantik ke tidak...semua tu seni kak
janji anak2 happy dpt mewarna... :)

Ibu Lala said...

rajin adik.

ANIM said...

saya boleh melukis tapi tak reti mewarna kakzakie. haha, lagi haru. dari ada bentuk, bila kaler terus apa2ntah. saya lagi respek orang pandai kaler cam adik...

cikguNae said...

Suka melukis dan mewarna... Tapi sekarang masa utk melakukannya macam hilang...

Tengok lukisan tu, memang perlukan ketelitian & kesabaran ni Adik... Tapi, hasilnya nanti pasti sebuah kepuasan... :-)

zulaikha megat said...

beli kat cosway yer kak..bolehlah p cari utk anak dara kecik saya jgk..

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie..
Menariklah canvas ni.. siap dh ade nombor utk kaler..
selamat mewarna ye adik.. tak sabar nk tgk hasilnye bila dah siap nnti :)

harumanvee said...

assalamualaikum ... aktiviti yg berbaloi utk anak buat masa cuti dgn rm 29.90 . saya tgk , saya lak gian nak mewarna ... heheheee

NORSHAHFEZA HAMSAN said...

ni kalau dah jadi ni kak, kompom cantik ni,heheheh

Nastyna said...

Ini kak kalau saya dapat pun tekun kaler2 ni.. berbaloi la kan ada aktiviti untuk dia buat cuti2 ni.

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...eloklah tu dpt juga mengisi masa lapang masa cuti sekolah ni..;)

nik ros said...

menarik la aktvt gni.mesti cantik bila dah siap nnt, mcm2 kaler ada

iietamalek said...

sangat menarik

PeRdU cINta said...

wah seronok tu kak..bermain dengan warna..sekurang-kurangnya masa terisi dengan perkara berfaedah..melatih tangan ke arah seni.. :)

wanie amerie said...

Salam kakzakie..
Best tu,bole isi masa cuti sekolah ni..
Ank sy pun suka kaler2 camni..hehe..
Nti bole try beli kat dia jgk..
Akak,samalah kita..tgn kayu x reti lukis.
Lukis kucing dgn kambing,serupa jer..hehe

tenku butang said...

teman suka melukis dan pernah masuk ptandingan melukis.. dpt nomo dua.. tp masa 2 zaman kanak2.. dh beso ni tgn pun udah keras.. x berseni lansung.. kui3

♥nrina♥ said...

oklah tu..ada keinginan jugak...mcm anak2 sy ni apa je yg berkaitan dgn pelajaran semua nak mengelak hehe..

hainom OKje said...

Bagus adik......tekun buat sesuatu.....anak dinda kurang tekun kanda.....buat time tgh semangat .....pas tu tinggal gitu je....hehe
Sok gi Muar tak? Kalau gi mailah dtg rumah abg dinda.....hehe

QasehnyaRania said...

besar jug atu.
sy pulak yg berminat ni..hihi

beli dekat cosway ke kak?

Nora Karim said...

wah seronoknya adik ada aktiviti... cuti sekolah ni boleh la siapkan... hehe

ummi izan said...

baguslah adik... dah siap2 dgn aktiviti utk cuti ni ye. izan pun sama kak zakie, kalau bab lukisan mmg surrender. anak2 pulak setakat ni si naufal je yg suka sgt melukis n mewarna...

Haryati Faizal said...

adik minat lukis2 ni ye... baguslah...

ciK LyndaWawa said...

xtxt yg berfaedah. heheh

ciK LyndaWawa said...

xtxt yg berfaedah. heheh

anitadiana said...

bestnya..kak..si aqil minat mewarna..tapi mcm mahal lak..si arisya mesti sibuk juga..kalu beli kan aqil ne...tak sabar nak tengok adik buat bagi siap...ya.kak..

♥ ROS ♥ said...

ros pun suka wat bnda tu dulu..heheheh :)