Tuesday, May 7, 2013

Menjelajah ke Pasar KipMart

Ruang ikan - Deretan ikan-ikan ikut suka boleh pilih saja yang mana mahu.  Saiz besar, sederhana dan kecil semua ada.
Tempat daging - Adik kena tunggu trolly pun sempat membaca buku cerita dia. Aku captured pun dia tidak sedar  khusyuk sangat kalau bab buku cerita tapi buku sekolah jangan haraplah.
Ayam - Gebu-gebu dan sudah bersih. Pilih dan beritahu penjual mahu dipotong 12, 16 atau untuk buat sup dia akan buatkan. Papa beli seekor ayam biasa dan seekor ayam tua/pencen untuk dibuat sup.
Papa dengan adik - Adik suka siakap, udang dan sotong. Mama suka ikan kerisi dan ikan caru. Papa kenalah beli semua kehendak yang kami mahukan.
Sayur-sayuran - Mama masuk memilih adik kena tunggu trolley lagi. Mama membeli timun, kangkung, sawi, taugeh, daun sup, daun bawang, brokoli, cauliflower, tomato, cili, nenas, peria, tempe dan tauhu.(wanita depan adik itu bukan mama ye).

 ~~ Bersama kita nantikan perubahan atas semua menifesto para pemimpin yang berjanji sebelum PRU13 tempohari. Kita lihat perubahan terawal bila agaknya. Jangan pula sebab janji manis harga gula pula yang naik walau semua kita tahu gula memang manis.~~




73 comments:

Sharifah Nadzarah said...

ASSALAM KAK...
KITA SELALU BELI KAT SITU KAK..BALIK KEJE JE SINGGAH..BELI IKAN FRESH2..KLU HARI RABU LAGI FRESH2 IKAN DIA..TMPT PAPA BELI IKAN TU MMG DAH BIASA DAH KTORG BELI...SESETENGAH PENIAGA TU DAH CAM DAH MUKA KTORG..HEHEHE..

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie :)
Selamat pagi kak...

Kip Mart ni mcm pasar borong ke?
Byknye beli barang basah.. hihi.. cma klu beli mesti ayam sekor ngan ikan 2-3 ekor plus sayur sejenis..

rajin adik mmbaca ;)

♥ Cmª shIemª ♥ said...

tertinggal nk komen..
yup! setuju.. semoga apa yg dijanji ditepati..

ZazaMyMoon said...

Salam & Morning kak.
kat mana pasar ni kemain meriah lg :)

Nurulhuda Abdul Latip said...

Bestnya kak shopping barang basah..Kang ada pulak saya pergi pasar hujung minggu ni hehe..Tapi nak berjalan dah letih yang amat sekarang..

Mia Kassim said...

Assalam kak...
bestnya beli kat pasar camtu...semua pun ada ..

Ya kak, harapnya semua janji ditepati... :D

Nana Liena said...

wah wah..adik sempat lagi baca buku..tabik2..tapi kan mmg bosan kalau kta ikut orang shopping brg dapur..but at least nanti dia akan tahu la sikit nama2 barang tu..hehe

Lisa Sheila said...

Rajin anak.kak zakie membaca..hee..
Mcm2 ada ye kat pasar tu..lsa kalau pegi pasar slalu blur blurr xtau nk beli apa..sbb xtak tau nk masak apa..hee..

*semoga saja semua manifesto dan janji2 dilaksanakan sebagaimana yg telah diungkapkan.hee..

redza said...

rajinnya adik..mesti best ceria yg dibaca tu

ieda immi said...

salam kakak !

memang seronok membeli disini .. banyak pilihan , mudah kan kak ...
satu kali round grab semua ;)

ummuaidan said...

Seronoknya dengan banyak pilihan utk membeli dlm satu tempat kan ..tak mcm kat sini..ayam beli ngan pembkal luar, balik kena cuci ngan potong sendiri lagi...takperlah redha kan ngan keadaan ..heheh.ikan2 yg ade kat m'sia tuh pun susah nak dpt kat sini kakak except yg frozen kalau nak ade pun..:)

Qhaifa Nur said...

sebelum pilihanraya jiran dekat rumah pergi beli barang dapur...sana sini sesak dengan orang ramai...takut harga naik ke...minta2 ada kebaikan untuk semua Kakzakie

norhidana miswan said...

dh lama tak ke kip mart kak, dulu2 masa duk skudai selalu gk pg... skrg nih kalu kt kl nk cari ikan segar kalu tak ke psr tani, dana cari kt aeon atau aeon big je... dana jenis tak rajin ke pasar2 ikan yg sesak2

dhiera said...

macam pasar borong kipmart ni. akak selalu shopping beli barang banyak-banyak untuk buat stok ye.

Pn.bayu said...

Assalam kak,

Ni kip mart kat tampoi ke...? sangat dekat dgn umah FIL saya.... Suka beli belah kat situ...semua ada..

ahmad humairi said...

Tahniah pada semua yang berjaya dalam PRU 13 yang lalu. Sekarang masa untuk menepati janji yang dibuat!

sarah said...

besarnya pasar ikan..jenuh memilih la kan...

Rai Ourkizuna said...

cantik nampak ayamnya tu kak.. memang gebu..

Dylla Abas said...

pasar ni nampak teratur la..tak sesak macam pasar2 lain..kat mana ni kak...?

lieyalatif said...

Kak nampak kemas n bersih pasar ni kak....seronok kalo membeli sini...lieya selalu gi pasar borong selangor nun...agak2 kalo malas nak basah selipar lieya tgu je dlm kete soh en laki pi beli hihihi

Bagus anak akak..rajin nak meneman...paling suke sbb die tetap dgn buku die...bagus kak mcm ni...

hainom OKje said...

Senang kalau shopping benda basah ni dalam satu tempatkan KZ.... Tak gi lagi pasar yg selalu KZ pergi tu ke?
Murah tak harganya?

amirah said...

kipmart baru nak bukak kat melaka ni kak.. rasanya bulan 6 baru nak mula operasi. tapi selalunya kami pun shopping gini juga. dah lama x pergi ke pasar borong ke pasar basah ke atau pasar malam

aTieYusof Family said...

Nampak teratur je pasar nya ye Kak?
tak secantik pasar disini..hehe
erm! dok menunggu juga apa janji awal yg bakal dilaksanakan...
amboi Kak, klu harga gula yg naik mmg tak patut! kang harga teh tarik RM5 secawan...:)

KY said...

banyaknya beli, nak masak apa ni akak

Daddy Ziyyad said...

Kip Mart mana ni Kak Zakie? Tampoi ke?

Kniedaz said...

Wah semua ada kat KipMart ye...tersusun elok je..kita nak memilih pun selesa

Lya Colours said...

wah syok nya borong

ummiross said...

membeli keperluan bawah satu bumbung, senang gini kan Kakzakie.
Ummi pun suka ikan kerisi dan cencaru.

Siti Rohaida Yusof said...

best klu hari2 dapat beli ikan fresh..tak perlu disimpan dalam peti ais...barulah dapat isi segar kan kak..

Knor said...

knor pun suka pergi pasar..nun jauh kuala selangor semata2 nak cari ikan yg baru naik dr laut...kena beli stok utk dua minggu..kdg tak sampai pun..

lps ni kak semua harga barang naik..yelah dia dah bagi..compom diorg nak ambil balik..bg pun tak ikhlas..katanya kami dah byk tolong giliran rakyatlah pula nak membalasnya...buruk siku

Aziela said...

Saya dah lama tak shopping barang2 dapur basah macam nie. Asyik tak ada masa nak memasak jer. Jenuh makan kedai jer dek leka travelling.

JunAina said...

Tengok senarai panjang membeli tu nampaknya Kak Zakie memang rajin memasak.

Sue Bee said...

wet market dalam bangunan..kalau sue gi sana..rasanya satu troli tak cukup kot..hihi..

Deqla Manjew said...

shopping utk sebln ke ni kak...?? bagusnya sambil tggu sambil membaca...dia perasan ke x tu akak snap pic dia..hihi

Haryati Faizal said...

bagus ye anak akak, pi market pun bawak buku...

Kesuma Angsana said...

kalau bab2 membeli lauk pauk dan sayur2 en hubby KA punye feveret lah.. hehehe, pun menanti janji ditepati ni !

Cho Zila said...

kat sini adaker yerk??? seronok kalau tempattu mudah untuk kita dapatkan semua barangkan...

Nini D.. said...

btol kak.jgn hanya berjanji tapi tak ditunaikan

Acik Erna said...

kakzakie..memang sah buka kakzakie he he..sebab kakzakie yang ambik gambar adik kan

ANIM said...

suasana sama cam kat kipmart kota tinggi ya kak.

ikan kerisi dan caru memang favourite orang johor. suami saya pun suka ikan tu kalau jumpa. kat utara ni depa suka ikan termenung. ikan caru kat sini murah dan segar2 kak tapi orang sini tak pulun beli cam kita. untunglah saya...murah tapi segar..

p/s tu contoh si ulat buku. melekat dgn buku walau di mana..

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

waa adik kusyuk betul baca buku cerita...sampai mama snap pun tak nampak yer...

Ummu Madihah said...

Salam Kakzakie,

Semasa Mak Aji kerja kat JB dulu, seperkara yg Mak Aji agak takut tengok - kat sana kalau potong ayam pakai mesin, takut terputus je jari tukang jual tu! Kat KL masih manual potong ayam.

aanie said...

mcm best je shopping kat sini....


P/s: sy rasa harga minyak yg naik dulu.....sb ramai yg naik minyak skrg ni...:)

Bin Muhammad said...

Betul tu...Berbelanja sekarang RM50 macam xbernilai ajer. Semoga akan ada perubahan spt yg dijanjikan...

Hanis Azla said...

Salam kak zakie..

seronoknya bila dapat membeli di tempat yg byk pilihan macam tu.. semua yg kita nak ada di satu tempat aje.. tak perlu nak pergi ke 2,3 kedai..

deno said...

rajin ye adik ikut mama pergi pasar... yg paling bagus sambil tunggi siap boleh membaca tu :)

Fiza Rahman said...

Smoga janji ditepati. Sama2 kita tunggu. Tapi sedih juga kak sbb mjoriti byk dimonopoli kaum mereka...huhuhu...

Munnafendy said...

nk buat mcm mana kak zakie...terpaksa la bjimat cermat beli gula pasni... :p

mama maman aka yana said...

hidup cam kita nih.. kena pandai2 la nak hidup kan kak.. hehe

fazrulnoor said...

mmg superb kerajinan itu

adik tu btl2 guna masa dengan baik tu

Nafira usof said...

shopping barang dapur yer kak?
zura selalu gi kedai ikan dalam kawasan taman jer kalo nak beli sayur n lauk basah.:)

Myra Jay said...

Wahh rajin tul anak akak, sambil shoping sempat lagi baca buku :D

Riedaffya ibrahim said...

banyak barang basah yang segar kan kak..hurm, sy setuju ngan pendapat akak..tahniah buat mereka yg menang dan kotakanlah janji tersebut..

zulaikha megat said...

tak sabar nak tunggu cuti sekolah ni nak shoping barang barang mcm kakak shoping tu..kalau anak anak semua berkumpul baru roh nak memasak tu mari...

Zaitun said...

Semalam kak Zai beli ayam sekilo bawah rm6.00.Kalau semua barang turun betullah janji ditepati dan rakyat didahulukan...

HeNRieTTa JoSe said...

Ikan kerisi...hmmm..xtaw plak rietta rupanya...tpi namanya mcm pernah dgr...rajinnye adik ikut mama ngn papa...anak buah rietta, klu ngikutnya, mesti ada upah...

Ibu Lala said...

Kalau kat gombak ni ada nsk kak. Ada jual sayur ikan ayam bagai. Senang nk cari barang.

harumanvee said...

assalamualaikum ... utglah masing2 dpt mkn ikan feveretnya . ayam pencen mmg sedap wat sup compare ayam biasa sbb ayam biasa klu wat sup dah x de rasa dagingnya. minyak ayam pencenlah tu lah yg bangkitkan rasa . sesuai gak klu nak wat rendang .

Aine Ainun said...

kip mart mane kak zakie?

kat sini xdak kipmart, lama x p da..kalo djohor selalu la

hana hadi said...

bagus membaca :)

boni kacak said...

ayam-ayam gebu tu sangat-sangat menarik..hehehe

rinduan citarasa said...

memang senang kalau belanja awal.
seminggu stok u makan.

kak.. Ayu masih ingat kesedapan tomyammuu

nakkk lagi

Kakzakie said...

Rutin kakak sebenarnya seminggu akan berbelanja barang basah dua kali. Sekali di Kipmart yang terletak di Tampoi ini dan sekali lagi di pasar malam.

Terima kasih kepada semua yg memberikan komen:-

Sharifah nadzarah, ♥ Cmª shIemª ♥, ZazaMyMoon, Nurulhuda Abd Latip, Mia Kassim, Nana Liena, Lisa Sheila, redza, ieda immi, ummuaidan (jauh beza ummu tanam sendiri sayuran ye), Qhaifa Nur, norhidana miswan, Pn Bayu, Dhiera, ahamad humairi, Sarah, Rai Ourkizuna, Dylla Abas, Lieyalatif, hainom OKje (sinilah yg kakak selalu pergi, sesekali bila balik Pontian beli di Pontian/Batu Pahat), Atie Yusof, amirah, KY, Daddy Ziyyad (A'ah di Tampoi), Kniedaz, Lya Colours, Ummiross, Siti Rohaida, Knor, Aziela, JunAina (kakak kalau hari sekolah tak makan luar Aina - tapi cuti je makan luar), Sue Bee, Deqla Manjew, Haryati Faizal, Kesuma Aengsana, Cho Zila, Nini D, Acik Erna, Anim (untunglah Anim, kakak suka caru bakar atau sumbat), Lizz@haslizalizz, Ummu Madiha, aanie, Bin Muhammad, Hanis Azla, Deno, Fiza Rahman, Munnafendy, mama maman aka yana, Fazrulnoor, Nafira Yusof, Myra Jay, Riedaffy ibrahim, Zulaikha Megat, Zaitun, Henrietta Jose, Ibu Lala, harumanvee, Aine Ainun (Tampoi AA), hana hadi, boni kacak dan rinduan citarasa (meh dtg rumah kakak lagi).

Buat semua terima kasih sekali lagi.

aizamia3 said...

kalau ai pulak suka beli sayur, anak2 lebih suka ayam, udang, sotong.. en. suami pulak lebih pada ikan.. ;)

Z ie said...

wah akak borong untuk sebulan ker?hehehe

anitadiana said...

meriahnya kak..ita pun suka gak gi pasar bawa anak-anak...aqil suka tolong dan dia boleh belajar sayur2...

||aLeaSaRa|| said...

akak nak tya harga di kip mart ni lbh kurang mcm mydin ke atau speedmart 99 tu,ye?area saya duduk ni tak lama lagi adalah kip mart sentral di salak tinggi,sepang.skrg tgh proses ratakan tanah..

Mieza Jhaa K said...

Oo..rupanya ayam pencen tu ayam tua la...patut la keras..╮(╯▽╰)╭

Nur-nba said...

Banyak akak membeli barang2 dapur.. Orang di sini dapurnya jarang berasap.. ;)

Kakzakie said...

Tidak lupa terima kasih juga kepada:-

aizamia3 (sayur memang tak boleh tinggal), Zie (kakak belanja basah seminggu dua kali ZIe), anitadiana, aleasara (kakak tak tahu hargalah Lea sebab semua abang bayar hihi...), Mieza JhaaK (oh.. baru tahu ye:) dan Nur_nba (kakak kalau cuti baru tak berasap dapur Nur)

Terima kasih sekali lagi:)

Remy hazza said...

best nyer shopping...utk seminggu ye kak.....

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...mmg seronok kalau pi pasar kipmart ni semuanya ada seronok jer membeli belah yer...:)

miss cloudy said...

kat kipmart ni antara pasar basah yg paling tak basah sy pernah g.. best..bersih dan teratur je