Monday, May 6, 2013

Nasi lemak aroma pandan PRU13

Kita tinggalkan cerita PRU13 dan kemenangan BN yang nampaknya jauh lebih baik dari PRU12. Aku rasa hari ini ramai yang akan membuat ulasan. Untuk itu biarlah aku bercerita makan-makan (senyum).

Sebelum berasak di tempat pengundian aku berasak dulu di dapur menyempurnakan hajat di hati untuk menyediakan nasi lemak pandan. Kelapa dan pandan sudah sediakan sedari malam hari lagi. Selepas solat subuh itu dapur aku sudah didendangkan dengan irama lagu dari mesin pengisar. Kisar pandan, kisar kelapa, kisar cili dan bawang. Bagaikan ada irama keroncong, dondang-sayang dan gamelan sebab hasil bunyi dari kisaran pandan, kelapa dan cili-bawang tidak sama iramanya.

Nasi lemak - Siap sudah terhidang
Sambal tumis - Kena buang kepala dan sebahagian kulit. Daripada masa makan ada tugas membuang kulit yang buat mood makan tergendala, lebih baik buang sebelum masak. Anak-anak sanggup tidak makan kalau udang tidak dibuang kulitnya.
Pelengkap lain - Daun salad, tomato, timun biasa dan timun jepun semangkuk. Ayam black pepper semangkuk, Ayam berempah aku goreng dengan daun kari sekali semangkuk (telah diperap dgn serai/ketumbar/jintan/halia/bawang putih malam sebelum masuk tidur) dan ikan bilis. Tidak ada kacang tanah sebab biasa kalau kami makan di luar pun kami kais ke tepi pinggan.
Sepinggan - Siapalah yang punya ini.
Air teh-O - Tidak ada milo dan lain-lain. Biasa bila kami makan nasi kami lebih suka dihidangkan dengan air teh-o dan air kosong saja. Teh ini kami beli di Mekah tempohari. Rasanya sama juga dengan tea-boh yang selalu ada di sini.

 ~~ Seorang beriman minum dan makan untuk mengisi sebuah perut, sedangkan orang kafir untuk mengisi tujuh perut (HR Muslim)~~


57 comments:

Ujie said...

Cantik je nasi warna ijau, tak penah tau pulak. Mesti wangi kan...

Sharifah Nadzarah said...

Alhamdulillah..cantik jer nasik tu..kak nak sikit..tertelan2 air liur ni..

Penjejak Mimpi said...

Tengok gambar mcm sedap. Rasanya mesti lagi sedapppp...
Sy pulak kalau mkn nasi lemak, kacang tanah mmg dicari..

Ibu Lala said...

alor kak bestnye nampak ns lemak tu. menarik. nak buat jugak la time cuti wiken nanti.

akk cuti ke hari ni?

Knor said...

assalamualaikum kak..sedapnya kak..knor makan biskut je..heheh bermalasan hari ni.

hijau mmg indah

amirah said...

meriahnya kak...amie semalam makan dan masak2 di rumah mak mertua je kak. tp amie gantung apron sebab en husbnd yg masak..hehe

umi alya said...

sayapn masak nasi lemak tp style biasa jer..

redza said...

sedapnya kak. alhamdulillah

Ulfa Ady said...

Mama tak pernah tgk nasi mcm tulah.Nak cuba bole?
Sambal udang memang anak2 suka, sekali ambek berekor2!

mama ju.

MOKCIK AZWA said...

Salam. Sama la kita..kalau masak udang kena buka kulit..kalau tak anak2 tak makan atau masa makan kita juga yang kena buka kulit untuk dorang alahai hehehe..

Werdah said...

Assalamu'alaikum kakzakie
Sungguh menyelaerakan..tak pernah rasa nasi berpandan begini...

aby said...

salam kz,
Cuti2 gini d hidangkan dgn gmbar brekfes yg mnyelerakan ...
Terasa nk mkn lg

Nini D.. said...

hukhuk...nasi lemak sambal udang..
hukhukh....tak boleh makan udang!!!

azi said...

Salam rindu kakak...:)

nampak sedap nasi lemak dan lauk-pauk tu...tak pernah lagi saya masak nasi lemak ada warna macam tu..:)

dhiera said...

meleleh ari liur melihat ye.. meriah ye sarapan semalam

Lya Colours said...

perghh sambal udang. kalau letak petai lagi meletop !

With Julia said...

Wahhh sedap yer...warna nasi lemak betul2 umi Qi kagum....kna tiru nih

Eye_nee said...

Mesti harum mewangi nasik lemak pandan ni....sambal udg tu....kalau kita bersebelah rumah...mau rasanya minta sedikit....

Aziela said...

Seronok rasanya kalau makanan tu semua dinikmati keluarga selepas letih berdendang di dapur kan Kak...

Riedaffya ibrahim said...

wah...cantik je nampak nasi lemak akak tu..mesti sedap kan..

KY said...

ala..akk, KY yg lain blh tolak tepi lagi, tapi kalau aysm goreng tu..eemmmm...tak blh tahanlah...heeee

Qhaifa Nur said...

semangat untuk masak dan mengundi sama hebat Kakzakie...
lagi berselera untuk menambah nasi, sedap dan harum juga...

aTieYusof Family said...

Sedapnya nasi lemak tu Kak..
dah lama tak makan sambal udang...nyum! terliur plak..
PRU13 dah berlalu.. tapi ramai yg masih kecewa..:)

Mia Kassim said...

Alamak sedapnya tengo nasi lemak dan lauk pauk tu semua....lapar balik.....

adyna said...

layan nasi lemak kak zakie lagi bagus ;)

hana hadi said...

nasi hijau...hehe sempat je kalau masak :)

Murni Alfathunnisa said...

assalam kakzakie,

nampak sedap menu nasi lemak yang berseri-seri warna pandan nya itu. termasuk kakzakie, dah dua orang masak nasi lemak pru ni..hehe.. :-) jeles saya yang bekerja hari ni..apa nak buat. demi sesuap nasi.

Acik Erna said...

assalam kakzakie..teringin pulak acik nak uat nasi leak warna hijau pandan tu..

Hazmin said...

Wah... Nasi lemak kaler hijau la.. nampak menyelerakan.

ckLah @xiiinam said...

Terbau-bau aroma pandan tu...

Rapunzeel Cikilolo said...

sedapnye sambal udang...

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...wah nampak menyelerakan mesti wangi nasi yg ada bau daun pandan...;)

Sue Bee said...

whooaaa!!!nasik lemak pulakkk..my feveret..daun pandan boleh tukar dgn pes pandan ke ka?..

Zaitun said...

Sedapnya kakzakie...dulu kak Zai rajin masak nasi lemak pandan tapi sekarang dah malas sebab sudah ada jual berdekatan dengan rumah.

Rinna said...

Sedapnyaa..tgk nasi lemak akak.. meriah ngan lauk2nyaa.. :)

Sweetmama said...

sedapnye nasi lemak, antara menu feberet eija ni k.zakie..

Amanina Mads said...

sedapnya... tak pernah tgk lagi nasi warna hijau.. hehe

eira eixora said...

saya baru pertama kali masak nasi lemak hari tu. nanti nak tempek kat blog juga lah. hehe.

tapi saya punya yang biasa je takde perasa pandan. tu pun nasib baik jadi =)

zila norazila said...

salam syg kak zakie..
menu kita sama nie..nasi lemak hijau..sedapnye ada lauk sambal udang lagi kn..:)

ANIM said...

keluar dah nasi lemak pandan dari dapur kakzakie..huhu..

p/s tang udang tu, saya ada pekerja tetap tukang buang kulit. baik 2 abdul punya mahupun mak abdul punya.. hahaha...takpe, dia rajin

zulaikha megat said...

kak..saya pernah merajuk dimeja makan sebab asyiklah dok buang kulit udang utk anak anak..

sedangkan mereka itu (anak anak) adalah anak kami bersama..haha (saja malas nak sebut sapakah yg xmo tolong buang kulit udang utk anak2)

harumanvee said...

kita mmg ada stu perut . bermula dgn bismillah dan doa makan , inshaa allah sepinggan sudah mengenyangkan ... melilih air liur tgk hidangan tuh ... hantu nasi lemak nih ...

zana fahmi said...

Jarang kakzakie update psl masakan:-) zana tak sempat update sejak balik mengundi....tunggu..

Kakzakie said...

Sebenarnya kakak teruja melihat nasi lemak pandan dari teman-teman blogger yg menayang di blog mereka. Teringin merasa sebab tidak pernah lagi merasa. Biasa buat nasi lemak putih masuk daun pandan bukan jus perahan pandan. Inilah hasilnya.

Terima kasih semua yg memberikan komen:-

Ujie, Sharaifah Nadzarah, Penjejak Mimpi, Ibu Lala, Knor (tak semua dapat menikmati keindahah hijau Nor), Amirah, Umu Alya, redza, Ulfa Edy, Mokcik Azwa, Werdah, aby, Nini D, Azi, Dhiera, With Julia, Lya Colours, Eye_nee, Aziela, Riedaffya ibrahim, KY, Qhaifa Nur, Atie Yusof, Mia Kassim, adyna, hana hadi, Murni Alfathunnisa (kakak jarang masak nasi lemak sebenarnya Murni), Acik Erna, Hazmin, CkLah@xiiinam, Rapunzeel Cikilolo, Mas Zull, Sue Bee, Zaitun (kakak pun baru kali ini buat biasa yg putih aje dan letak sehelai daun pandan), Rinna, Sweetmama, Amanina Mads, eira eixora, zila norazila (kakak punya tak ada acar ikan masin), Anim (ada tukang kopek oklah tu Anim), Zulaikha Megat (leceh nak kopek masa makan ni Zu), harumanvee dan zana fahmi.

Buat semua terima kasih dari kakak sekali lagi:)

Cik Matahariku said...

alhamdulillah, nampak macam sedap pulak nasi lemak hijau ni..hehe..memang tak pernah makan lagi ns lemak macam ni...anyway, salam perkenalan dr saya..:)-

Cikli said...

via Dato' Tuan Ibrahim bin Tuan Man (Official)

Fakta keputusan :
Parlimen
PRU12 BN 140, PR 82
PRU13 BN 133 (-7), PR 89 (+7)
Total 222 kerusi

DUN
PRU12: BN 344, PR 161
PRU13: BN 275(-71), PR 230 (+71)
Total 505 kerusi

UNDI Keseluruhan Parlimen (Popular votes)
PRU12: BN 4.0 Juta, PR 3.7 Juta
PRU13. BN 5.3 Juta, PR 5.6 Juta

Peratus keluar mengundi
PRU12: 8.0 Juta(76%)
PRU13: 10.4 Juta (80%)

hainom OKje said...

Sedapnya KZ.... teringin pulak nak makan nasi lemak hijau tu... boleh try buat jugak ni

Siti Rohaida Yusof said...

nampak sedap tu...nasi lemak color menyerlh..hehe

ummiross said...

Terliur pulak ummi tengok ni Kakzakie.

Deqla Manjew said...

nasik lemak tp mcm nasik kerabu la.....

Kesuma Angsana said...

sgt2 menyelerakan lah akak!

elly nadyra said...

astaga sambal udang tu menikam kalbu tul la

Fiza Rahman said...

Sedapnya. Cantik nasi kaler hijau ☺☺

Myra Jay said...

Alahai kak, terliurnyaaaaaa :)

Dari kenyang terus rasa lapar balik :)

Sambal udang superb :D

Kakzakie said...

Terima kasih juga buat: -

Cik Matahariku (terima kasih sudi bersama kakak), Cikli (prestasi yg meningkat tapi luruh jiwa bila cita-cita tak kesampaian Cikli), hainom OKje, Siti Rohaida, ummiross, Deqla, Kesuma Angsana, elly nadyra, Fiza Rahman dan Myra Jay.

Terima kasih sekali lagi.

Nur-nba said...

Alamak.. terasa lapar pula.. Teringin nak makan sambal udang air tangan Kak Zakie.. Tentu bertambah nasi dibuatnya... ;)

Remy hazza said...

sedapnya... cantik kaler nasik tu....