Thursday, May 2, 2013

Tunjuk sarapan pagi ini sajalah..

Sibuk pula hari ini. Tidak berpuasa juga hari ini. Ada sedikit kekakangan masa untuk mengolah ayat.

Sekeping - Roti Canai suruh kawan tolong belikan

Cecah- Dalca sudah dicampur dgn sambal tumis.
~~ Rasa malu dan iman kedua-duanya adalah sejalan. Bila yang satu hilang, hilanglah yang lain. (HR Al-Hakim)~~

76 comments:

Umiazah Mz said...

Assalam kakzakie
Janganlah bersedih..
Allah lebih tahu apa yang terkandung dlm hati2 kita...
'Oleh itu bertakwalah kamu sedaya upaya kamu, dan dengarlah dan taatlah,....
(Surah atTaghaabun)

Sharifah Nadzarah said...

Alhamdulillah..sedapnye tgok..terliur plak sy kak pepagi ni..lom sarapan lagi ni..xleh sarapan awal2..nnti..kluar balik..agak teruk pregnant kali ni..hari2 kene makan ubat tahan muntah..

Nurulhuda Abdul Latip said...

Sedapnya la roti canai tu, saya makan roti je kak hari ni..

ummuaidan said...

Terliurlah tgk roti canai kakak nie ngan kuah dhalnya...nak kirim kawan jgk pun jauh sangat ..heheh..
Adanya iman menjadikan adenya malu kan...

My Little Diary said...

baru je semalam pekena roti canai...eh silap...roti paratha...cicah kari...yummmmy sedap!

Penjejak Mimpi said...

kalau sekeping roti canai biasa tu.. tak cukup sekeping.. hehe...

p/s kena tengok saiz 'tangki'

Fiza Rahman said...

Salam pagi khamis kak.

Sedap plak tgk roti canai tu.

Aisy Nasiha said...

assalamualikum dan selamat pagi kak zakie..

macam ada maksud tersirat je tu....apa apa pun semoga kita semua sentiasa dalam rahmat Allah ye... saya pun tak jadi puasa ganti, terasa badan penat...hihi, alasan

Acik Erna said...

Assalam kakzakie..tak dapat berpuasa hari ni..In shaa allah dihari lain boleh kakzakie..

mala said...

kat sini ada juga roti paratha tapi tak segebu di malaysia. boleh la makan lepas rindu.

:: Mrs.Eady :: said...

glup!sedap nyer...

aizamia3 said...

ai suka makan roti canai dengan kuah dal tanpa sambal.. ;)

Zee Suhaini said...

woww roti canai...zee beli nasik lemak jew kat petronas..

Werdah said...

Assalamu'alaikum kakZakie

Benar tu, iman dan malu mesti ada pada orang yang mengaku beriman -(dua perkara yang wajib ada dalam diri orang mukmin)

Terliur dengan roti canai tu..nampak sedap

Nisah Idham said...

Salam Kakak,
enaknya sarapan kakak. (^_~) Nisah tidaks empat membeli tadi. makanya, nisah bersarapan dengan Nestum 3 in 1 aje.. Alhamdulillah, rezeki kan kakak. (^_~)

>> Nisah sangat suka Hadis kakak. Minta Izin, Nisah copy buat simpanan peribadi ye (^_~)

Dylla Abas said...

malu tu sebahagian daripada iman kan :)

p/s : lapar la pula tengok raoti canai tu!

ummiross said...

Salam Kakzakie..

Alhamdulillah, rezeki Kakzakie pagi ni nampak sedap sekali, walau simple, roti canai tetap dihati.

Tepat sekali. Bila iman didada, tentu ada rasa malu nak melakukan perkara yang Allah tak suka.

JunAina said...

Rezeki pagi hari...alhamdulillah...

Kniedaz said...

Saya pun tak puasa sunat hari ni kak..pagi tadi mengantuk sangat tak bangun sahur...ganti sudah, cuma buat sunat pula ^_^
Takpe kak..Isnin ni kita puasa lagi ya

wawa syaida said...

Salam akak....sedapnye sekali sekala brfst roti canai cecah dalca ni :)

hainom OKje said...

KZ...Okje suka Roti canai tu makan dengan 3 serangkai...kari,dalca dan sambal....pergh!!! memang meletop dan terangkat2 kalau makan hehe

aby said...

Ok la roti canai
Yg pnting jgn biarkan perut masuk angin

amirah said...

kalau amie suka sgt cicah dgn susu kak. tak leh masuk sgt dgn sambal dal ke kuah kari ke. tapi dah lama x makan.

redza said...

alhamdulillah...ada juga rezeki kakak pagi ni

Ujie said...

Saya ni mmg minat makan roti canai. Sdp kuah campur sambal, ada tmpt tu campur sardin hancur..pun sdp!

Aziela said...

Twerima kasih atas peringatan itu kak. Kadang2 manusia lupa dek sibuk menurut nafsu yang berbagai dalam hati. Nafsu untuk makan roti canai pun ada juga nie...

lieyalatif said...

Alamak kak!! Telan air liur lieya tgk pic akak ni...lagi2 kuah dal pekat2 gini...sedapnye kalo dpt roti banjir di kala ini hehehehe

JaSSNaNi said...

sedapnya bekfes.. minggu ni saya blom makan roti canai lagi.. huhuhu.. nanti kot hari minggu makan ngan family.. :D

Rapunzeel Cikilolo said...

semoga baik-baik saja

:)

Ibu Lala said...

amboi kak. sedapnye. buat ke beli ni.

Rai Ourkizuna said...

telan air liur saya kak.. lama dah tak makan roti banjir.. hehe..

Knor said...

knor berpuasa dgn adibah hari ni...anak2 dpt tau.."kenapa mama tak kejut iman dgn muhammad"azhan suruh puasa senyum aje..maknanya tak nak lah tu..

Knor said...

roti canai pun sedap

ieda immi said...

salam kak
curah je dlm pinggan semua kuah dia kak .. x tahannnnnnnn ;)

m.u.l.a.n said...

lama tak makan roti canai... lapar lah pulak ni.

sudipVSsenduk said...

petang ni confirm singgah mamak... cis

Cho Zila said...

semalam baru makan roti canai.. yummm..yummmmm....

aTieYusof Family said...

Assalam Kak..
sedap roti canai tu..sy sarapan bihun goreng pagi td...

*pinjam ayat hadis plg bawah tu Kak, nak letak kt FB :)

Mila@Rimbun said...

Yum yum.. bismillah

Riedaffya ibrahim said...

akak...nak sikit...lapar ni

BERT said...

lame x mkn roti canai... klu dpt cicah pulak dgn kari ikan mamak.. mmg sedapp.. hihi

Ummiarissa Mahdi said...

selamat tengah hari...rezeki walaupun sekeping...Alhamdulillah..

Lydia Miza said...

Assalamualaikum akak.. Lamanya x makan roti canai, nyum3

aanie said...

kalau roti canai sy suka kuah kari....cicah sambal lagi...perghhh....:)

Ati Masrif said...

salam akak,

bizi meeting ke :)

ati kalau makan roti canai sekeping pun
dah kenyang sgt...alhamdulillah kan kak :)

Kuazue Mohd said...

org tak sehat.. tgk apa pun sedap.. makan nyer tidak juger..

Mia Kassim said...

Selamat bersarapan kak....walaupun dah tengahari hehe

Kesuma Angsana said...

rezeki hari ni yer kak !

Haryati Faizal said...

suke roti canai telur...hihi...

Falsya said...

baru semlm bekpes roti canai...falsya suke kuah dal campur ngan kari..hehehe

Nafira usof said...

sedapnye roti canai.. lamanye tak makan roti canai.. huhuhu

Nini D.. said...

sedapnya roti canai......
org berpantang boleh mkn x? :)

zana fahmi said...

Moga kita semua tidak hilang arah, maaf..zana tak faham kiasan, agak2 je.

dhiera said...

walaupun sekadar roti canai tapi saya dari hari tu terasa nak makan roti canai tapi tak terluah nak mintak suami belikan~

Azian Elias said...

dah lama tak makan roti prata lahh...

KY said...

akk KY pun suka kuah campur tu..

KesumaMaruku SueQistina said...

sedapnyer untie !

With Julia said...

Fav ju lak tuh uwaaaaaaaa serius nak amam gak heheh

CeqGu said...

roti canai kat brunei ni kan kak makan sekeping pun tak larat nak habis, besar sangat hehe

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam K.zakie..lama dah tak mkn roti canai.Sedapnyaaa...

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.zakie..
Huhu.. cma pun sepatutnya nk puasa hari ni..tak jadi..insyallah..sama2 kita buat isnin nnti ;)

sedapnye roti canai..peberet cma cicah ngan kuah parpu *kacah dal* hehe..

Lisa Sheila said...

Hee.samala kak zakie..lisa pyn x puasa gak arini..inshaallah isnin nnti :)
Erm..sedapnya roti canai tu..jarang2 skali makan best gak tu.. :)

Zaitun said...

Selalu juga kak Zai makan terutamanya kalau malas nak masak.

Ema Johari said...

breakfast roti canai mmg mengenyangkan

ANIM said...

saya cuma dapat makan roti canai hujung minggu je kak (jumaat & sabtu).

p/s yang bawah tu pendek saja tapi penuh bermakna buat yang memahaminya

Papa Mifz said...

PM lebih suka roti canai buatan orang Melayu compare kat kedai mamak , pada PM lebih lembut dan sedap...

HeNRieTTa JoSe said...

Yummy....esok pg menu rti telur ataw nasi lemak....hehhee....

Psss....rietta bru berkesempatan pos bukunya ptg td....

Remy hazza said...

sedapnya roti canai......

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...sedapnya roti canai tu.... jgn risau puasa boleh dijalankan juga...:)

Cinta Misteri said...

kak zakie, prata kosong kat Johor no masih kira murah lagi, masih 70-80sen skeping. tp haritu pi KL, prata kat sana sekeping dah singgit, belom tepek telur, dah jadi 1.80...huhuhu...

hana hadi said...

lama dah xmakan roti canai.huhu

Kakzakie said...

Sebenarnya kakak jaaaaarang dapat peluang makan roti canai. Ini bernasib baik sebab ada teman yg membeilkannya. Tempat kakak rata-rata yg mencanai mamak kakak macam tak biasa itu yg susah nak dapat.

Terima kasih kepada semua yg memberikan komen N3 ringkas ini:-

Ummiazah MZ, Sharifah Nadzarah (harap tak lama lagi beransur ok), Ummuaidan, Nurulhuda Abd Latip, My Littele Diary, Penjejak Mimpi, Fiza Rahman, Aisy Nasiha, Acik Erna, mala, Mrs Eeady, aizamia3, Zee Suhaini, Werdah, Nisah Idham, Ummiross, Dylla Abas, JunAina, Kniedaz, Wawa Syaida, hainom Okje (terangkat-angkat ut yg tak boleh selalu hihi...), aby, Amirah, redza, Ujie, Aziela, Lieyalatif, Jassnani, Rapunzeel Cikilolo, Ibu Lala, Knor, Rai Ourkizuna, ieda immi (kadang kakak buat macam tu ieda), mulan, sudipVSsenduk, Cho Zila, Atie Yusof, Mila@Rimbun, Riedaffya ibrahim, Bert, Ummiarissa Mahdi, Lydia Miza, aanie, Ati Masrif, Kuazue Mohd, Mia Kassim, Kesuma Angsana, Haryati Faizal, Falsya, Nafira usof, Nini D, Zana Fahmi, Dhiera, Azian Elias, KY, KM SueQistina, With Julia, Azatiesayang, Chequ,♥ Cmª shIemª ♥, Lisa Sheila, Zaitun, Ema Johari, Anim, Papa Mifz, Henrietta Jose (thanks in advance Rietta), Remy hazzaa, Mas Zull, Cinta Misteri (kakak beli ini pun seringgit sekeping CM) dan hana hadi.

Kepada semua kakak ucapkan terima kasih sekali lagi.

ibundo said...

kakpah dah lama tak makan roti canai. Teragak pula bila nampak roti canai kat sini

Myra Jay said...

Myra suka makan roti canai kuah banjir :D

QasehnyaRania said...

sedapya..kuah dal campur sambal bilis.mmbuka slera dipagi hari

Deqla Manjew said...

pergghh roti canai.. mmg x jemu dimkn..bkn bekpes je.. mlm2 pun sedap dimkn.. hihi...