Friday, July 13, 2012

Jalak lenteng lagulah Melayu, jalak bapak terkulai layu

Parang bapak yang tersimpan rapi di dalam laci almari dapur diambil. Batu pengasah dijadikan lawannya. Awal-awal Jalak telah dikurung oleh bapak hanya menanti saat dia terkulai saja. Berlagak dengan si betina yang ada tentulah mudah, kena tangan papa adik tahulah dia siapa lebih gagah. Tidak mengira ibu ayam masih ada anak kecil atau ayam anak dara muda dia kejar semacam. Hiruk-pikuk jadinya belakang rumah dibuat jalak se ekor ini. Kalau setakat ayam jantan yang taji baru mahu tumbuh usah lawanlah dengan jalak.

Mengasah - Papa masih belum puas selagi parang tidak betul-betul tajam
Segak - Kelihatan memang gagah sebab itulah banyak betina jadi mangsa engkau ye Jalak
Jelingan gagah - Walau gagah mana pun engkau kini telah berada di genggaman tangan papa adik
Terkulai - Akhirnya terkulai layu dan begini jadinya (papa adik yang capture gambar ini - jurugambar tidak berani)

Bersihkan - Bila bulu Jalak terasing dari tubuh badannya semua sedia maklum selepas ini ianya beralih ke tangan siapa pula. (jurugambar sudah sibuk di dapur tidak adalah gambar jalak di dalam periuk dan mangkuk)





 
 ~~ Anak-anak aku pun sudah pandai menikmati ayam kampung berbanding ayam yang beli dipasar.~~

82 comments:

ct rahani said...

sedapnya ayam kg kak.. nak2 klu masak ungkep.. bleh menambah kalau makan.. :)

Suraya Baharun said...

kat kl ayam kampung mahal...tapi kalau balik kampung en suami mak mertua selalu masak gulai ayam kampung...memang sedap...

Huda said...

saya sebenarnya tak reti makan ayam kg sangat, tapi pernah la makan, sedap la..cuma anak2 tu jakun sikit..

Sufia Mahzan said...

Dulu-dulu masa kecik, time nak rayalah especially..tangkap ayam. Abang dan kakak merasalah arwah abah bg experience sembelih ayam. Time saya dah tak merasa sbb dah tak bela ayam.
Keje saya tolong cabut bulu ayam..hehe

YB said...

ayam tu ingat sempatlah nak beraya dulu....
ayam kg sekarang RM12 sekilo...

rATu kEBaYA said...

masak rendang sedap ni..

miloais milo said...

iosl paling ngeri bab sembelih ayam ni....
masa kat kampung setiap kali my abah sembelih ayam... iols awal2 lari duduk dalam bilek... tak mo tengok dan tak mo dengar apa2 pun....

:: Mrs.Eady :: said...

lame dah tak rase ayam kampung selepas arwah atuk meninggal 5 thn lepas...

mama maman aka yana said...

ayam kampung lg 'manis' hehehe

eMMe said...

Salam Jumaat Kak Zakie, ayam kampung lagi bagus dari ayam bandar kan kak... jarang dpt makan ayam kampung, kalo balik kg pun lom tentu, hehehhe...

Ummi Iman said...

Memang sedapkan kak makan ayam kampung berbanding ayam biasa. Ni betul2 segar. Masa kecil2 je ada pengalaman mcm ni. Rindu rasa nk cabut bulu ayam ;)

ellynadyra said...

masa kecik2 kt kg selalu kejar ayam utk atuk sembelih, sakan ngejar, seronok tul masa tu, tgk entry akak ni, mengimbau betul

QueeN TerataI said...

masih blm pandai makan ayam kampung ni.. hehehe

aanie said...

sy pun kalau balik kampung mmg suka mkn ayam kampung..buat gulai mmg mantapp....

eira eixora said...

pernah sekali husband beli ayam kampung. punye lh lama msk sbb nk bg dia lembut

Tihara said...

ayam kamoung lg manis rasa dia kan kak :)

Bazilah (^0^) said...

ayam kampung memang sedap! Utk sambut puasa ni, nenek bazi dah tempah 5 ekor ayam kmpg utk wat rendang. X sbr nk mkn hehehe

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam kak zakie...Klu masak rendang guna ayam kampung mmg sedap!
Setiap hari raya,apak atie akan 'mengorbankn' ayam2nya tuk santapan anakcucu :D
Syian ayam betina yg lain...sijalak dah kena semelih..xder dah 'pakwe'.hikhik

Kesuma Angsana said...

betul tu kak!. mmeg sedap ayam kampung ni dan jauh lelih berkhasiat dari ayam yg kita beli kat pasar tu

Qhaifa Nur said...

ayam kampung masak gulai sedapnya Kakzakie.......
ayam bandar orang kata kena enjit.....

izz iizza said...

masak gulai lemak cili api sedap nih..:)

sis intan said...

...kira ni ayam paling hensem la ye kak? hehehe

Knor said...

kesian si jalak itu..terhidang di atas meja papa..masak apa kak?

cer habiskan ceritanya..

norhidana said...

sedapnyer mkn ayam kampung... kalu rebus je ngn bwg pth+bwh bsr+halia+ garam pun stok nya dh rasa sedap sgt

ieda said...

akhirnya jalak tewas .. huhu
saya memang x berani nak tgk kalau nak sembelih ayam nie kak

padahal setiap tahun rumah saya tuu meriah dgn ayam2 kampung disembeliih sendiri oelh ayah saya
biasa anak2 lah yg tgk .. dah mati dan proses barulah saya berani tgk huhuh

sedap kan akk berbanding jauh dgn ayam bandar uhuh

::NureeN:: said...

mmg ayam kg sodap kan.. tok nureen x mkn ayam daging, juz ayam kg ja seb baik tok ada bela byk hehe

Munnafendy said...

dlu kecik2 kerja kami adik beradik la cabut blu ayam tu...entri akak sjk akhir2 ni byk gamit memori sy kak..makaceh :)

Aien Alien said...

dah lama tak makan ayam kampung...dulu seronok tengok atuk sedara sembelihkan, pastu nenek rebuskan air nak siram cabut bulu ayam...hihi.

maya amir said...

bestnye kak..dapat makan ayam kampung...saya jarang dpt makan ayam kampung...org ckp tak elok makan ayam beli ni kan kak.. bercucuk2 (botox) sana sini.. aduhai, nak duduk kampung laa gini gaya...:)

Rai said...

memori sungguh makan ayam kampung kak..mak suka masak gulai kalau ayam kampung..esok paginya buat lempeng gandum..haihhh...

Temuk said...

KAKZAKIE
Selamat didatangi Ramadhan mulia dan melalui serta menghayatinya, kakzakie.

Tak siapa pun berani berkata ayam kampung itu jenis 'kampung'... low standard... no standard tak sedap... Temuk, lagilah tak berani! Tapi Temuk amat berani menjadi penyambar pertama sebarang hidangan ayam kampung!

cik lala said...

sy suka mkn ayam pencen...
buat rendang...adoi...sedapnyer.....

Pokok Manggis Depan Rumah said...

tamat la riwayat hidup Jalak.
pergi tak perlu di hisab lagi.
macam mana dengan kita yea..
perjalanan belum tamat.
tak tahu bila last,
baik atau tak baik..
Selamat hari Jumaat.
banyak kan berselawat hari ni ;-)

Zie said...

sian ayam tu, tapi dimasak sedap nih... emm terliur kak.

peparidsign said...

ungkep ayam kampung sedapnya!!!!

Wanieys said...

ayam kg sedap tu hihi

salam kenal dari wani a.k.a ibu qalief :)

BERT said...

ayam kampung fav saya la kak.. huhu.. lagi2 ayam kampung salai masak lemak cili api... org N9 la kata kan ehhee

faraherda. razalan said...

Ayam kampung ni fav sy! Wow! Isi die mst manis! Bt sup, mmg ngam! Yummeh!

munna said...

sedapnya ayam kampung .... ayah munna bila nak raya nanti...banyaklah org hantar ayam untuk disembelihkan

are_lin@yu said...

ayam segar dari ladang ni..sedapnya..hihi

zila norazila said...

dah lama x mkn ayam kg..dulu2 time nk raya mesti emk kurung 4 n 5 ekor..masak rendang..aaiisshh nostalgi btl..skrg susah dh nk jumpa:)

Masya said...

liat² ayam kampung sedap dimakan kan.... rindunya nak makan ayam kampung buat ayam penyet.. sambal edas² mmg ummpphhhhh.....

terima kasih bg info mengenai sakit resdung tu.. insyaallah.. x melarat..

eelobor said...

ayam kampung...saya suka di goreng garing dengan kunyit jer

ADZA IRDAWATI aka MAK DARA said...

mmg sedap makan ayam kampung kann

kasihibu said...

sungguh hensem si jalak tu sedap sungguh lauk ayam kampung tak pun buat sup

HeNRieTTa JoSe said...

yummy.....rietta dulu kecik2 selalu tgk ayah sembelih ayam....skank ayam semua dah xde...mam ayam kdai jew....xsesedap dulu....

Daddy Ziyyad said...

saya tak tahu sembelih ayam..
tak pernah sembelih ayam pun..

Aishah Jahirah said...

saya xmkn ayam kampung sebab penah bela rasa kesian.mujur ayam bandar saya makan...huhuu

Norzie hany said...

Masak rendang sedap ni kak.

yana-feehily said...

tak tahu la kenapa yana ni susah sgt nk terima ayam kampung..
padahal lg sihat makan ayam kg klu nkbanding ayam bandar (ayam pasar)..hehe

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

adeh ngeri..sy tutup mata part ayam dah terkulai


sy pon suka ayam kampung berbanding ayam bandar

ms kecik dulu mak pon ada bela ayam..ada sekor ayam jantan ni masa remaja selalu kena buli dgn ayam jantan lain..abih luka-luka..mak sy selalu boh kunyit kat luka dia biar cpt sembuh..lalu beliau pon dinamakan si kunyit


tp bila dh besar dia lak jd ganas..pukul ayam lain..gengster ayam la kira..pastu mak sy geram semelih dia..kasik kunyit..pastu gorengg


tamatla riwayat si kunyit hihi

Haryati Hamzah said...

Beshlah bahasa akak...mcm blaja sastera melayu pulak..

Sherwieyna Muzzawer said...

Kak zakie kita takutlah tengok ayam kena sembelih..huhuhuh

Kak yon said...

terkenang masa remaja di kg dulu.kalau nak raya.. akklah yg jadi tukang cabut bulu ayam.hurmm..jenih nak menghabiskan 3 ekor..

nabilah_2908 said...

tamat la riwayat Si Jalak... :)

~ yus ~ said...

teringat masa kecik2 bila balik kampung atuk time nak raya. Atuk dah siap ikat ayam bawah rumah untuk di sembelih, tapi kami cucu-nya dok main-main sampai ikatan ayam tu terbukak. Apa lagi, atok suruh kami kejar tangkap ayam tu balik, tp saya paling penakut...hihi.

Kesian bila tengok ayam tu terkulai selepas di sembelih, dan saya selalu tolong cabut bulu dia je. Sekarang dah lama tak merasa semua tu, tak pernah beli ayam kampung sendiri, selalu balik rumah emak adalah merasa, tp yang dah siap emak masak je...hihi.

~ yus ~ said...

p/s: akak saya ada cerita Arif lagi hari ni, hari ni update lambat....huhu

Zaitun said...

Tentu sedap daging jalak sebab dia kan kategori handsome hihihi...

TF said...

ayam kampung wat rendang sedap..sy suka akak..mak suka buat..susah gakk nak cari ayam kampung nie

Nurul Akmal said...

tgk gambar macam ni rindunya kat kg.. :(

Ogy Nordin said...

Salam Kak! Saya singgah sini jugek...

Saya suka tajuk entry ni sangat klasik..lama tak dengar... Nak like 100 kali hehhehe

aizamia3 said...

teringat masa kecik2 dulu.. bab cabut bulu ayam mesti dapat kat ai dengan adik.. tapi best.. indahnya kenangan tu..

inazamri said...

dulu2 masa zaman sekolah ,ina la tukang pegang ayam kg bila arwah wak nak sembelih.paling best bila buat masak ungkep.

ariana said...

Rajinnya..semua buat sndiri ye..aym kampung mmg sedap..tp sy kalau nk mkn terpaksalh singgah kat satu restoren dekat area rmh saya ni..mmg x pandailh nk nk urus semua tu sndiri..huhu.dah ajar senang agknya..kan dh xpandai..hehe

Mia Liana said...

salam... tak sanggup rasanya mia kalau tengok ayam disembelih... kesian..

sal said...

tak berani nak tengok aym sembelih...pejam mata..

ayam kampung khasiatnya lebih baaik drp ayam kedai yg entah brapa hari mmbesar..

Rozita said...

Tak berani jugak nak tengok ayam kena sembelih...rasa ngeri pulak. Tapi kalau bab makan ayam kg, itu memang best...sedap !

azi said...

kakak...
kakak masak apa ayam kampung tu?..kalau saya, anak2 suka digoreng rempah dan makan panas-makan..:)

kakak, satu aje yang tak tahan dengan ayam kampung ni, masa nak buang bulunya..aduh!!..he..he..

Amie said...

Kalau balik kampung, bonda mesti sediakan beberapa ekor ayam kampung untuk disembelih. Anak-anak Amie dari yang sulung sampai bongsu semua pandai makan ayam kampung walaupun lahir di bandar dan dari kecil makan ayam ternak, tapi sampai kampung tetap makan hidangan ayam kampung bersama nendanya!

izan mama mia said...

dh lama tak mkn ayam kg..mmg dh xder ayam kat kg..

fuad ansari said...

kadang2 bila dah tak feel makan ayam bandar, pekena ayam kampung best gak..

p/s: tapi ayam bandar yg dah pencen, best gak kan.. alhamdulillah.. (",)

nn lylyn said...

sy pernah cabut bulu ayam hutan je..lain xpernah

m.u.l.a.n said...

ngeri tengok tapi ayam kampung la best.. malas betol nak cabut bulu2 tu dulu2.. mesti kasi alasan macam2 ke tok nenek.. sanggup basuh pinggan 2 hari sbb takmo cabut bulu ayam.. hahahaa..

syiela said...

ayah saya pun banyak bela ayam kg.. kalau time raya mmg riuh rendah dengan suara ayam kekkeke.. hari raya selamat masuk tekak ^_^

Papa Mifz said...

ayam kampung sedap...masak pun tak hancur...sgt sesuai utk masak rendang kan...:)

makchaq said...

Masa dok kampung sebelum pindah putrajaya makchaq bela ayam, selalu la makan ayam kampung....
Memang beza dgn ayam beli, nak2 masak guna dapur kayu..

ϟ Zeera AzZahra said...

ayam kampung lagi best dari ayam bandar.. beza, ade bezanya.

Kakzakie said...

Ayam kampung bapak sekarnag terjaga sempurna tidak seperti sewaktu aku kecil-kecil dahulu. Sekarng makanan jagung dan sisa makanan yang tidak terhabis. Tidak perlu kais sana sini seperti dulu. Ayam kampung sekarang pun senang makan tidak seperti ayam dulu.

Terima kasih kakak ucapkan pada semua yang suci memberikan komen N3 jalak ini:-

ct rahani, Suraya Baharun, Huda, Sufia Mahzan, YB, Ratu Kebaya, miloais milo, Mrs Eady, mama maman aka yana, Emme, Ummi Iman, Ellynadyra, Queen Teratai, Tihara, eira eixora, aanie, Bazilah, azatiesayang, Kesuma Angsana, Qhaifa Nur, Izz Izza, sis Intan, Knor, norhidana, Nureen, ieda, Munnafendy, Aien Alien, Maya amir, cik lala, Temuk (walau apa pun org kata low standard hakikatnya org Ca ya nun alif sanggup dtg rumah bapak membayar dgn harga tinggi tau cikgu utk seekor ayam kampung), Pokok Mangis Depan Rumah, Zie, peparidsign, Wanieys, Bert, faraheda. razalan, munna, are_linayu, zila norazila, Masya, Kasihibu, Azda Ardawati, Henrietta Jose, Daddy Ziyyad (ohh...masa sekolah agama dulu praktikal sembelih ayam salah satu budak lelaki yg lari mesti DD Ziyyadlah ye), Aishah Jahirah, Norzie hany, Yana-feehily, Rina Avail, Haryati Hamzah, Syerwiena Muzzawr, Kak Yon, nabila_2908, Yus (dah tengok Arif tu - kelakar juga), Zaitun, TF, Nurul AKma, Ogy Nordin, aizamai3, inazamri, ariana, Mia Liana, Sal, Rozita, azi, Amie, izan mama mia, fuad ansari, nn lylyn, mulan, Syiela, Papa Mifz, makchaq (dapur kayu rumah kg kakak dah tak ada lagilah tapi - fikir balik sayang) dan zeeha AzZahra.

Terima kasih sekali lagi buat semuanya:)

anitadiana said...

ita pun suka ayam kg..balik kg mak suka masak berempah..sedapnya...tapi hubby dan adik ipar tak suka katanya agak keras..ita suka...

IntaNBerliaN said...

ayam kg mmg sedap kak :-)

Nur-nba said...

Teringat zaman dulu2, abah Nur memang membela ayam kg.. Nak makan telur dan daging ayam kg tak susah..

Nur-nba said...

Teringat zaman dulu2, abah Nur memang membela ayam kg.. Nak makan telur dan daging ayam kg tak susah..