Wednesday, July 25, 2012

Nostalgia berada di sana menggamit rasa rindu

Nostalgia menggamit rindu - Solat Isya' di bahagian bumbung Masjidilharam terasa nyaman sekali. Tiupan sepoi-sepoi dingin angin malam menerobosi telekung yang  menutupi aurat untuk bersolat. Indahnya waktu itu. Jemaah di bahagian bumbung bila malam juga agak lengang.
Masjid Nabawi - Berada di perkarangan Masjid Nabawi pun terasa kesyahduan dan nyaman. Dipaut rasa kesyahduan mungkin kerana di sinilah baginda rasulullah yang kita cintai dimakamkan. Ketika menginjakkkan kaki di perkarangan ini pun terasa nyamannya tidak terkata.


82 comments:

cheqna said...

moga2 cheqna juga diberi kesempatan untuk kesana
insyaallah

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Best nya dapat pegi sana.
doa utk saya juga..
nak pegi Mekah & Madinah..
Amin.
semoga org2 nak pegi sana di mudahkan urusan mereka ke sana.. Amin..

inazamri said...

saya pun turut berdoa semoga ada peluang untuk menjejakkan kaki disana

are_lin@yu said...

sangat teringni nk g kesana..mak ayah pun dah sampai cakap nk pergi lg..huhu..salam 5 ramadhan akak ;-)

IntaNBerliaN said...

bestnya kak... Moga saya pun ada rezeki untuk ke sana jugak nanti...

amirah said...

moga ada rezeki amie dan family pulak ke sana...

@lfidah @dim said...

bestnya dapat ke sana.semoga saya juga diberi kesempatan untuk menjejakkan kaki ke sana.doakan saya yea kak zakie..:D

maya amir said...

teringin sangat nak ke sana.. moga Allah permudahkan niat saya.. selamat berpuasa kak!:)

maya amir said...

teringin sangat nak ke sana.. moga Allah permudahkan niat saya.. selamat berpuasa kak!:)

suri solehah said...

Suri juga berharap suri diizinkan kesana secepat munkin....

BERT said...

harap saya pun dapat g sane... teringin sangat nak pegi :)) mesti best kan..

Irfa said...

semoga dapat kesana lagi.tgk org berduyun2 kat apt klia nak ke mekah..rasa cam nak ikut sekali ;)

CikPuanHaLia said...

Semoga diberi peluang untuk merasa menjadi tetamu Allah suatu hari nanti..insyaallah.

~ yus ~ said...

teringin rasa menginjak kaki ke sana juga kak...Moga di beri peluang dan kesempatan juga nanti....aminnn.

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam kakzakie...
Doakn atie jg dimurahkn rezeki akan sampai ke sana juge.Insyaallah

makchaq said...

Semua yang pernah ke sana mesti rasa kenangan di sana kenangan paling indah & seronok..
Tengok gambar pun dah terasa keindahan & keseronokannya kan..

Sufia Mahzan said...

Saya pun berdoa agar dpt berada di sana.. Doakan saya ye!

redza said...

bestnya...tempat yg sangat2 nk pegi

Sherwieyna Muzzawer said...

Untungnya kalau dah pergi tempat ni. insyaALLAH satu hari nanti nak pergi sana..;D

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

semua yg dah penah ke sana mesti rindu nak gi sana lagi :))

doakan sy ada rezeki ke sana juer

Cikgu Ma said...

teringin jgk nak ke sana...moga hajat mak dan ayah pun tercapai nak tunaikan haji...salam ramadhan kak =)

Dylla Abas said...

moga kita semua diberi kekuatan untuk menghabiskan puasa hari ni dan dapat ganjaran spt yg dijanjikan :)

♥ ROS ♥ said...

Seronoknyer... Ros pun tringin nak pergi lagi... Xrasanak pergi negara lain dah klu dh jejak kaki kat sini kan?? :)

syiela said...

moga saya juga di beri kesempatan untuk ke sana

Nini D.. said...

InsyaAllah kak,..ada rezeki dpt akak ke sana lagik.

doakan nini jugak berpeluang ke sana kak

ieda said...

aduhhh sayu
moga2 saya juga berkesempatan ke sana kak .. aminnnnnnnnn ;)

rATu kEBaYA said...

kak.. dengar orang citer orang yang dah kesana pun eksaited nak pergi.. harap adalah rezeki untuk kesana nanti.

che mid said...

Salam kak, teringat Ustaz bergurau ketika disana.. eloklah solat diatas bumbung.. doa cepat naik atas dan makbul he he

Marya Yusof said...

As salam Kak,

Masa baca coretan akak ni Marya terus bisik2 kat hubby, bilalah kite nak merasa smp ke sana... Hubby ckp doa2lah dlm masa terdekat ni... Doakan kami kak moga disegerakan hajat ni... Mesti seronok tak terperi, lg2 bila baca cerita akak ni :)

Suraya Baharun said...

semoga Allah akan memberi keizinan untuk kami sekeluarga ke sana..insyaAllah kalau ada rezeki nanti...

Hilmirda Daud said...

Bestnya kak. doakan tercapai hasrat Amy kesana ye.

faraherda. razalan said...

Harapan sy, semoga dpt jejakkan kaki ke sana.

Knor said...

insyallah suatu hari..kak dah pernah pergikan..saya belum,tapi suami dah..nanti nak pergi sama2 pulak..dgn izin

Liza @ Adzriel AB said...

seronoknya dpt ke sana

MamaEma said...

berniat nak kesana bawa famili satu hari nanti..doa-doakan utk saya yea kak...

wahida said...

shahdunya saya tgk gambar2 ni kak...dgr cerita akak pun saya sebak....

harap saya dapat jejak ke sana satu hari nnt...amin...

Kesuma Angsana said...

moga KA akan kesana jua satu hari nnti insyaallah

Deru Ombak said...

Kakak....

Kakya tersangat rindu untuk kesana...

*menitiskan air mata rindu...

Aien Alien said...

yang dah sampai pasti bertamu rasa rindu...yang belum lagi tertunggu2 bilakah dapat kesana.


salam ramadhan kak :D

Daddy Ziyyad said...

kalau saya ke sana, saya nak naik atas bumbung ni

ummiarissa said...

moga diberi kesempatan saya menjejakkan kaki ke sana...tengok je dah rasa tenang

Sari Yusa Ibrahim said...

Ya Allah, mesti seronoknya kat sana Kak Zakie.. sebab tu rindu.. kan

eelobor said...

Insya Allah.... semoga tahun2 mendatang, gelaran tetamu ALLAH akan menjadi milik saya juga. Insya Allah

efa nur said...

Subhanallah..indahnya...
teringin nya nak ke sana....

InsyaAllah satu hari nti.. :)

Qhaifa Nur said...

moga ada rezeki untuk kesana Kakzakie.....

-Sara- said...

hop sara pn ada rezeki sampai ke sana :)

Bazilah (^0^) said...

moga-moga ada kesempatan untuk bazi dan suami utk ke sana. Amin..

HeNRieTTa JoSe said...

bestnye...rietta jew blom berkesempatan ke sana....

Zana Adieyza said...

semoga ada rezeki utk kita semua menjadi tetamu Allah hendaknya.. semoga ada rezeki utk kita semua menjejakkan kaki ke rumah Allah.. insyaAllah..

izla said...

doakan moga saya dapat jejak kaki ke sana jugak. amin

YATZAKIE said...

Ya Allah..mmg saya rindu nak ke sana..

azi said...

Semua kita berniat untuk kesana..semoga diberi kesempatan olehNya...amin.

Alin Marlini said...

Kak..itu bagi org yg dah penah pegi..bg og yang belum pergi sana lagilah mendayu2 nak ke sana

Acik Erna said...

salam kakzakie..adik acik..berpeluang kesana ramadhan ni

fieda said...

saya pernah kata kat suami teringin nk ke sana..insyaallah kalau ada rezeki..

izan mama mia said...

memang terasa teringin nak ke sana juga..mg Allah beri rezeki...Insyaallah..

Zaitun said...

Salam kakzakie

Kak Zai pun rindu juga tempat ini dah agak lama tak ke sana.Mudah2an diseru untuk membuat haji secepat mungkin.

ct rahani said...

teringin jugak nak ke sana.. InsyaAllah semoga Allah makbulkan doa sy yg satu nih.. amin..

LYAfrina said...

cantiknyer kat sana.. hrp suatu hari nnti lya blh jejak kaki ke sana menunaikan ibadah

eMMe said...

Moga Ramadhan kali ini lebih bermakna buat kita ye Kak Zakie..
pst: Kak Zakie dah jejakan kaki kat Tanah Suci Mekah? Bestnye... harap saya berkesempatan rasa itu semua...

Puan Kutu said...

impian sy satu hari nti nak kesana,Insyaallah..:)

Nurul Akmal said...

InsyaAllah.. amin..

Aishah Jahirah said...

seronoknya dah jejak kaki ke sana...dah pergi sekali msti rasa dipanggil jekan,ada org ckp mcm tu.

Maya Mayana said...

kata org2 yg dh pergi sana, mesti terasa ingin pergi lagi...


mudahan kak zakie dpt ke sana lagi dan mudahan yana juga berpeluang untuk mengerjakan rukun islam yg ke 5 itu...

Nieza said...

samalah saya pun rindu nak ke sana lagi...sama-samalah kita doakan moga ada peluang utk kita menjadi tetamu Allah lagi nanti..InsyaAllah:)

ariana said...

Bertuahlh k.zakie dh menjadi tetamu Allah..sy masih ternanti dan berharap moga mendapat undangan dr Allah scpt mungkin..kalau boleh jgn lh disaat usia dh lanjut sgt takut tak berdaya plk nk beribadah..baru ni bonda dan adik sy yg menjejak kaki kesana..mmg indah suasana kat sana ye..x dpt nk dicerita melainkan merasainya sendiri..:)

honeyz said...

teringin nak menjejakkan kaki dekat sini... huhuhu

Kak yon said...

rindu nak kesana lagi..

aanie said...

kakak buat umrah ke haji??

doakan sy berkesempatan ke sana jugak....

Mamamya said...

bulan ramadhan ni ramai kawan2 yg share pengalaman mengerjakan umrah di kota suci mekah... mudah2an lia dimurahkan rezeki utk merasai sendiri pengalaman indah di sana.. insya'allah aminnn.

Cikli said...

semoga sayapun akan sampai ke sana.

[PCL] said...

setiap muslim punya cita2 utk ke sana begitu jg lah sy...

Ummi Iman said...

Bilalah dpt jejak kaki ke sini.. seronok tgk org lain dah sampai.

Kakzakie said...

Paparan N3 kakak adalah sebenarnya walaupun pada mereka yg belum pernah pergi ke sana tetapi ganjaran berpuasa semalam adalah sama seperti ketika bersolat di tiga rumah allah ini (satu kakak tak papar sebab kakak tak pernah tiba di masjid aqsa).

Insya-Allah tanamkan niat dan bersungguh belajar bab-bab rujun/wajib/sunat haji/umrah tiba masa tidak ada masalah. Sebaiknya ketika badan sihat.

Terima kasih diucapkan pada semua yang memberikan komen: -

cheqna, Pokok Manggis DR, inazamri, are_linayu, IntanBerlian, amirah, Alfidah Adim, maya amir, Suri Solehah, Bert, Irfa, CikPuanHalia, Yus, azatiesayang, makchaq, Sufia Mahzan, redza, Sherwieyna Muzzawer, Rina Avail, cikgu ma, Dylla Abas, Ros, Syeila, Nini D,ieda, Ratu Kebaya, Che Mid, Marya Yusof, Suraya Baharun, Hilmirda Daud, faraherda.razalan, Knor, Liza@Adreil, wahida, MamaEma, Kesuma Angsana, Deru Ombak, Aien Alien, Daddy Ziyyad, Ummiarissa, Sari Yusa Ibrahim, eelobor, Efa Nur, Qhaifa Nur, Sara, Bazilah, Henrietta Jose, Zana Adieyza, izla, Yatzakie, azi, Alin Marlini, Acik Erna, fieda, izan mama mia, Zaitun, ct rahani, Lyafrina, Emme (gambar ini masa kakak menunaikan haji tahun 2008 dan balik pada 2009), Puan Kutu, Nurul Akmal, Aishah Jahirah, Maya Mayana, nieza, ariana (kalau boleh kakak bukan saja nak umrah tapi nak menunaikan haji lagi), Honeys, Kak Yon, aanie, Mamamya, Cikli, PCL dan Ummi Iman.

Walau kita tidak dapat solat di sana moga amalan kita berpuasa semalam mendapat ganjaran seperti yg dijanjikan.

Terima kasih sekali lagi buat semua:)

aizamia3 said...

moga impian dan harapan antara kita semua menjadi kenyataan.. insyaAllah..

bersama kak Es said...

Allahu rabbi.. syahdunya terasa bila tengok suasana itu. Sampaikanlah aku ke sana ya Allah...

Selamat berpuasa kak :)

Kella said...

seronoknya..... sejuk terasa hati ni.. redup pandangan.. tersentuh di hati..

anitadiana said...

bestnya kak..bila lah ita nak sampai sana juga...

nabilah_2908 said...

moga saya pun dapat jejakkan kaki di sini satu hari nanti... :)

Hidayah Bach said...

mak ayah dayah pun sering kata rindu nak kembali kesana.
selalu kata puasa kat sana tak sama dengan kat sini.
insyaAllah , kalau ada rezeki lebih kami adik beradik hantar org tua kesana sekali lagi.
kumpul duit pelan2 skrg nih..
:)

Kazman / Sue said...

ketiga2x mesjid itu banyak barakahnyaa...

Kakzakie said...

Impian setiap umat Islam pasti mahu melaksanakan rukun Islam ke 5 itu.

Terima kasih juga buat: -

aizamaia3, bersama Kak Es, Kella, anitadiana, nabila_2908, Hidayah Bach dan Kazman/Sue.

Terima kasih semuanya:)