Petang itu aku ke Giant membeli keperluan seisi rumah. Selesai membeli seperti biasa menuju ke kaunter pembayaran beratur menunggu giliran. Biasalah bila hari Sabtu atau Ahad terlalu ramai yang berkunjung. Entah dimana silapnya cashier barisan aku dan hubby beratur boleh jem tiba-tiba. Bila aku ke hadapan tahulah aku ada hal yang tidak diingini. Sepasang suami-isteri sedang memarahi cashier dan supervisornya sekali. Apa yang aku dapat tangkap dari yang digaduhkan suami-isteri tersebut mahu semua barang dibeli dikira semula. Oh.... kesian pula aku melihat cashier dibodoh-bodohkan oleh pelanggan. Melihat situasi itu aku dan hubby keluar dari barisan berpindah ke barisan lain. Semua yang beratur di depan dan belakang kami juga berpindah.
Sehingga kami meninggalkan kaunter bayaran mereka masih bertekak lagi. Aduhai... sudahlah aku dan hubby sewaktu pergi belum makan lagi, terasa lapar. Beratur menunggu giliran sehingga lenguh kaki masih tidak berganjak. Selesai membayar sementara hubby memasukkan barang ke dalam kereta aku membeli sesuatu untuk mengalas perut dan dimakan di dalam kereta.
RM 3.00 satu batang - Satu untuk aku (sudah kena gigit hujungnya) dan satu untuk hubby. |
~~ Walaupun mungkin pihak cashier itu bersalah janganlah menjerit-jerit kata bodoh padanya. Dia memang tidak melawan tapi bila bertemu dengan pihak supervisor sudah lain jadinya. Kita yang mendengar pun rasa kurang selesa.~~
73 comments:
Salam kak macamanalah budibahasa mereka marahkan anak2 agaknya kan?
Mungkin dia pun tengah lapar kakzakie, apa2pun customer kena didulukan.....dah prinsip org berniaga. Kalau zana, cuma tarik muka.....malas nak bertekak dpn org.
Kisah Giant lagi. Adakah sama kes dengan yang diceritakan di blog Hazrey?
apalah buat macam tu, macam takde adab kan kak..tak baik la..
kasihan nye..
tak ada sifat sabar mcm tu la jadu nye..
harap2 tak jadi lagi mcm tu..
sedap makanan akak ;-)
Salam Isnin Kak Zakie,
isk2!!! kesian la cashier tu kan Kak, penat2 dia kira, last2 kene kira balik, tak pernah tgk pun dgn mata sendiri...
Sedapnye... saya dah breakfast, tapi tgk Kak Zakie nye makanan, lapar lagik, heeeee~
eeeee..tak suke org yg marah cashier gitu skali.. walaupun die salah, jangan lah maki org gile2, jagalah sikit air muka org..eeeeee, geramnye kak..>.<
giant memang probs sikit kan....letak harga lain,bile bayar harga lain..sy dah 2,3 kali kena camtu....yg first beli comforter baby...letak harga rm 29.90..sekali byr rm49.90.....tp sy x dela marah2 heee...redha jelaa =p
salam kak zakie, bazi puasa arini. tgk akk nye gmbr tuh, tergoda rsnye hehehe
betul tu kak... setiap org pernah buat salah... apa salahnya... tanya elok2... suru elok... tak taula kalau cashier tu pun salah... tapi pikirla pelanggan yang lain pun cepat...
mesti ada sebab tapi tak patutlah kalau suruh kira semula. Kena bertolak ansur juga, kan boleh periksa receipt kalu ada kesilapan, urmmmm.
kot ye nak marah pun kena la beradab..kat situ kita dah nampak camne jenis orgnye.makanan kt bwh tu buat saya lapar
Makchaq takut la kalau orang gaduh2 ni...
tapi pakchaq pernah teguq cashier yang lepas pakchaq bayaq terus tutup counter sedangkan orang berbaris panjang.. pakchaq kata,
"lain kali kalau nak tutup bagi la tau awal tak payah orang dok baris kat situ.."
marah smpi tengking2 pun last2 memalukan diri sendiri jugak.. aduhai..
walau kita ni pelanggan dan ada hak utk buat pertikaian tp x perlulah smp nk jatuhkan airmuka org lain. semuanyakan boleh dibuat berbincg dan ckp elok2 x perlu nk jerit2 kn. sungguh x beradab btl!
Ish....klu ye pun tak puas dgn perkhidmatan, tak perlu nak bodohkan n jerit2 mcm tu.
setuju kak..saya pun kurang senang kalau orang marah sampai nak bodoh2 kan orang..kalau sungguh pun dia rasa mcm tu cakap dalam hati sudah la..orang tu pun ada rasa malu jugak..
kesian lak cashier tu....kalau dia melawan, lain la kan....
selalu juga cashier buat salah masa scan barang so masa dier dok tit tot tuh kita kena check juga dan peka. kalau tidak, duit terlebih dier caj kita, depa amekler...uhuhuhuhu
sedap nye.... :)
kesian kat budak tu
payah kalau berdepan dengan orang yang tak berapa pandai berbahasa ni..tau nak memaki je kan..
Kakak..
Saya tengah lapaq ni...bila tengok roti kakak tu...bertambah lapar perut saya ni...
yummy , nampak sedap sesangat
belanja untuk puase ker???? x baik marah²kan.. dan menjatuhkan , mengaibkan maruah org .. sy pun x berkenan kalau situasi mcm tu huhuhuhuhu... ;p
Kesian pihak cashier tu ye.Kita boleh tegur kesalahan seseorg dgn cara baik dan tidak memalukan.Jangan sekali memaki dan mengeluarkan perkataan yang kurang enak didengar oleh org lain.Bahasa melambangkan bangsa.
SOMBONGNYA DIORG...BG SIKIT KEMAMPUAN..HANYA ALLAH SAJA YANG TAHU...
ishh truknya diorg :( bahasa itu penting :P
oh my...
smoga Allah SWT beri sy kesabaran yg tinggi spy tak mudah marah2 org smpai jatuhkan air muka org..tp sbnrnya memalukan diri sndri jugak nnti.
kesian cashier tu.. mesti malu yg teramat.. dia juga manusia biasa.. tak lepas dari melakukan kesilapan... nak2 hari minggu orang ramai.. kalau salah apa salahnya ditegur cara berkhemah sikit
bagi KA kalau pun orang tu bersalah, benda tu boleh dibincang dengan cari baik bukan dengan cara yg kasar begitu!
mungkin customer tu terkejut kot, brg yg dia beli totalnya cecah sampai ratus2...tu yg disuruhnya cashier kira sekali lagi...haha...
tak pernah tengok atau alami lagi...
kalau marahpun kawallah bahasa tuh..
betul tu sis, diapun manusia yg melakukan kesilapan, jika silap kita tegur dgn baik, kalau betul dia kira dua kali boleh semak kat resit tu nanti..
memang ada species orang macam tu.... suka hati nak tengking2x orang lain... sian kat cashier tu kan... kot kalau salah pun cakap la baik2x... tak rugi pun...
P/s: sorry lama tak singgah....
maybe dia rasa 'customer is always right'. that's why dia rasa boleh tengking2 macam tu.
tak sukala!!
betul la kak.. kot ye pun cashier tu salah x perlu la terjerit pekik camtukan.. boleh je kalau berlembut.. huhu..
kak, psl telur ayam kt zoo tu x sure la kak.. mungkin telur tu diletakkan sekali ngan ayam kot.. bg ular sawa tu makan kenyang2.. hehe.. :)
Tu la bila pelanggan dikata selalu betul.... maka mulalah naik tocang
Bila dah melebih2 camtu akhirnya menunjukkan kelemahan dan kebodohan sendiri jugak
Lihatlah situasi kalau nak marah2 pun....berhemah lah sikit..saya masa kene tengking dgn cashier di Esave hari tu pun tak der lah sampai nak menjerit..cukup dia tahu yg saya dlm keadaan yg marah bila saya katakan dia sgt kurang ajar tp dlm nada yg sederhana....
ish2.. tak baek la camtu kan! sian nya...
ntah pape kan kak..mcm tak bole nak diselesaikan je padehal benda kecik. cakap elok2 pun boleh setel punya
berbudi bahasa lah sikit kan.. nak marah sangatlah tu agaknya..
issshh tu mst kes die tak ckup duit nak bayar senbenarnya tu..kan kak..huhu
memang ada manusia sebegitu kak...tunjuk lagak depan pekerja rendah(cashier, tukang sapu)..seolah olah dia jutawan lagaknya..padahal dia sendiri haprak
salam kak,
mmg semua org x lps dari buat silap kan..tp klu sampai ckp bodoh tue..klu sy rasa agk tersinggung jgk la kan..siapun kita di mata ALLAH ttp sama kan:)
Elok letak signboard kat setiap kaunter. "Dilarang meninggikan suara".
sedap..macam nk mkn..hehe
Giant?err... haritu baca staff herdik customer..now terbalik plak..hehe...karma.. :)
assalam KZ..dah hilang sabar kot sipelanggan tu..kat tesco klang ni selalu jadi camtu..harga dipaparkan lain dr harga kan skrin juruwang.. hu2x..
bangsa kita jugak ke kak?...
negara kitakan terkenal dengan slogan.. "budi bahasa budaya kita"
juruwang pun satu pekerjaan kan, agaknya mereka pandang rendah kat cashier,tu cakap ikut sedap mulut tu..alahai...
Hmm.. kadang2 memang susah nak jangka perangai manusia.. Harap perkara ni tak berulang.. Memalukan dan mengaibkan orang di tempat awam adalah sesuatu yang tidak baik..
orang yang marah tu sedang membodohkan diri sndri sebenanrnya.. takde adab langsung.. buat malu je
kasihan nye..tak ada sifat sabar mcm tu la jadinye..
sedap makanan akak ;-)
Patutnyaa.. tak payah laa..nak jerit2..kat situ.. takut yg malu diri sendiri.. cakap baik2.. suruh cashier tuh kira semula.. tapi tu laa kita tak tau apa jadi sebelum tuh kan.. tapi diri sendiri kena ingat laa kan.. :)
cashier tu pun manusia jugak.. tau rasa malu jugak,
kalau salah pun cakaplah baik-baik tak rugi pun.
budi bahasa mencerminkan keperibadian diri sendiri.. klu ye ada yg x kena mesti blh di tegur dgn cara yg lbh b'hemah.. kita ni sama2 manusia biasa,kesilapan mungkin x disengajakan...
salah apa la yg dibuat tu..sampai beriya kena tempik bagai..
kalau cashier tu salah sekalipun janganlah jatuhkan airmuka dia.. kalau hangin semacam sekalipun janganlah buat 'kecoh' sampai tarik perhatian orang lain..
hadoiii...bikin malu jer. bagi saya yg dok terjerit & terpekik tuh yg bodoh sebenarnya.
penah gak nmpk situasi camnih..
issshhhh teruknya...!!!! kalaupun cashier tu salah, jngn ler jerit2..kesian dia...
Salam sejahtera KZ
Tak pernah pulak jumpa org mcm tu,marah sgtlah tu dan dia mungkin jenis lepas je ni. Tak sabar1
kesiannya cashier tuh....tu la kan...saya selalu gak tengok keadaan mcmtu kak..tp demi maruah org2 melayu utamanya,yat sound je kak...lantakla kan...pastu cina tuh malu sendiri...ade jugak org melayu yg bajet dia bagus suka2 nak sound2 orang...umm....pelikan..manela adab dan bahasa dorg ni...ish3..
emm menyusahkan orang lain juga mereka ni...kalau nak kan boleh suruh printkan bill kira balik...
tak malu agaknya aksi sebegitu ditonton orang...hmmm
Pasangan yg memarahi dan supervisornya bukan org Melayu tetapi yang dimarahi adalah org Melayu. Melalui mata kakak cashier tersebut hanya berdiam diri kerana yang bertekak adalah antara pelanggan dan supervisor cashier tersebut.
Apa-apa pun terima kasih dari kakak atas komen yang diberikan:-
Kasihibu, zana@pb, kakcik (macam-macam cerita ye kakcik), Huda, Pokok Manggis Depan Rumah, Emme, Maya Amir, Emme, Mummy Danisha, Bazilah, dwaty, Sari Yusa Ibrahim, inazamri, makchaq, mama maman aka yana, Queen Teratai, faraherda.razalah, Rai, aanie, akuzle ayu (itu betul ayu sebab scanner dia tak seimbang dgn penanda harga yg ditayangkan), Afasz, pB, nur anis, azi, Masya, Norzie hany, Knor, Ros, Munnafendy, Syeila, Kesuma Angsana, wahida, Qhaifa Nur, Ros, Kazman/Sue, izla, ct rahani, ibu intan, Eye_nee, Suhana Shuib, amirah, mulan, Sara, Daddy Ziyyad (kakak rasa da bukan org M'sialah doc.), zila norazila, Cikli, are_lin@yu, aku ibu muda, mama aini, Nini D, yaya azura, Nur-Nba, Bert, Syerwieyna Muaazawer, Rinna, Hilmirda Daud, Mamamya, izz izza, aizamia3, eelobor, Fatim Marz, MulutPayau, Mama ju, Yatzakie dan Maya Mayana (kakak tak tunggu lama Yana malaslah nak melihatnya).
Kisah masyarakat yg boleh kita jadikan iktibar. Sekali lagi terima kasih buat semua.
rasanye boleh je kot cakap elok2...tak perlu la nak tengking2..
ita pun pernah kena juga ...tapi tak marahlah..cuma pelik lah kan..bayar dulu..keluar dulu lepas tu cek balik barang lepas tu gi lah kat custemer sevis..nanti dia boleh betul kan balik..tak perlu nak marah2 dan maki-maki..nama pun manusia...tu semua otak letak kat lutut tu kakak...
rietta pown pernah cashier tesco tesalah kira, rietta cuma tgr dia, lps tu dia bilang dia xbleh undo, kena pergi customer service dekat hjg, rietta pergi jew sana...mmg buang masa sket la....tp rietta xkisah, sebabnya rietta cuma nak hak rietta itu aje...xelok la marah marah...mesti org itu xsengaja....
Psss....looks yummy...tp keadaan xizinkn rietta makan, mnum susu saja sekarang ini....rumah dah macam rumah sakit...
lorrr sian xashier tu.. malu dia bila org duk tgk2 kan...
pernah tgk situasi gini..aduhai jgn la sampai camtu sekali kan nk marah2..
customer always right tapi kalau duk maki hamun macam tu nampak sangatla yang kita nie pon bodoh..ish...wat malu jer..
sedap ye lapar
Post a Comment