Monday, July 23, 2012

Tiba sudah 3 Ramadhan 1433H

Cepat sungguh masa berlalu. Hari pertama adik lalui dengan banyak kerenah. Belum membeli majalah dan buku untuknya. Pada hari Khamis aku pergi mengambil si kakak-kakak balik, Jumaat pula papa dan mama kerja. Sabtu sudah berpuasa.  Petang itulah papa bersama kakak-kakak membeli apa yang dikehendaki. Kalau tidak mata adik asyik melihat jarum jam yang dikatakan lambat berpusing.

Pagi 1 ramadhan - Bilik belum dikemas dan belum mandi lagi buku lama ini dicapai tapi pastinya memboringkan sebab pernah dibaca. Mandi pagi itu punyalah lewat sehingga jam 11 pagi.
Petang 1 ramadhan - Buku dan majalah baru yang telah dibelikan dari Badan Cemerlang di Plaza Angsana. Meredakan sedikit rengekan dia dari berkata "adik laparlah". Bila aku kata suka hati adik kalau mahu berbuka tapi tidak pula dia berbuka. Alhamdulillah masih boleh bertahan. Harap boleh dilalui seperti tahun lepas penuh sebulan seperti papa tidak seperti mama dan kakak-kakak.




73 comments:

NoorVictory said...

Suka quote yang last itu, kak! ;)

Wah, untung akak ada anak yang suka membaca! ;)

Semoga adik dapat puasa penuh..

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Alhamdulillah..
rajin2 berpuasa.. :-)

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, Kak Zakie..

Wah, macam2 ada tu, bekalan berapa hari bacaan tu, hihi.. Selamat Berpuasa adik :-)))

azi said...

seronoknya adik dapat puasa penuh....kakak Ainaa(10 tahun)dah jadi anak dara tahun ni....hari kedua dah tinggal puasa...:)

BERT said...

teknik yang bagus.., kasik dia membaca.. nanti dia akan terasa masa pegi begitu cepat.. leh tiru ni.. hehe

Masya said...

mendidik anak puasa ni banyak cabarannya.. x tahan tang merenggek tu lah .. idea bg buku macam ni bgs jugakkan dr dia asyik tdo jer.. baik baca buku..

mummY daniSha said...

bagus kan..didik anak2 suke membaca..=)

Acik Erna said...

Alhamdulillah kakzakie..sama macam hero bongsu acik dulu..masa umur 6 tahun boleh berpuasa penuh..tapi mulut dia..tak tahan..he he
sampai sangup kata..biarlah mati matilah..dah haus sangat ni..tu masa umur 6 tahun..tahun2 seterusnya tak banya ragam

kakcik said...

Ramadhan tahun ini Along bertugas selang seli sebagai imam tarawikh di surau taman perumahan kami. Lain rasanya berimamkan anak sendiri...

Asyifa Mustaffa said...

As salam K.Zakie,
sama la...anak sy pun kene bg buku suh baca...klau x boring katanya....

ieda said...

alhamdulillahh

kerenah anak2 nie x pernah habis kan akk .. biasalah .. anak manja tuuu

Suraya Baharun said...

bagus nye...kecik2 dah minat membaca..tak la busan sangat dia nak tunggu waktu berbuka nanti...

ros_reeza said...

Alhamdulillah, masih bertahan..
rajin ek baca buku :)

anitadiana said...

bagus nya adik nak baca buku...anak-anak ita main aje dan tengok katun...yg kelakarnya aqil ajar puasa.. aqil nak masuk 4th...tahan sampai kul 5.45(dah seronok ita dan maksunya)...lepas tu terus buka peti ais minum dan makan Telur(belikan arisya nasi lemak dan telur)...tak tahan dengan telur makan telur sikit..time tu ita terlelap sekejap....tapi aqil cakap.ari ke 2 pun tak berjaya....sekerat hari kul 2 minta air...aqil-aqil...

Dylla Abas said...

budak2 kalau berpuasa mesti banyak kerenah kan..sama la macam sy masa mula2 belajar puasa dulu..hee :p

❤Kamsiah❤ said...

alhamdulillah...dah masuk hari ke 3 kita dibulan ramadan ya..cepatnya masa berlalu

Kesuma Angsana said...

mudah2an kita memperolehi more keberkatan di puasa yg ke 3 ni

sal said...

Selamat berpuasa kakzakie..terimakasih atas informasi..memang bagus kita mendengar dan membaca tazkirah dibulan puasa ni..walaupun sikit tapi boleh dimanfaatkan bersama..

norhidana said...

biasalah tu kak, kt mulut je dia ckp itu ini tp sebenarnyer dia msh lg nk pose tuh...

lama dana tak pg badan cemerlang... dulu suke beli novel2 kt situ...

are_lin@yu said...

banyaknya buku..hehe..salam ramadhan dear ;-)

suri solehah said...

anak dara suka membaca,,mcm anak suri yg sulung tu,,asyik mengadap game je,,tension pulak kita dibuatnya,,tapi kalau dia duk saja..mcm tulah mula merenget nak berbuka,,,
-selamat berpuasa kak,

amirah said...

teringat betul zaman kecik kak.. kalau puasa tu mulut bising je tapi bila mak suruh brbuka mmng tak mau sebab nanti kalah dgn kakak abg! huhu

Eye_nee said...

bagus betul adik ni..sgt suka membaca...kalau diberkan bahan bacaan baru tu kuranglah nak berkata "lapar" tu yer...

♥ ROS ♥ said...

Untung anak suka membaca.. Kurglah merengek nak bbuka :) hihihi

Nurul Akmal said...

Bagus nih.. supaya kanak kanak x leka asyik dok kira jam ;)

Rai said...

kalau membaca memang ralit kan kak.. tapi kalau bagi kat anak2 takpe la.. kalau bagi kat maknya alamatnya berbuka dengan biskut kering cicah air teh saja jawabnya..hehe..

~ yus ~ said...

bagusnya anak akak ni rajin betul membaca.

Alhamdulillah anak2 yus ketiga2nya cukup 2 hari puasa. Harap penuh sebulan...

Arif taklah, dia mmg susu wajib, makan tu tak berapa nak pulak, takde geng agaknya nak makan, sikit benor dia makan...:)

Knor said...

kerenah anak2 kak kita kena byk bersabar..alhamdulillah hari ni hari ke3 muhammad berpuasa penuh..senang bersahur juga senang,kejut kakak dia yg bangun..dulu..tapi makn ikut kegemaran dia,mkn nasi bersuap,lps tu koko crunch,susu..kurma saya paksa,,hehe..ubat batuk sbb dia batuk sikit...rehat sekejap..bg air masak pulak..penuh perut saya kerjakan..iman soffea ok je..dah tak perlu risau..dah faham apa itu puasa.

Tihara said...

moga diampuni dosa-dosa kita yang lalu kak

nur said...

biasala budak budak , macam ragam utk berpuasa.. tabah betul dia.. semoga nanti dpt didik anak2 mcm cara kakzakie.. Amin..

syiela said...

biasalah budak2kan kak kena banyak bersabar nak didik dorang nia..

sama hal dengan saya yang tengah mendidik Aiman sekarang :)

izan mama mia said...

syabas pada adik yang masih kuat imannya meneruskan puasa...

izla said...

bagus adik!!
saya pon tengah melatih aiman berpuasa.
kesian nengoknya

AzuraFazil DIN said...

Salam ramadhan kak ..

akil hari 1st dia pose ler half day .. phtu mlm muntah psl perut msuk angin ..
so x paksa ler dia pose.. umur pun baru 5thn .. pelan2 jer

rATu kEBaYA said...

bila membaca boleh hilangkan tumpuan pada hal lain kan kak.. harap adik dapat penuh sebulan..

Zie said...

bila anak2 berpuasa ni macam2 karenah, anak saya ni jenuh nak terang sis, masih tidah memahami apa itu tahan, emmm sabar jelah,

Daddy Ziyyad said...

kalau gi Badan Cemerlang tu best nya, senang cari buku2 agama kan kak? Dah lama saya tak ke situ..

gadisBunga™ said...

jom adik, kite puasa penuh! nanti kak GB bagi upah eh! ;D

nur anis said...

baca buku harry potter...best tu..:)

mama ju, said...

salam KZ

Macam2 kerenah dan gelagat anak2 kecil masa ramadan nikan.Rindu jgak dgn suasana tu...

Nini D.. said...

insyaAllah adik pasti boleh!

ADZA IRDAWATI aka MAK DARA said...

Selamat berpuasaaaaa dari mak daraa ;)

HeNRieTTa JoSe said...

rajinnye dia membaca...bagus la....rietta pown suka juga membaca...tapi bahan yang ringan ringan la...yang berat2 sudah malas....

Aishah Jahirah said...

dgn membaca tu blh alih perhatian dia drpd fikir lapar je kan...;')

kasihibu said...

adik jangan puasa macam KC ye, tengahari minta air lepas tu tetap kata dia puasa ;p

redza said...

wah! adik peminat harry potter ek

Sherwieyna Muzzawer said...

wah rajinnye dia baca buku! selamat berpuasa kak zakie!

che mid said...

Setiap orang ada cerita masing-masing pasal puasa.. tentu seronok bila dah tua-tua ni ingat-ingat balik..

Rinna said...

Bagus betul anak2 di suruh membaca sambil menunggun waktu berbuka..

Anak saya nak pujuk2.. suruh laa dia layan game ker layan notebook..ker.

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

akak gi angsana ker hari sabtu? GB pegi sy pon pegi tp sayang kita x berjodoh nak jumpa


kalau berselisih pon mungkin x cam kot kan hehe

Tentang Kita said...

dr duk pk ttg perut yg sedang lapar better membaca kan..boleh meningkatkan ilmu pengetahuan

-Sara- said...

hop adik dpt pose full ye thn ni..jgn gelat =)

Ann Ishak said...

ala adik pun sama macam kakak ann lah, kalau takde buku mulalah mulut bising ahaksssss :)

Kasih Salina said...

alahamdulilah..bagus anak akak boleh berpuasa penuh..dah puasa ada2 la plak kerenahnya ya..takpelah..asalkan dia laksanakan tanggungjawab..

Nur-nba said...

Salam. Kak Zakie, rajinnya anak akak membaca buku.. Macam2 buku ada, untung budak2 sekarang.. Dulu bhn bacaan tak banyak macam sekarang..

Nak latih anak berpuasa memang perlu kesabaran. Buka apa hari ni kak?

Hidayah Bach said...

anak dayah langsung tak mau tgk buku..
katanya tak boleh nak pikir ..
perut lapar..hehe..
jadik melayan kartun je..
:D

Adylia Qarissa said...

sekejap je masa berlalu..dah masuk hari ke 3 berpuasa...lagi 27 hari menikmati bulan ramadhan :)

Mummy Akmar said...

a ah kejap betul masa berlalu. kadang-kadang tak sedar anak pon dah membesar dengan cepat skali..

salam ramadhan!

MamaEma said...

salam Kak, Selamay berpuasa..Alhamdulillah...mereka yang kecil tahu rasa' sayang' nak berbuka...walaupun tahu badannya rasa tak terdaya

nabilah_2908 said...

insya'Allah..adik boleh... :)

macam mana la ragam dia hari ni pula kan...yer la mana dengan penat sekolah lagi...hope dia mampu bertahan... :)

~aYu~ said...

bagusnya.. sy pun time kecik dulu sama je la perangai suka membaca sambil tunggu waktu buke pose.. skrg ni xdptla sbb nak kena masak pulak..

saya tak tipu....nina the mummy n the boys said...

lucky u....

al-lavendari said...

saya nyaris berbuka tadi kerana migrin .. tapi sekarang dah kurang sikit dan rasanya boleh sampai waktu berbuka.

IntaNBerliaN said...

bagus adik.. mampu bertahan :-)

aby said...

wes tilung dino poso ..
ngaji nay tekan juz piro ..

ummiarissa said...

macam-macam cara nak bagi anak bertahan puasa hingga petang...ini mungkin antaranya caranya kan kak..

Kakzakie said...

Kakak rasa siapa yg punya anak perempuan pasti maklum mereka memang suka membaca. Tetapi buat anak kakak membaca majalah, buku cerita dan novel memang mereka suka dan betul boleh melalaikan masa yg dilalui. Namun masalahnya membaca buku pelajaran alahai kena pantau sentiasa.

Terima kasih kepada yg memberikan komen: -

NoorVictory, Pokok Manggis DR, Sari Yusa Ibrahim, azi, Bert, Masya, Mummy Danisha, Acik Erna (anak kakak dah nak 9 tahun ni acik tapi masih merengek lagi), Kakcik (beruntung punya anak yg menjadi'orang' kakcik dan itulah doa kakak moga adalah anak kakak yg jadi begitu), Ashifa Mustafa, ieda, Suaya Baharun, ros_reeza, anitadiana (jgn paksa anak berpuasa ita, takut terjadi sesuatu kita yg menyesal, kalau dia lapar bagilah dia berbuka, ini kan baru peringkat belajar), Dylla Abas, Sal, norhidana, Kamsiah, Kesuma Angsana, are_linayu, Suri Solehah, amirah, Eye_nee, Ros, Nurul Akmal, Rai, Yus, Knor (anak kakak pun sama sahur makan bersuap kalau tak memang tak makanlah), Tihara, Nur, Syeila, izan mama mia, izla, Azurafazil Din, Ratu Kebaya, Zie, gadisBunga, Daddy Ziyyad, nur anis, Mama ju, Azda Irdawati, Nini D, Henrietta Jose, Aishah Jahirah, redza, Kasihibu, Syerwieyna Muzzawer, Che Mid, Rinna, Rina Avail (kakak tak ikut masa tu yg pergi dua anak dara kakak aje - adik pun tak ikut), Tentang Kita, Sara, Ann Ishak, Kasih Salina, Nur-Nba, Hidayah Bach, Adylia Qarissa, Mummy Akmar, MamaEma, nabila_2908 (semalam balik sekolah terus masuk bilik on aircond), Ayu, Nina the mummy & the boy, al-lavendari (moga terus diberi kesihatan terbaik tuan), IntanBerlian, aby (tuku nang bazar kuih putu, kakak boco wes juz pitu) dan ummiarissa.

Untuk semua teman kakak yg dihormati terima kasih sekali lagi dan selamat berpuasa utk hari ke empat.

~~zana@pb~~ said...

Anak bujang zana asyik pegang remote tv dan intenet je time cuti sekolah. Nak marah, kesian pulak.....puasa. Mata asyik tgk jam je:-)

ct rahani said...

bagus la adik pandai isi masa dgn baca majalah.. boleh lekakan dia drpd ingat rasa lapar tu kan kak..

Cho Zila said...

anak sayakan payah nak membaca... beli buku suka ..g eram betoiler.. suka tengok budak2 suka membacani...

fieda said...

mmg cepat kak kak masa berlalu..

Kakzakie said...

Begitulah kerenah anak bila tiba bulan ramadhan.

zana@pb (ok jugalah janji dia mahu belajar puasa zana), ct rahani, Cho Zila (dia baca novel/majalah suka tapi buku belajar kena ingat setiap masa) dan fieda.

Terima kasih dari kakak:)

Cikli said...

Elok benar habiskan masa dgn membaca