Thursday, July 12, 2012

Sujud syukur bapak

Sujud syukur bapak sewaktu aku kecil dulu kerana walau letih dan penat masih boleh membesarkan kami untuk ke sekolah dengan pendapatan tidak seberapa dari hasil jualan ini semua. Kini bapak masih juga tidak tinggal sujud syukur selepas solat kerana anak-anak bapak tidak lagi perlu menjual ini semua untuk menyara kehidupan yang kian rigid sekarang.
Bogelkan - Bersihkan semua masuk periuk besar. Curah air campur garam sikit kemudian rebus. Semua ini untuk di bawa ke asrama Nurienne sebab itulah kena buka semua baju. Boleh diagih pada teman-temannya agar tidak sesak bakul sampah asrama. Satu pesan mama asal saja jangan dihilangkan tupperwarenya sudah.
Baju jagung - Inilah semuanya kalau direbus dengan bajunya pasti boleh penuh tong sampah asrama. Kalau yang ada lembu/kambing ini juga boleh dijadikan makanan.

Berpapan-papan - Lewat seminggu banyak yang sudah masak. Petai bila terlalu tua akan hitam kulitnya dan di dalam isinya akan disaluti dengan kulit merah/oren. Tapi ada jiran aku suka yang jenis begini katanya manis.  Habuan bersama jiran-jiran.
Limau kasturi - Banyak berguguran terbiar tidak dihiraukan oleh bapak dengan bibik. Kami petik di atas pokok pun tidak terhabis. Sejak dua-tiga hari sejak balik dari kampung setiap kali makan kami buat air limau ini. Aromanya menyengat hidung.
Betik - Aku agihkan pada budak yang datang mengaji. Mana yang ibu-bapa yang makan petai sekali aku bagi juga. Untuk diri sendiri manalah termampu untuk menghabiskan. Simpan lama pun tidak boleh.

Sebenarnya ada cili, cempedak dan mangga juga aku bawa balik tetapi ianya tidak tersenarai dalam N3 ini sebab dulu kami adik-beradik tidak menjual itu sebagai sumber pendapatan keluarga.


~~ Setiap kali hasil ini dibawa balik setiap kali itu juga akan ada cerita lama menjadi habuan telinga anak. Betapa bersyukurnya anak-anak sekarang.~~


88 comments:

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Sedapnya jagung rebus..
saya pun suka petai masak akak..
Syukur pada Allah.
Alhamdulillah..

~ yus ~ said...

tu semua hasil kebun bapak akak sendiri ya?

Saya suka makan jagung rebus dari dulu. Dulu2 masa duduk Sabah, emak dan ayah yus pun tanam jagung belakang rumah je, makan jagung hari2 pun tak muak...best!

Aju Mohit said...

arwah ayah pon jual jagung dulu, kalau buat bubur jagung sedap kan kak..

Acik Erna said...

assalam kakzakie..acik juga selalu mengulang ulang cerita kesusahan arwah membesarkan anak2 pada anak2 acik..
betik tu..kegemaran acik tu kak zakie..sebiji boleh habis sekali makan..sorang2..dasyatkan he he

Knor said...

wah bestnya berbudi pd tanah ,inilah hasilnyakan..

suka sgt dgn betik..minta sebiji!

inazamri said...

itulah bestnye dok kg dan ada tanah kebun.mcm2 kita leh tanam.Tingat gak kecik2 dulu selalu tolong wak tanam jagung selepas tanah kebun dibersihkan sementara nak tanam sawit.

Huda said...

Kak seronoknya..kalau zarif tu memang suka jagung..Kalau dekat ngan akak, confirm saya tak malu nak mintak sikit limau kasturi dan juga betik tu, hehe..

Sufia Mahzan said...

Saya terliur tgk betik tu, kak..

Rumah mak ni ada tanah lapang tp xde sape nk tanam apa2. Jadi semuanya perlu dibeli kalau nak mkn

pB said...

dah lama tak makan jagung rebus


pB tak makan petai :)

BERT said...

bess kan ada kebun sendri.. sndri tanam hasilnya boleh makan dan jual..

Bazilah (^0^) said...

nak jagung tu sket kak hehehe

cikceriacorner said...

salam akak..wow bestnye..berbudi pd tanah amat menguntungkan...bestnye akak..kalo dkat ngan akak..nak aje buat muka xmalu mintak cempedak,petai,jagung n limau tu..hehhehehe...jgn mare ye..hehhehe

Tihara said...

seronok dengar cerita dari kakak..alhamdulillah hasil dari kampung ni lagi elok kan kak :)

aizamia3 said...

rasa bangga bila dapat tuaian dari hasil usaha sendiri kan kak.. ;) semua tu saya suka.. ;)

psstt: untuk gambar kenduri dak Nuha akak boleh singgah kat sini..
http://tdbi.blogspot.com/

Aien Alien said...

inilah hasilnya berbudi pada tanah....meriah tanamannya..hehe

kakcik said...

Syukur Alhamdulillah. Hasil yang boleh dimanfaat bersama mereka yang mahu. :)

Munnafendy said...

skrg ni, kalau sy balik kmpung mmg penuh boot kereta dgn kiriman mak utk mak mertua... ubi kayu lah, cempedak lah..durian lah..ikan talapia lah..daun kesum ngn bunga kantan pun kirim...hihi..pengerat silaturrahim kan kak :)

Kesuma Angsana said...

masih terkenang2 ye kakzakie.. KA pun kdg teringat2 zaman susah kecik2 dulu! alangkah bertuahnyer anak2 kita sekarang ni

@cu SaYaNg said...

sedap nye kalau buat sambal petai dengan udang :)

Rai said...

untung kakzakie..banyak yang tak perlu dibeli bila berbudi dengan tanah kan..pokok petai ayah saya da rebah dimakan anai2..sayang..

miloais milo said...

alhamdulillah - murah rezeki akak sekeluarga....

jagung tu - iols suker buat serawa dan untuk sarapan pagi buat cekodok jagung... sedap banget!

Saya Disini said...

wah..sedpnye..sy suke petai

Afasz said...

nk betik sebiji leh?

peparidsign said...

Subhanallah.. beruntungkan berbudi pada tanah? seronok tgk hasilnya. Seronok tgk gambar2 yg akak sharekan... semoga di limpahkan rezeki lagi dan lagi :)

ni kalau kat kota leh ngecek sket kekekeke,... (eii tak malu ai ni kan? hehehe)

nostalgia petai tu..

syiela said...

syukur alhamdulillah tak perlu bersusah payah macam dulu

kak suka la jagung rebus.. petai masak pun suka (kenapa la saya tak berjiran dengan akak hehehehhe)

Zie said...

rezeki balik kampung ker nih? wah bestnya kalau berjiran ngan akak. heheh petai masak tu rebus buat jeruk sedap..

redza said...

wOOw jagung rebus..sedappp..
petai..xsedap..saya xsuka hehe

are_lin@yu said...

terasa sebak ayu baca..pengalaman mendewasakan kita kan..

Ummi Iman said...

Untung berbudi pada tanahkan. Teringat kwn sek, ayah dia berkebun utk besarkan anak2. Alhamdulillah kwn saya bergelar doktor pakar skrg ni. Tumpang bangga dengan kejayaan dia. Apa pun yg kita lakukan jika ikhlas dan tekun pasti membuahkan hasil. Tp saya je yg tiada hasil ;) apa pun syukur kerana masih ada tempat disisiNya.

cheqna said...

petai jagung betik..semua cheqna suker...sedapnyer.....

makchaq said...

Bestnya ada kebun..

Petai kat Putrajaya la ni 3 papan RM4, dah la kami semua suka petai..

Haryati Hamzah said...

TQ Kak coz suke share citer dolu2, suke!

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam kak zakie..klu balik kg mmg mewah dgn pelbagai buahan yg dibawak balik.Cam atie gak..klu blk kg..mcm2 yg dipetik.
Sedapnya tgk deroyan yg akak n3kan kat bawah tu.Kecur airliur rasanya..

Myra Jay said...

Betul tu kan, zaman dulu itulah pendapatan mereka, bila anak2 dah semakin besar ni kita kena didik agar diorang mengerti kesusahan dulu mencari hasil

NoorVictory said...

Suka makan petai. Tapi sebab skrg tgh sekolah, kena ngajar, takut2 pula mulut berbau. Huhuhuhu~

Rindu petai!

ct rahani said...

feveret sy petai tuh kak.. sy suka makan camtu jer ngan budu.. klu berjiran ngan akak nih sure dh dpt sepapankan.. hehe.. :)

CheNamNam said...

Alhamdulillah
anak-anak sekarang banyak beruntungnyer kan kak..hidup pun dah lebih senang dan selesa...:)

tapi seronoknya ader kebun buah-buah neh kakk..sayer suker sangat...!!balik leh lepak bawah pokok yang berbuah neh menambahkan rasa syukur dihatey betapa melimpahnyer rezki yang Allah bagi..Alhamdulillah.

faraherda. razalan said...

Ctknya jagung. Klu makan lagilah ummph...teringat bubur jagung mak yg maveles tuhhh!

azi said...

Salam Kak Zakie..
Kakak, berbudi pada tanah, tak rygikan. seronok tengok hasil kebun bapak kakak...macam-macam ada...

kalau kita bersedekah, hasilnya lagi banyak yang kita dapatkan , kakak...:)

MamaEma said...

sedap jagung rebus..kalau ada masalah penghadaman..boleh makan jagung..heheheh... terliur kat petai

Suraya Baharun said...

terliur nye tgk jagung tu...nak satu boleh...hehehehe...

Cahaya Hidupku said...

semua sedap.. CH suka ^^

Qhaifa Nur said...

anak-anak sentiasa Nur ingatkan bertapa susahnya hidup di zaman dulu, sekarang senang semua ada.....

suka jagung rebus.....

sis intan said...

sedapnya petai tu, kak...wat sambal tumis campur udang...

Ujie said...

jadi ni sume hasil sendiri? mcm2 ada..

cerita2 lama tu bolehlah jadi ingatan buat anak2, moga bersyukur atas kesenangan zaman skrg.

izan mama mia said...

lama tak makan jagung!!

petai tu kalau dah masak mmg manis rasanya

wahida said...

saya ada tanam limau kasturi kat umah...senang, nak buat sambal belacan, petik je depan umah...hehe..

ariana said...

Asmkm kak..bak kata org berbudi dgn tanah mmg tak rugi..malah hasilnya kdg amat membanggakan mampu menyara keluarga kan kak...

Jagung kesukaan ayh mertua sy..buat bubur dan jemput jagung mmg sedap.Betik pula kegemaran en suami..petai tu kalau buat sambal udg atau bilis ok lh..kalau mkn mcm tu je agk kurang lh..

Nini D.. said...

btol kak..anak2 sekarang patut lebih mensyukuri kesenangan hidup mereka

rATu kEBaYA said...

Alhamdulillah.. rezeki untuk dikongsi bersama..

ieda said...

mak aihh rejeki kakkk

petai tuu besar2 macam tuu puas kan akk .. hhuhu buat sambal tumis petai kak .. terangkat ! huhuhu

QueeN TerataI said...

mmg seronok ada kebun sendiri ni kan... sya ni xde.. umah mak mmglah kat kampung tp skrg dah jd bandar.. nama je kampung.. hehehe

Zaitun said...

Salam kakzakie...alhamdulillah kehidupan sekarang sudah berubah.

Semuanya kak Zai suka terutamanya petai hihihi...

Limau tu buat jus dicampur dengan asam boi...owh sedapnya....

Lynn said...

Balik kampung ye kak..banyaknya hasil kampung..kalau kat bandar..semuanya kena beli..mahal pulak tu..

~~zana@pb~~ said...

Itulah nikmatnya berbudi pd tanah..

norhidana said...

aduh bestnyer kak kalu balik kg, kalu balik mak bapak kite sume bnda nk dibekalkan utk kite blik heheheh... jagung tu sedapnyer... rebus je pun dh nikmat... petai yg dh tua feveret mak n adik2, manis yg dh oren tuh...

oh dh musim cempedak ye kak... tak sbr nk balik kg...

m.u.l.a.n said...

alhamdulillah... teringat kat arwah bapak..

♥ ROS ♥ said...

Pengorbanan seorang bapak :)

suri solehah said...

baca entri ni..teringat mak,,masa kecik suripun selain menoreh,,mak tanam macam2 untuk cari rezeki...
tq kakak sudi jenguk suri

fieda said...

besor betul mata petai tu kak..a

IntaNBerliaN said...

jagung tu kalu rebus, sedap tu kak.. buat bubur pun sedap... adoiii semua sedaplah.. hihii

mummY daniSha said...

faveret sy ngan anak ni heee

cik lala said...

pandang jagung teringat arwah mak..
Feveret mak..
jagung rebus ke, bakar ke...semua mak suka..

Nur-nba said...

Kak Zakie, teringat dulu zaman sek, bonda bekalkan sukun dan pisang goreng. Berebut2 dormates makan dan selalu menanti kepulangan Nur bila tiba masa "outing".

Bagus pendekatan akak dengan bercerita pengalaman sukar pada zaman dahulu. Nur pun asal dari keluarga susah dan abah cuma menoreh getah. Abah sangat menekankan pelajaran dan akhirnya Alhamdulillah kesemua anaknya telah berjaya.

Ada sekali, Nur pernah temankan ayah menjual buah di pasar malam. Memang terlalu banyak pengorbanan bonda dan abah buat kami sekeluarga yang tak akan mampu kami balas. Moga Allah kurniakan ganjaran yang besar buat mereka berdua. (**bergenang air mata bila cerita pasal pengorbanan kedua2 ibu bapa**)

Cho Zila said...

baru balik kampung memang macam2 di bawak balik... kalua mak datang sini tak sebanyak itu dia bawak balik...
ehmmmmm gituler mak dan bapak yang membesarkan semuapun kalau boleh dianak bagi...

eMMe said...

bestnye Kak Zakie...
macam-macam ada kat kampung.. hasil tanaman menjadi, dan sumber rezeki keluarga kan..

yg bestnye, ramai yg komen2 kat blog Kak Zakie, ku cemburu...uhuhuhu...

pst: Me ni tak pandai nak olah ayat, takot takde org nak baca, heeee~
tapi tak pela...

ummiarissa said...

murah rezeki

ellynadyra said...

hasil kampung....zaman dulu inilah yang kita buat kan....jual hasil kampung....zaman skang bebudak nih, nak jual? kenal pun idak kadang2 tuh....alhamdulillah rezeki banyak boleh la di agih2kan

amirah said...

kak, insyaAllah..memang tak rugi berbakti pd tanah ni..dpt mmbesrkan anak2 smp jd orang2 terpelajar belaka

LiYa HaNiF :: said...

kakzakie nak le juga ^_~

Nazayiena said...

Byknya hasil dr kebun bapak Kakzakie,untung org yg berjiran ngan akak.

Rinna said...

Byk2 hasil dari kampung..

Saya kalau balik kg balik mesti petik buah limau kasturi balik buat air..sedap.. :)

gadisBunga™ said...

saya pun suka petai yg kulitnya dah jadi pink tu. manis... :D

Cikli said...

Kakak mcm tahu je jagung, petai dan betik tu kegemaran saya...

Norzie hany said...

Bestnya kalau saya duduk sebelah rumah akak.Petai tu sedap buat sambal.

eelobor said...

saya juga sering terpikir kenangan zaman masa kecik2 dahulu yang mana hanya ayah seorang bekerja & membesarkan kami semua 7 beradik dengan pendapatan yang ciput. sungguh terer arwah abah bila di pikir balik... cam menteri kewangan sebab kami semua tak pernah kelaparan. Alhamdulillah....

ibundo said...

banyak hasil tu kak zakie..
Potai... oh.. jauh sangat dari rumah kak zakie.

L said...

waaa... sonoknye kalau dapat tanam2 nih...

Kakzakie said...

Sebenarnya itu semua hasil tanaman kebun bapak kakak tapi yg menanam dan menjaga adalah pekerja bapak. Bapak hanya bertanam di sekeliling rumah seperti cili, kangkung, bendi, terung, mangga dsb. Itupun selalu kami adik-beradik yang lebih mengambil. Buat dia makan sebiji terung pun sudah lebih dari memadai.

Terima kasih kakak ucapkan kepada semua yg sudi memberi komen: -

Pokok Manggis Depan Rumah, Yus, Aju Mohit, Acik Erna, Knor, inazamri, Huda, Sufia Mahzan, pB, Bert, Bazilah, cikceriacorner, Tihara, aizamia3 (dapat juga kakak melihat gambar Nuha), Aien Alien, kakcik, Munnafendy, Kesuma Angsana, Acu Sayang, Rai, miloais milo, saya disini, Afasz, Peparidsign, Syeila, Zie, Are_linayu,redza, Ummi Iman, cheqna, makchaq, Haryati Hamzah, azatiesayang, Myra Jay, NoorVictory, ct rahani, CheNamNam, Faraheda.razalan, azi, MamaEma, Suraya Baharun, Cahaya Hidupku, sis intan, Qhaifa Nur, Ujir, izan mama mia, wahida, ariana (kakak sebenarnya dari banyak tu yg suka betik dan limau cikgu), Nini D, Ratu Kebaya, ieda, Queen Teratai, Zaitun, Lynn, zana@pb, norhidana, mulan, Ros, Suri Soleheh, fieda, IntanBerlian, Mummy Dahisya, cik lala, Nur-Nba (dulu meamng jauh dgn sekarang nur), Cho Zila, Emme, Ummiarissa, ellynadira, amirah, Liya Hanif, Nazayiena, Rinaa, gadisBunga, Cikli, Norzie hany, eelobor (banyak pertolongan Allah beri sebenarnya ee), ibundo dan L.

Terima kasih sekali lagi buat semuanya dari kakak.:)

eira eixora said...

kakak, nk order limau ais satu =)

izz iizza said...

melimpah-limpah rezeki nampaknya..macam-macam ada..bagi sy betik tu sikit..hihi

HeNRieTTa JoSe said...

bestnye ada kebun.....kampung rietta xde semua nie...ada la serba sedikit yang mampu....

Aishah Jahirah said...

banyaknya hasil...tak rugi berbudi dengan tanah....;) rindu suasana kampung sebab boleh tanam dan dapat dgn mudah.kat sini kena beli la nak apa pun.

yana-feehily said...

berbakti pada tanah ni tak rugikan..alhamdulillah.

anitadiana said...

sedapnya jagung tu kak..kat rumah ita si arisya dan papa mamang hantu jagung...murah rezeki akak rajin sedekah...petai tu pun cantik-cantik..

nabilah_2908 said...

wah...cempedak pun ada...sedapnya..

seronok eh ada kampung...buah2 mcm ni..

rumah nenek ala2 kampung juga..tapi tak banyak buah macam ni... :)

Mia Liana said...

masa mula2 kawin dengan husband dulu.. kami tanam jagung pastu jual kat kilang...

seronoknya tiap2 hari makan jagung... baik dibakar mahupun direbus.. makan panas2 kat kebun.. sedap..

Kakzakie said...

Terima kasih juga buat: -

eira eixora (men sini dtg kakak buat special dua pun boleh hihi...), izz izza, Henrietta Jose, Aishah Jahirah, yana-feehily, anitadiana, nabila_2908 dan Mia Liana (buat di kebun mesti bestkan... tapi kakak taklah sebab yg petik pun pekerja bapak kakak).

Sekali lagi terima kasih:)