Tuesday, July 3, 2012

Salah siapa?

Terjadinya ini pada hari Jumaat lepas

Ramaja penghantar surat dari courier service masuk ke pejabat tergesa-gesa sebab hujan lebat di luar. Dengan termengah-mengah dia berkata "kakak cepat sikit kak, lebat ni". Aku pun cop dan sign "ok..ok... hah siap"  kemudian ambil dokumen seperti biasa. Dalam minda aku mesti shipment dokumen yang aku nantikan. Ligat saja tangan aku membuka sampul. Apabila semua isi keluar terpandang semuanya anih belaka. Consignee bukan syarikat aku dan consignor pun tidak pernah aku kenal.

Habis sampul sudah aku koyak tanpa melihat slip di luar. Inilah gara-gara kalau membuat kerja kalut-mahu segera apa-apa pun boleh terjadi. Tidak boleh salahkan remaja tadi. Aku pun salah juga bila dia hulur dokumen minta cop dan tandatangan segera, aku pun buat cepat-cepat tanpa periksa. Mujur ianya milik syarikat berhampiran. Premis syarikat aku bekerja nombor 51, dokumen yang aku terima untuk premis nombor 57. Telefon kepada empunya dokumen minta dia datang untuk mengambilnya dari pejabat aku. Walau dia senyum waktu mengambilnya tapi dia merungut-rungut menyalahkan pihak remaja courier sebab hujan lebat waktu itu. "Maaflah salah saya pun salah juga sebab tak periksa betul-betul." Itu kata aku. "Biasalah madam, pernah terjadi pada saya juga. Terima kasih cepat beritahu sebab dokumen ini urgent sebab shipment dah sampai Pasir Gudang semalam."

~~ Walau cuba tidak mahu membuat silap tetapi ada kalanya silap tetap terjadi dalam hidup aku.~~

73 comments:

eMMe said...

Salam Kak Zakie, semua org pernah wat silap kak..takde yg sempurna, tapi pasti kite diburu rasa bersalah kan.. ala kak..dah jadi..tak mo la dikenang kan... jadi kan iktibar dari perkara yg berlaku....heeee~ pis kak!

:: Mrs.Eady :: said...

Alhamdulillah sb office tu dekat je kan..

Dylla Abas said...

setuju dgn eMMe,apapun mesti lepas ni akak akan lebih berhati-hati kan..hee :)

pena rozie said...

salam akak... biase la tak de manusia yang tak buat silap....

kakcik said...

Kita manusia yang tetap ada kelemahannya. :)

IntaNBerliaN said...

betoi tu kak... saya pun pnh buat silap jugak.. tp semua tu pengajaran utk kita lbh berhati2 kan kak :-)

Irfa said...

sabarlah kakcik..tak sengaja.budak tu kelam kabut sbb hujan,kakcik pun kelam kabut sbb budak tu nak cepat..sib baik dah setel ;)

~~zana@pb~~ said...

Kesilapan yg boleh diterima...tapi kalau yg melibatkan perkara sensitif, mcmna nak minta maaf dan memaafkan.
Maaf kakzakie, hati tersentuh tika ini:-(

inazamri said...

semua org melakukan kesilapan.Yg penting kita jujur amanah dan ikhlas.

Bazilah (^0^) said...

lepas ni kena lebih berhati-hati kak :)

~ yus ~ said...

sebagai manusia, kita mmg tak boleh lari dari melakukan kesilapan kan kak, cuma kita perlu belajar dari kesilapan tu supaya tidak berulang...

HeNRieTTa JoSe said...

kite manusia biasa....rietta pown kdg2 buat silap....naseb baek dekat jew pejabatnye....

pB said...

manusia ...
tak boleh terlepas dari kesilapan


sib baik dekat je pejabat

Kazman / Sue said...

itulah namanya takdir... saya pun pernah jadi penghantar surat part time masa belajar dulu... bila hujan tu teringat duduk bawah jejambat atau bus stop sebab tak nak bagi basah surat atau barang walaupun dan bungkus dgn plastik.... kena time tghari teguk air 1 liter sajerr jee... punya la dahaga sebab panas bahang kat KL tu...

♥ ROS ♥ said...

Manusia kak.. Kdg2 xtau nk salahkan siapa.. Xpe, mungkin itu leh jd pngajaran lpas ni :)

Eye_nee said...

Fitrah manusia kak..dah berhati-hati pun tetap melakukan kesilapan juga....

sisdee said...

dulu saya pun pnah terkena kak..tapi nk salahkan budak tu pkr2 balik dah nama manusia..silap tu pkara biasa tapi klu pkrkan amanah budak tu kena betul2 tgk address patutnya..

Rozita said...

Saya pun biasa jugak macam tu..dlm keadaan tergesa gesa, mesti ada jer yg tersalah

K.nor said...

sesekali silap ok juga,bagi kita lebih berhati2 lps ni...

QueeN TerataI said...

manusia kan mmg tak pernah lari dari kesilapan kak.. itu adalah perkara biasa cumanya kitalah yg kena berusaha utk tidak melakukan kesilapan yg sama berulang.

Zie said...

walaupun dh beringt tapi kdg2 tersilp jgkkn... Bukn kk sorg...sesipa saja... Selgi bernama manusia, tk pernh lri dri kesilpn....

Sari Yusa Ibrahim said...

hehehe... manusia kan tak dapat lari dari kesilapan, lagilah kalau dalam keadaan kelam kabut.. hihi...

Nasib baik semua pihak okey dan bertolak ansur..

Rai said...

nasib baik dapat kat akak.. kalau dapat kat orang lain entah entah dikomplennya dekat bos remaja tu.. kesian kena marah pulak..kena marah je takpe la..kalau kena gantung ke kena buang kerja haru juga..

Daddy Ziyyad said...

Tak mengapalah..jadikan kesilapan itu satu pengalaman yg mengajar kita..hehehehe...

~~su manje~~~ said...

salam sis...
setiap insan di muka bumi ini
tak lepas dari melakukan kesilapan....

makchaq said...

Cuba macam mana pun memang kadang2 kita tersilap..

Makchaq pernah tersilap lepaskan surat ke alamat Sungai Petani, Karala, India.
Memang orang lain yg taip, tapi kita tak semak, nasib baik surat sampai ke Sg petani dan dpt respon dr penerima..

Nur-nba said...

Salam. Kak Zakie, tak mengapa kak.. Kesilapan tu bukannya disengajakan. Akak takde niat nak buka, cuma keadaan masa tu agak kelam kabut.. Manusia banyak buat silap.. :)

Norzie hany said...

Biasalah kak,kesilapan manusia.hehehe

Salmiza said...

manusia x penah dr kesilapan...xpe la yg ptg akk dah pulang kpd tuan punya surat...kira dah bertgjwb dan amanah la tu..:-)

Kunang-Kunang said...

Begitulah kita kadang2, berjaga macam mana pun sesekali akan berlaku juga.

Kella said...

humm... dalam kita sentiasa berhati hati kan masih adajuga silap mana2.. ini bermkna semua kita ni insan yang lemah kak... semua orang pun penah buat silap..
biasalah tu kak..
yang penting tindakan selepas itu..
mujurla akak cepat hubungi pihak yang lagi satu tu... =)

miloais milo said...

bila buat keja tergesa2 ni kan kak... memang ada aje silap kat mana2...

Hanis Azla said...

betullah kak... adat manusia, dlm berjaga2 pun boleh tersilap juga.. inikan pula waktu tak berjaga.. selalu juga terjadi pada saya.. tapi takpe kak, kita ambil sebagai pengajaran berguna untuk memperbaiki diri..

Kesuma Angsana said...

betuk tu kak xde orng yg x buat salah,, yg pntg kita berani mengaku dan belajar sesuatu dari kesilapan itu kan

Cik Ecah said...

bila semua nak cepat kdg2 terleka seketika ;)

mama aini said...

assalam KZ..ehem dah namanya insan mesti ada melakukan kesilapan.. :)

amirah said...

kalau nak cepat memang ada je serba tak kena kak..amie last week memng kehidupan caca marba disebabkan nak "cepat"..kalau ikut klien semua nak "cepat" lepas tu ambil lepas masa untuk rectify bila sbnrnya benda yg dah dibuat tu ada silap. maklumla buat under pressure nak "cepat"..huhu

Qhaifa Nur said...

pernah terjadi pada diri Nur,lepas tu berhati2 bila nak sign....
manusia tak terlepas dari melakukan kesilapan kan Kakzakie.....

anitadiana said...

takut juga jadi mcm tu kak..kekadang surat peribadi terbuka...kekadang minta maaf juga...selalu kat opis ne surat peribadi banyak juga...

Hidayah Bach said...

hehe...betul sangat kan.. klu kita buat keje kelam kelibut mesti ada je hal nti.. mujur kes akak nih yg sng settle nye kes.. :)

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Alhamdulillah org empunya x marah2 juga. mungkin adik yg hantar surat tu nak cepat. kejar masa nak htr kat tempat lain pula.. Alhamdulillah masing2 ada sikap tolak ansur kan akak. :-)

aizamia3 said...

nak salahkan budak tu pun tak boleh jugak sebab kita pun patut tengok jugak.. tapi yelah.. kekadang kita tak jangka perkara macam tu boleh berlaku.. dah cuba elak tapi nak buat macam mana kan.. nasib baik alamat tu tak jauh dari office akak..

Nini D.. said...

mujur dekat aje kak...

(Lizz) http://www.mummycute.com/ said...

kadang kiter tersilap...nak buat cam mana kan kak...nasib baik surat tu sampai gak kat tuan dierkan...

syiela said...

nasib office tu dekat kan kak.. tapi tu lah kalau jadi camtu mesti terasa ralat juga walau sedikit...

yana-feehily said...

kalau kita tak buat silap, bila kita nk dapat ilmu baru..btl tak kak?

Citarasa Rinduan said...

sama2 ada hal kecemasan,, soi bukan salah kakzakie mahupun remaja tu.

kak jgn rasa bersalah ya

Aien Alien said...

mujur berdekatan je...kadang2 tersilap. bukan disengajakan...

eelobor said...

huhuhu...nasib baik dekat jer. senang nak dikembalikan balik....

MamaEma said...

gitulah kak. bila kelam kabut buat kerja...pasti akan ada kesilapan yang berlaku...mujur pejabat dekat saja dengan pejabaat akak..

azi said...

Memang kita berusaha dan cuba untuk tidak membuat kesilapan, tapi ada juga silapnya....saya pun begitu....:)

Myra Jay said...

Kesilapan yang kadangkala tak disengajakan..
MJ faham situasi ni..

nabilah_2908 said...

lumrah manusia...takkan lari dari kesilapan... :)

Cho Zila said...

setakat buat silap tapi cepat betoikan ok.. ni der yang dah buat silap sorokkan... buat silap mmg tak dapat dielakkan kita hanya manusia...

ct rahani said...

biasa la kak.. kiter manusiakan x sempurna.. pasti ader salah silapnya.. sy pun sama.. seb baik dekat je kan opisnya..

ummiarissa said...

kita manusia biasa...tidak lari dari membuat kesilapan..walupun sudah berhati-hati..biasalah tu kak.

sis intan said...

..salah pandang je tu kak :)

ieda said...

ye kak
mujur kita sedar
sedih bila kesilapan itu kita x nak sedar dan x nak ngaku .. tu yg paling ieda x suke ..
tapi hakikat manusia susah nak terima akan kesilapan kan ..
semoga kita dpt jadi lebih baik .. insyaallahhh ;)

-Sara- said...

nsb baik dekat jee kan..xpe kak..sara pon penah cmtu..nak cepat sgt kekdahnya..hehe

faraherda. razalan said...

X apa. Manusia kan tak sempurna....

~ yus ~ said...

salam kakzakie.

Ni saja nak inform akak, yus baru update citer baru pasal Arif. Ada gambar2 dia juga...

Yus tahu akak suka sangat tengok Arif kan...hihi.

http://maz-naz.blogspot.com/2012/07/arif-aksi-si-budak-ligat-di-pizza-hut.html

S..U..D..@..I..S said...

kalau boleh semua orang tak mau buat silap tp tersilap...

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

mujur semuanya selamat :)

biasalah kalau nk cepat-cepat terjadi kesilapan

Sherwieyna Muzzawer said...

Alah kak zakie biasalah tu semua orang memang akan buat silap.yang penting semuanya dah selesai tuan punya dokumen tu pun dah ambil. Tapi kak zakie ni comel je kan terus je cop surat tu..hehehe

Haryati::Faizal said...

tu la kadang2 kita pun tak perasan, macam dah betul tapi bila dah lepas baru perasan "aik...pasal pe la tak ckeck?". Kdg2 jadi gak yati.

dwaty said...

No bodys perfect kak... Sy lagi la... Sering melakukan. Kesilapan...

teratak hati said...

Tak pe kak..tak sengaja kan..dh bagi kat tuannya ok la..

Adylia Qarissa said...

kat kampung selalu jadi macam nie akak..alamta kampung lagi leceh sebab no hampir sama jer..

tapi yang paling sedih bila sampai surat kat rumah ornag, depa tak bagi kat kita, sorok lak surat tu...ish!! perangai manusia kan tak sama..

m.u.l.a.n said...

saya bukan jarang2 buat silap... selalu buat silap.. sbb mmg minah kecoh.. tak reti nak pelan2..

Kakzakie said...

Semakin bertambah usia semakin kecoh kalau membuat kerja. Niat konon mahu puaskan hati remaja courier itu tapi akibatnya inilah jadinya. Jgn ikut cara kakak ye.

Terima kasih kakak ucapkan pada: -

Emme, Mrs. Eady, Dylla Abas, pena rozie, kakcik, IntanBerlian, Irfa, zana@pb, inazamri, Bazilah (0), Yus, Henrietta Jose, pB, Kazman/Sue, Ros, Eye_nee, sisdee, Rozita, K.Nor, Queeen Teratai, Zie, Sari Yusa Ibrahim, Rai, Daddy Ziyyad, Su manis, makchaq, Nur_nba, Norzie hany, Salmiza, Kunang-Kunang, Kella, miloais milo, Hanis Azla, Kesuma Angsana, Cik ecah, mama aini, amirah, Qhaifa Nur, anitadiana, Hidayah bach, Pokok Manggis depan rumah, aizamia3, Nini D, Lizz@mummycute, Syiela, yana-feehily, Citarasa Rinduan, Aien Alien, eelobor, MamaEma, azi, Myra Jay, nabila_2908, Cho zila, ct rahani, ummiarissa, sisintan, ieda, sara, faraherda.razalan, Yus (kakak dah tengok ligatnya Arif tu:D), Sudais, Syerwieyna Muzzawer, Rina Avail, Haryati.faizal, dwaty, teratak hati, Adylia Qarissa (kalau tak sampaikan dosa tanggung sampai selagi tak disampaikan pada yg empunya) dan mulan.

Buat semuanya terima kasih tidak terhingga dari kakak dan akan kakak jadikan panduan atas kelalaikan ini. Terima kasih:)

Ummi Iman said...

Bila keadaan tergesa2 kita pun nk cepat. Biasalah.. Manusia tak lari dari kesilapan. Kesilapan pula buat kita lebih hati2. Betul tak kak?

Manan Qayyim said...

nasib baik syarikat tu tak marah....

Cikli said...

Boleh buat skrip drama untuk satu pertemuan yang tidak dijangka yang membawa bahagia di hari muka.