Tuesday, November 27, 2012

Ekspo Buku Popular di Danga City Mall

Kami pergi sekeluarga sehari sebelum ekspo di Danga City Mall berakhir pada esoknya. Panas pula hari itu tidak seperti selalu. Biasanya sebaik petang menjelang pasti hujan akan turun. Mungkin ramai yang berdoa mohon jangan hujan sebab ramai yang mahu meraikan pengantin dengan paluan kompang. Kami meredah panas kerana parking di belakang bangunan. Tujuan semata-mata untuk memberi kepuasan anak-anak memilih buku idaman mereke. Masuk bangunan terasa lega dengan sistem penghawa dingin yang nyaman.

Adik - Boleh pula dia membelek buku-buku resepi. Kalau boleh semua dia hendak sebab tahu mama dia tidak pakar dalam bidang memasak. Melihat gambar-gambar pula membuat dia terliur agaknya.
Yasmien - Khusyuk membaca belakang buku (sinopsisnya) sebelum membeli.
Nurienne - Hajat nak posing sendiri tapi adik dengki mengusik dari belakang.
Anak dara aku - Buku dihantar ke kereta sebelum meneruskan hajat mengisi perut petang itu.
Buku-buku - Inilah hasil diperolehi kami sekeluarga.
Papa punya - Dalam banyak-banyak itu papa punya satu ini saja. Kesian hihi....
~~ Berilah aku petua bagaimana mahu menjadikan anak-anak rajin membaca buku pelajaran seperti gigihnya mereka membaca novel-novel ini.~~

71 comments:

ummuaidan said...

salam kakzakie..seronok yer anak2 dapat memilih bku2 feveret mereka..banyak tuh bulu yg dibeli...yang paling best tuh yg papa mereka punya..:)

HeNRieTTa JoSe said...

Bestnye......rietta pown suka book fair....borong sakan.....klu adik perempuan rietta ngn si husna...mmg novel lah pilihan utama dorg.....

Sharifah Nadzarah said...

wah..pegi jugak akak ye...hehehe..mmg rambang mata tgok kan kak..pasni jgn lupe ekspo buku islam kat kotaraya pulak..sampai 2 dec tau..pegi jgn tak pegi...

Kakcik Nur said...

Kakcik pun suka ke pesta buku, tapi dengan syarat bawa duit yang cukup. :)

sal said...

banyak buku2...cuti sekolah ni berkesempatanlah mereka membaca...

Lya Colours said...

saya suka ekspo buku. dah lama rasanya xde pesta buku kat melaka ni. huhu

Huda said...

Kalau lah saya ni suka baca buku pelajaran macam baca novel memang bertuahlah kak...zarif pun gitu gak, bila bukak buku latihan atau pelajaran terus ngantuk kalau buku cerita laju je abis, sehari pun boleh abis tau..

faraherda.razalan said...

Peh! Cuti2 sekolah ni asik memborong buku je kak. Heheheheh...

@YUNID@TI said...

wahh banyaknye shooping buku... selamat menambah ilmu...

zila norazila said...

zila dh termis aritue..sbnarnya dh plan nk pegi tp ada hal lain plak..bestnya tgk pic kak zakie.

~ yus ~ said...

saya pun nak tahu petua tu kalau ada yg boleh kongsi kak. Anak2 saya kalau buku komik, kartun, cerita laju je, buku pelajaran , baca 1 muka dah penat....huhu.

MystoryPic said...

Saya pun suka kalau ada pesta buku... suka sangat beli novel

Kesuma Angsana said...

bagus sgt pupuk minat membaca ni!

cheqna said...

cheqna pun suka baca novel kekeke
tu la..kalau cheqna gigih baca buku sekolah macam baca novel..hishhh memang kompem cheqna penuh ilmu di dada ni..tapi tulah..baca buku sekolah tak segigih baca novel

Norzie hany said...

Bestnya kak zakie....kalau dekat mmg saya pergi.Buku resepi,novel.....saya minat sgt2.

Aju Mohit said...

seronok bebudak ni kalau dapat pegi expo buku kan kak, saya paling suka buku jahitan, tapi tak pandai lagi jahit setakat ni ;)

TiranaAduka said...

salam bakyu ku
Nice photo

Minta doakan anak perempuan tirana aduka.thanks

Suraya Baharun said...

best nye kak..su pun suka beli n baca buku..

Knor said...

minggu lps pun k nor pg kedai buku terbesar di tempat saya..mmg rutin pg situ..saya beli sorang satu buku cerita..yg lain semua buku latih tubi..adibah dptlah satu novel..belum buka balutan plastiknya..sabar..

dia tak pandang pun buku2 sekolah..maklumlah..

anak2 saya satu pun tak pernah hantar ke pusat tusyen..semua belajar sendiri tu sbblah habis aje buku latihan..saya akan beli...saya akan mark...seawal 4 thn mmd dah boleh membaca dan mengira..sebelum masuk darjah satu..novel sgt di pantau..buku2 ilmiah kami sama2 baca dan beri penerangan..

Afasz said...

borong nampak

nur anis said...

expo buku..bestnyaaasaaa..:)

Riedaffya ibrahim said...

kak...sy suke ayat last tu..sy juga minta petua yg sama...psl kalo nobel beberapa jam bole habiskan..but buku study berjaman nak abih..jeles tgk kak borong nobel sebegitu banyak...

Suraya said...

kita pun ada gak beli kak..tapi tak kat dangalah..tapi, susah betul nak habiskan satu2 buku..terutamanya yang ilmiah..kadang2 tu kekangan masa..siang malam keje..lama betul tak komen2 akak..:). jengah2 jer..

Qhaifa Nur said...

Nur mmg teringin nak bawa anak2 dtg sini...bila fikir ramai org tuh yg cancel....mana nak cari buku..jaga anak2 Kakzakie..

znrinacollection said...

seronok tgk budak2 ni suka membaca...anak2 sy yg lelaki semua ni suka main je hmm..

ct rahani said...

x teringat pun kak ader pesta buku.. klu x blh jugak ke sana.. mesti byk discountkan.. huhu.. suker tgk 3 anak dara akak posing tuh.. semua comel2.. :)

Mummy Akmar said...

ooo akak di JB ye..ada ekspo buku. Bestnya ada anak dah besar camni. Senang nak handle kan..bagi arahan je. hahaha...

rasa planning nak ke Legoland Dec ni dengan famili tatau jadi ke tak..

Ke JB lagi sekali nampak gayanya kalo jadi

Aien Alien said...

1 keluarga suka membaca ni...hehe. senyap sunyi rumah bila semua pegang buku nanti.

anitadiana said...

bestnya kak...kalu anak-anak suka baca buku pelajaran pun best kalu kak diaba suka baca buku kekanak..kartun aje..bagus baca novel..daripada tak baca buka langsung...ita pun jarang baca sekarang..

Nur Betty said...

ouh...seronoknya kalo ada masa utk membaca...setakat smpai sekarang (dr besalin) belum sempat membaca...

**Love novel...

LiYa HaNiF :: said...

kalau qalesya semua buku kartun je dia pilih... hehe


seronoknya mereka dpat pilih buku yang mereka suka.

Rinna said...

Kalau saya pergi expo buku..nie mmg teruja..la maklum laa harga murah2kan.. seronok ler membeli sampai tak sedar diri..heheh..

aanie said...

kakak, sy pun kalo pegi kedai buku mesti g kat buku resepi....best tgk...hehe..

Rapunzeel Cikilolo said...

Mamanya beli buku ape??

munna said...

wah banyaknya shopping buku...... bagus juga kak masa cuti ni diluangkan dgn membaca novel kan

syiela said...

banyaknya borong buku kak

wahida said...

saya pun nak petua kak...anak saya si abang tu rajin baca majalah Lawak Kampus je kak...buku tu dia ada mcm2 edisi...cuba suh baca buku sekolah, mmg susah kak...

(Lizz) http://www.mummycute.com/ said...

dah lama tak pi ekspo buku gini...selama ni pergi mph jer yang dekat ngan umah..

Ummiarissa Mahdi said...

saya pun suka ada ekspo buku ni...tapi tak mampu nak beli banyak-banyak...jadi saya bawa anak ke perpustakaan untuk meminjam...

Werdah said...

Assalamu'alaikum kakzaki

Alhamdulillah..kak werdahpun suka ke pesta buku..dulu boleh ke banyak gerai tp kini jika pergi tuju satu atau dua tempat je..anak-anak kak werdahpun sama dengan anak-anak kakzakie..lebih suka baca novel

Mamamya said...

aduhai kak... anak2 lia kat umah ni pun asyik dgn buku kartun (mewarna) jer...klu suruh buat latihan ada ajer alasannya...

Mizz ErMa said...

wah, sakan betul2 anak2 dara akak shopping novel..best bangat! hik3,

Acik Erna said...

assalamkazakie..acik tak de petua..sebab acik pun sama he he..suka baca novel masa sekolah dulu lagi

nn lylyn said...

bile abis ekxpo ni kak? mesti popular yg lain pn de sale ni..mcm nk cri buku

IntaNBerliaN said...

wah banyaknya beli buku... best dpt g ekspo camni... sy sk g ekspo buku... sbb kami 3 org ni mmg minat buku..

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

wah mau rambang mata nk pilih buku...wani suka ekspo mcm ni

Hazmin said...

Puas hati dapat shopping buku macam ni kak. Keluar duit lebih untuk bahan ilmiah memang berbaloi.

Murni Alfathunnisa said...

ekspo buku...masa yang sesuai untuk memborong buku2 ilmiah yang biasanya mahal...saya kalau bab2 ekspo buku ni..memang laju je menonong membeli..hehe...

kak pula beli buku apa..?papa punya buku tebal..tapi nampak menarik tu..

SumeSakan said...

untungnya klu minat nak mentelaah buku pelajaran tuh datang sndiri dari hati sanubari kan?anak sedara saya sorang nih..belajar mmg excellent...mau tak bangun pagi ngadap buku...lepas makan tengah hari ngadap buku..kerja dia ngadap buku je...x yah suruh x yah paksa...minat datang sndiri...kan best klu anak2 saya t pun cam tuh...ekekekeke....

dhiera said...

banyak ye buku!
saya suka pegi kedai buku tp jarang sangat pegi book fair.

fiza said...

Saya klo gi expo buku nih suka cari buku utk anak2 jer lah. Next month ada Big Bad wolf Book ☺☺

L said...

hehe. wa. sonok dapat g ekspo buku.. boleh shoping buku. duit tgh takde. sem depan baru boleh shoping buku. huhu.

Nur farahiza said...

wahhh banyaknye kak , saya nie tak minatt bace buku , tapi minat orang bercerite , kalau novel pun bergitu , tapi adik saya rajin membaca, smoga dye akan menjadie ulat buku jugak nanti ,

Papa Mifz said...

selagi baca novel dan pelajaran tak keciciran masih ok kot kak...:)

ummiross said...

Salam Kakzakie..
Seronok dapat spend masa dengan anak-anak pilih buku kegemaran masing-masing. Teringin juga nak baca buku sirah Nabawiyah tu..nanti nak kena cari jugaklah.

boni kacak said...

mungkin boleh tukarkan buku tu kepada pembacaan online.. mana tau dapat menarik perhatian mereka untuk membaca di situ

Nur-nba said...

Salam. Kak Zakie, kalau ikutkan memang nak beli semua buku resepu tu.. Rambang mata... ;)

psstt kak, Nur dah buat entri pertemuan kita.. ;)

Cikli said...

Bila la buku saya nak masuk pesta buku...Tulis pun belum lagi.

Penjejak Mimpi said...

Wah kakzakie.. bestnya dapat pergi ke pesta buku. Saya kalau pergi pesta buku mesti rambang bijik mata nak pilih yang mana satu. Semua nak beli.. haha..

gadisBunga™ said...

woahhhh....geramnya saya tengok buku!!

azieazah said...

Novel Kerana Terpaksa Aku Relakan by Umie Nadzirah tu, saya dah pernah review di blog saya.

BERT said...

lmx g bookfair camni.. klu pg mmg borong byk..

tapi bile baca????? haha x usik pon... smpn dlm mari buat hiasan haha

adyna said...

Best kan.. Dina plan nak g karnival karang kraf Sabtu nie ;)

Kakzakie said...

Melihat anak org rajin menelaah buku kadang timbul juga rasa hairan kerana anak kakak rajin membaca novel tapi buku pelajaran tidaklah pula.

Terima kasih buat semua:-

ummuaidan, Henrietta Jose, Sharifah Nadzarah, Kakcik Nur, Sal, Lya Colours, Huda, faraherda.razalan, Ayunidati, zila norazila, Yus, MyStoryPic, Kesuma Angsana, Tirana Aduka, Norzie hany, cheqna, Tirana Aduka, Aju Mohit, Suraya Baharun, Knor, Afasz, nur anis, Riedaffya ibrahim, Suraya, Qhaifa Nur, znrinacollection, ct rahani, Mummy Akmar, Aien Alien, anitadiana, Nur Betty, Liya Hanif, aanie, Rinna, Rapunzeel Cikilolo, munna, Syiela, wahida, Lizz@mumycute, ummiarissa mehdi, werdah (baca novel sampai ralit tapi buku sekolah cepat betul letihnya kan kak werdah), Mamamya, Mizz Erma, Acik erna, nn lylyn, IntaNBerlain, waniey's aka IbuQalief, Hazmin, Murni Alfathunnisa, SumeSakan, dhiera, fiza, L, Nur Farahiza, Papa Mifz, Ummiross, boni kacak, Nur_nba, Penjejak Mimpi, gadisBunga, azieazah (kakak dapat rasa azie mesti lagi banyak novel sebab anak dah besar), Bert dan adyna.

Buat semua sekali lagi terima kasih dari kakak kerana sudi memberikan komen:)

Kasih Salina said...

musim ekspo buku sekarang ni kak..kat sini pun ada juga tapi belum lagi sempat nak pergi..

Si Matatajam said...

Bestnya dapat shopping buku...mai satu..

Maria Menado~ said...

setuju... saya pon suke g pesta buku tak pun MPh.. boleh berjam jam.. hehe..~

nabilah_2908 said...

wah..memborong buku.. :)

ieda said...

budak2 memang suke ..
anak2 saya ajak ke KL kalau ada pesta buku huhu
kalau cuti leh lah

Kakzakie said...

Terima kasih juga buat: -

Kasih salina, Si Matatajam, Maria Menado, nabila_2908 dan ieda.

Kalau beli di ekspo dpt beli lebih sikit sebab banyak diskaun.

hainom OKje said...

Sama mcm anak Okje...kalau novel atau komik tak yah nk suruh membacanya