Thursday, November 22, 2012

Mengkudu

Pokok mengkudu yang sentiasa berbuah tanpa henti ini berada di belakang rumah peninggalan mertua aku. Buahnya jarang digunakan tapi pucuknya kami makan jadikan ulam.

Aku panggil buah ini buang mengkudu. Daun mudanya kami buat ulam. Buahnya yang masak boleh dibuat jus tetapi kenalah campur dengan lemon atau epal. Kalau tidak keluarga aku belum mampu meminumnya tanpa perisa lain. Tetapi melalui kajian saintifik buah ini mempunyai konsentrasi yang tinggi dan ia didapati mengandungi sebatian catechin yang tinggi serta dapat merencatkan proses pengoksidanan dalam badan. Lambatlah sedikit untuk kelihatan tua.

Walaupun buah mengkudu sudah menjadi makanan kesihatan sejak bertahun-tahun tetapi jarang kelihatan dibuat kajian saintifik. Jadi kenalah minum secara blender dengan buah-buahan yang ada perisa dan bau yang enak seperti lemon, strawberri dan epal hijau (epal manis tidak mampu menghilangkan bau maung mengkudu). Kini banyak syarikat pengeluar produk kesihatan yang menjadikan mengkudu sebagai salah satu produk mereka.

Sebatian antioksida yang dikenal pasti itu dikatakan dapat mengurangkan risiko penyakit kronik seperti kanser, penyakit berkaitan jantung, diabetes dan penuaan. Justeru pengambilan antioksida dalam diet dapat mengurangkan risiko berkenaan. Walaupun mempunyai kandungan sebatian yang baik dan mempunyai pokok yang lebat buahnya kami tetap tidak mampu minum selalu kerana kelazatan dan nikmatnya belum pandai kami nikmati lagi. Mudah kata tidak sedap. Tetapi daunnya selalu menjadi mangsa keluarga kami untuk dijadikan sebagai ulam makan atau kerabu.


~~ Hari ini negeri Johor bercuti sempena hari keputeraaan Sultan. Blog aku pun turut bercuti sama.~~


71 comments:

Aisy Nasiha said...

Blog pun cuti ikut cuti umum ye? Ke tuan blog yg keluar jln2 ni? Heehe.. Selamat beriadah sempena hari cuti ni.. Untung rakyat johor, 3 hari cuti setahun sebab sultan dan arwah sultan..
Pasal mengkudu lak, tak pernah minum air ni..

zila norazila said...

akkbest kan cuti,,samalah kita..buah mgkudu x pernah buat jus lg..camnelah rasanya kan.

Leeza Eelza said...

Buah mengkudu ni ada bau yg kurang best..blm pnh rasa lagi..
apa2 pun slmt bercuti..

Acik Erna said...

assalam kakzakie..selamat bercuti..boleh jalan2 kakzakie

Lya Colours said...

kat kampung saya, tganu, blkg rumah ada 1 pokok mengkudu. kalau buah dia busuk, and jatuh ke tanah, mak aih bau dia, memang tak bleh dok dalam rumah

Sharifah Nadzarah said...

sedap ke kak..pucuk mengkudu...
sy tak cuti lah..kene keje...sedeyyyy

ummuaidan said...

Salam kak
kalau tengok buahnya kat sini diorang panggil buah nona..ade kat tepi pagar rumah kami (yg dlm laman jiran)..begitu banyak khasiatnya yer..kat sini pun ade diorang jual jus mengkudu yg dipanggil jus nona ini..
selamat bercuti kak

ANIM said...

tak pernah saya rasa daunnya kak.
air dari buahnya dibuat jus. saya minum yg orang kg buat.kelat2 sikitlah
satu lagi buah mengkudu nilah bahan utk hitam rambut beruban tu kan?

Kesuma Angsana said...

selamat bercuti ye kak!. KA kalau jus mengkudu tu on aje sedap!

Norhaizan hakim said...

Kat belakang rumah saya ada pokok mengkudu laut. Pokoknya lebih kecil dan buahnya comel2 besar ibu jari..tapi saya tak pandai makan pucuk mengkudu.

Kakcik Nur said...

Walaupun pahit, daun mengkudu itu sedap dibuat ulam bersama sambal kelapa... jadi macam kerabu. :)

mama maman aka yana said...

pahit2 pun ada khasiat.. bagus tuh utk awet muda.. hehehe

selamat bercuti kakzakie..:p

faraherda.razalan said...

Buahnya tak pahit ke kak? Selamat bercuti!

Saya Disini said...

sy pon mkn..sedap

Ena's Palace said...

sy tak berapa tau sgt psl buah ni..tapi kalu tak silap sy..buah dia leh makan terus camtu kan..buat ulam..

Rai Ourkizuna said...

rasa rasa macam saya belum pernah makan atau minum jusnya..

YB said...

tak pernah rasa apa apa dr mengkudu ni..

Hanis Azla said...

Salam kak zakie..

saya suka buah ni walaupun buahnya bau tak best sikit.. masa kecik2 saya suka makan buah ni.. skrg ni makan daunnya aje buat ulam.. selamat bercuti ya kak..

Jna marcello said...

TQ FOR THIS INFO..TP XSILAP NA POKOK NI ADE KAT DEPAN RUMAH MAKNGAH NA..
HHMM NAK DABEL CHECK LAA NTY ;)

syiela said...

susah juga nak jumpa pokok mengkudu skrg ni..

*** kalau kat rmh tumpuan hanya untuk keluarga kan kak

fiza said...

Selamat bercuti.

Kat umah mak saya ada pokok ni. Masa dlm pantang aritu daun mengkudu ni buat mandi & balut kat batu tungku. Mak saya rajin buat juice, minum macam tu jer. Tapi saya tak lalu nak minum.

JaSSNaNi said...

Buah mengkudu mmg banyak khasiatnya.. sejak azali.. daunnya buat balut tunkku wanita lepas bersalin.. :D

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

belum penah rasa lagi...
ada masam2 jugak ke kak?? hehehe

Cikgu Ma said...

sejak duduk sarawak, saya baru tau daun mengkudu bleh makan...ada sorang cikgu ajar buat mengkudu goreng ikan masin...sedap...kdg2 campur sket dgn kubis, nak kurangkan pahit...

Asyifa Mustaffa said...

as salam kak.
Arwah nenek sy penah masak pucuk mengkudu masak lemak nie.....mak oiiii....pahit la sngt rasanya....ngan kuah msak lemak tu jdi pahit...mmg x bole nak masuk tekak dah.....hehehe.....

Ujie said...

saya pun blm berani try, walaupun skrg dah ada Jus Mengkudu tu..

secara saintifiknya apa2 buah yg pahit ni mmg anti oksida. pendek kata baguslah utk kita.

hainom OKje said...

Menyesal tak duduk Johor! he..he...

Memang femes buah ni dalam perubatan! Tapi OKje tak pernah rasa! Kalau Kakzakie kata tak sedap nampaknya memang tak payah cubalah. Mesti tak sedap punyakan....

nur anis said...

saya memang tak pernah rasa jus mengkudu ni..

Nur-nba said...

Tak pernah rasa jus mengkudu. Kak, apa aktiviti akak cuti2 ni?

Sherwieyna Muzzawer said...

salam. kakzakie buah ni bau dia busuk kan..selalu ada kat kampung..hehe

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

besnya.. perlis xcuti (^____^)

Nini D.. said...

blog Nini semedang cuti kak :)

ciK LyndaWawa said...

buah mengkudu baik untuk kesihatan kak..

azi said...

emak pernah buat air ni tapi saya tak sanggup nak minum..baunya tak sanggup nak telan... emak selamba aja minummm....

Kasih Salina said...

salam kak..selamat bercuti ye..saya suka masak pucuk mengkudu sebab dah biasa makan..

wisata bakti alam said...


kunjungan gan,bagi - bagi motivasi
Hal mudah akan terasa sulit jika yg pertama dipikirkan adalah kata SULIT.Yakinlah bahwa kita memiliki kemampuan dan kekuatan.
ditunggu kunjungan baliknya yaa :)

wisata bakti alam said...


kunjungan gan,bagi - bagi motivasi
Hal mudah akan terasa sulit jika yg pertama dipikirkan adalah kata SULIT.Yakinlah bahwa kita memiliki kemampuan dan kekuatan.
ditunggu kunjungan baliknya yaa :)

(Lizz) http://www.mummycute.com/ said...

waa jealous kak dapat cuti2 saya tgh gigih bekerja...dah la takder cuti huhu...

Intan Norhaida said...

ade kt belakang umah mentua pokok ni.....air rebusan daun nye leh melebatkan rambut katanye...x penah lak cuba...

Afasz said...

xpenah makan tp penah tgk buah ni.

norhidana miswan said...

sapa2 yg boleh minum air buah mengkudu mmg dana salute lah kak, dia punya bau lg2 yg dh msk mmg perkhhhh menusuk...
kt umah atuk pun ada pokok mengkudu buahnyer lebat betul, apa rasa ulam pck mengkudu ek

redza said...

sy xpernah minum jus mengkudu kak

BERT said...

saya pernah minum jus mengkudu ni... dan baru tau buah ni macam ni rupanya hehe..


oh bercuti ye kak.. slamat bercuti ya

Myra Jay said...

Pucuk mengkudu pun ada yang buat ulam kan kak? :D

Daddy Ziyyad said...

Jangan kan buah mengkudu, daun mengkudu tu pun saya tak pernah makan sebagai ulam..hihii

Suraya Baharun said...

buah mengkudu ni banyak khasiat kan..tapi rasa nye pahit kan...

suri solehah said...

Kalau mak mertua suri,,,daun mengkudu ni dibuat gulai ngan ikan pekasam...sedap jugak kakak....

Qhaifa Nur said...

dlm pantang daunnya yag dicari..byk khasiat Kakzakie...seronoknya cuti hari ni...

Knor said...

kalau jatuh kat tanah..semerbak hancingnya..tapi byk khasiat ni...

daunnya buat ulam..

m.u.l.a.n said...

pernah makan tapi pahit... tak sedap tapi tok kata byk khasiat..

boni kacak said...

owh.. yang jus mengkudu tu daripada buah tu la ye???hehe.. baru tau ni...

Kella said...

Assalamualaikum, kak zakie.. pokok ni ada belakang rumah lama saya dulu.. di biarkan begitu pada awalnya kerana tak tahu khasiatnya... last2 pokok dah merajuk baru le terhegeh hegeh..

Nur farahiza said...

org lame suke makan . tapi org muda tak lalu dek tekak , hehehhe saya la too T_T

Zaitun said...

Dulu kat kampung kak Zai pun ada pokok mengkudu ni. Arwah mak suka makan katanya elok untuk kesihatan tapi kami adik beradik tak pernah rasa.

azieazah said...

Buah awet muda lah ni ya? Tak berani nak try..

Mamamya said...

kat umah nenek lia byk pokok mengkudu ni kak...tp lia x penah makan buah atau daunnya...pahit! :)

Kakzakie said...

Terlebih dahulu maaf kerana entri kakak adalah entri berjadual sedangkan kakak bercuti tanpa membuka langsung blog.

Kakak akan cuma jejaki perlahan-lahan hari ini.Terima kasih buat semua.

Aisy Nasiha, zila norazila, Leeza Eelza, Acik Erna, Lya Colours, Sharifah Nadzarah, ummuaidan (oh... kalau nona di sini lain ummu), Anim, Kesuma Angsana, Norhaizan Hakim, Kakcik Nur (oh kakcik pun pernah rasa jugalah ye), mama maman aka yana, Faraherda.razalan, Saya disini, Ena's Palace, Rai Ourkizuna, YB, Hanis Azla, Jna Marcello, Syeila, fiza, Jassnani, CMA @CikMoonAdnan, Cikgu ma, Asyifa Mustafa, Ujie, hainom OKje, nur anis, Nur_nba, Sherwieyna Muzzawer, eeiyss, Nini D, Cik Lyndawawa, azi, Kasih Salina, wisata bakti alam, Lizz@mumycute, Intan Norhaida, Afasz, norhidana miswan, redza, Bert, Myra Jay, Daddy Ziyyad (org bandar ramai yg tak tahu doc.), Suraya Baharun, Suri Solehah, Qhaifa Nur, Knor, Mulan, Boni Kacak, Kella, Nur Farahiza, Zaitun, azieazah dan Mamamya.

Realitinya buah dan daunnya bukan pahit. Buah ada bau maung tapi tak pahit itu yg tak sedap. Tapi daunya pada kakak sedaplah tak pahit hihi... (sebab kakak memang apa pun jenis ulam memang kakak suka).

Sekali lagi buat semua terima kasih daun keladi, pelan-pelan kakak cuba kembali jejaki.

Dkna Abza said...

dkna tak pernah makan..petai pon dkna tak makan kak huhuu

wisata outbound malang said...



kunjungan gan,bagi - bagi motivasi
Hal mudah akan terasa sulit jika yg pertama dipikirkan adalah kata SULIT.Yakinlah bahwa kita memiliki kemampuan dan kekuatan.
ditunggu kunjungan baliknya yaa :)

Aishah Jahirah said...

mengkudu ni kalau pucuk n daun dia mak saya buat masak lemak.buat ulam pun ye jugak.buah yg masih muda lak kalau saya buat rebus,kemudian makan dgn nasi.pahit tp sedap...heheh

ieda said...

banyak khasiat dia nie kak
mak saya suke jus dia .. sedapp ;)
ubat kencing manis punn ye jugak kan ;)

SumeSakan said...

erkk cam mana rasa ye...rasanya saya x pernah mkn ag nih....awet muda yg syiok dengar tuh...hehehehehe

PinkUmmi said...

mengkudu nih memg elok utk awet muda,,,

Izan Ishak said...

kat rumah mak izan pun ada satu pokok mengkudu ni kak zakie. tapi izan sendiri tak pernah minum jusnya yg diblender sendiri... bagus ni, byk khasiatnya ye.

maya amir said...

tak penah makan daun mengkudu.. rasanya pahit2 ke kak? pahit mcm pucuk betik ke kak? ehhehe saya ni penggemar ulam.. tapi tak penah try ulan daun muda mengkudu ni:)

Kakzakie said...

Hanya mereka yang biasa makan beruam pandai makan pucuk mengkudu ini. Buat kakak buah yg dijadikan jus pun tidak begitu tertelan. Tapi pucuk mudanya pada kakak sedap dibuat kerabu, ulam atau campur untuk buat botok-botok.

Apa pun terima kasih juga buat: -

Dkna, wisata outbond malang, Aishah Jahirah, SumeSakan, PinkUmmi Izan Ishak dan Maya Amir (tak pahitlah Maya, pucuk betik lagi pahit ini tak pahit).

Terima kasih sekali lagi.

IntaNBerliaN said...

pnh minum air mgkudu fresh ni tp tekak ni mmg xalu nk telan.. adehhh

Maria Menado~ said...

wow.. banyaknya kebaikkan mengkudu. Tu la tak sedap. di kg pon ade kadang2.. tapi tak pernah nak dimakan kak. hehe.~

QasehnyaRania said...

su suka makan daun mengkudu..
celur buat ulam cicah sambai belacan...dapnyaa kak :D

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

banyak kelebihan n kebaikan mengkudu ni erk...tp wani xpenah mkn pn hehe

noor liyana said...

tu lah khasiat mengkudu..ramai yg x suka sebab bau dan rasa dia..:-)