Wednesday, November 7, 2012

Lambat betul papaya ini masak mama



~~ Aku cuti hari ini kerana ke sekolah adik.~~


67 comments:

Sharifah Nadzarah said...

MINTAK SEBIJI KAK!!!

Ibu Lala said...

nanti kalau dah masak hantar sebiji ye kak.

Lya Colours said...

saya suka betik. pelawas. hihi

cheqna said...

ma cheqna pun ada tanam betik...untuk pelawas katanya...
betik ni makan colek sedap gok =)

BERT said...

buah fav... betik!!

Aishah Jahirah said...

rendah pokoknya, buah pun lebat.dah masak senang nak petik...sabar ye nanti masak la tu...:)

♥ ROS ♥ said...

Wah besar2 dh buah.. Jenuh nk tggu kan... Kalau xmenghitung hari, mmg cpt rasanya buah tu masak...hahhaah

faraherda.razalan said...

Amboi, dlm byk2 gamba ni kan....adik yg paling menyerlah! Hehehehe...

Marsita yahya said...

Post lah ke sini...sampai nanti dah tentu masak:)

Rapunzeel Cikilolo said...

bestnye kalo masak boleh buat jeruk :)

::EIDA:: said...

Besau besau buahnyer...... yummy!

Kakcik Nur said...

Kalau pandai, boleh buat halwa (kakcik tak pandai tapi). :)

intan_blur said...

geramnye tgk pokok papaya tuuuu..
rendang jek..senang nak amik...

Hanis Azla said...

gemuk2 papaya akak.. klu tengok hari2 mmglah tak sabar2 nak tunggu masak..

Rai Ourkizuna said...

ada sebiji dalam peti sejuk kat rumah.. tapi beli di pasaraya je kak..

adyna said...

wah puas hati dpat makan nie ;)

Yaya Azura said...

buah yg paling say suka adalah betik!

Hidayah said...

yelah kak... depan umah dayah pun ada pokok betik...rasa macam dah lama tgk kaler nye hijau je... lama betul nak tgu masaknye..

(dayah tak berapa tahu pasal tanam tanaman nih..tunggu kaler tukar je,masak la tu..hehe)

Dhiera nadhirah said...

eh, arini upsr keluar. akak ada anak upsr ke? macam mana keputusan ye?

mama_saly said...

uwaa masih hijau lagi tu,,takpe2..kejap je nnti tk lama masak betik tu..hehee

tapi saya mmg tak suka betik tau..tak suka dgn rasanya..tapi kalau tengok buahnya suka...cantik jew..:)

syiela said...

geramnya tengok buah dia kak banyak.. kalau masak di pokok mesti sangat sedap..

adik dah tak sabar nk mkn ye:)

ct rahani said...

sedapnya.. sy suka yg baru2 nk masak tuh.. wat rojak mmg sedapkan kak..

Werdah said...

Assalamu'alaikum kakZakie

Lama sungguh tak dapat makan betik hasil tanam sendiri.. dulu jarang putus.. ni nak kena ambil motivasi daripada sini semula..kena minta bantuan anak-anak

al-lavendari said...

bila saya tengok gambar tu, ingatkan pokok betik saya di belakang rumah .. sejibik.

Qhaifa Nur said...

betik sedapnya...
lama Nur tak makan nih...
sekali semua masak jenuh nak habis ni Kakzakie......

~ yus ~ said...

besarnya kak....

Siti Hajar said...

Uzma suka makan papaya ni bila dia susah nak berak :)

norhidana said...

kalu dpt bt msk tomes betik muda msti sedap... yg dh nk msk skit tuh, mengkal2 ada manis2 skti... perkh mkn ngn ns pns msti bertambah2

sbr ye adik, nnti dh msk adik mkn sebijik tu sorang2

JaSSNaNi said...

salam kenal.. singgah sini nampak papaya... kalau lom masak tu, wat masak bening or masak lemak.. sedapnye.. letak suhun... nyam nyam...

azieazah said...

Rendahnya pokok payapa tuh!

Suraya Baharun said...

banyak nye buah papaya...mintak satu...hehehee...

PinkUmmi said...

hahaha...lmbt masak kan...kan kan...

Sherwieyna Muzzawer said...

Wah banyaknyaaaaa! nak satu kak boleh..hehehe

Daddy Ziyyad said...

cuba balut dgn kain, eh?

eMMe said...

cantik buahnye... tapi kene tgk2 selalu Kak Zakie, kalo dah masak sok, takot burung dulu yg tebuknye.. ni kan makanan feveret burung...hehehe...

IntaNBerliaN said...

banyaknya... saya suka buah yg xmsk ranum tu.. yg bila kita mkn tu buny krup krap.. hihii sedap :-)

s a r said...

saya rasa, saya dah tak makan betik lebih dari dua tahun kot.. hoho

Alin Marlini said...

alin suka betik jenis lonjong2 ni kak zak...sedap

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

tu diaaa lebatnya betik pokok akak....kalu masak sedap tu...rezeki tu :-)

Ujie said...

byk buahnya..besar2 pulak tu. mmg geram tengoknya..

azi said...

buahnya mesti manis tu kakak, bukan kata adik, saya tengok pun tak sabar nak makan...:)



gadisBunga™ said...

maya karin kata antara rahsia kecantikan dia adalah makan betik setiap hari. heheheh~

redza said...

segar bugar buahnya...mesti manis bila dah masak

Myra Jay said...

Fuhhh, banyaknye buah... :D
Sedap buat jeruk kalau macma ni kan kak?

inazamri said...

cantik pic papaya tu kak.Bestnya Adik .

Kella said...

ranumnya kakzakie... =)

cantiknya rambut dia.. ikal.. =)

maya amir said...

ranum.. tangan akak ni sejuk, tanam ape pun menjadik:)

Kesuma Angsana said...

nak juga kak.. suka sgt papaya ni !

Papa Mifz said...

dah lama rasa nyer tak makan papaya...huhu

Murni Alfathunnisa said...

kalau tak masak pun boleh petik kak..rebus buat ulam..cicah sambal belacan. sedap jugak tu.

mama ju, said...

Salam sejahtera KZ

Beso dab byk!
Apa rahsia? kami pernah tanam, buahnya kecil dan pokoknya mereket!

zila norazila said...

ingat kt umah emak byk pokok betik:) sedapp suka mkn.

aby said...

gandol ohh gandol ...

aby said...

gandol ohh gandol ...

munna said...

cantik dan besar buahnya kak... adik dah tak sabar nak makan ye

Kakzakie said...

Pokok papaya ini sebenarnya bukan kakak tanam tapi ianya tumbuh sendiri. Tapi kakak tahu benih adalah dari papaya dari kampung rumah bapak. Selalu balik dari kampung mesti bawa balik. Sebab itulah tumbuhnya pun di sebelah tong sampah. Tetapi sebab sayang disamping dapat melindungi pokok bunga kakak itulah kami biarkan terus dia tumbuh.

Terima kasih kakak buat semua yg memberikan komen:-

Sharifah Nadzarah, Ibu Lala, Lya Colours, Cheqna, Bert, ROS, Aishah Jahirah, Faraherda.razalan, Marsita Yahya, Rapunzeel Cikilolo, EIDA, Kakcik Nur, intan_blur, Hanis Azla, Rai Ourkizuna, adyna, Yaya Azura, Hidayah, Dhiera Nadirah, Mama_saly, Syiela, ct rahani, Werdah, al-lavendari, Qhaifa Nur, Yus, SIti hajar, norhidana, JassNani, azieazah, Suraya Baharun, PinkUmmi, Sherwieyna Muzzawer, Daddy Ziyyad (balut kalau masak tak nampak pulak doc.), Emme, IntaNBerlian, Sar, Alin Marlini, Waniey's IbuQalief, Ujie, azi, gadisBunga, redza, Myra jay, inazamri, Kella, maya amir, Kesuma Angsana, Papap Mifz, Murni Alfathunnisa, Mama ju, zila norazila, aby (angger bibik kakak biyen ngomong ketes) dan munna.

Buat semua terima kasih. Maaf semalam kakak tak bw sebab ke sekolah. Hari ini kakak akan bw pelan-pelan ye:)

Nazayiena said...

Lebatnya buah betik tu.

(Lizz) http://www.mummycute.com/ said...

waa lebat betul buahnyer kak...

Call me Betty..... said...

Anak sy mmg suka buah...(puree mempelam & betik)

Hazmin said...

Wah... Banyaknya buah betik kak... Puas hati makan bila dah masak nanti... Potong2 letak dalam peti ais, makan sejuk2. Memang sedap

Kasih Salina said...

sedapnya kak, buat rojak betik..

nabilah_2908 said...

sihat2 buah betik ni..mmg lambat ye buah betik ni masak...biasanya makan masa berapa lama kak?

Pokok Manggis Depan Rumah said...

inilah kelebihan.. Berbudi kepada tanah kan akak :-)

kak yon said...

banyaknya buah dia.buah tempatan yg paling bnyk khasiatnya.akk punbaru tanam sepokok.ntah bila ler dpt merasa buahnya..

aizamia3 said...

pokok betik kat rumah dah selamat di tebang.. buahnya manis tapi sayang, ada 'penghuni' kalau lambat dipetik..

Kakzakie said...

Tidak lupa terima kasih juga buat: -

Nazayiena, Lizz@mummycute, Call Me Betty, Hazmin, Kasih Salina, nabila_2908, Pokok Manggis DR, Kak Yon dan aizamia3.

Pokok tumbuh sendiri tapi kakak sayang nak buang. Dari tujuan buat teduhkan pokok bunga jadi menanti buahnya masak.

Terima kasih sekali lagi:)

Izan Ishak said...

banyak betul buahnya tu kak zakie... bestnya kakak ada kawasan tanah yg luas...boleh tanam macam2!