Tuesday, November 6, 2012

Inilah masa yang ada

Lebih dua bulan tidak terurus. Kian merudum dan kusam. Ambil inisiatif nekad sementara hari minggu, sebaik sarapan pagi menuju destinasi yang hanya di depan rumah.

Taman sekangkang kera - Berasak di sini tanpa pengawasan. Sejak Hari Raya Aidil Fitri sehinggalah minggu lepas tidak mendapat sentuhan dari tuan empunya taman.

Pembantu - Operasi membersih dengan hubby dan adik. Setengah hari juga waku habis di sini saja. Adik sudah habis peperiksaan, bolehlah membantu mama di sini. Sayangnya bekejar dengan hujan dan gerimis panjang. Gambar yang telah siap di bersihkan tidak di captured sebab hujan sudah mencurah turun.

~~ Selesaikan segera sebaik kedengaran suara azan dari corong pembesar suara surau memanggil untuk solat zuhor. Malulah kalau anak dan isteri sendiri masih bergelumang di taman sedangkan suami/papa melaung azan untuk bersolat. Habis solat terus ke KFC sebab semua sudah keletihan.~~

83 comments:

Sharifah Nadzarah said...

wah...byknya pokok akak.....
rajin adik..

Aju Mohit said...

memang seronok kalau minat kita dikongsi bersama kan kak, saya minat juga tapi bunga tu yg tak minat saya heheheh mati je kejenya

Yaya Azura said...

masa mula memang mencari masa
bila dah mula tambah pula ada yang membantu..itu yang seronoknya..sekejap je setengah hari berlalu..

Huda said...

Tu pasal saya berkira-kira nak tanam pokok, huhu..Saya suka nengok rumah orang lain dengan pokok-pokok bunga tapi saya sedar diri macamana..:)

Marsita yahya said...

kami pun suka tanam pokok...kat backyard ada herbal garden...sejak begenti koje...minat lak nak tanam pokok :)

Aine Ainun said...

Mst makin berseri2 pokok lepas dbersihkan;)

:: Mrs.Eady :: said...

bnyk nyer pokok!

Aisy Nasiha said...

untung, adik rajin tolong mama bersihkan taman.. lega sikit, dpt buat aktiviti sama-sama..

dwaty said...

sib baik ada pembantu operasi... hehehe... tapi tok ketua@imam' dan panggil tu...so, kenalah cepat2 pergi solat... :)

IntaNBerliaN said...

wah rajinnya adik tolong :-)

Knor said...

rajin sungguh kak zakie bercucuk tanam..yg sekangkang kera tu knor tak ada kak..

Ratu Hatiku said...

Suka jugak tanam pokok masa sekolah dulu tapi sejak dah kahwin nie x tertanam pun :P

❤Kamsiah❤ said...

musim2 hujan ni..bkn main galak lagi tumbuh2an yg tak diundang membiak...

ahmad humairi said...

Orkid tuh...kalau dah xnak bagi je kat saya....heehe.

Pakai pos boleh apa????

Acik Erna said...

assalam kakzakie..keluar peluh jugak xtvt tu kan..kiranya macam eksesais jugak la..

Lya Colours said...

kat rumah saya punya bunga kertas, habis kene gondol dengan lembu. tuan lembunya main lepas je, habis bunga kat rumah saya, jiran2 pnya jadi santapan dia

♥ ROS ♥ said...

Ros teringin nak tanam2 pokok ni... Huhuhu... Tp duk kondo ni payah la... :(

Kasih Salina said...

salam kak..rajin akak tanam bunga ye & aktiviti sihat di hujung minggu..kalo sy malas nak menanam n mengurusnya..

mummY daniSha said...

bagus aktiviti ni..aaktiviti sihat....=)

KakNi said...

berkebun memang seronok kan kak zakie, lebih2 lagi kalau dapat nengok hasil nya

Maria Menado~ said...

best dapat luang masa dengan family kan kak zakie, walaupun penat. hehe.

syiela said...

bestnya adik rajin menolong... mesti terasa kurang penat kan kak

bintanghati said...

sy kan kak.. bab bunga2 idup ni , klu sy uruskan mesti mati...
dh nekad , pas kawen nnt, sy suh adik laki sy uruskan bab bunga udop ni...
dia sgt gilekan bunga orked ..
tgn laki dia menjadi jek ..

Rapunzeel Cikilolo said...

da penat berkemas, makan kfc aje la... hehe

Aien Alien said...

sibuk dengan tugas harian memang terabai la sikit pokok2 bunga....bila ada masa terluang la dapat membela semula. bagus adik ada menolong...kurang sikit penatnya. hehe.. untung dapat kfc lagi...

azi said...

Kakak..rajinnyaaaa..lagi seronok sebab ada pembantu.....nanti boleh ajak kakak mai SP tolong kemaskan laman rumah saya yang panjang dengan rumput...

bujal X said...

saya tanam lalang je~~he~~

Rai Ourkizuna said...

lama tak jumpa pokok puding.. dulu banyak kat depan rumah..skang semua takde dah..

intan_blur said...

slm kak zakie..
rindunyee kat akk..
lame sgt sye x BW..
harap2 akk sihat ye..disamping ank2...
untung ank2 dah besar kan..blh la tlg2 sikit2..;)

mama ju, said...

Salam sejahtera,
Rajinnya adik. Anak2 mama dah besar tapi agak kureng kat pokok2 ni.Tabiklah.

yA aLLAH SEKOLAH tu dekat sgt, dulu budak2 sekolah tu dok sewa kat rumah emak.Dtglah jgn tak dtg, selalunya kalau hari perayaan mama adalah...lepas sempadan BP/Pontian rumah arwah cikgu Johari.

Kat Tampok laut tu ada bot2 dan perairan cetek, pernah naik bot ramai2 sekeluarga- berbelas2 org! ke tengah laut!
Pantai punggur ni jauh sikit- lepas Rengit 3/4 bt lagi.Bolehlah utk hilang rindu dgn pantai.

Rinna said...

Rajin adik nolong mamanya yer.. bagus laa gitu.. pas tuh dpt plak makan kfc yer.. sedapnyaa tuh.. :)

Qhaifa Nur said...

lama juga tak dibelai tuh Kakzakie...takut merajuk pula..
rajin adik tolong mama, yg best dpt upah makan KFC lagi.......

Fauziah Mohamad said...

wah bagusnya tanam pokok, saya kalau tanam pokok tak tahan lame...mati pokok tu...huhuhuh

Aishah Jahirah said...

memang minat bunga ni...macam2 jenis pokok bunga ada...mak saya penggemar bunga gak...:)

ct rahani said...

byk pokok2 akak.. sy pun minat tanam pokok nih.. bila dh duk umah sendiri nanti tingin jugak nak ader mini garden sndiri.. :)

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

rajinya adik..best kan dpt buat xtvt sama2 mcm ni...boleh spend time together hehe

Ujie said...

bagusnya..suami akak muazzin rupanya.

anitaare said...

demi masa..bijak mgurus masa..solat tidak dilupa..oh anak dan isteri tok imam ye kak..alhamdulillah

Suraya Baharun said...

best nye...banyak nye pokok akak...

Kesuma Angsana said...

wah rajin jugak wat projek tanam menanam ni ye kak

Zaitun said...

Seronok kak Zai tengok pokok2 yang kakzakie tanam.Bla dah dibersihkan cantik mata memandang kan...

Dylla Abas said...

wahhh...hasil kerja keras di"reward"kn dgn KFC..bestnye :)

redza said...

rajinnya adik...siap dpt mkn kfc lg tu

izzah said...

rajinnyer kak zakie tanam pokok..sy ni tangan panas org tua kata...tanam pape pn mesti xjd...hehe...

izzah said...

rajinnyer kak zakie tanam pokok..sy ni tangan panas org tua kata...tanam pape pn mesti xjd...hehe...

Nur farahiza said...

wah rajinnye dye kak , saya pun sejak akhir nie nak try tanam pokok jugak , heheheh

rosniza said...

Banyaknye pokok-pokok yg akak tanam..bestnye.Sungguh segar dan hijau sekali.

Sherwieyna Muzzawer said...

Bestnya tgok si kecik ni berkongsi hobi dgn kakzakie pasal tanam pokok,banyak pula tu..nampak seronok je..

izan mama mia said...

rajin berkebun rupanya..

maya amir said...

bnyknye pokok akak.. rajin akak tanam ..like father like daughter:)

akak..maya tak dpt lagik detail akak dlm email.. akak try fe-fwd lagik ye msapphire7@gmail.com

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

huhu..bertuah ada yg bantu..suami sy x minat keje-keje penanaman ni..selalunya sy buat sengsorang je..takde taman indah pon sekadar bbrp pasu penyeri laman..

munna said...

banyak juga pokok dan bunga ka taman kak zakie ye.... rajin adik membantu

Werdah said...

Assalamu'alaikum kakzakie

Memang seronok dapat menanam ni kan. Peluh keluar hatipun puas.

ieda said...

seronok kak kalau minat ..
saya nie bercucuk tanam nie selalunyaa mati je semua huhu

aanie said...

nasib baik pokok tu x merajuk dgn kakak sb dah lama x tgk2 dia....hehe....

Tihara said...

as salam

saya nampak pokok betik...kat rumah baru jadi sepokok je kak :)

hainom OKje said...

Ha..ha... upah membersihkan tamanlah eh....he,..he... nape tak ambik gambo emaknya sekali!

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Banyak akak tanam bunga yea. Jika berbunga semua ni mesti cantik..

teratak hati said...

Rajinnya..tp klu dh lama tk trurus mmg penat la bile nk buat..

wahida said...

rajinnya adik...

mmg boleh diharap...

eda_ej said...

wahh.. teringat pokok bunge kat kg.. mak suke tanam pokok bunge.. hehehh..

Tentang Kita said...

apa khabar pokok bunga saya kt meru...dah 5 ari tak tgk

mizz miaizzati said...

fuhhhhyooo ni leh geng ngan mak saya ni..dia pon suka berkebun dalam pasu jekk..hehe..

lieyalatif said...

wahhh rajin akak....berseri rumah akak ade pokok2 hijau nie....lieya ni tangan panas kak...tanam la ape jek pun sure jangka hayat tak lame kak heheeheheh....

Nazayiena said...

Pokok2 nie nak kena belai jugakan kakzakie..

Murni Alfathunnisa said...

kira okey la tu kak...macam saya ni harap kan bertanam kat balkoni yang kecik cinonet tu je...limited sangat pokok yang boleh ditanam. best duduk rumah bertanah ni..

Kella said...

kak.. saya ada masalah la dengan pepokok kat umah kita.. nape ek ada cam serangga kecik2 putih2 kalernya..
ianya merosakkan tanaman! kalau saya tanam kat pejabat ok je.. kalau kat umah terus menatang tu datang.. buntu dibuatnya.. hummm

Hazmin said...

Pokok2 dalam pasu di rumah saya pun dah lama tidak terurus... Hehe.. Terasa malas sangat nak buat semua tu sekarng ni.

amirah said...

mujur ada pembantu kecil...

ckLah @xiiinam said...

Selamat berkebun....


CkLah tengah dalam proses nak buat pergola kat tanah sekangkang kera tepi rumah ni. Dah siap nanti bolehlah buat cerita di blog. Hehe....

Nizam.Ariff said...

suburnya kebunnn...
dah macam pucuk enau dalam belukar... masing2 nak dptkan cahaya...

Queenie said...

apa pun kerja, kalau dibuat sama2 mmg terasa keasyikannya, kan?

eelobor said...

huhuhu...sapa pegang jawatan pembantu operasi tuh? hihihi

Haryati Faizal said...

alhamdulillah...makin gemuk2 nnti bunga2 akak tu...

ummiarissa said...

kak hujan senang kerja..tak yah siram selalu..betul tak kak?he he he

adyna said...

buat keje sama2 , seronok, dapat mengeratkan lagi kasih sayang, dpat makan kfc lagi bertambah kenyang :)

rohayu osman said...

buat kije berteman sonok kak... siap ade pembantu lagi..

Kakzakie said...

Walau tangan kakak jenis 'panas' tapi kakak tetap suka menanam pokok bunga. Sebab jenis yg berbunga sukar untuk mengeluarkan bunga kakak tanam pokok berdaun yg berwarna-warni. Kakak panggil pokok puding. Buat masa ini kakak ada 11 species pokok bunga puding. Bukan puding yg boleh dimakan itu ye kaean-kawan hihi...

Terima kasih kakak ucapkan pada semua yg memberikan komen:-

Sharifah Nadzarah, Aju Mohit, Yay Azura, Huda, Marsita Yahya, Aine Ainun, Mrs Eady, Aisy Nasiha, dwaty, IntaNberlian, Knor, Ratu Hatiku, Kamsiah, ahmad humairi, Acik Erna, Lya Colours, Ros, Kasih Salina, Mummy Danisha, KakNi, Maria Menado, Syiela, BintangHati, Rapunzeel Cikilolo, Aien Alien, azi, Bujal x, Rai Ourkizuna (kalau tanam atas tanah lagi bagus cepat besar tapi kakak tak ada tanah Rai), intan_blur (intan punya N3 tak boleh komen ye..), Mama Ju (lain kali kakak nak pergi cari), Rinna, Qhaifa Nur, Fauziah Muhamad, Aishah Jahirah, ct rahanai, Waniey's aka IbuQalief, Ujie, anitaare, Suraya Baharun, Kesuma Angsana, Zaitun, Dylla Abas, reda, izzah, Nur Farahiza, Rosniza, Sherwieyna Muzzawer, izan mama mia, maya amir (kakak dah resend semalam Maya), Rina Avail, munna, Werdah, ieda, aanie, Tihara, hainom OKje, Pokok Manggis DR, teratak hati, Eda-ej, wahida, Tentang Kita, Mizz miaizzati, lieyalatif, Nazayiena, Murni Alfathunnisa, Kella (kakak panggil tu benah Kella - kena cantas buang mana yg ada kalau tak ia akan jangkit yg lain), Hazmin, amirah, ckLah@xiiinam (rumah kakak tak ada ruang lagi dan tak boleh buat itu semua cikgu), Nizam Arif, Queenie, eelobor, Haryati Faizal, Ummiarissa dan adyna.

Buat semua terima kasih sekali lagi. Sekarang kakak hendak ke sekolah adik.

Kakzakie said...

Tertinggal hihi...

Terima kasih juga buat rohayu Osman

Myra Jay said...

Rajin akak menanam, Myra failed... ;)

Kakzakie said...

@ Myra Jay: Bukan rajin tapi suka Myra.

aizamia3 said...

kat rumah ai hanya ada 4 pasu je sebab kalau banyak ai rasa semak.. ;)

Izan Ishak said...

banyaknya pokok bunga kak.. nasib baik ada adik yg rajin tolong mama... ringan jadinya semua kerja kan.