Friday, November 23, 2012

Setiap seorang satu saja

Sunyi sepi. Televisyen pun tidak dibuka. Bagaikan tidak ada penghuni di dalam rumah. Tiba-tiba anak-anak masuk bilik aku. Semua ketawa berderai. Penyakit berjangkit khusyuk dengan buku masing-masing yang baru dimiliki. "Oklah meh kita makan dulu." Aku ubah topik kerana sebenarnya belum makan malam lagi.

Papa punya

Mama punya
Nurienne punya
Yasmien punya
Adik punya
Batu Pahat Mall menjadi saksi - Kami membelinya di sini hari minggu yang baru lepas.

~~ Bila cuti sekolah mama-papa pun jangkit sama membaca buku cerita seperti anak-anak juga.~~


74 comments:

ummuaidan said...

Salam Kak Zakie..

Bagus hobi nie daripada asyik melekat pad tv sahaja kan..kalau semua ahli keluarga suka membaca lagilah eloknya budaya itu..

Aisy Nasiha said...

Semua anak pun suka baca novel? Best la hobi sama... Boleh tukar2 pendapat n novel yg dibaca... Mesti byk koleksi di rumah akak ni.

faraherda.razalan said...

Sonoknye! Bulan12 t, ade big bad wolf day kak. Meh dtg KL...heheheh!

Ibu Lala said...

akak pun baca adam hawa gak ke. cayalah. saya x baca pun novel tu. tgk tv je...jadi satu keje pulak kena ngadap hari2..

salam jumaat kak.

Puan Ira said...

pinjam adam & hawa .. hehehe

[PCL] said...

assalamualaikum kak, ...bagusnya 1 famili membaca.

Kasih Salina said...

salam kak..bestnya dapat sorang satu..bagus hobi dapat dikongsi bersama...

Kakcik Nur said...

Membaca lebih melekakan dari menonton (bagi kakcik la..) :)

Lya Colours said...

dah lama tak baca novel. mood tak mari. huhu

Lia said...

menbaca mmg bagus kan.. :)

Cho Zila said...

membaca memang baguih.. kalaulah anak2 sayapun gitu alangkah bagusnyer.. Insyaallah tengah melatih mereka..
adam & hawa tu.... rasa dulu dah pernah baca tapi luapa...

Huda said...

Kak bila akak pergi ni? Tak bagitau pun kalau tak boleh kita jumpa..mesti akak pergi taman koperasi kan????

Sharifah Nadzarah said...

WAH...BEST2.....

Ujie said...

kalau dah ibubapa suka membaca, anak2 pun pasti terjangkit sama. :)

walaupun sekadar novel, masih ada sesuatu utk diambil pengajaran. ada yg perlu difikir2kan.

Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY said...

bagusnya satu family punyai minat yg sama..membaca hobi yg bagus..

wah mamanya khusyuk baca novel adam & hawa lagi..

SuriHanna said...

Wah kakak layan NOvel Adam & Hawa ya.. Novel tu mmg bestt

the malay male said...

Budaya yg sgt baik untuk diamalkan

ibuintan said...

wah, mamanya Adam dan Hawa aje!! saya pulak makin jarang membaca novel skarang ni

Rai Ourkizuna said...

bagus kalau diterapkan minat membaca dari kecik lagi..lagi2 kalau bahan bacaan yang bermanfaat..sedikit sebanyak dapatla ilmu dari situ..

Pn Kartini said...

aduhai..
Yg best..yg mama punya..Adam& Hawa..
Biarpun tk pernah baca..tgk di channel 134, dah jatuh cintan nak ikuti episod2 nya..:-)

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

waa.... beli buku adam hawa laa.....

JunAina said...

Anak2 Aina sibuk dengan Tv je cuti sekolah ni, sibuk juga tanya bila nak gi jalan bila mama hari2 sibuk kerja.

Hazmin said...

bagus la kak kalau anak-anak pun minat membaca jugak. suatu pengisian dan hobi yang bermanfaat.

aanie said...

sy suka la family kakak....

kakak, macam mana nak tanamkan minat membaca kat anak ye?

sisdee said...

Saya suka anak2 mbaca dari dia mgadap pc or lappy hihi sbb tu cuti ni saya suka bawa ke kdi buku hihi

Eye_nee said...

Anak beranak rajin membaca..bagusnya kakzakie...

mummy alisha said...

seronok ye mak belanje novel...

Nur farahiza said...

saya pun rase teingin nak membaca novel da skrg T_T

Aishah Jahirah said...

membaca tu elokkan...bahan bacaan yg pelbagai blh memberi ilmu yg pelbagai.

ieda said...

membaca amalan mulia ..
kalau saya anak2 diajak nonton ekeke
zahrien tgk tab ..
kakak2 mereka tgk komp ..
saya lak tgk TV huhuhu

ummiross said...

Salam Kakzakie, bagusnya, masing ada bahan bacaan sendiri, tentu seronok kan.

redza said...

bagusnya..terisi masa lapang dgn aktiviti berfaedah

Amie said...

Alhamdulillah... membaca jambatan ilmu, memang molek sangatlah kalau dalam keluarga sudah jangkit menjangkit penyakit membaca ni he he he ehh

SumeSakan said...

wahh pakat ada sorang satu..pengisian masa yang bagus nih...hehehehe

suri solehah said...

Membaca memang ralitkan kak.....bagus ank2 akak minat mmbaca...

PinkUmmi said...

bagus nih kak terapkan hobi membaca dlm fmly

~aYu~ said...

bagusnya akak dan anak-anak sama-sama suka membaca..

aby said...

kata org .. membaca tu jambatan ilmu .. kira mcm buat bebrapa projek jambatan la yer ..

mama ju, said...

salam ,
hehe ada duit semua jadi..
Hebatnya emak bapak dia.....
Mama selalu jadi tukang cerita atau tukang bacakan buku pd anak dan suami!

Mummy Akmar said...

Best juga tengok novel2 ni

JOM~

Nak invite SEMUA join 1st Giveaway Blog Qashmere

Banyak hadiah yang menarik untuk semua.

Tentang Kita said...

bagus juga amalkan budaya membaca nie...tak kisah baca apa2 asalkan bermakna buat kita

Myra Jay said...

Okla sama2 membaca, bagus amalan ni ;D

Izan Ishak said...

sorang satu ye kak zakie... nak2 pula semua anak2 dah besar, masing2 ada genre novel kegemaran ye!

maya amir said...

diary of wimpy kid tu danial pun ade kak.. saya nak khatam..tak terkhatam2 hehehe

Qhaifa Nur said...

samalah dgn Nur skrg dok gigih baca novel...kalau boleh cepat2 nak hbis..sbb nak tau endingnya ...

bestnya ada adam/hawa.....

Kesuma Angsana said...

bagus kalau ada hobi membaca ni. KA x bolh nnti jd ralit sngat. Lupa semua!

Afasz said...

anak -anak akak semua suka bc buku..perghh bgs la

Sherwieyna Muzzawer said...

salam.

kakzakie saya baru habis baca novel adam hawa tu..sekarang ni tengah layan drama adam hawa pula..hehehe

BERT said...

ibubape cermin pd anak2.. bgus kak didik ank2 mmbaca.. sy ptut contohi ni :))

azi said...

saya selalunya membaca bila nak tidur, itulah masa yang ada untuk diri sendiri...:)

izzah said...

buku adam n hawa tu..best2...bagusnya akak 1 family suka membaca...kna ikut ni =)

Zana Ariana said...

Bagus amalan membaca ni kakak..x semua ank2 suka membaca.Alhamdulillah lah..:)

ANIM said...

mak dan ayah tunjuk contoh..insya-Allah, anak2 pasti ikut. TV di rumah pun jadi perhiasan saja kak..

Acik Erna said...

assalam kakzakie...hobi yang banyak menafaatnya kan..acik pun suka membaca

Zaitun said...

Kak Zai tengah baca buku Mustafa Kamal Atarturk.

gadisBunga™ said...

sebenarnya saya kagum dengan anak2 akak sebab minat membaca mereka tu ha. budak budak lain ada yang sanggup layan tv berjam jam dari bukak buku.

widiea azira said...

bagus la tu, pupuk anak-anak membaca. .

widiea azira said...

bagus la tu, pupuk anak-anak membaca. .

Nur-nba said...

Bagus akak satu keluarga rajin membaca.. Jauhnya akak berkelana sampai ke Batu Pahat. Terkejut juga bila dapat panggilan dari akak hari tu.. Mungkin pelanduk dua serupa.. :)

Nur dah khatam novel tu.. Tentu akak pun tak sabar nak tahu endingnya kan.. supriseee...

Papa Mifz said...

Bagus yer seluruh keluarga akak minat membaca yer

TiranaAduka said...

salam bakyu.
Aliamdulillah. Membaca jambatan ilmu

Kakzakie said...

Sejujurnya anak-anak kakak memang 'berhantu' bila membaca buku cerita atau majalah tapi sayangnya membaca buku pelajaran tidak pula itu yg kakak hairan. Buku pelajaran asyik kena pantau sebab kalau tidak ada buku cerita di sebelah buku mathematic atau science dia. Geram kan..

Cuti sekolah ini peluang mereka membaca buku cerita tanpa sekatan.

Terima kasih buat semua: -

ummuaidan, Aisy Nasiha, faraherda.razalan, Ibu Lala, Pn Ira, (PCL), Kasih Salina, Kakcik Nur (betul kakcik sampai rasa tak lapar), Lya Colours , Lia, Cho Zila, Huda, Sharifah nadzarah, Ujie (perkataan baru buat adik jumpa itu yg kakak suka Ujie), Sweetmama@Eija, SuriHanna, the malaya male, ibuIntan, Rai Ourkizuna (sebenarnya ada masalah juga Rai bila dia asyik baca buku cerita tapi buku pelajaran kena pantau selalu - ini cuti kakak biarkan aje), Pn Kartini, CMA@CikMoonAdnan, JunAina, Hazmin, aanie (dari kecik anak kakak dah main buku tapi kakak yg cerita. Bila dah pandai baca kakak belikan pula yg cerita-cerita rakyat macam kancil, pak pandir tu aanie - lama-lama dah biasa), sisdee, Eye_nee, Mummy Alisha, Nur farahida, Aishah Jahirah, ieda, ummiross, redza, Amie, SumeSakan, Suri Solehah, Pink Ummi, Ayu, aby, mama ju, Mummy Akmar, Tentang Kita, Myra Jay, Izah ishak, Maya amir, Qhaifa Nur, Kesuma Angsana, Afasz, Sherwieyna Muzzawer, Bert, azi, izzah, Zana Ariana, Anim, Acik Erna, Zaitun, gadisBunga (GB nampak sendiri kan tapi baca buku sekolah susah itu yg kakak geram), widea azira, Nur_nba (kakak boleh call Nur lagi kelakar hihi...), Papa Mifz dan Tirana Aduka.

Terima kasih sekali lagi buat semua. Petang ini kami akan ke pesta buku di Danga City Mall pula. Siapa yg berminat jom kita ke sana:)

Remy hazza said...

remy dapat bykkan susana masa tu tu.......masing2 sibuk membaca.....
so sweet kak.....

Rapunzeel Cikilolo said...

baca buku setiap hari. boleh tajamkan minda...

♥nrina♥ said...

wah..kemain lagi byk beli novel..

Mia Liana said...

ok lah tu kak zakie..... tak gaduh nanti. sorang satu tu...

IntaNBerliaN said...

sy n hubby pun, kalau keluar mesti sggah kedai buku.. bila berkenan terus rembat... hihii... alisha pun 2x5 gak minat buku... skrg ni, dia dah mula sk komik upin ipin lak, gara2 ternampak komik tu sblm ni... hehheh.. mklumlah, alisha ni peminat tegar uin ipin... hihi

Hidayah said...

bagusnya anak anak akak pun nak membaca.. anak dayah asyik nak kartun je.. nak menuntut ilmu ngan akak nih..

:)

Kakzakie said...

Membaca kalau seiring antara pelajaran dgn novel tidak membimbangkan tapi kalau asyik buku cerita siapa pun tak senang sebenarnya.

Terima kasih juga buat: -

remyhazza, Rapunzeel Cikilolo, nrina, Mia Liana, IntanBerlian dan Hidayah (kalau asyik baca novel aje kita pun pening Dayah).

Terima kasih sekali lagi semuanya:)

Maria Menado~ said...

akak kite pon suke novel. macam macam ade di rumah. adam hawa pon dah lama dia ade.~ =)

hainom OKje said...

Anak-anak okje pun sama...mesti ada buku yg hendak dibelinya... Cuma maknya aje malas..he...he..

QasehnyaRania said...

wow..mesti suka membaca novel kan.
su dah lama tak baca novel..

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

novel adam hawa best...wani dh banyak kali khatam hikss

TiranaAduka said...

uiks..kabare bakyu