Saturday, November 3, 2012

Trick mama mengena pada adik

"Meja ini digunakan sejak Kak Nurienne berumur 3 tahun. Kak Yasmien pula menggunakannya sebaik usia dia 4 tahun setelah papa membelikan Kak Nurienne meja tulis lebih besar siap dengan almari. Adik pun menggunakan meja ini ketika usia adik 3 tahun. Cuba adik kira berapa lama sudah meja ini berada di rumah kita? Sekarang umur Kak Nurienne sudah 16 tahun dan Kak Yasmien 13 tahun." Itulah soalan mama pada adik.

Kelakar bila adik terkena kerana cuba mencampurkan usia kedua kakak dan usia dia sekali. Eh... lamanya sampai hampir dengan umur mama!! Bila melihat angka tidak logik itu tahulah  jawapan dia salah. Kedua kali mama mengulangi soalan baru dia dapat tangkap.

Meja usang - Sudah 13 tahun usia meja ini tapi masih lagi boleh digunakan dengan baik. Tampalan sticker adalah adat anak dara masa berusia 3-7 tahun Usah kata meja, almari baju mereka pun penuh dengan sticker.

~~ Semuanya masih terbayang di ruang mata ketika anak-anak masih kecil baru belajar menulis menggunakan meja ini. Adik menggunakannya ketika berada di bilik si kakak. Biasa meja ini dilipat dan sorok di bawah katil saja.~~

66 comments:

Aisy Nasiha said...

Anak-anak perempuan akak ni bagusla, pandai jg barang-barang.. tahan lama..boleh adik-adik pula gunakan.. penuh kenangan tu..

Kakcik Nur said...

Bermanfaat sungguh meja tu. :)

Ujie said...

Jenuhla adik mengira ya..:-)

zila norazila said...

meja nie mmg wajib ada kt stiap umah kan kak..ank zila punya pun masih elok.

Mummy Akmar said...

Meja ini banyak sejarah betul yer. Bagus tu..Turun menurun!

Blog Qashmere
Style Me Gorgeous By Qashmere

Happy Weekend Sis..

rohayu osman said...

lame usia meja nie.. tahan lasak.. kalau meja zaman sekarang kualiti tak bagus.. tak mcm dulu punyer kan..

Cikli said...

Soalan trick yang perlu dibiasakan agar anak-anak tidak tertipu dgn trick-trick biasa di media hari ini. Terbaik la kak.

Nur-nba said...

Pandai anak2 akak menjaga meja tu.. Masih boleh bertahan sampai sekarang.. Budak2 sekarang memang sukakan sticker.. Anak2 saudara pun suka sangat tampal sticker..

Akak buat apa hari ni? Selamat berhujung minggu..

ieda said...

kalau boleh guna , kita gunakan kan akak ...
saya ada juga meja nie dulu .. tapi huhuh entah kemana .. dah lama dah uzur sgt huhuh

aiN NaJwa said...

Sangat bermanfaat meja2 tu erk..walaupun dah 13 tahun guna..=)

adyna said...

berbaloi2 kan kak..zaman dulu brg berkualiti..skrg baru beli je dah goyang2 :(

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam kak zakie...atie dulu pon masa anak2 kecik ada beli meja camni,bila anak2 dah besar.....bg kat anakbuah lak.
Tak tau masih ada/ dah 'selamat'..hikhik

aiN NaJwa said...

salam kak, pasal BIOzone tu kan..sy deal dgn akak ipar..dier dok KL..hanya membantu dier..kalo akak berminat boley jumpa dier di KL..

nabilah_2908 said...

soalan bermasalah biasanya akan mengelirukan... :)

cermat juga anak2 akak guna...biasanya barang2 dulu qualiti lebih baik daripada sekarang kan..?

meja yg sekarang ni...Si DD guna tak sampai setahun dah patah kaki.. :)

Citarasa Rinduan said...

kbetulan kita sama2 mghargai nyawa y kita sayang. moga mereka mjadi anak y solehah..
jimat kakak guna meja smpai pd adik..
adik dok blurlah tu smpai xdpt nk kira betul..

kak.. smlm CR tutup. entry ayu hari ini. semua aksi umai di ioi kulai

Aien Alien said...

selagi boleh digunakan...boleh jadi meja turun temurun. hehe. kira anak kakak pandai jaga, cermat je guna meja tu...tahan lama.

Haryati Faizal said...

klasik ye meja tu kak.... bley guna lagi smpi sekarang...

JunAina said...

Masa ini kita terasa terlalu cepat masa berlalu...

Anak2 Aina pun semakin membesar tak lama lagi masing akan bawa haluan hidup sendiri.

Huda said...

Kak lamanya meja tu..sangat nostalgia..:)

ieja amieja said...

hehe..naik keliru adk mengira usia meja tu ye..sama lah kak..meja cam tu kat umah ni pun beli masa usia lissa 2 thn..turun temurun kat adik2 dia..senang nak simpan tu..:))

Zaitun said...

Kak Zai pun masih menyimpan barang2 atau mainan anak2 ketika masih kecil, sayang nak buang.

Marsita yahya said...

sejuk perut bila anak2 tahu menghargai dan pandai jaga barang.

azieazah said...

Saya ada 2 meja camni. Boleh lipat tu yg best. Senang nak simpan. Skang ni budak-budak guna utk letak laptop!

♥ Nana BamBam ♥ said...

kalau masih elok dan boleh guna kekalkan aja di rumah...mana tahu ade kegunaan di masa akan datang :)

azi said...

kanak-kanak kalau tak menconteng atau tampal sticker kat meja, dinding, almari baju memang tak sah. Anak-anak saya pun macam tu kakak.


mama_saly said...

kakak..kalu simpan elok brg2 ank masa kecil,bila mereka dh besar tgk balik barang2 tu semua jadi rindu masa2 kecil mereka kan..:)

Knor said...

salam kak zakie..petang2 bru singgah sini.

knor pun byk barang lama ada antaranya belas tahun jugalah...

meja tu dah buang..tak tau kenapa..tak ingat..heheh

Tihara said...

as salam

mesti adik pening jap memikir :)

aizamia3 said...

bila tengok barang-barang anak masa dorang kecik.. rindu dengan keletah dorang..

Kesuma Angsana said...

byk berjasa dah meja tu... kalau pandai jaga mmeng boleh bertahan lama kan

HeNRieTTa JoSe said...

Dh banyak jas meja tu...kenangan terindah...

Psss....klu di jahit pada baju ataw beg mmg chantek akk....tp rietta kerajinan tu agak kurang...hehehe....

Daddy Ziyyad said...

meja penuh nostalgia...dan sangat practical, sebab kalau tak guna boleh sorok bawah katil! hihihih

Cikgu Ma said...

sama macam saya la kak...banyak sticker..tp bila dh ada rumah sendiri kenangan tu semua hilang...dulu mak ayah menyewa sebelum dapat tanah buat rumah sendiri

♥nrina♥ said...

dasyatlah meja tu...antik dah kiranya hehe..tapi byk jasa..

ariana said...

akak kat rmh sy pun ada meja ni juga, pun dah lama dari zaman ank yg sulung, skrg semua dah besar panjang, yg bungsu pun dah nk masuk form one thn dpn..kalau mcm ni, sempat bagi kat cucu pulak pakai..hihi
Sy tgk kat kedai, meja yg sama saiz mcm ni, cuma corak kat atas meja tu dah lain dan mcm2 patern..:)

mizz miaizzati said...

ni meja turun menurun nihh..turn sy nak capai camni belum lagi..anak baru satu..

widiea azira said...

meja ni meja nostalgia ni. .lagipun kukuh kan. tak mcam yg skrg punye. smggu pakai dah patah kaki. sticker tu wajib kot haha

~i dah folow u back~

boni kacak said...

wah.... lama tak nampak meja ni.. boleh jadi barangan antik ni.simpan baik2 kak.. dulu saya ada satu..tapi tak tau mana hilangnya..dah rosak dah kot.tapi meja ni memang tahan lasak..

Mia Kassim said...

Barang2 macam tu memang ada kenangannya sendiri kak.....penuh dengan sentimental value....

aby said...

salam kz..
sampai masa utk belikan adik meja baru ..
yg tu simpan ..

hainom OKje said...

Kakzakie... OKje pun pernah ada meja ni, tapi dah habis hayat dia....ha...ha...

Cikgu Tie said...

Wah, boleh tahan sampai 13 tahun kak??? Meja mcm nie di rumah Cikgu Tie cuma tahan 3 bulan ajer, habis patah kaki. Anak-anak siap naik atas meja tu.

Intan Norhaida said...

mmg berhasrat nk beli meja studi tuk anak2...anak sulung pun next year masuk kindergarten...... soalan tricky tu tuk anak.....menguji tahap anak menaakul....:)

ibuintan said...

hehehe... masa kecik tampal stiker, dah beso tampal fm lak... kan kakzakie

elok simpan lagi meja tu, boleh cucu lak guna nanti, jadi warisan

YATZAKIE said...

ni semua kenangan akak...sya pon dlu rajin menampal sticker kat almari,sampai mak jentik la jari yat ni,sb terterlalu kreatif sangat..hehe

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

lama yer kak usia meja tu.....elok lagi tu meja...kenangan kan

Hazmin said...

mencabar minda jugak soalan akak tu kan.. Apa2 pun meja tu tetap legend kan..

Puan Kutu said...

high sentimental value betul meja nie.lama plak tu bertahan.klu anak lelaki tak tahulah wujud ke tak lg meja nie..hehe

m.u.l.a.n said...

sama yg kat rumah ni.. habis segala sticker penuh rumah.. tapi rasanya macam pe'el maknya masa kecik hehe..

QA's ~ mamapapa said...

Brjasa betul meja ni pd anak2 akakkn,mesti dorg syg sgt kt meja ni :)...seronok akak anak2 pn dh besar :)...sy ni bru nk mrangkak kta org..doakn sy ye,kak :)

mama ju, said...

salam sejahtera KZ,

Kenangan mengusik jiwa!

~~zana@pb~~ said...

Kalau anak zana, takde dah....tp ibu dia yg rajin jaga. Susah anak lelaki ni, tak pandai syg brg.

Adik bukan taktau, konfius je tu:-)

Ibu Lala said...

dulu masa anak sorang ada gak beli meja ni. tapi sekarang tak tau hilang ke mana. bagus lah akak ni. simpan barang dengan cermat. anak saya yg besar tu dah ada meja study pun tapi bila time buat homework mesti nak lepak kat bilik ibu. tak de privacy lah..

Rapunzeel Cikilolo said...

jimat :)

Yaya Azura said...

lama usia meja tu..sampai adik pun boleh pakai
yaya pun ada beli satu untuk anak..tp tak tau la boleh jadi meja turun temurun ke tak..hehe

Mamamya said...

Ya! Allah... lama tu kak.. anak2 lia punya 2x dah beli tp masih tetap rosak juga.. patah kaki meja :) sekarang menulis kat meja di ruang tamu jer....

norhidana said...

kalu tak membaca soalan tu betul2 mmg blh silap... msti adik berkobar2 kire tambah+ tu kan... sdangkan pttnyer dia tolak je umur akak tu 3thn hehehe...

kt umah dana kt kg pun ada meja nih kak, rasanyer lg lama usianye n msh lg leh guna...

Green Apricot Resources (002158733-U) said...

Salam kak zakie,

(sorry, kalau salah tpt letak komen ni)

Maaf lambat reply. Weekend balik kg kat Batu Pahat. Kenduri kawin.

Maaf, takde branch di JB. Kami hanya beroperasi dari alamat ni,
C-4-7, Laman Suria, Jalan Seksyen 1/2, Taman Kajang Utama, Kajang.

Sila rujuk :(unt pembelian secara online)

http://greenapricot.blogspot.com/p/untuk-membeli.html

Leeza Eelza said...

Teringat zaman tadika dulu..

Kakzakie said...

Meja ini sebenarnya baru keluar balik dari bawah almari ketika adik menghadapi peperiksaan akhir tahun sekolah agama tempohari. Biasa ia tersorok bawah katil si kakak saja.

Terima kasih kakak buat:-

Aisy Nasiha, Kakcik Nur, Uie, zila norazila, Mummy Akmar, rohayu osman, Cikli, Nur-nba, ieda, Ain Najwa, adyna, azatiesayang, nabila_2908 (barang dulu punya agak lasak sikit banding sekarang punya nabila), Citarasa Rinduan (malam itu kakak pun ke IOI cari kasut sukan adik), Aien Alien, Haryati Fiazal, JunAina, Huda, ieja amieja, Zaitun, Marsita Yahya, Azieazah, Nana BamBam, azi, Mama_saly, Knor, Tihara, aizamaia3, Kesuma Angsana, Henrietta Jose, Daddy Ziyyad (sebenarnya selalu memang lipat sorok bawah katil doc.), nrina, Cikgu Ma, ariana (nak tunggu cucu hihi.. bilalah agaknya cikgu), mizz miaizzati, widiea azira, boni kacak, mia kassim, aby, hainom OKje, cikgu Tie, Intan Norhaida, ibu intan, Yatzakie, Wanieys aka IbuQalief, Hazmin, Puan Kutu, mulan, QA's ~mamapapa, mama ju, zana@pb, Ibu Lala, Rapunzeel Cikiloo, Yaya Azura, Mamamya, norhidana, Green Apricot (ok tq for the info) dan Leeza Eelza.

Buat semua sekali terima kasih dari kakak:)

Edy Fee said...

hahaha mmg biasa la..pantang ade sticker..semua tmpat nak tempek

anitadiana said...

banyak kenangan tu kak..bagus elok lagi tak rugi membeli kan kak...

Aishah Jahirah said...

lama tu 13 tahun...masih utuh nampak gayanya cuma rupa je nampak dah lama digunakan.kecik2 dulu saya conteng dinding simen dengan pensil dan pensil warna...huhuu nakal...

Kakzakie said...

Terima kasih juga buat: -

Edy fee (oh... dah macam anak kakak ye..), anitadiana dan Aishah Jahirah (tunggu anak Sha akan ikut tau hihi..).

Terima kasih semua:)

IntaNBerliaN said...

tahannya meja ni... dh lama tu kak..

intan_blur said...

lamenyee meja nih..bgus akk pandai jg barang..klu dpt kat intan..adoii..sbb tu ank2 intan ikut intan kot..hehehe..
intan belum beli2 lg meja mcm nih..klu belajar..pakai meja makan..;p