Tuesday, January 8, 2013

Empat jam berkurung di dalam konti

Ahad jam 8:00 pagi mereka bertiga sudah bersedia untuk pergi. Aku dan hubby menghantar mereka ke RTM untuk rakaman rancangan Mari Mengaji lagi seperti biasa. Sebelum ini rakaman dibuat sebulan sekali tetapi mulai tahun ini ditukar menjadi dua minggu sekali. Penat juga sebab sekali rakaman mengambil masa lebihkurang 4 jam.

Sarapan - Tidak sempat makan di rumah bawa bekal nasi lemak dengan ayam goreng. Tiba di RTM masih awal jadi adalah masa buat adik untuk bersarapan di kantin RTM. Nusroh dan Hafis sudah bersarapan.

Bertiga - Dari kiri adik, Nusroh dan Hafiz. Nusroh tajwid ok tapi tarranum susah tangkap. Hafiz pula tarranum mudah tangkap tapi tajwid selalu silap. Mad lazim pun berkali-kali silap. Asyik-asyik kena ingatkan depan huruf ada alif baris atas, wau baris depan dan ya baris bawah kena baca 2 harokat tapi silap juga. Apa lagi kalau mad wasol kadang dibaca 3 harokat. Berkali-kali dikatakan dalam Al-Quran tidak ada 3 harokat. Adik pula kalau membaca macam kena kejar hantu, laju semacam ingat tadarus agaknya.

Bukan kerajaan saja senyum - Sebaik melangkah masuk lobby akan bergantungan benda ini di atas siling.

Konti - Juruteknik sedang setting suara mereka bertiga di dalam konti. Malu pula hendak ambil gambar mereka di dalam konti sebab ustaz sudah ada bersama mereka.

Apa kena mengena ini - Sebaik mereka memulakan bacaan mama dah papa pun melangkah keluar menuju tempat biasa menunggu. Mee rebus tulang. Habis sepinggan kemudian ke pasar Larkin belanja bawang, ikan bilis, kentang, cili kering dan semua barang kering untuk dapur.

Hutan Bandar Taman Tasek - Inilah tempat kami berdua makan.
~~ Sepatutnya ada seorang teman menemani kami makan bersama waktu ini, tetapi sayangnya dia ada hal. Letih mungkin kerana seharian bersama adik di rumah kemudian ikut kami pusing ke Benut dan Pontian jenguk anak-anak. Lain kali mesti dia akan ke Pontian sendirian sebab sudah tahu jalan. Bolehlah dia set tripod dia untuk memotret idaman kalbu.~~

92 comments:

Ujie said...

penat, tapi ilmu & pengalaman yg berharga tu kak.

GB ke teman yg tak dpt dtg tu? ^_^

YB said...

bagusnya punyai anak begini

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

kita selalu melepak & pergi tempat yg sama tetapi kenapa tak pernah terjumpa???

mungkin belum jodoh...

fieda said...

Alhamdulillah..bagusnya mereka..

fieda said...

Alhamdulillah..bagusnya mereka..

❤Kamsiah❤ said...

alhamdulillah...sejuk perut ibu yg mengandung...semoga membesar sbg gadis yg solehah..

Nini D.. said...

wah..cantiknya tempat akak g makan tu

Cho Zila said...

syiok baca.. kecik2 lagi dah menuju arah yang bersinar masa hadapan... semoga mereka terus begini..

hainom OKje said...

Wah... bestnya adik... mama tak masuk sekali ke? he...he..

Tapi mee rebus tu mmg nampak menyelerakan KZ...kat KL ni kalau nak makan cam tu,.... kat restoran Linda Onn le..

ummuaidan said...

Salam kak..
Ooo adik pun masuk rancangan mengaji kat radio..bagusnya..moga ilmu dpt beri manfaat selamanya...sup tulang tu sungguh menyelerekan nampaknya kak...

QasehnyaRania said...

as-salam akak ;)
alhamdulillah..semoga adik terus maju

rindunya hutan bandar..
tak pnah pula rasa mee rebus tulang tu

Kakcik Nur said...

Mee rebus tu menggiurkan. :)

man said...

tahniah sbb anak pandai mengaji..hehe

Nurulhuda Abdul Latip said...

suara adik selalu keluar kat radio johor la ye kak?

faraherda.razalan said...

Aktiviti biasa utk adik. Heeee~ Bestlah...klu sy di Johor, boleh dgr suare adik ngaji.

=D

Sy rindu dgn hutan bandar. Pnh sarapan lontong kat sana. Sedap!

Angah said...

alhamdulillah, kecik-kecik dah pandai mengaji bertajwid..angah ni merankak-rangkak dalam tajwid

Ratu Hatiku said...

Alhamdulillah....beruntung kakak dapat anak2 yang pandai mengaji macam nie...sejuk perut kakak mengandungkan mereka ya...

gadisBunga™ said...

saya nak terjah pontian lagi! dan juga mee rebus tu...ish! kene kene kene terjah. sebab dah dekat...hihihi~

ahad haritu saya jumpa kawan yang datang jb bawak student diploma dia...sebab dia mengajar kat uitm sri iskandar, jadi sementara dia kat sini saya jumpa dia dulu..huhu~

Rapunzeel Cikilolo said...

aku pernah makan kat hutan bandar. waktu malam. chicken chop murah kan... hehe

suri solehah said...

suri dah lama tak on9,,tak tahupun adik buat rakaman..untungnya adik..boleh menlazimkan dengan ilmu tajwid dan taranum..kalau tanya dgn kita yg tua ni pun kadang tak arif...sedapnya tengok mee tulang tu kak..teringat gear box kat kelantan...

Riedaffya ibrahim said...

Alhamdulilah kak..kecik2 da ade pengalaman mengaji camni..ilmu akhirat dan bekalan nnti...x pyh masuk audition utk jdi penyanyi , tarian bagai...

kak nora said...

Alhamdulillah...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam Kak...Alhamdulilah,ada anak2 yg soleh & solehah...pandai mengaji.Atas didikan kedua ibubapa mereka...mereka sgt mencintai Al-Quran..

HeNRieTTa JoSe said...

Adik msuk konti lg....sronoknye.....rietta suka mee yg berkuah...dh lmer rietta xtrun jhor...pling jaih pown muar sj....nnnti ada rezki nk trun sna....

Psss....rezki rietta....duduk kawasan sawah padi.....mmg suka bila pafi menghijau, klu ada bangau, lg rietta suka....

norhidana miswan said...

selalu dh beringat2 nk tgk adik kt rtm tp msti lupa... pasni mmg nk menunggu, nk tgk adik mengaji...

sedap nampaknyer mee tulang akak tuh, perkh

Ismaliana Sulaiman said...

klu lah umah kita dekat mmg lia akan hantar anak2 mengaji dgn akak..smpi hari ni lia masih gagal mencari guru mengaji utk damya.... ssh btl kat bandar nak cari org yg blh mengajar mengaji.

Papa Mifz said...

mee rebus tulang...hmmm..rasanya PM tak pernah makan lagi...huhu

MaMa Rey said...

alhamdulillah..anak masuk RTM utk rancangan Mari Mengaji..bestnya kakzakie..

amirah said...

bagusnya adik....kecik2 dah pandai bertaranum..

dwaty said...

tahniah adik... suara dah masuk radio... mengaji plak tu... alhamdulillah.... semoga dipermudahkan semuanya...

My Little Diary said...

sangat bertuah bila dapat pengalaman buat rakaman dgn RTM....
tahniah :)

Mia Kassim said...

Syukur betul dpt anak macam ni.....semoga anak2 saya pun macam anak akak...kecik2 dah lancar mengaji..... :D

che mid said...

ha ha 3 harakat.. memang tak pernah dengar..

tak pernah rasa mmi rebus tulang.. kt Johor je ada kut..

Suraya Baharun said...

bagus nye anak2 akak...

terliur nye tgk mee rebus tu kak...

ros_reeza said...

Alhamdulillah..bagusnya adik.. rajin-rajin ye..

Hutan bandar, Ros pun selalu gak g sana..

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

waahh terliur plak saya tengok mee rebus tulang tu kak....

Qhaifa Nur said...

adik lepas ni akan dikenali ramai Kakzakie...tahniah

terliur Nur tengok mee rebus tulang tuh...

BERT said...

pandai ngaji memang bagus dari tak pandai nyanyi kan.. ada org bangga anak kecil nya jadi penyanyi bagai.. moga anak saya nanti pon akan pandai mengaji jugak hehe insyallah..

Aziela said...

Ya Allah, untungnyaaa akak sebab adik pandai mengaji dan bertaranum. Kak Zakie, mee rebus tulang tu di Larkin juga ker?

Kesuma Angsana said...

bagusnyer kak..

(Lizz) http://www.mummycute.com/ said...

salam kak...
waa...adik masuk mari mengaji..bagus adik...moga adik berjaya k..

ct rahani said...

bagus adik.. pengalaman yg berharga.. :)

Puan Ira said...

tahniah kak dapat yg anak pandai mengaji...moga2 umairah pun jadi mcm tu pada masa akan dtg..amin

makchaq said...

Bila kakzakie tulih pasalmad2 ni makchaq teringat cerita mad jais kawan makchaq.. siap bergelak.. sedang diri sendiri pun lebih kurang je..
Tapi insyaAllah sekarang ni dah tau la...makchaq banyak belajar tajwid ngan pakchaq saja..

QueeN TerataI said...

sejuk perut akak mengandungkan adik kan? semoga adik menjadi anak yg solehah berjaya dunia dan akhirat...

Juhariah Johari said...

Salam KZ

Teruskan usaha adik tu sampai dewasa. Hebat dia. Emak bapa dia yg hebat sekali!
Mama tak pernah ke Hutan Bandar! mcm tu tpt dia ya, nanti boleh cuba/ ada ala2 hutan tak?

Siti Rohaida Yusof said...

penat...tapi berbaloi

Siti Rohaida Yusof said...

penat...tapi berbaloi

zie marziah said...

wah bagusnya adik..sejuk perut ibu mengandung..

bagus kan kecik2 dah didedahkan dengan bacaan al-quran.semoga bila besar nanti boleh mengajar org lain pula

Rai Ourkizuna said...

Keluar tv la diorg eh kak.. Hari apa?

Cheq Kaq said...

alhamdulillah akak dapat anak2 yang rajin mengaji..btw..bestnye mi tulang tu..=)

Daddy Ziyyad said...

Rancangan Mari Mengaji tu ke udara hari apa, jam berapa kakZakie? Teringin nak dengar juga suara anak kakZakie mengaji..

Hutan Bandar tu mmg best ..saya kalau b/fast kat situ mmg selalunya saya makan tose...tak pun lontong kering nya...Next time , kita boleh lepak makan2 kat sini ..ajak GB, ajak Cikgu Nur..

aby said...

beruntung mak bapak ada anak2 mcm anak2 KZ ..
boleh tumpang keberkatan Allah utk budak2 tu ..

aby said...

beruntung mak bapak ada anak2 mcm anak2 KZ ..
boleh tumpang keberkatan Allah utk budak2 tu ..

Rozita said...

Alhamdulillah..beruntungnya kak zakie dapat anak yang pandai membaca AlQuran..

inazamri said...

alhamdulillah cemerlang anak kakak dunia akhirat.sedapnye mee rebus tulang tu

Umiazah Mz said...

Alhamdulillah..moga jadi anak2 yg soleh/solehah nnti
Tmakasih..jengah blog x seberapa saya..huhu

nik ros said...

Alhamdulillah..bagusnya anak2 akak.

Warna Warni Kehidupan said...

alhamdulillah.. moga menjadi anak2 yang soleh dan solehah..

-Sara- said...

salam kak, sedapnyaa tengok mee rebus tulang tu..kecur liur!

Mimie_Zatun said...

alhamdulillah...

ANIM said...

nanti kalau saya balik johor, saya buka radio RTM Johor nak dengar suara adik yaa...

p/s mee rebus tulang pun saya nak rembat jugak tahun ini

Knor said...

kalau menghafaz tu kak..harakat tu pun kadang tak ada laju aje..ye maklum dah hafal..

tapi anak2 skrg ni sgt bijak,kita ikut aje setakat mana diorg boleh..cumanya kita ni jgn berhentilah utk mengingatkan.

cara iman baca mcm ustaz don.

pena rozie said...

Alhamdullilah.....

boni kacak said...

wah... anak akak masuk mari mengaji ye? wah..terbaik kak.. saya bangga sangat2..

Cikgu Ma said...

bagusnya...moga anak2 ni terus berbakti untuk agama

Puan Kutu said...

4jam tempoh yg lama jugak tu..puaslah mama papa berdating.hehe

L said...

kecik2 lagi dah pndai tranum bagai.. bagus2 akak.. =) utgnya....

Fiza Rahman said...

Alhamdulillah. Bagusnya anak2 kak. Radio mana ni & pukul berapa rancangan ni kak. Nak gak dgr suara mereka ☺☺

sudipVSsenduk said...

moga menjadi anak yg berjaya... Amin.

munna said...

alhamdulillah... bagusnya adik....

nampak menyelerakan mee rebus tulang tu kak zakie

Jna marcello said...

Alhamdulillah walaupun 4jam ..tapi puas hati kan hihi

Rinna said...

Alhamdullillah pandai adik ngaji..siap buat rakaman radio lagi..

Sedapnyaa tgk mee rebus tuh pekat.. nyum2.. :)

maszmadi said...

dah bertahun2 x makan kat hutan bandar tu... camner la rupa dia yerk...

Cikli said...

Bagusnya budak-budak tu mengaji sampai dapat masuk konti radio.

Ann Ishak said...

mee rebus tulang tu kak...alahaiii sedapnya nampak

Fadilah Aziz said...

Alhamdulillah, moga adik terus menjadi qariah yang terbaik..

Aduh, mee rebus tulang tu memang nampak sangat menyelerakan kak:)

zulaikha megat said...

nak komen yang mari mengaji..tapi bila tengok mee rebus tu terus hilang kata kata...haha

ieda said...

aduhh kak ..
sejuk hati baca ;)

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Wah!. Masuk radio la.. Tahniah utk anak2 KakZakie!.

Hutan bandar?. Byk kenangan manis di situ.. tp lama dah kita tak makan kat atas tu.

sal said...

Alhamdulillah..rezki anak2 dpt bersiaran di RTM..

Ummi Iman said...

Hebat anak2 kak zakie. Lps ni lagi pandai mengaji. Diet daging skrg. Tgk mmg sedap ;)

Kakzakie said...

Rancangan mari mengaji dari dulu memang ada di radio FM Johor. Dari zaman anak sulung kakak lagi. Dulu Nurienne pun sama juga. Kini tinggal adik bersama kawan-kawan. Bukanlah hebat mana tetapi sekadar pendedahan tajwid pada anak-anak seusia mereka.

Terima kasih buat semua:-

Ujie (betullah tu hihi...), YB, Seri Kandi tanah Jauhar, fida, Kamsiah, Nini D, Cho Zila, hainom OKje, umuaidan, Qasehnya Ranida, Kakcik Nur, man, Nurulhuda Abd Wahab, faraherda.razalan, Angah, Ratu Hatiku, Rapunzeel Cikilolo, gadisBunga (kakak pun mungkin nak ke Pontian juga this weekend tapi tak sure kalau tak ada hal), Suri Soleheh, Riedffya ibrahim, Kak Nora, azatiesayang, Henrietta Jose, norhidana miswan, Ismaliana Sulaiman, Papa Mifz, amirah, Dwaty, My Little Diary, Mia Kassim, Che Mid, Suraya Baharun, Ros_reeza, CMA @ CikMoonAdna, Qhaifa Nur, Bert, Kesuma Angsana, Aziela, Leez@mummycute, ct rahani, Puan Ira, Makchaq, Queen Teratal, Juhariah Johari (tempat riadah kak Ju ada swimming pool lagi, ada pokok-pokok juga sejuklah mata memandang), Siti Rohaida Yusof, Zie Marziah, rai Ourkizuna (bukan tv Rai tapi radio Johor), Cheq Kaq, Daddy Ziyyad (sabtu jam 6:30 petang - bila balik JB roger2 mana tahu boleh kita semua makan sama-sama kan), aby, Rozita, inazamri, Ummiazah MZ, nik ros, Warna Warni Kehidupan, Sara, Mimie_zatun, Knor, Anim, Pena Rozie, boni kacak, Cikgu Ma, Puan Kutu, L, Fiza Rahman, SudipVSsenduk, munna, Jna marcello, Rinna, Maszmadi, Cikli, Ann Ishak, Fadilah Aziz, Zulaikha Megat, ieda, Miss Mirror aka Sam, Sal dan ummi Iman.

Buat semua terima kasih lagi semoga anak-anak kita menjadikan al-quran teras kehidupan utk selamanya.

Kasih Salina said...

bagusnya anak2 akak..

Myra Jay said...

Wowww kak, mee rebus tu nampak sangat2 menyelerakan...
Terliur suda... :D

Nazayiena said...

Wlpn penat tp gembirakan anak2 masuk konti.

aizamia3 said...

tahniah buat mereka.. ;)

mee rebus tulang tu nampak menyelerakan..

Ena's Palace said...

bagusnya anak2 akak....
peringkat mereka mcm ni la perlu di dedahkan dgn ajaran2 begini..
bertuah akak...

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...pernah lalu kat sini tapi x pernah singgah pun sedap yer...:)

MAZLIZA ABD RAZAK said...

sedapnya..
mee rebus tulang

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

Alhamdulillah...bagus anak2 akak

Nur-nba said...

Sedapnya mee rebus tu.. Nanti Nur nak pergi sanalah.. GB ke yang kepenatan ikut akak tu.. Syukur sebab Adik dapat peluang yang jarang anak2 lain dapat..