Saturday, January 12, 2013

Usik-mengusik nakal

Setiap malam bila tiba waktu untuk masuk tidur adik akan berjumpa mama dan papa. Hulur tangan untuk bersalam, cium pipi dan kemudian mulalah menadah ubun-ubun kepala. Mama macam biasalah sambil peluk akan membaca suroh Al-Insyiroh. Sebaik mama habis baca akan hembus ke ubun-ubun adik. Cuba bayangkan kalau kita tiup kepala dia tetapi dia membalas dengan meniup leher kita. Bila mama geli sukalah dia. Sama-sama ketawa boleh hilangkan rasa mengantuk. Nakal, kerana adik sebenarnya sangat sensetif kalau kita mahu sentuh leher dia.  Itu yang dia suka buat begitu dekat mama. Kalau dengan papa lagilah dia berjaga-jaga takut terkena misai dan janggut lagilah dia geli
Anak-anak mama - Cuti yang baru lalu ketiga-tiga ada. Bila sekolah kini adik bertemankan atok untuk bermain.
Gambar Raya yang lepas - Macam inilah bila dia peluk papa

Dengan mama - Selepas salam begini kemudian sayang-sayang dan tadah kepala untuk kita baca Al-Insyiroh dan tiup ubun-ubunnya. Ada kala dia juga turut membaca dan hembus di leher kita. Nakal...

~~ Tinggal seorang puteri di rumah kalau tidak ada gurauan begini tambahlah sunyi.~~


71 comments:

umialya said...

sekurang2nya masih ada puteri yang menemani

ibuintan said...

sopan dan ayu ketiga2 anak gadis Kakzakie... moga semuanya membesar menjadi anak yg solehah dan berjaya dalam kehidupan mereka


anak bongsu manjanye memang menghiburkan, sampai ketikanya nanti adik juga akan meninggalkan mama dan papanya seketika

ANIM said...

semua anak dara...amboi, cepatlah kakzakie bermenantu nanti.
sejak kakzakie kata fasal al insyiroh tu, saya pun buat jugak..terima kasih atas perkongsian kakzakie.
tiada yg ibu bapa mahukan selain doa dari anak soleh bila kita sudah tiada nanti..masa tu harta benda pun dah tak bernilai sama sekali..

ummuaidan said...

Hmmm..nasib baik jgk ade adik kat temankan mama, papa dan atuknya..kalau adok pun sekolah asrama jgk..sunyi pulak rumah jdnya..nakal tu sbg penghibur hati kan..

kak nora said...

salam untuk keluarga KZ..

ummuaidan said...

Hmmm..nasib baik jgk ade adik kat temankan mama, papa dan atuknya..kalau adok pun sekolah asrama jgk..sunyi pulak rumah jdnya..nakal tu sbg penghibur hati kan..

Edy Fee said...

Bias la tu..dah besar semua keluar merantau.huhuhu

❤Kamsiah❤ said...

bila semuanya dah dewasa..pasti kita akan merindui saat2 mcm ni kan..

Mia Kassim said...

Bahagianya dapat mak cam Kak Zakie.... (^_^)

Nurulhuda Abdul Latip said...

Kalau takde si kecik memang sunyilah akak kan, kira adiklah penghibur hati mama dan ayah.

makchaq said...

Mama, papa, atok dan mak zah pun tentu seronok melayan adik yang manja dan comel..

ros_reeza said...

gurauan macam ni lah pengikat kasih sayang kan :)

Aien Alien said...

manja dan nakal puteri bongsu Kakak...macam adik bongsu saya la. manja dengan mak, gurau2...kalau dia takde cth: duduk rumah kakak sepanjang cuti sekolah mak cakap dia sunyi. :)

Rapunzeel Cikilolo said...

memang adik tu nakal :)

redza said...

semoga famili akak sentiasa bahagia

Acik Erna said...

assalam kakzakie..alhamdulillah ada adik dirumah..kalau tak memang sunyi kan..sayu je rasa hati

Cheq Kaq said...

comel2 anak anak dara kak zie..semoga bahagia sentiasa kak..

ieda said...

saya da sorang putra kak ..
kita sayang mereka sepenuh jiwa kan kak ;)

norh said...

bagus kan amalan macam ni..

aby said...

Satu cara hidup yg baik untuk d contohi, insyaallah blh aby ikuti

Aju Mohit said...

so sweet kak, saya akan amalkan seperti yang akak buat ni, terasa anak 3 orang ni sikit bila diorg semakin membesar ye kak ;)

boni kacak said...

hahahhaa..mesti comel kan dia masa tu..hehehe

ejulz said...

bhagianya ada family camni.. smoga anak2 akak jd anak yg solehah.. :)

aTieYusof Family said...

ALhamdulillah..anak2 dah besar ye Kak..ada juga peneman kt rumah walaupun sorang..bagus kan Kak amalkan surah Insyirah ni Kak?? :)

NoorVictory said...

Nanti in shaa Allah kalau saya ditakdirkan menjadi ibu kepada anak-anak saya, saya pun nak amalkan baca surah Insyirah macam akak jugak la. :)

Comel ayu anak-anak akak. Semoga jadi puteri solehah yang menjamin mama dan papa di akhirat kelak. Amiin. :)

Maria Menado~ said...

alalala... alhamdulillah, bahagia bace kata kata akak.. hehe. =)

Mat Gebu said...

Sejukk jee baca n3 akak....

Knor said...

sikit lg nmapak le muka kakak.

untung dan sgt bertuah dpt ibu bapa yg penyayang macam kak dan suami kak.

comel2 anak dara kak

Aishah Jahirah said...

salam kakzakie...hehee suka tgk, sweet je mcm tu dgn ank2...blh amalkan nanti mcm kakzakie kalau ada rezeki le...hihi kawen pn belom..;p

YATZAKIE said...

salam kak,lama xmsg kat cni..saya pon nak amalkan la ape yg akan buat mcm tu kat adik...sya nak buat kat qis.insyaAllah dia akn dgr ckp kita kan kak.. =)

L said...

hehe.. mak L pun tinggal dgn adik pempuan L sorang je kat rumah.. kalau habis je belajar yg kecik tu, tinggal la mak ngn ayah je.. erm2..

nik ros said...

ala..comelnyer anak akak.gurau2 manja ngan mama yea

Tihara said...

alhamdulillah, ada jugak peneman kakak menghibura hati.

Si Matatajam said...

Alhamdulillah..sejuk M tengok anak2 akak..

Mia Liana said...

comelnya anak-anak kak zakie...

adza irdawati said...

comel sekali anak anaknyaaaaaaaaa ;)

abg cik said...

sebelum tidur sy baca 3 Qul dan surah Al- Fatihah

intanfirdaus247 said...

salam kak zakie..sweetnya anak2 dara kak zakie ...kuarga bahagia..:)

Papa Mifz said...

sesekali nak nakal dengan maknya apa salahnya kak kan...:)

Pia said...

"salam kak zakie...pakaba?Alhamdulillah,smga ank2 kita sampai besar pun akn sllu peluk dn cium kita.."

Nor Salmi said...

Bila semua dah jauh nanti tentu kita merindui saat-saat ni. Saya pun dah tinggal dua orang je anak di rumah..

azieazah said...

Saya kagum...!

Puan Kutu said...

nakak n manja sekali adik..cpt betul anak2 dh besar kadang2 tanpa kia sedar seorang demi seorang semakin jauh dimata..pergi utk belajar n menuntut ilmu.yg paling penting tetap dekat dihati..:)

Pn. Sheila@CC said...

sayu dan sejuk jer bila baca entry akak ni... InsyaAllah... sy pun nak amalkan surah Al0Insyiroh tu... comel sgt anak akak...:)

ariana said...

Assalam kakak..ank2 lah penyejuk dimata, penawar dihati kita kam.ank2 sy pun dah besar2, Dan yg bungsu pun pompuan mcm akak dah tingkatan satu, tp sbb dia yg bungsu, Kami semua memanjakandia Dan rasa dia masik kecik dgt LG..huhu
Moga keluarga kakak berbshagia hingga ke syurga..

Juhariah Johari said...

Bahagia dan terharu mama membacanya. Mana tak pernah buat mcm tu pun kat anak.
Termakasih ini semua ingatan dan pengajaran yg sgt bagus utk amalan.

Kniedaz said...

bila ramai di rumah..riuh rendh...tapi bila smua dah sambung belajar/berkahwin...sunyi la rumh

azi said...

terima kasih kakak..sudi kongsi petua untuk anak-anak...insyaallah..saya akan cuba buat macam kakak....mudah-mudahan mereka menjadi anak-anak yang taatkan Allah dan kita ibupaba mereka..:)

Cikli said...

Sunyi hidup tanpa anak-anak.

♥nrina♥ said...

bestnye kak zakie... nak kene ikut ni petua ni ehehe...

Mamasya said...

Aslmkum Kak Zakie.salam kenal juga...dtg kunjungan balas. mmg elok diamalkan...tq kongsikan.
bongsu k.Zakie..puteri....sy yg bongsupun puteri juga...

Myra Jay said...

Alhamdulillah ada penyeri jugak :D

mummY daniSha said...

memang sunyi kalau anak2 x de kan...kat rumah ni suara danisha je dah mcm ramai org haha

محمد رازيق said...

wah. 3 puteri kak. hehe. apepun tq atas doa akak tempoh hari. maaf lambt dpt singgah kak. padat sikit lately.

dya bunga said...

alhamdulillah..ada juga penyeri..

IntaNBerliaN said...

seronoknya sy baca.... kne buat camni gak kat alisha... nanti dh besar, dia pun tadah gak kt saya.. hihii

LYAfrina said...

sejuk mata baca kisahmakin ank besar mmg makin sunyilah rumah..tp mujurlah ada seorg lg peneman kan..lya pon g2 lah rasanya bila asya mkin besar ni..sunyi & rindu sgt.

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

samalah perangai anak sy ni, kami suka bergurau sebelum tidur. Kadang kita hembus dkat dia, dia hembus kat kita balik, hihihi

Kakzakie said...

Bila kian dipanjat usia terasa anak-anak kian membesar ada sejalur rasa rindu saat mereka masih belum pandai berdikari. Selagi ada sisa-sisa kehidupan setiap insan bernama ibu pasti akan menggunakan setiap peluang utk memberi kasih yg dikurniakan oleh Allah Yang Esa.

Terima kasih buat semua yg memberikan komen: -

umialya, ibuintan, Anim, ummuaidan, kak nora, Edy Fee, Kamsiah, Mia Kassim, Nurulhuda, Makchaq, Ros_reeza, Aien Alien, Rapunzeel Cikilolo, Redza, Acik Erna, Cheq Kaq, ieda, norh, aby, Aju Mohit, boni kacak, ejulz, Atie Yusuf, Noor Victory, Maria Menado, Mat Gebu, Knor, Aishah Jahirah, Yatzakie, L, nik ros, Tihara, Si Matatajam, Mia Liana, adza irdawati, abg cik, intanfirdaus247, Papa Mifz, Pia, Nor Salmi, Azieazah, Puan Kutu, Pn.Shiela@CC, Ariana, Juhariah Johari, Kniedaz, azi, Cikli, Nrina, Mamasya, Myra Jay, Mummy Danisha, Mohd raziq, dya bunga, IntaNBerlian dan Lyafrina.

Buat semua terima kasih sekali lagi.

Yaya Azura said...

precious moment!

norhidana miswan said...

pandai adik bergurau yek, selalu yg bongsu mmg lah jd anak yg paling manja, itulah racun itulah penawar katanyer...

Ummu Muhammad said...

apelagi kak..bagi kawan lah hehehe

Kesuma Angsana said...

seb baik ada sorang lagi ye kak... kalau tidak sunyilah

hainom OKje said...

KZ ni saja je tau tunjuk gambar kepala ha..ha..

Nur-nba said...

Adik memang pandai bergurau.. Rasanya kalau Adik masuk asrama bila dah besar nanti, tentu Kak zakie sunyi kan...

Angah said...

sweetlah keluarga akak, semoga berpanjangan dalam kebahagiaan

QasehnyaRania said...

semoga sentiasa berbahagia :D

akak, nanti bila saya up entri pasai kuih bunga pudak tu, saya inform k.

bahan dia sikit tapi merumitkan bila nak buat.amik masa yg agak lama ;D

MaMa Rey said...

s€ronok t€ngok family kakzaki€..

gurauan bol€h m€ng€ratkan lagi hubungan anak-b€ranak kan..

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam kak..
anak2 mmg pengubat hati kan ?
tersentuh cma dgn cara didikan akak dgn anak2 akak..
alhamdulillah..terima kasih krn 'mmbuka' mata cma ni... :)

comel semua puteri2 akak..

Pn.bayu said...

seronok dapat bergurau senda dengan anak-anak...

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

Alhamdulillah...bahagia keluarga akak