Friday, January 25, 2013

Masih aku ingat lagi - Kisah 2

Ramai yang bercuti lagi tapi ingin aku titip kisah dulu-dulu yang kejap dalam ingatan.

Sementara menunggu masuk waktu sekolah agama di waktu petang semua bermain. Sekiranya musim bermain skipping, setiap ruang kali-lima dan kantin akan ada kumpulan bermain skipping. Tiba pula musim bermain teng-teng, sana-sini juga ada kumpulan bermain teng-teng. Tidak ada rasa malu antara lelaki-perempuan.


Gambar dari google- Lebih-kurang beginilah teng-teng itu. Kapur sekolah jadi mangsa kalau main di atas simen. Kalau di atas pasir/tanah kami lukis guna ranting kayu.
Ada permainan yang perlu melepasi hadangan. Dalam permaianan ini kalau tangkap pihak lawan kenalah peluk erat-erat sebab sekiranya terlepas tidak akan dikira (dulu disebut 'tak aci') - maksud makcik bukan aci yang memakai sari itu ya). Peluk erat ini tidak mengira samada ianya lelaki mahupun perempuan. Tetapi naluri malu-malu atau nafsu sebagai pasangan berlainan jantina sungguh tidak ada. Kalau budak sekarang aku pasti tidak mahu permainan seperti ini. Main kejar-kejar dan cangkung tidak mengira masa mencangkung nampak seluar dalam tidak mengapa sebab tidak ada naluri seperti anak-anak sekarang. Mungkin pendedahan pada aurat dulu tidak sama seperti masakini. Bahkan kerana berbaju kurung siap di buka kain yang dipakai dan sangkut di tepi pagar sekolah. Bila loceng berbunyi tanda untuk masuk kelas baru sibuk mencari kain.

~~ Anak-anak semua, waktu makcik dulu tidak ada computer, handset jauh sekali dan bayang-bayang tab dan ipad langsung tidak ada lagi. Itulah permainan kami dulu. Makcik orang kampung.~~

78 comments:

inazamri said...

saya kecik2 dulu suka sgt main tengteng ni kak.tapi paling suka main sorok2 dan polis sentri dengan baling selipar.Baling selipar la suka tersangat.Kundakundi pun main gak.bestnye zaman tu...

Falsya said...

aah la kak..dulu2 gak yg best kan..bdk2 skang nie mana ade dh nak main konda-kondi ke, galah pjg ke, bola beracun ker..semua skang psp la, ps2 la, guitar hero laaa..

Mia Kassim said...

Selalu main teng2 tu... klu di sabah kami panggil engke engke.....paling best ramai2 main galah panjang....

gadisBunga™ said...

saya dengan kawan kawan dulu main ikut musim. kalau musim polis sentri, polis sentriii je. musim main getah...penuh getah dalam beg plastic. musim main gasing..asyik main gasing je lah. huhuhu~

zaman saya dulu ada jugak yang main video game tapi time tu tak ramai yg mampu. so sukan outdoor lebih popular.

Pokok Manggis Depan Rumah said...

hehe.. betul tu akak guna kapur. tapi saya dulu suka main kat tanah. boleh berkaki ayam.pakai kasut tak selesa..hehe..

ummuaidan said...

Hehehe..klakar bila diingatkan ms bermain dulu2 tiada kesedaran akan malu ket tidak kan..teng2 tuh selalu main gak ms kecik ngan main lompat tali yg selalu tak lepas..heheh

Sharifah Nadzarah said...

salam maulidur rasul kak..

anak2 sy pun suka kak main ni..tapi conteng guna krayon kat blakang rumah..hehehe.

sy pun join sekali..tapi bila lompat lebih je mcm semput..hehe

Pn.bayu said...

Haaha..saya setuju pendapat akak mengenai naluri anak-anak dulu dan kini. Kami dulu pon..tak kira jantina main teng teng, galah panjang, baling selipar, rondes,lompat getah (time lompat nampak sepende hahahah)... dan tak kira bangsa... cukup seronok...

Qashmere said...

Sama la kita dulu kak. main teng teng..kejap rumah orang tu kejap rumah saya. Amik kapur lukis atas simen porch kereta tu.

tak pon main galah panjang..main sampai habis game sapa yang kalah tu...

main batu seremban...main yang besi yang diorang pasang di padang permainan masa zaman dulu. Besi mcm kubah masjid tu atau pon bentuk macam rumah. panjat punyat panjat jatuh kedebuk. Tapi kuat je..hahaha...

tak lupa juga naik beskal..lumba beskal..sampai jatuh longkang.. kenangan sangat tu..

zaman skarang ni..PS3 dok di hadap..ipad segala tu..

tapi nak bagi keluar pon kak..banyak sangat nak jaga keselamatan takot orang jahat..ntah la...byk pros n cons nya

Rapunzeel Cikilolo said...

saya pun main teng teng, sep tiang dan batu seremban...

hahaha. meriah...

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

semua yang Kakzakie sebut sy ada main tapi tak pernahlah pulak sampai bukak kain, hehehehehe. Lepas tu main sepak yem, ceper. batu seremban, kan.. kan...

yang pasti sy memang tak berapa nak terror main semua tu kecuali batu seremban, hehe

redza said...

haha bestlah kak..sy pon dulu pernah jugak main teng-teng nih

Aien Alien said...

permainan paling hot masa zaman saya kanak2 jugak. cuma zaman sekarang macam dah tak nampak je budak2 kat kawasan rumah saya main....tanya adik kat sekolah pun takde juga dorang main teng-teng ni. berbeza betul...hehe. senyum2 teringat dulu2 main camne.

Ummi Iman said...

Sempat lagi zaman saya. Mmg selalu lah main. Tapi main dgn keluarga je ;) mmg berbeza dulu dan skrg. Tp yg lama lebih seronok dan akrab

aTieYusof Family said...

Dulu2 suka main teng-teng ni Kak.. main pondok2 pun ada..hehe.. zaman skrg semua dh di ganti dgn komputer..huhu...tapi anak sy msh pandai main guli Kak..:)

pB said...

pernah main
selalu main
dan teringin nak main lagi

tapi rasanya kalau main sekarang , susah ... termengah mengah sebab badan dah berat

Ratu Hatiku said...

Suka sgt main teng teng nie...mmg xkan lupa pya lagi satu selalu main baling selipar tu... hehehe...
tp skrg ank2 cuma berpeluang main bila blk kg jerk...uhuhu

Kniedaz said...

kak, saya pun main teng teng dulu..lepas tu main polis sentri, zero point dan tutup oren tu...
kalau main teng-teng, amik kapur pendek-pendek kat sekolah ...lukis kat simen

ros_reeza said...

Ros pun pernah main tau.. Siap bergaduh lagi.. hihi.. Main teng teng, main galah panjang, main batu seremban, main tuju kasut, main getah.. hihi.. semua tu dah jadi kenangan. memang seronok waktu main dulu, ramai-ramai.. dah jarang nampak budak sekarang bermain.. memang ada lagi, tapi dah kurang kan...

KesumaMaruku SueQistina said...

Saya masih suka main ni kdg2 untie !

yan's cottage said...

salam kak....

bebudak2 sekarang nie....dah tak main lagi dah...permainan macam kita dulu....

Riedaffya ibrahim said...

hehe...part 2 plak erk..sy pon anak kampung dan selalu main teng2 ni kak,..yg best kalo main kat tanah boleh luka pasal nk lompat n xnk pijak garisan...klakar..but the experience sangat best la..budak2 skrg ado? x ado..

Munnafendy said...

hahaha teringat jugak memori lama. sy dlu pun main zero point kat tepi kelas time skolah agama...masa tu selak kain smpai ke peha tau! haha

Munnafendy said...

ermm lagi 1 permainan yg sy takleh lupa, main baling selipar..sbb selipar tu tuju tepat ke mata sy, rosak sblh...huhu

BERT said...

saya salah seorang peminat dan pemain teng2 dulu.. memang sronok yg amat huhu

My Little Diary said...

teng-teng, main getah, skipping...permainan saya ni..huhuu

aby said...

Salam kz,
Tp masih ada prsamaan minat antara budak kecil 30/40 thn dulu dan sekarang. Sama2 meminati crita ULTRA MAN. Cuma kz tk perasan psl orak nduwey anak lanang. Huhu

Kella said...

ala kak.. saya ada sipi2 dapat perasaan itu! betul bukan macam dak dak zaman sekarang..
dulu kita main2 siap main lawan2... hehehe... main teng teng tu memang selalu..hahaha..
aduhai teringatnya...

humm... kita apply cuti hari ni.. tapi sebab tak jadi balik kampung terus ke pejabat sambung keja je laaa... =)

eira eixora said...

teng teng ni orang kelate panggil dekcok =)

amirah said...

aah la kak, dulu kalo amie main sama kawan2 lelaki takde perasaan apa pun..huhu..bila dikenang malu jugak

Knor said...

rasanya sampai skrg masih ada permainan ni kak..nor dah besar remaja pun main..main dgn anak2 pun ada indoor..

hainom OKje said...

he..he... KZ...betullah zaman kita dulu, mmg lain kan, main tak kira apa mesti sama sama laki ngan pompuan... budak skarang mesti tak kenal mainan tu semuakan....

Azian Elias said...

best sangat kan.. i still remember main zero point.. sampai tersingkap - singkap skirt yang dipakai..sib baik pakai seluar pendek dalam tu.. dah tu main batu seremban.. haahhh..time tu cepat sangat berlalu..

izan mama mia said...

samalah kita dulu...main macam2 tak macam anak2 sekarang dok mengadap komputer saja

Aziela said...

Saya jadi rebutan pasukan kalau main galah panjang sebab cekap melepaskan diri dari pihak lawan sampai ke garisan penamat. Tapi kalau main getah, saya asyik kena reject sebab boleh lompat sampai lepas takat pinggang jer...hahahahahahaha. Kalau main getah, skirt tu tak payah cakaplah tersingkap mcm mana. Tapi saper ada kisah, kan?

Qhaifa Nur said...

Nur suka main ten teng...
sekarang permainan ni dah lama ditinggalkan...bila ajar anak-anak semula mereka pula hairan...sebab tak pernah main...

Mimi Azirah said...

dh lame sy tak men teng teng kak

mummY daniSha said...

paling suke main galag panjang heee

kakyon said...

teng teng kapal terbang..mainan masa kecik2 dulu.bes main nie..mengelakkan obes..heheh

ieja amieja said...

baca n3 akk ni terkenang blk saat indah zaman kecik2 dulu..w/p hidup ssh tp sume tu x terasa langsung..main konda kandi,,lastik getah, masak2..polis sentri,congkak n mcm2 lg la..x de pun rasa malu main dgn bdk lelaki,,betul kata akk..masa tu mmg x de langsung perasaan yg bukan2 kan..

Haryati Faizal said...

betul tu kak zakie, ms yati dulu pun mcm akak juga, main teng teng, batu seremban, main getah. anak2 sekarang takde dah main camtu... rugi kan? sebab bila main camtu tali silaturrahim makin erat ant satu sama lain.

Siti Hajar said...

hehe. teng teng, baling selipar, galah panjang semua satu spesis tu. best kan main macam tu dulu2. sekarang ni ipad ipad ipad. rasa macam tak berapa nak ok la pulak....

munna said...

zaman munna dulu suka main teng teng dgn getah kak... time rehat je mulalah berkumpul dgn kawan2... makan tak sgt masa tu ... lebih pentinkan main je

azi said...

Salam Kakzakie..
kakak..itulah permainan untuk budak kampung macam kita . Memang seronok main ramai-ramai tak kira budak lelaki dan perempuan....ada jugak permainan "tuju tin"...memang indah kalau dikenangkan zaman kecik-kecik dulu yg.tak mungkin dapat dirasai keseronokkan nya oleh anak-anak kita...:)

Pn. Sheila said...

tiap hari duk main pg ptg... hehe... tp syg skang bdk2 dh tak tau kan...

Mat Gebu said...

Setuju sangat, zaman dulu kalau mandi sungai pakai cekci2 sekali pun, takde perasaan apa2,. Sekarang jangan memain, budak baru nak jadi "orang" pun dah lebih pandai dari kita...hmm perubahan zaman yang sungguh menakutkan....

hazwan hairy said...

hahah nk gelak plak bila teringat bnda ni...

Nory Zoulkefle said...

nory dulu suka main perang2...hehe..buat senapang kayu pastu petik buah ceri muda buat peluru...heheheh....

Nory Zoulkefle said...

nory dulu suka main perang2...hehe..buat senapang kayu pastu petik buah ceri muda buat peluru...heheheh....

aizamia3 said...

semua pernah main.. best.. ;)

ANIM said...

Dulu kita sihat, main keluar peluh. Lepas tu kawasan luas, main kejar2. , polis sentry boleh mengah berlari. La ni, budak2 main dlm rumah, kalau tak, boleh hilang!!!!

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam kak..
hihi...mestila ingat..cma dulu juara main baling tin/selipar selain dari teng teng ni...
tp bezanya kanak2 dulu ngan sekarang... sibuk ngan tab je..huhuh

fazilzura said...

SALAM KAK ..

ku keje kak .. uhuhuh , next week baru cuti lebey skit ... nk anto dak bambam g cucuk 4bln ..

yeyyy ting ting , ku sukeee sgt main .. time tu slim. now kalau nak lompt2 , abis terburai sume

-Sara- said...

teringat zaman kanak-kanak dulu kak, hihikk

Papa Mifz said...

kebanyakkan kehidupan budak2 skrg boring, petang2 duk rumah main tab...

Kesuma Angsana said...

he he he anak2 KA masih lagi main ni !

MaMa Rey said...

saya pula suka main getah..lompat tinggi2 walaupun ketinggian tak tinggi..badan kecil jadi senangla lompat..ingat perkataan pertama kena sebut diawal permainan iaitu 'zeropine' hehe

Nur farahiza said...

saya mase kecik dulu pun , main tengteng main getah , getah too ikat dekat kerusi , kawan tak ramai , hahahahha , tapi skrg jarang le nampak budak2 main semua nie , kebayakkan main tab lew

Acik Erna said...

assalam kakzakie..sungguh baggai dikata..dulu susah nak jumpa kes semasa masih kanak2 sekolah..sekarang ni lain sungguh kan

Cik Nurul Siezuka said...

Sangat berbeza kan kehidupan kanak2 kt dahulu dgn kanak2 zaman skrang..

Nur-nba said...

Salam. Apa khabar Kak Zakie? Lama Nur tak datang singgah.. Betul tu kak.. Dulu2 memang tak kenal apa tu komputer.. Pandai pun bila dah masuk sekolah menengah.

Antara permainan favourite masa zaman kecik2 dulu ialah main teng-teng, polis sentri, belon acar/ galah panjang dan main cop tiang, main masak2 dan main batu seremban.

Kalau panjat pokok ceri atau pokok rambutan pun tak kisah walaupun pakai skirt.. :) Satu lagi pantang nampak parit yang ada ikan, mesti terjun masuk dan berkubang dalam tu.. Nostalgia betul kan..

wanie amerie said...

betul kak, zaman skrg dah x de semua tu..tp mainan cam dulu tu, rasanya lg best la..
budak2 skrg, asyik mengadap main games je..hehe

Temuk said...

Assalam, Kakzakie
Indahnya zaman dulu-dulu tu, ya kakzakie. Walau "lihat" atau "dilihat" kita tak malu, sebab kita rasa tak ada apa-apa. Sekarang mereka malu, tapi pantang lepa!

Tihara said...

betui la kak, zaman sekarang budak tadika dah pandai pilih makwe..bahaya betul

the malay male said...

semasa sekolah dulu saya suka menonton pelajar perempuan bermain skipping.... heeeee

Kasih Salina said...

seronoknya kak bila di ingat zaman kecik dan zaman sekolah dulu2..saya sempat merasa permainan tu semua..

Nastyna said...

best nyer kan dulu2.

Kakzakie said...

Sungguh permainan anak-anak dulu melihatkan fizikal melebihi dari mental berbanding anak sekarang lebih pada mental tapi fizikal tangan saja yang digunakan sepenuhnya. Peluh jarang keluar berbanding zaman kakak dulu lencun badan kerana berpeluh-peluh sebaik habis bermain.

Terima kasih buat semua:-

inazamri, Falsya, Mia Kassim, gadisBunga, Pokok Manggis DR, ummuaidan, Sharifah Nadzarah, Pn Bayu, Qashmere (betul nak keluar takut kena culik sekarang ni), Rapunzeel Cikilolo, Seri Kandi Tanah Jauhar, redza, ummi iman, Aien Alien, Atie Yusof, pB, Ratu Hatiku, Knidaz, Ros_reeza, KM SueQistina, yan's cottage, Riedaffya ibrahim, Munnafendy, Bert, My Little Diary, Kella, aby, eira eixora, hainom OKje, amirah, Knor, Azian Elias, izan mama mia, Aziela, Qhaifa Nur, Mimi Azirah, Mummy Danisha, ieja amieja, Haryati Faizal, Siti hajar, Munna, azi, Pn Sheila, Mat Genu, hazwan hairy, Nory Zoulkefle, aizamia3, Anim,♥ Cmª shIemª ♥, Fazilzura, Sara, Papa Mifz, Kesuma Angsana, Mama Rey, Nur farahiza, Acik Erna, Cik Nurul Siezuka, Nur_nba, wanie amerie, Temuk, Tihara, the malay male, Kasih Salina dan Nastyna.

Kalau ada pihak sekolah yg mahu adakan permainan ini sebagai permainan ketika pendidikan jasmani kakak rasa anak-anak kita akan rasa seronok agaknya kan..

Apa pun semua itu tinggal nostalgia indah untuk dikenang. Terima kasih semua:)

nik ros said...

saya ni pun org kampung kak. best sgt zaman kecik2 dulu. mcm2 permaianan dah pernah main..

Remy hazza said...

miss zaman kanak2...tenteng ...pilice sentry...congkak...lompat getah...galah panjang..... semua feberet remy zaman kanak2 dulu.....

Puan Kutu said...

mestipun jarak umur kita belasan tahun, permainan sy masa kecik2 tak ubah spt kak zakie..sy juga org kmpg..:)

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

masa sek rendah dulu suka sgt main tengteng ni..kenangan bila ingat balik

intanfirdaus247 said...

rindu zaman kanak2 dulu..sangat best..kak zakie, kita zaman kecik dulu lebih banyak berkomunikasi kan..dan kita banyak guna fizikal...main tuju tin, main kejar2..main tarik upih ...Ya Allh rindunya zaman itu dan intan rindu pada arwah ayah sebab masa kita kecik, org2 yg kita sayang masih ada di sekeliling kita dan semakin kita meningkat dewasa, ramai yg telah meninggalkan kita.. Al fatihah buat semua yg telah pergi meninggalkan kita..kak zakie,terima kasih buat entry ni

hana hadi said...

seronok zaman kanak-kanak dulu. main skping laki perempuan.mcm xda apa2. kawan2 semua kan. yang xkenal sebelum ni dapat kenal bila main skiping

Nora Karim said...

kak... sekarang pun saya main gak.... ngan anak2... hahahha mmg seronok... anak2 pun excited...

Kakzakie said...

Permainan dulu-dulu realitinya jauh sekali berbanding anak-anak masa kini. Tetapi sebagaimana ita tahu anak-anak sekarang perlu pengawasan 100% bila bermain diluar berbanding zaman kakak dulu.

Terima kasih juga: -

nik ros, Remy Hazza, Puan Kutu, waniey aka IbuQalief, intanfirdaus 247 (betul intan semakin lama kita tinggalkan kenanagn itu bermaknsa semakin lama kita berpisah dgn mereka yg kita sayangi), hana hadi dan Nora Karim (kalau ada peluang kakak sekarang adalah main skipping lain-lain tak ada lagilah dah).

Terima kasih sekali lagi semua.

aDisH.sHidA said...

hehehe...masa budak2 dulu selalu main teng teng waktu petang selepas balik sekolah...lukis garis di tanah dengan kayu je...pastu benda yang nak baling tu selalu nya cari serpihan tile xpun batu yang berwarna putih

wan nurul hezrina abd halim said...

dulu badan cikeding jer..kalau lompat tenteng jauh2 pun takper.skang nak lompat 1 jer tenteng dah surrender.hahaha