Saturday, January 5, 2013

Nasib baik monyet tidak nampak yang sebiji ini

Cerita kampung lagi. Tetapi kali ini kampung en hubby pula. Selalu setiap kali balik yang ada hanya buah yang muda. Kalau masak sedikit habis jadi habuan sang monyet dan sahabat-sahabatnya. Semenjak emak mertua meninggal dua tahun lepas beginilah jadinya. Susah untuk menikmati segala buah-buahan walau kedudukannya hanya di belakang rumah. Rezeki ini mungkin untuk kami kerana sang monyet boleh pula tidak dapat menghidunya. 

Kuning - Belah dan buang umbi dan getahnya sebelum bersihkan.

Lagi - Sebiji semua isinya cantik belaka.

Aisyah - Anak yang menjadi pengerat kasih kakak ipar dan suami.  Semakin cerdik.

Rangup dan manis - Kami bawa balik JB semunya sebab kakak ipar tidak mahu Aisyah asyik meminta bimbang kembung perut.

~~ Kalaulah mak mertua aku masih ada usah kata nangka bahkan rambutan, manggis, pulasan, durian , mata kucing, dragon fruit, belimbing, ciku dan macam-macam lagi pasti jadi habuan kami. Kini semua tinggal kenangan. Selalu yang kami jumpa dan nampak kulit yang berserakan di bawah pokok saja.~~



74 comments:

pB said...

cantiknya buah ...

jiran pB selalu sedekah bagi pada kita orang

umialya said...

cantiknya isi nangka, ada lagi kak?

Juhariah Johari said...

Salam KZ,
Kg tu kak mana? mama dah lupalah...tapi nak ke sana lalu rumah emak mama kan?
InsyaAllah pahala byk tu bg binatang makan!

Juhariah Johari said...

Salam KZ,
Kg tu kak mana? mama dah lupalah...tapi nak ke sana lalu rumah emak mama kan?
InsyaAllah pahala byk tu bg binatang makan!

Aju Mohit said...

emmm sedapnya kak, ada rezeki untuk dirasa bersama, comelnya aisyah. yelah tak boleh mkn byk2 nnti kembung

Ummi Syafiq said...

Sedapnye kak zakie.. Terliur adik.Ya Allah,wat pengat sedapnye kak

kasihibu said...

Segar montok gebu nangka tu
anak sya si athirah suka buah nangka

Aisy Nasiha said...

tulah kan, kalau dah tuannya tak ada, buah2 payah nak dapat makan.. dusun nenek saya pun macam ni.sejak dia tak sihat, banayk buah dimakan binatang, kitaorang nak jenguk selalu pun macam2 halangan...

Knor said...

pagi2 tgok nangka..baru teringat dlm peti ais nor ada nangka juga..pemberian abang...hari tu tak nak mkn sebb takut angin..mcm2 urusan nak di buat..tambah budak2 ni..mmg tak bg mkn nangka..

apa nak di buat dgn nangka tu kak..buat pengatkan..

~ yus ~ said...

terliur juga tengok ni. Cantik buahnya, mesti manis dan sedap kan.

TiranaAduka said...

salam sis
Tak pe la.
Kalau dah rezeki kita tak kemana.

adyna said...

Sedap nye kak

dya bunga said...

sedap ni..lama tak mkn buah ni

Nur-nba said...

Kenangan memang susah nak dilupakan.. Sedap nampak nangka tu..besarnya parang tu..

Fadilah Aziz said...

Salam kak zakie..

Sedap nampaknya nangka tu, makan dengan santan dan ais mesti yummy:)

Nurulhuda Abdul Latip said...

aahlah kak, cantik isi buah tu, terliur pulak saya, meh bagi sikit kak..

ummuaidan said...

Sedanya buah nangka tuh kakzakie...hmmm kena psang jerat monyet nampaknya kalau nak makan buah2an kan...

Qashmere said...

BESTNYA buah pulasan, nangka, manggis, ciku, belimbing, dragon fruit.. eh mcm kopipes je kan. semua sedap2 belaka feveret sayer la

ieja amieja said...

molek buah tu..wat pengat pun sedap tu kak..x pun wat cekodok nangka..hehe, ieja klu mkn gtu je byk2 pun blh pening..

Murni Alfathunnisa said...

sedap ni. penawar batuk.

nik ros said...

terliur tgk buah. sedapnya.feveret nik ni buah nangka.lagi suka kalau rasa dia manis.mmg sedap la mkn

❤Kamsiah❤ said...

saya sgt2 pantang dgn nangka...pasti berangin satu badan..so makan nagka muda yg dibuat gulai ja la..sbb masa buat gulai tu,dimasukkan halia

hajar said...

enak ae kak. neng kampung ora payah tuku... janji rajin nandur... lek nang bandar opopun tuku baru eneng... huhu... (asah balik bahasa jawa yg sgt jarang2 diguna)

Nora Karim said...

sedapnya nampak.... eemmm...

ANIM said...

Kampung saya di kluang takde buah kakzakie sebab duduk rumah teres, huhu...ada takde kg suami jelah, tupun sib baik duduk felda. Jambu dan rambutan jelah ada. Nk rasa buah lain..kena beli sendiri lah. Syukur nikmat kakzakie masih berpeluang kutip buah di dusun..

che mid said...

nangka oh nangka memang pujaan hatiku.. kalau dah jumpa nangka memang tak boleh berhenti makan.. angin ke apa belakang kira..tentu lebih syok bila makan dari pokok sendiri..

azi said...

kakak..
cantik betul isi buah nangka tu...sedap kalau dibuat serawa..kakak pernah makan tak serawa nangka?

hana hadi said...

fresh.. sedap ni.. terliur dah

Papa Mifz said...

monyet di kawasan rumah mertua PM suka curi telur ayam...

Manan Qayyim said...

sedapnye.....

My recent post : Jom Serta : Projek Bloglist 2013 MQ-Network

ibuintan said...

nangka madu ke tu... sy suka sgt makan nangka walau lepas tu badan berangin2..

skarang memang berebut dengan kera dan monyet, dah tak takut dgn manusia dah monyet2 ni

aby said...

Salam kz,
Pajak kan jer pokok buah2an kt sape2 tp biar la org islam. Win win situation tu. Dpt memakmur kan ekonomi, dr trbiar gitu setidak tidak blh jd rezeki

MystoryPic said...

huhuhu.... sedapnya nangka tu...

saya selalunya beli kat pasar malam je

mama aini said...

ehem..nampak sedap nangka tu..monyet ni pandai pilih buah yg2 sedap2 utk dimakan.. :)

citarasa rinduan said...

besar2 isinya

kampung abang kat mana kak?

Mia Kassim said...

nangka memang sedap kalau dimakan begitu sahaja atau dibuat gulai tapi cepat kembung perut dibuatnya.....

MaMa Rey said...

cantik buah nangka tu..suka makan nangka..

nakal betul monyet2 tu ye..habis segala buah dikerjakan

Hans said...

alhamdulillah
cantik isi buahnya :-)

Asyifa Mustaffa said...

sodap eh plak !!!

Mat Gebu said...

Kak....saya nampak...ehh tapi saya bukan monyet ituu....hahaha

azieazah said...

Segar sungguh nangka itu. Ohh teruja pula nak cari nangka madu!

Rabia Sensei said...

Wah, sedapnya! Tiba2 teringin nak makan nangka.

Rapunzeel Cikilolo said...

woo... teruja...

suri solehah said...

sedapnya nampak kakzakie..nangka madu ye..masa preggy hari tu suri teringin,,beli kat pasar malam..adalah 5-6 ulas,rm 5..mahal.

zulaikha megat said...

petua org tua dulu..pangkah dulu perut sebelum makan nangka utk elak kembung..wallahualam..

Hanih Borhan said...

buah2an tempatan jugak yg best kan Kak Zakie...kumpul ramai2 kat kampung,then pi kutip/petik sama2,& makan sama2... :)

Kunang-Kunang said...

Sedapnya nangka tu.

Kak Ani kalau ke rumah anak di Puncak Alam, mesti beli nangka madu yang banyak dijual di sepanjang jalan ke sana. Sedap.

Memang orang kata makan nangka kembong dan sebagainya tapi kak ani Alhamdulillah pulak okey yer.

Queenie said...

saya ada sikit citer nak dikongsi, sedara saya(taktau nak ckp pangkat apa ngan saya - dia kakak ipar kepada adik ipar saya - ha camner tu?)...

kakak ipar dia ni, mentua dia tinggal di Keluang, belakang umah dia banyaklah pokok buah2an termasuk rambutan...sejak mentua dia meninggal dunia, samalah kes mcm yg terjadi kat akak ni, habis hasil dibaham geng monyet...

Pada disember lepasm kakak ipar dia ni bermimpi, jumpa mentua dia dikampung, dlm keadaan sedih sambil berdiri disebahagian pokok rambutan sambil menunjuk2 pokok2 tu, kebetulan waktu tu akan diadakan kenduri, masa kakak iapr dia ni balik, dia ternampak adik ipar dia (sebelah suami pd kaakk ipar dia tu) sedang tebang beebrapa btg pokok rambutan, lalu dia teringatkan tg mimpi dia tu, terus dia larang pokok2 tu ditebangg...mungkin dlm mata kita yg makan buah2 tu adalh monyet, tp haiwan juga pandai berterimakasih, siapa tau haiwan tu mendoakan kesejahteraan pada yg menanam pokok tu...kan?

wallahua'lam..ok nak smabung goreng ayam, ada catering...sempat lagi tu tulis komen hehehe

Yaya Azura said...

besar ulas nangka..letak dlm peti ais mkn sejuk-sejuk..best!

aTieYusof Family said...

sedap nya buah nangka tu kak.. kami suka!.. klu balik kg memang puas makn buah..:)

ieda said...

perghhhh kalau monyet nampak .. akak putih mata lahhh .. mau idoknyeee ... cantikk wajahnyeeeeeeeeee ;)

mummY daniSha said...

kat rumah arwah nenek,ada dusun.mcm2 buah ada..tp dah jarang balik sebab x de org dok situ kan...

Cik Gee said...

sedap sungguh gambar yg terakhir itu.. tapi sayang, kat bandar camni manalah nak dapat nangka fresh sebegini. paling sedap pernah sy beli ialah di NSK. memang manis.. :')

Cikgu Ma said...

wah..nangka..sedapnya...saya suka kak =)

Ena's Palace said...

skrg mmg musim nangka kan kak..kat melaka ni mana2 ada org jual..
saya pulak mmg suka sgtttt makan nangka ni..lagi kalu dapat yang rangup mcm ni...mmg makan tak ingat org belakang..hehehehe

adza irdawati said...

perghhh sodapnyerr

Si Matatajam said...

Cantiknya isi Nangka tu..Terlioq M..

IntaNBerliaN said...

buah ni nampak cantik jer... sedapnya...

Kakzakie said...

Sebenarnya rumah MIL kakak sekarang yg tinggal SIL kakak tapi sebab siang pun dia bekerja dan Aisyah pun hantar ke rumah org jadi rumah memang kosong itulah yg membuat monyet berdondang-sayang.

Terima kasih buat semua yg sudi menitip komen di N3 kakak ini: -

pB, umialya Juhariah Johari (betul tu kak Ju sebab itu kami tak kisah), Aju Mohit, Ummi Syafiq, kasih ibu, Aisy nasiha, Knor, Yus, Tirana Aduka, adyna, dya Bunga, Nur_nba (parang ini kalau kena leher monyet pun putus Nur hihi..., Fadilah Aziz, Nurulhuda, ummuaidan (tak buat pun ummu), Qashmere, ieja amieja, Murni Alfathunnisa, nik ros, kamsiah, hajar (angger kepingin nang JB kakak selalu tuku hajar wes orak ono kepiye kan), Nora Kasim, Anim, Che Mid (kakak pulak jenis tahanlah CM boleh pulak makan tak kembung - perut org kampunglah katakan), azi, hana hadi, Papa Mifz, manan Qayyim, ibuintan, aby (kami memang tak nak pajakkan sebab ada waktu kami jbersihkan dan nak makan sendiri), MyStoryPic, mama aini, Citarasa Rinduan (kg abang di Peserai Ayu), Mia Kasim, Mama Rey, Hans, Asyifa Mustaffa, Mat Gebu (hihi... kakak tak kata tau CMG), Azieazah, Rabia Sensei, Rapunzeel Cikilolo, Suri Solehah, Zulaikha Megat, Hanih Borhan, Kunang-Kuanang (kakak pun samalah Kak Ani masih tahan lagi), Queenie (kami pun memang tak bercadang menebang - kalau monyet makan pun arwah yg menanam masih dapat ganjaran kan Q), Yaya Azura, Atie Yusuf, ieda, Mummy Danisha, Cik Gee, Cikgu ma, Ena's Palace, adza irdawati, Si Matatajam dan IntaNBerlian.

Buat semua terima kasih sekali lagi.

hainom OKje said...

Tak apalah KZ... tu rezeki monyet namanya...he..he...

Jarang makan nangka ni... takut ada ulat nangka! melompat-lompat ! geli! he..he..

Kesuma Angsana said...

KA suka makan mengupas tu yg malas hehehe

lovely said...

teringat masa tinggal kat segambut dulu. pokok nangka sebelah rumah je.

Fiza Rahman said...

Sedapnya nangka.

Mimie said...

buah cempedak di luar pagar,amik galah tlg kolokkan, bila dah jolok buah cempedak,bg2 la sy kat sini...hahaha...pantun hentam sajalah

Haryati Faizal said...

sedapnya buah nangka...lama tak makan...

zila norazila said...

akk nampak cantik2 buahnya..kuning lagi..rezeki tue kak..

Jna marcello said...

tgk pix pun buah tu ranggup dan manis.. ;)

Ema Blog said...

kak, cantik kaler isinya...tgk gambar dah tahu kemanisannya... feberet ema buah ni kak..

Izan Ishak said...

aduh2 kakzakie... dah lama betul tak makan nangka. tgk isinya yg kuning tu dah tau sedap n rangup!

HeNRieTTa JoSe said...

Nampak manis sj nangka tu...

Pss....tanah di sna mmg tanah tinggi dan sjuk...mcam di cameron juga la lebih kurang....

ariana said...

Molek dan cantik menguning isi nangka tu..mesti sedap ni..

Puan Kutu said...

nangka mmg peberet sy..klu isinya manis mmg nikmat makan.dh lama tak merasa nie..:)

Myra Jay said...

Alahai sedapnya...

tambahan makan sejuk2, fuhhh nyaman :D

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

nangka2 wani suka nangka...apsal akak xpos kt wani sikit hehehehe