Wednesday, January 23, 2013

Roselle bapak merajuk tapi bunga siantan meriah sungguh






93 comments:

ummuaidan said...

roselle mcm byk buah jgk tuh kakak,,bunga siantan warna kuning pun cantik jg..biasa tgk warna merah jer..

ANNA MARIANA said...

semua bunga2 ni anna suka sangat..

ummiross said...

Merajukpun warna roselle tu masih tetap cantik kan, menceriakan suasana.
Siantan kuning/peach ni, cantik sungguh kalernya..

BERT said...

ooohh namenye siantan ye kak.. bru sy tau... cntik btul tumbuhnye huhu

Nurulhuda Abdul Latip said...

wah tanam pokok roselle eh? saya suka air roselle kak..Yang kuning tu bunga siantan ke kak? Serius saya baru tau ni kak..dulu masa kecik2 suka cantumkan bunga-bunga ni jadikkan gelang atau rantai, hehe

Aju Mohit said...

sukanya tgk pokok2 membesar dengan sihat mcm ni kak, roselle tu rebus dan minum airnya kan kak?

❤Kamsiah❤ said...

kenapa la sensitif si rossele tu hehe...tak cukup baja ke...siraman ke...
siantan tu mmg lasak,kan...walau tak dibajai,disiram tiap hari...masih boleh hidup subur...cantik kaler kuning..

makchaq said...

Kesian rossele tu.. Tak ambik ke buah dia?
Bunga siantan tu makchaq panggil bunga jarum..

Aisy Nasiha said...

memang cantik kembang bunga siantan tu kak... seronoknya kalau bunga ni kembang di taman rumah saya...

Eye_nee said...

Siantan yg kuning ni jarang saya nampak kakzakie..biasa yg warna merah tu..rajinnya kak tanam pokok bunga yg berbunga ni...saya suka bunga yg hanya jenis berdaun...

Aziela said...

Kenapa roselle tu merajuk, kak?

redza said...

ia merajuk sbb bapak tak jenguk dia kot

norhidana miswan said...

diaorg rindu kt tuan nyer ek... sbb tu pokok2 ni suke di belai

Aien Alien said...

teringat lak masa kecik2 dulu main masak2 guna bunga siantan...habis sepokok. hehe. suka yang warna merah tu...warna kuning jarang jumpa.

are_lin@yu said...

cantiklah kak..kembang ja tgk..

Kniedaz said...

kat rumah mak di kampung pun ada pokok siantan kuning ni..suka amik sekuntum sedut madu dia...hehehe

amirah said...

meriahnya siantan tu ye kak...

-Sara- said...

seronok tengok hasil tanaman akak ni :)

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

pokok bunga tu namanya siantan yer kak...wani br tau

adarnadzmie said...

kakzakie...buah roselle tu mkn mcm tu pun sedap kan..dulu ms kecik suka mkn...masam manis...:)

QueeN TerataI said...

bunga siantan tu kalau warna merah lg miza suka kak... ;)

lieyalatif said...

wah kak..rajin tanam roselle...sedap tu buat air ngan jem....

aTieYusof Family said...

Cantik nya Kak..suka Rosella tu:)

Fiza Rahman said...

Cantiknya bunga siantan. Byk juga buah roselle tu.

Mia Kassim said...

Cantik bunga siantan tu....

~aYu~ said...

abah ayu penah tanam rosselle ni kak masa kat kampung. tetiap minggu la bawak balik minum air roselle ni. tp dah takde dah skrg.. kembangnya bunga siantan tu..

yan's cottage said...

mungkin dah tua kot....tu sebab tak nak berbuah tu....kak nie...ke bunga siantan kat tempat yan pangil bunga jarum...rupanya adalagi nama yang cantik untuk bunga nie ye.....

KesumaMaruku SueQistina said...

Assalam Untie, tq follow Saya, saya dh letak dlm bloglist ye.

suri solehah said...

kenapa merajuk kak?akak tak buat jus ye?hehe

Ratu Hatiku said...

suka minum air roselle nie bagus kan kakak? byk khasiat jugak kan..

Warna Warni Kehidupan said...

bunga tu mak kita buat pagar rumah kat kg.. hehe

faraherda.razalan said...

Merajuk ke kak? Tgk mcm meriah jugak...

nea lopah said...

salam... sedap nye tgk buah reselle tu kak. salam singgah.

Ujie said...

roselle tu rendah je ya..tapi kira banyak gak buah dia tu.

ieja amieja said...

w/p merajuk buah roselle tu tetap byk buahnya kak..bunga siantan ni mcm bunga kertas klu tgh musim berbunga penuh..umah kg byk pokok bunga siantan ni..mcm2 warna ada..mmmg meriah tgk bila berbunga kan kak..

Qhaifa Nur said...

roselle..buat air sedapnya Kakzakie...
pokok lama tak dibelai memang kuat merajuk Kakzakie...

Daddy Ziyyad said...

roselle ni boleh buat air kan kak?

Sweetmama@EiJa ZaQuaNZiQrY said...

mmg meriah bunga siantan berbunga..cantik..:)

Kak nnti nak alamat akak la ada FM utk akak..singgah la blog eija nnti ye :)

Ema Blog said...

merihanya bunga kuning tu kak...tu ke nama dia..tak tahu pun..hehehe..

aby said...

ni baru dinamakan Kembang Setaman

gadisBunga™ said...

bunga siantan tu madunya manisss!

KY said...

KY baru tengok buah tu..ketinggalan pulak KY ni kan kak, biasa tengok kat botol jus je..bunga kuning tu, biasa banyak yg merahkan..jarang bertemu kuning ni..

Umiazah Mz said...

Assalam
Mmg suka dgn roselle dan bunga2,, teringat siantan yg jdi pagar rumah mak mertua

pay muh gubug said...

rosellanya langsung dibuat teh saja itu bagus

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam sis..
hihi..bg cma dua2 jenis pokok ni..bunganya manissss... :)
rajin ayah menanam pokok :)

Delima Zamrud said...

Cantk nyer bunga tu meriah sgt :)

munna said...

masa rumah kat kg dulu banyak tanam pokok roselle ni.... skrg takde dah....

azi said...

Kat Kedah bunga tu dipanggil bunga Jejarum....

pokok ni cantik kalau bunganya banyak....kadang-kadang sampai tak nampak daun....

Kesuma Angsana said...

kena hati2 kat bunga siantan paling takut kalau ade ulat bulu hehehe

kasih Salina said...

kesian roselle merajuk tapi buahnya nampak macam banyak jer kak..bunga pun kesiapn ye sebab tuan takde..

Knor said...

assalamualaikum kak.

subhanallah
merajuk pun buahnya tetap ada..kurang daun aje..

Mimie_Zatun said...

tak pernah tgk pokok roselle betul2..

Rapunzeel Cikilolo said...

cantiknye bunga siantan :)

maszmadi said...

bestnye dapat tengok pokok2 hidup subur kan kak.. erm, roselle tu manja kut, nak kena belai lebih sikit.. hehe

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

suka hisap madu siantan dan makan jeruk roselle...

Tihara said...

bunga ni saya biasa panggil bunga jarum..lawa kak lebat bunganya..roselle tu dalam pada merajuk lebat jugak buahnya kan :)

Jna marcello said...

kak x silap Na bunga ni ade jugk kaler merah kan?? sbb dlu mase kecik2 Na slalu main bunga ni..buat main masak-masak hihi

Rinna said...

Jarang nampak siantan kuning selalunya tengok warna merah.. Dulu kecik2 selalu petik pas tuh isap.. manis jerk..hehehe

ros_reeza said...

mana dia siantan ek?.. Ros panggil jejarum. eh betul ke ni pokoknya?..

hainom OKje said...

MIL OKje suka buah roselle ni KZ......

MaMa Rey said...

bunga siantan rupanya..selama ini ingatkn bunga jejarum.kat kg kaka ada tanam

Maria Menado~ said...

saya panggil bunga jarum tu kak.. yang first tu saya suka makan. masam2 kan rasa dia.. tak salah saya itu lah yg saya makan dulu. kihkih.

syiela said...

baru tau ni bunga siantan.. kat rumah mk saya byk bunga ni tapi warna merah :)

Cheq Kaq said...

First time cheqkaq tengok bunga roselle ni kak..

ZalinZalina said...

Dulu masa ada tanam roselle depan rumah, jimat duit takyah beli jus...hari2 minum jus roselle :)

Papa Mifz said...

kenapalah agaknya roselle tuh merajuk yer kak...???

Cikgu Ma said...

kt umah di kg mmg ada mak tanam roselle...menjadi...selalu mak buat air..

bungatu panggil siantan yea....saya panggil bunga jarum...

kecik2 suka tarik jarum dia yg tengah isap madu...hehee

al-lavendari said...

ohh .. ini rupanya bunga Siantan .. biasa dengar lagu Sri Siantan je.

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Pokok2 ni menggamit memory desa..
Roselle dgn bunga telang sama kan Kak?. Tetiba terconfuse plak otak ni. Teringat nenek buat halwa roselle... sedapp.

Qasey Honey said...

slm KakZakie..

dlu2 arwah atok QH cukup rajin tanam pokok siantan ni..QH la yg rajin petik wt main masak2..hehe..teringin juga nk tanam sdri pokok roselle cmtu..

boni kacak said...

owh.. macam tu rupanya bunga siantan ye?? baru saya tahu nama bunga tu..hehehe

Zaitun said...

Pokok siantan yang berwarna merah lebat kat laman kak Zai.

Queenie said...

merajuk2 pun kemain lebat buahnya...

tengok siantan tu teringat masa kecik2 dulu, kemain seronok dok hisap madu dia ngalahkan kumbang jati hehehe...pastu makan buah senduduk sampai habis biru2 bibir, gigi, baju, kuku...

saya dah takde rkampung lg dah....
tinggal duduk mengenang jer la...

Mas Zull said...

asslamualaikum kakzakie...cantiknya bunga tu...:)

ANIM said...

bunga siantan ni payah nak tengoklah sekrang..tapi tak pernah nampak yg kuning begini, merah adalah.

p/s kakzakie, roselle tu buat jus buat jem sendiri...bestnya..

azieazah said...

Sayang... saya tak suka siantan.

sal said...

melihat bunga2 yg hidup subur terasa damai dan mood menjadi segar, kan

ummiaiman said...

ooo ini ke siantan...tak pernah tengok sebelum ni...tq
salam perkenalan drpd : suteraungu87.blogspot.com

Puan Kutu said...

rajin ye bapak akk tanam pokok.roselle n siantan lg.byk khasiatnya nie..

mama said...

assalam KZ..cantiknya color bunga siantan tu..
slm maulidur rasul KZ..

insan marhaen said...

Merajuk ke atau memang tak berjaga?

Kalau subur roselle, sedap dibuat minuman..

Nastyna said...

sayangnyer roselle tu, saya suka minum jus roselle.

adyna said...

baru jer pas tuai hasil roselle budak pendidikan khas tanam..siap buat pati utk dijual ;)

m.u.l.a.n said...

cantik... sejok mata tengok bunga cantik..

QasehnyaRania said...

a`aa kan buahnya nampak banyak.tapi macam kecut aje kenape ye?

rohayu osman said...

gemuk2 ah bunge siantan tue... chantik...

nik ros said...

byk gak buah roselle tu.
suka tgk bunga2 ni. kat kampung byk la jumpa

Haryati Faizal said...

kat umah yati bunga siantan ni warna merah....

Kakzakie said...

Pada asal kakak mahu jadikan ianya N3 "masih ku ingat lagi" sebab dulu roselle ini kakak makan cecah dgn garam saja. Masa kecik dulu makan apa pun tahan tak ada sakit perut. Begitu juga bunga siantan ini kakak hisap madunya tanpa rasa ragu. Pernah juga kena gigit semut di bibir sewaktu menghisap madunya.

Terima kasih semuanya: -

ummuaidan, Anna Mariana, ummiross, Bert, Nurulhuda, Aju Mohit, Kamsiah, Makchaq,Aish Nasiha, Eye_nee, Aziela, redza, Aien Alien, norhidana, are_linayu, Knieda, amirah, Sara, Waniey, adardanzmie, Queen Teratal, Lieyalatif, Atie Yusuf, Fiza Rahman, Mia Kassim, Ayu, Yan's Cottage, KM SueQistina, Suri Solehah, Ratu Hatiku, Warna Warni Kehidupan, Faraherda.razalan, nea lopah, Ujie, ieja amieja, Qhaifa Nur, Daddy Ziyyad (betul boleh buar air tapi selalunya lebih kepada malas - dulu rajin), Sweetmaam@Eija, aby, Ema Blog, gadisBunga, KY, Ummiazah Mz, Pay mug gubug, ♥ Cmª shIemª ♥, Delima Zamrud, munna, azi, Kesuma Angsna, Knor, kasih Salina, Mimie_Zatun, Rapunzeel Cikilolo, Maszmadi, Seri Kandi Tanah Jauhar, Tihara, Jna Marcello, Rinna, Ros_reeza, hainom OKje, Mama Rey, Syiela, Maria Menado, Cheq Kaq, ZalinZalina, Papa Mifz, Cikgu Ma, al-lavendari (ini panggilan org kg kakak), Miss Mirror aka Sam, Qaseh Honey, boni kacak, Zaitun, Queenie (jadi org bandar dah ye Q), Mas Zull, Anim, azieazah, ummiaiman, Sal, Puan Kutu, mama aini, insan marhaen, Nastyna, Adyna, mulan, QasehnyaRania (bukan kecut QR tapi dah tak subur jadi buah kecik-kecik jadinya), Rohayu Osman, nik ros dah Haryati Faizal.

Terima kasi sekali lagi buat semua.

aizamia3 said...

best bile akak sebelah rumah ai bg.. siap buatkan air.. ;)

Nur-nba said...

Cantik bunga siantan tu.. Biasa lihat yang bunganya warna merah..

intanfirdaus247 said...

oooohhh..n upernya bunga siantan.hehe

wan nurul hezrina abd halim said...

arwah abah tam=nam rossle mekar tau kak=)tapi sejak dia meninggal sedih dia tak dapat nak makan..ari last2 sblm dia pergi ada kata cepat2 kutip bunga rossle nie dah nak layu..abah nak buat air sejuk=)tapi mmg mcm ribena rasanya.sedap!