Friday, January 18, 2013

Teringin menjadi imam

Kisah minggu lalu.

Petang itu balik kerja limpahan hujan terlalulah lebat diiringi angin kencang lagi. Hubby tiba di rumah sudah terlalu lewat. Belum selesai mandi sudah kedengaran dari corong radio suara azan maghrib berkumandang. Kenalah solat di rumah.

Adik: Adik teringin jadi imam kat rumah.
Mama: Mana boleh papa ada.
Adik: Dekat sekolah tu ramai kakak-kakak tapi adik boleh jadi imam.
Mama: Adik tak tahu lagi ke? Apa syarat sah berimam dan bermakmum?
Adik: Hmmm... (sekolah agama sudah masuk darjah 4 mana boleh tidak tahu)

Papa: Eh... macam tak dengar azan dari suraulah.
Mama: A'ahlah.
Papa: Jangan-jangan elektrik trip. Em... papa kena ke surau jugalah.

Kerana bimbang surau tidak ada elektrik terpaksalah hubby terkocoh-kacah ke surau juga sebab pernah pembesar suara surau tidak berfungsi masa hujan lebat 2-3 hari lepas. Akhirnya mama jugalah imam pada adik. Sebenarnya adik tahu tapi mungkin keinginan menjadi imam seperti di sekolah mahu ditunjukkan di rumah itu yang dia bersuara.  Biasa kalau membaca yaasin dan tahlil di rumah sesama kita, aku benarkan adik mengimamkan tetapi kalau solat memang belum dibenarkan lagi.
Adik - Inilah dia hamba Allah yang berangan-angan mahu menjadi imam mama.

~~ Masa belum baligh sibuk mahu menjadi imam bila sudah layak tolak-tolak pada mamanya pula. Itulah anak-anak aku.~~

96 comments:

Ujie said...

hehe..kelaka ayat last akak tu.

yg bagusnya adik ada rasa begitu, jarang ada bdk yg sebaya sibuk nak jadi imam tau.

Cho Zila said...

syukurlah punya anak yang punyai semangat begitu.. sedikit masa lagi wahai adik...

Acik Erna said...

Alhamdulillah..niat adik baik..In shaa Allah satu hari nanti mewti mama benarkan ye dik

:: Mrs.Eady :: said...

hehehe..yg last tu yg tak tahan tu kak :)

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

wahh..alhamdulillah.. kecik2 lagi dah ada semangat nak jadi imam utk mama dia... bagusnya... tapi, kenalah tggu baligh dulu kan.. hehehe

Kakcik Nur said...

Semoga Adik menjadi pemimpin muslimah yang taat nanti. InsyaAllah. :)

Nurulhuda Abdul Latip said...

Heheh, bagus adik ni, satu hari nanti ye dik.

Masya said...

adik² ada jer.... anak sy pulak kalau solat baca lg kuat dr imam saboo jer lah... kdg² belum nak rukuk dia dah rukuk dulu dgn confidentnya..

redza said...

bagusnya adik..semoga jd anak yg solehah

BERT said...

insyallah akan jadi anak yg solehah nanti.. aminn

Kella said...

Assalamualaikum, kak zakie.. baru dapat singgah rumah akak ni..

sejuk la perut akak mengandungkan adik ni ya.. suci murni niatnya... =)

Sharifah Nadzarah said...

assalam kak...
lama tak BW...
sy cuti kak..cik hb masih sakit...
harini baru sy keje...

makchaq said...

Bagusla adik.. bukan senang orang nak berani jadi imam, kat surau kat rumah makchaq pun kalau imam tak datang, masing2 bertolak-tolak (menurut cerita Hadi la)

suri solehah said...

untuk akak ada anak yang pandai mengaji,,munkin kakak2 kat sekolah dah tahu kelebihan adik..terus diangkat jadi imam..acik tumpang bangga dengan adik,dik..
-kat langkawi semalam pun angin kuat kak,,sampakan masa nak ambil anak..boleh tertanggal tudung suri..seb baik jenguk keliling tak dak orang...

Kniedaz said...

Alhamdulillah...

Myra Jay said...

Alhamdulillah adik ada niat macam tu, moga membesar menjadi anak solehah ye adik ;D

Ratu Hatiku said...

Alhamdulillah....bangganya adik ada sifat begitu...semoga adik menjadi ank yg solehah

Warna Warni Kehidupan said...

Alhamdulillah..moga2 jadi anak yang solehah dan menyejukkan hati..

Aziela said...

Alhamdulillah. Saya hanya ada seorang anak lelaki yang rajin jadi makmum jer..heehehehe

aby said...

Alhamdulillah, yg pnting keinginan adik utk mndekati solat. Harap2 brterusan terus

Knor said...

bagus cita2 adik tu..manis berbaju kurung..

azhan kerap juga menjadi Imam di rumah..muhammad qamat..lps tu muhammad kata 'rapatkan sof'..jelas bacaannya walau umur 6 thn..kami selalu puji dia..

Ibu Lala said...

alhamdulillah la kak adik ada niat mcm tu. mudah2an dipermudahkan...

hainom OKje said...

Itulah baby, teman bergurau, teman bergaduhkan KZ....he,..he sebaya ngan TLBD kan KZ... OKje pun panggil adik jugak!

che mid said...

Itu tandanya adik seorang yang berani, suka kpd cabaran walaupun cuma berpangkat adik je. Manja tapi masa berdaya pimpin. Jap lagi mama kasilah jadi imam kan..

Jgn lupa baca entri CM, ada nama kak zakie tau!

Suraya Baharun said...

in shaa Allah..semoga impian adik nak jadi imam akan menjadi kenyataan...

Puan Kutu said...

sejuk hati mama mengandungkan adk yg solehah..:)

aTieYusof Family said...

Alhamdulillah Kak..kecik2 dah nak jadi Imam.. sejuk hati mendengar nya..harap2 anak sy nti mcm ni jg..insyaAllah..amin! :)

ummuaidan said...

Bagusnya kakak..adik ade cita2 spt tuh...katakan padanya nanti kalau dia rajin..dpt masuk sekolah asrama.boleh jd imam utk lebih besar lg makmun...:)

norhidana miswan said...

bgsnyer adik, tp lum syarat lg keinginan n rasa nk tau dia tu bgs....

zila norazila said...

bangga klu dapat ank mcm adik tue..mmbahagiakan hati..suka :)

Leeza Eelza said...

bagusnya mempunyai anak seperti adik...

Fiza Rahman said...

Gelak saya baca ayat yg last tu kak ☺☺

Adik...bagus & bijak.

ummiross said...

Alhamdulillah, sejuk hati ibu ayah, ciri2 anak solehah jelas terpancar pada adik.

Qhaifa Nur said...

sejuk hati kita mendengarnya Kakzakie..itu semua dari didikan dan asuhan kita juga...sabar yup adik masanya akan tiba jua..pasti mama tak tolak kan..kan..

nea lopah said...

hehehehe..bagus adik ni, semoga jadi anak yg solehah.
salam perkenalan dan ukhwah..jemput singgah blog sya.
nabihahsejutarasa.blogspot.com

RedRose said...

at least adik berkeinginan nak menjadi imam, dat's a good start kot.
Ramai yang mengimpikan for their kids to have a good will mcm tu.
You are so lucky dear. ^__^

Munnafendy said...

hehe..yelah kan..bila dh layak segan2 pulak.. :)

Daddy Ziyyad said...

Berapa jauh surau tu dari rumah akak ya?

MaMa Rey said...

anak solehah adik ni..

bijak betul :)

Fadilah Aziz said...

Sejuk perut kakzakie mengandungkan adik:)
Comel je nak jadi imam ye..
Adik sekolah rendah agama ke kak?

Mia Kassim said...

Moga menjadi anak yang solehah....

-Sara- said...

alhamdulillah, lepas ni harapnya adik leh jadi imam ye :)

Kesuma Angsana said...

sejuk hati lapang dada baca n3 ni. ALhamdullilah kak ..

ros_reeza said...

Alhamdulillah.. bagus adik ye :)

eira eixora said...

alhamdulillah, kakak dikurniakan anak2 yang baik. doakan saya sama =)

~ yus ~ said...

alhamdulillah, anak yang baik adik ni, sejuk perut akak mengandungkan dia.

fazilzura said...

wahhh bagus nye kak ..


smoga nak2 kite akan jd anak yg soleh dan solehah

adza irdawati said...

auwwww so sweetttt ;)

Haryati Faizal said...

bagus anak akak ye...!
kecik lg dh ada keinginan camtu...

lalink7 said...

Hehehe..saya pun pernah terfikir macamtu dulu masa kecik2 kak.. Haishh..dunia msa kanak2 adalah plg best

are_lin@yu said...

bagusnya anak akak..moga menjadi anak yg solehah..

Nur-nba said...

Teringin saya nak dapat anak seperti adik.. Moga dia membesar dan jadi pemimpin wanita yang berjaya..

mountdweller said...

Alhamdulillah, Sdri. mempunyai anak yang baik

amirah said...

sejukkkk hati la dengan adik ni kak..!!

NM02 said...

bagusnya kak... kecik2 dah bercita2 mcm tu... insyaAllah besar nnt mcm tu jgk kan adik...

sudipVSsenduk said...

hasil didikan ibu ayah :) tahniah

munna said...

aduhai... sejuk hati membacanya.... berkat ajaran kakak dan papanya ... alhamdulillah

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Bagus adik ni. Jadi anak yang baik yea adik :-)

Aju Mohit said...

alhamdulillah sejuk perut mama tau adik, mcm tulah kak bila dah smpi turn semua tolak menolak ye, tp seronok tgk family akak, moga anak2 saya akan menjadi insan yg soleh solehah dan semoga saya dan suami diberikan kekuatan utk mendidik anak2

Rozita said...

Alhamdulillah..teringin menjadi macam kakzakie yang berjaya mendidik anak berjiwa Islam.

Papa Mifz said...

kagum dengan cara akak mendidik anak2 akak...

wanie amerie said...

salam kenal kak..
singgah sini & follow.
sudi2lah singgah belog saya yer kak..
bagus ank akak ni..
sejuk perut ibu mengandung..

Mak Su said...

masa kecik belum baligh adalah masanya budak2 sangat konfiden dengan diri sendiri :)

ct rahani said...

bagus adik.. sejuk perut akak ngandungkan dia.. :)

hajar said...

smg adik terus berusaha menjadi anak yg solehah...

elly nadyra said...

alhamdulillah, ayat last akak tu memang betul tau kak hehehehhehe

pena rozie said...

Alhamdullilah....

mama maman aka yana said...

sejuk perut kakzakie mengandungkan dia.. hihihi

ANIM said...

saya sampai bila2 pun tak kesempatan jadi imam, hee.. dah ketiga-tiganya ABDUL..

~Emaa Hasnah (^_^)~ said...

singgah sini..Alhamdulillah..=)

Temuk said...

Alhamdulillah dan syukur punyai anak begitu. Puteri mithali tu, kakzakie.

Nor Salmi said...

Syukur adik ada keinginan begitu.
Lucu pulak baca ayat akhir Kakzakie. Mungkin adik tak macam tu..

Cikli said...

Syarat sah imam solat, antaranya:

3) Baligh, tidak sah solat yang diimamkan seseorang mumaiyiz kepada seorang yang baligh di dalam solat wajib dan sunat. Ini berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Abbas dan Ibn Mas’ud, “Janganlah diimamkan solat itu oleh seorang budak sehingga dia baligh.” Ini kerana solat itu adalah dalam keadaan sempurna sedangkan budak atau kanak-kanak itu bukan daripada ahli yang sempurna.Imam Syafie berpendapat, harus orang yang baligh menjadi makmum kepada imam yang belum Mumaiyiz. Ini berdasarkan apa yang diriwayatkan daripada Amr bin Salamah: Aku telah mengimamkan solat di zaman Rasulullah s.a.w sedang aku adalah anak yang baru berumur tujuh tahun. (Riwayat Bukhari)

Juhariah Johari said...

Salam,
Maaflah lamamamatak singgah sini,
Adik memang hebat. Nanti boleh jadi pengganti. Susah nak cari budak baik mcm tu.!

Jna marcello said...

wahh Alhamdulillah..Na pun belum pernah terfikir nk jd imam..bagus akak didik anak akak =)

Cheq Kaq said...

Syukur Alhamdulillah akak..beruntungnya akak dapat ank mcm adik..nawaitu dia dh ade..inshaaAllah..nanti dengan izin Allah,dia mesti jadi anak yg Solehah.

azieazah said...

Syukur alhamdulillah.

Murni Alfathunnisa said...

bersemangat adik nak jadi imam..syukur alhamdulillah.

Nini D.. said...

syukur kak...kecik2 lagik adik dah menyimpan angan2 nak jadi imam untuk mamanya

teratak hati said...

Bagus la tu adik..cuma masanya blm tiba..

Aien Alien said...

bagusnya adik. takpe adik..akan tiba masanya nanti adalah ruang dan peluang. hehe

sal said...

alhamdulillah..kecil2 dah berani nak jadi imam..bagusnya..

ieja amieja said...

solute pada adik..berani nak jd imam..ank ieja selalu jd imam kat surau kafa..blk je selalu kata cikgu ni asyik pilih dia je jd imam..x suka katanya..agaknya dia nebes lbh kot imamkan solat ramai2..sekarang dah thn 5 x tau ler dia nebes lg x..

Empayar Utama said...

Semoga 'adik' jadi insan berguna satu hari nanti InsyaAllah

ibuintan said...

alhamdulillah... niat baik adik pasti Allah makbulkan nanti, untung mama

Kak yon said...

syukur mamanya berjaya mendidik adik.kecik lagi dah bersemangat nak jadi imam mamanya..

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam kak..
alhamdulillah..seronoknya dah bercita2 nk jadi imam..
xpe adik..dah sampai masa nnti blh jadi imam :)

Kakzakie said...

Sifat ingin menonjolkan diri sebenarnya pada anak usia macam adik ini. Biasa bila dah aqil-baligh akan lain jadinya. Kakak ada pengalaman pada kakak dia dulu pun begitu, tapi bila dah besar ini biasa tolak pada mama dia juga.

Terima kasih semuanya: -

Ujie, Cho Zila, Acik Erna, Mrs Eady, CMA @ CikMoon Adnan, Kakcik Nur, Nurulhuda, redza, Masya,Bert, Kella, Sharifah Nadzarah, Makchaq, Suri Solehah, Kniedaz, Ratu Hatiku, Myra jay, Warna Warni Kehidupan, aby, Aziela, Ibu Lala, hainomOKje, Knor, Che Mid, Suraya Baharun, Puan Kutu, Atie Yusof, ummuaidan, Zila Norazila, Leeza Eelza, norhidana miswan, Qhaifa Nur, Fiza Rahman, ummiross, nea lopah, Redrose, Munnafendy, Daddy Ziyyad (dekat sangat doc. naik motor kakak rasa 2 minit dah sampai), Mama Rey, Fadilah Aziz, Mia Kassim, Sara, Kesuma Angsana, Ros_reeza, eira eixora, Yus, Fazilzura, adza irdawati, haryati faizal, lalink7, are_linayu, Nue_nba, Mountdweller, amirah, NM02, SudipVsSenduk, Munna, Pokok Manggis DR, Aju Mohit, Rozita, Papa Mifz, wanie amerie, Mak Su, ct rahani, hajar, pena rozie, elly nadyra, mama maman aka yana, Anim (oh yelah anim semuanya lelali - kuat tu semua jadi wali), Ema Hasnaa, Temuk, Nur Salmi, Cikli (betul tu Cikli - dia tahu tapi saja aje), Juhariah Johari, Jna Marcello, Cheq Kaq, azieazah, Murni Alfathunnisa, Nini D, teratak hari, Sal, ieja amieja, Empayar Utama, ibuIntan, Kak Yon dan ♥ Cmª shIemª ♥.

Terima kasih sekali lagi buat semua atas segala komen diberi.

Falsya said...

alhamdulillah...bgs adikkkk..moga3 kekal begini okayh..;)

nik ros said...

bagusnya adik.angan2 bagus tu . dari kecik dah bersemangat nak jadi imam untuk mama

HeNRieTTa JoSe said...

sjuk pwut ibu mengandung...iri hati pula rietta, adik yang msih kecil maw jd imam....rietta kat pejabat nie..masing masing solat sndiri...

Riedaffya ibrahim said...

bagusnya adik dgn impiannya nk jadi imam,...sabar ye dik...tunggu besar skit lg dpt le can nnt..

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

In Shaa Allah kak semoga impian adik tercapai suatu hr nanti

Maria Menado~ said...

bagusnya anak akak.. hehe. sejuk perut melahirkan. hehe. =)

♥ ROS ♥ said...

Alhamdulillah seronok dgr anak kak mcm tu.. :)

aizamia3 said...

Alhamdulillah.. insyaAllah dik.. satu hari nanti pasti terlaksana impian mengimamkan mama tu.. ;)