Thursday, January 3, 2013

Semua rindu - Berkejaran balik mendengar panggilan bapak

Cepat - Kalau berlari mestilah ayam sampai dulu berbanding itik yang terkedek-kedek.

Berebut - "Tidak kira siapa kita semua peliharaannya, jadi kena makan sama-sama" agaknya itu yg dikatakan sebab bising sungguh.

Masih menunggu - Sudah kenyang tapi masih di sini rindu betul dengan bapak agaknya.

Bersama - Itik dan ayam jiran pun ada di sini juga menumpang makan.

Geng - Satu geng sentiasa bersama tidak macam ayam.

Eh... sudah terlebih border jangan sampai kena geles kereta merayap sampai ke jalan.
~~ Balik seketika pun jadilah. Minggu ini sepatutnya Mama Leha perlu menghantar bapak balik tapi sebab MLM dia selalu ke sana-sini bapak lebih suka balik semula ke rumah aku. Adik mestilah suka bila ada atuk dia ada di rumah macam mama dia juga.~~



83 comments:

ummuaidan said...

Salam kakak...
Wah riuh rendah suasana ayam itik dikampung yer..rindu akan pemadngan begini...mmmm..ayam itik pun rindukan tuan mrk jugak kan...

Aju Mohit said...

hihi semua rindukan atuk ye, yelah kalau atuk bg makan siap borak2 lagi kan, haiwan pun boleh rasakan chemistry yang ada ;)

Riedaffya ibrahim said...

ayam pon bole kenal sape tuannye...

Mak Wardah said...

Sukanya tengok entry ni...teringat kat kampung halaman

Nurulhuda Abdul Latip said...

Saya pun suka bila arwah nenek datang rumah saya masa saya baya adik dulu tau..Nampak sangat rindu betul ayam itik dengan tuannya kan..

azi said...

Salam kakak..
mesti ayam dan itik tu rindukan bapak ye...dah lama tak jumpakan....


p/s mesti kakak sekarang ni lagi bahagia sebab bapak ada di depan mata....:)

Kakcik Nur said...

Ayam itik pun tahu disayangi. :)

❤Kamsiah❤ said...

itik tu bertelur ke...???sedap dibuat telur masin..

Mia Kassim said...

bila tengo gambar ni terus teringat dan rindu suasana di kg.....

suri solehah said...

Sebab ayam itik gitulah kak...mak n ayah suri cukup susah bila di ajak berjalan ke rumah anak2 ...hehe,,,mereka cukup senang dengan keriuhan mcm tu

JunAina said...

Mesti semua peliharaan bapak rindu kan bapak. Selalu di layan di beri makan tetiba tak ada. Apapun moga bapak sentiasa sihat.

gadisBunga™ said...

saya nampak kari itik! hahahaha!!!

che mid said...

Yok kejar ayam.. buat rendang!!

mama maman aka yana said...

diorg rindu kat tuan yg selalu bagi diorg makan... hehehe..

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

laaaaaaaaaa... ingatkan siapa yang berlari.. keh keh keh..

Asyifa Mustaffa said...

bestnya tgk suasana gitu...dulu kat kg pun arwah abah sy ada bela ayam....seronok tgk time bagi makan....hehehe....

amirah said...

bapak kak zakie ada bela itik juga ye. mak amie di kg bela angsa. adui ganas sgt. dengan tuan sendiri pun dia sudu kan. ke nak mintak bermanja2 kut

Ayu azmir said...

singgah sini

Aziela said...

Exactly rupa paras belakang rumah arwah atok dulu... Sangat rindu suasana ini...

Norhaizan hakim said...

Masa kecik2 dulu jer saya pernah merasai saat2 begitu..anak2 kita dah tak merasa berkejaran dgn ayam itik !

Afasz said...

dia tak patuk org ke :D

Leeza Eelza said...

teringat masa zaman kecik2 dlu.. mak slalu ckp "mcm aym ngan itik" sebab kitorg adik beradik suka buat bising

Munnafendy said...

sy ingat anak2 kak zakie yg merindu n berlari td..sekilas tgk tajuk...dh baca bru tau ayam itik..binatang pun ada perasaan kan :)

intanfirdaus247 said...

Salam kak.
pemandangan ni buat saya rindukan kampung especially zaman kecik

izan mama mia said...

lama dah tak tgk suasana ayam itik mkan cam nie..

Fiza Rahman said...

Rindu betul mereka dgn bapak yer.

BERT said...

binatang yang dibela memang kenal tuannya...

Ila said...

ayam itik pun tahu rindu tuannnya kan...anak2 lagilah kan sepatutnya

azian said...

kak...
sibuk betul ye...isk isk isk...itik kami pun dah bertambah dah...

aTieYusof Family said...

wahh...riuh suasana dengan ayam itik kan..rindu nya suasana kg di pagi hari..:)

aby said...

Satu hari nnti klu umo pnjng kite pun akan jd atok atau nnek juga.. Prbuatan baik kita kpd wrga emas insyaallah bkan d bls baik juga bila smpai masanya. Tp klu kita kualat, blasannya akan mnunggu juga

Hanis Azla said...

salam kak zakie..

mmg nampak rindu sangat semuanya.. klu kita dapat makan masakan emak, itulah yang paling sedap.. mereka pula tentulah bila dibagi makan oleh tuannya kut..

makchaq said...

Binatang memang kenal sangat tuan dia... kalau panggil menyerbu datang..
Makchaq tengok gambar pun dah seronok.. bapak mesti lagi seronok tengok ayam itik dia..

faraherda.razalan said...

Itik tu kan kak, klu disalai n digulaikan masak lemak cili api, pehh!

Haryati Faizal said...

dulu zaman kecik2 adalah mak bela anak itik yg comei2 tu...suke tengok...

dhiera said...

hahaha...
kat kg je boleh dgr dan tgk itik jln terkdek2 tu, riuh2 pun bole dgr dkt kg je..
arwah atuk dl pun suke petg2 halau ayam itik dia masuk reban blk

Amy Sinar Raudah said...

tengok gambar terus rindu suasana kampung...

p/s: apa khabar kak??/

mama aini said...

assalam KZ..rajinnya bapak KZ pelihara ayam itik..kat kg mama takde pun..

Knor said...

rindu suasana ni kak..

Tihara said...

suasana macam ni susah nak dapat kalau duk serdang dulu..duk kg rasa tenang :)

Daddy Ziyyad said...

ayam itik pun kenal & rindu pada tuannya kan kakZakie..

~Beb~ said...

assalam kakZ,
amboi ramai nya mereka.. rajin bapaknye membela, murah rezeki hendaknya. beb suka tgk org2 syg pd haiwan. selalu doakan murah rezeki :)

hainom OKje said...

Wah KZ masih membela ayam dan itik lagi ek bapak KZ ni... rajin betul... kalau masa menyembelih, sapa cabut bulu dia KZ...( ha..ha... soalan OKje...) hantar kedai eh...

Juhariah Johari said...

KZ
Lama sgt nak tak tgk ayam ituk!
Kat kg mama benda2 ni semua tak de dah.

Masa lalu kat kukup resort punyalah beriya mama membacanya...rupanya rumah bapak kat situ,
InsyAllah satu masa...

Papa Mifz said...

banyak jugak ayam dan itik peliharaan bapak akak yer...

Siti Rohaida Yusof said...

susah da sekarng nak jumpe orang bela ayam ngan itik kan
anyway..kak orang kota tinggi ker

citarasa rinduan said...

itulah kan
.
sbb tu org tua xsuka dok tinggalkan umah lama2...

Cikgu Ma said...

wah itik...dulu mak saya ada gak bela itik nila...tapi mati mengejut terkena penyakit...

ANIM said...

saya pun ada bela binatang gak belakang rumah sebab sayang makanan tak habis dibuang begitu saja. agaknya kalau dapat dok kampung macam bapak kakzakie, mau kambing dan kuda pun saya bela, haha..

p.s haiwan ni walau tak berakal, tetap tahu dan kenal tuannya

Mimie said...

Salam kak

seronokkan tgk gelagat itik n ayam nih bile pgil dorg dtg

redza said...

arwah ayah dulu ada bela banyak ayam tp itik xde

wahida said...

bestnya suasana mcm tu kak...

kalau anak2 saya tgk, mesti dia geram tgk ayam itik tu...heheh...

Ema Blog said...

dulu kat kg pernah bela..skrg semuanya dah tak ada

Fadilah Aziz said...

Teringat pernah makan itik serati masa duduk Kelantan dulu,sedapnya:)

Cheq Kaq said...

salam kak..dh lame tak tengok ayam yang besar2 camtu..kt kg cheqkaq dh byk campur baka ngn ayam hutan..smua kecik2 n katik2

Ujie said...

sbnrnya kat mana kg akak eh?

Kesuma Angsana said...

seronoknyer duduk kampung dapat membela bagai mcm ni

Tukang Karut said...

meriahnya haiwan2 ni...

norhidana miswan said...

diaorg pun kenal kan tuan yg selalu bg diaorg mkn... mstilah rindu

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...seronoknya ada banyak haiwan peliharaan tu...:)

Mat Gebu said...

Olooo....sweet jee ayam dgn itik tu semua rindu kat bapak..mesti lah kan tuan mereka...

nabilah_2908 said...

ayam dan itik rindukan tuannya.. :)

ieda said...

rasa damai dan tenang je kan kak .. saya sejak duk kg nie ... bila pagi2 inilah yg saya tuju dulu .. bagi makan si kecil2 nie ekeke ;)

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Kak Zakie...
Syahdunya gambar ni.. rindu saya pada kg halaman sendiri.. T __ T.

sal said...

tengok suasana kampung ..teringat masa muda2 di desa permai....

Moga bapak sentiasa ceria brsama anak dan cucu2nya..

EKIN said...

tgok ayam itik teringat kpg halaman.. hu..hu..hu.. nak balik kpg..

kak nora said...

dah lama tak lihat pemandangan meriah dan hirok pikok ayam itik seperti ini..

Kniedaz said...

tetiba rindu kat kampung bila tengok ayam itik tu..huhu

ibuintan said...

binatang peliharaan pun tau rindu pada penjaganya tp masih ada anak2 yg tak merindui ibu bapa yg pernah menjadi penjaga mereka dulu... dibiarkan mereka sepi menunggu di kampung

Temuk said...

Kakzakie, selamat balik ke sekolah.... dah lama cuti! Dan selamat mengharungi 2013.

Kalau rajin itik-itik jiran tu menumpang santap, mungkin sesekali boleh kita tumpang sentap dan tolong goreng barang seekor, hehehe. Sebenarnya saya teringat semasa 13 Mei 69.... di Kg Pandan KL, ada orang menangkap itik-itik berkeliaran yang sudah tak bertuan. Masa itu "curfew", tak ada orang menjual makanan, termasuk yang boleh dijadikan lauk!

Hnahdy said...

kawan baik :)

Cik Gee said...

entah kenapa gee teringat kat katon upin ipin bile tengok gambar2 nih... ohhh, ada rambo laaa.. hehe..

^^

boni kacak said...

mengembalikan nostalgia kat kampung satu ketika dulu... sedihnya.. kampung saya yang dulu meriah kini semakin sunyi sepi...

Kakzakie said...

Terasa sayang juga bila melihat ternakan bapak bila kami balik tempohari. Memang ada meminta tolong jiran berikan makan sebab kami belikan jagung 40kg dan letak di luar rumah untuk kegunaan ini. Perasaan bapak lagilah pasti sedih tapi apakan daya kalau bapak sendirian kami anak-anak lagilah bimbang.

Terima kasih buat semua:-

ummuaidan, Aju Mohit, Riedaffya ibrahim, Mak Wardah, Nurulhuda, azi, Kakcik Nur, Kamsiah, Mia Kassim, Suri Soleheh, JunAina, gadisBunga (kalau GB dgt kakak buat ye), Che Mid, mama maman aka yana, Seri Kandi Tanah Jauhar, amirah, Asyifah, Ayu Azmir, Aziela, Norhaizan Hakim, Afasz, Leeza Eelza, Munnafendy, intanfirdauz247, izan mama mia, Fiza Rahman, Bert, Ila, azian iskandar, atie yusof, aby, Hanis Azla (agaknya kan Hanis..), Makchaq, faraherda.razalan, Haryati Faizal, dhiera, Amy Sinar Raudah, mama aini, Knor, Tihara, Daddy Ziyyad, Beb, Hainom OKje (cabut bulu abang buatlah apa lagi hihi...), Juhariah Johari (dah nampak kan kg bapak kak ju), Siti Rohaida, Citarasa Rinduan, Cikgu Ma, Anim (samalah kakak pun kalau ada peluang pun suka Anim), Mimie, redza, wahida (kakak bayangkan mesti anak-anak wahida suka mestinya sebab tak pernah jumpa kan), Ema Blog, Fadila Aziz, Cheqkaq, Ujie (berdepan Kukup Golf Resort kan ada kampung masuk dlm tulah kg kakak Ujie), Kesuma Angsana, Tukang Karut, norhidana miswan, Mas Zull, Mat Gebu, nabila_2908, ieda, Miss Mirror aka Sam, Sal, Ekin, Kak nora, Kniedaz, ibuintan (meaforanya ada di sini ye cikgu), Temuk (masa itua gaknya janji ada makanan sapu aje kan cikgu), Hnahdy, Cik Gee dan boni kacak (kena meriahkan balik boni - sayang).

Begitulah suasana rumah kg kakak yg kena tinggal kini. Sesekali jenguk.

Terima kasih buat semua teman.

Jna marcello said...

wahhhhhhhhh rajin kak zakiee..Na teringin tgk itik for real kak

ros_reeza said...

wah seronoknya.. beginilah kalau dudk di kampung kan.. teringat pulak rumah nenek Ros. DUlu, nenek suka bela haiwan.. Tapi, sekarang ni dah tak larat dah nenek..

Ujie said...

oh..dpn golf tu. mmg tak jauh la dari rumah mak saya. satu jalan.

munna said...

rumah mil munna ada bela angsa.... Yasmin klu balik sana takut sgt sebab angsa tu suka kejar org

MAZLIZA ABD RAZAK said...

banyaknya ayak itik
nampak suasana kampung (",)

Nora Karim said...

wah.. banyaknya ternakan... seronok tgk...

Nur-nba said...

Abah Nur dulu pun suka membela binatang.. Antaranya ayam, arnab, lembu dan burung merpati.. Haiwan2 ni semua tahu suara tuannya..

IntaNBerliaN said...

banyaknya ayam itik..

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

susana kg best..banyak ayam itik