Friday, January 4, 2013

Samsung Galaxy SIII - Terima kasih atuk

Telefon miliknya telah lama rosak. Memandangkan telefon bimbit tidak boleh dibawa ke sekolah kami biarkan saja. Masuk cuti sekolah boleh pula dia memberitahu atuknya. Kasih seorang atuk pada cucu boleh pula dia memberi sehingga 1K. Terkejut aku. Siap aku suruh bapak tarik balik, namun bapak tetap berkeras. Mengalir airmata aku kerana dulu sewaktu aku belajar usah kata 1K. Untuk bapak mencari duit 100 ringgit punyalah susah. Oleh kerana itulah hubby akur  dengan menambah wanga sendiri membawa anak daranya memilih pilihan hati mereka. Kini bila naik sekolah semua tinggal di rumah saja.

Housing maroon - Pilihan Yasmien

Warna cream - Pilihan Nurienne

Tinggal di rumah - Bila keduanya sudah balik ke asrama adik yang menggunakan keduanya. Mama/papa guna telefon yang buat baling kucing pun boleh pengsan.

Tunjuk - "Cantik kan mama". Memang cantik tapi kena ingat ada janji termetri. Semua ini tidak membantu kita di akhirat kelak. Ingat pesanan mama-papa.
~~ Sebagai ibu-bapa mahu melihat anak-anak rasa dihargai. Sekadar memberi dan menghadiahkan apa yang mereka suka. Menjaga anak remaja ada kalanya bagaikan bermain layang-layang lepas-tarik-lepas-tarik.~~



94 comments:

Acik Erna said...

assalam kakzakie..kasih sayang atuk..

Cik Syida said...

best anak-anak akak :D

semoga mereka terus belajar bersungguh2 :)

mama maman aka yana said...

rezeki anak2 kan kak.. :)

sama la sy.. time sy bljr dulu usah nak minta apa2.. mmg abah tak mampu.. skrg adik2 minta semua dpt wlpun takde la canggih sgt.. tp dpt gak abah beli.. huhuhu

takpe la kak.. rezeki mereka. :)

:: Mrs.Eady :: said...

alhamdulillah~

Kakcik Nur said...

Untung jadi cucu! :)

BERT said...

rezeki yang bahagia untuk si anak.. untungnye hehe :))

NM03 said...

pergghhhhh....

ingat ye yasmien dan nurienne ape pesan mak tu...


Masya said...

bertuahnya masing² dapat sorang satu...

mummY daniSha said...

masa dulu mak ayah kite susah...bile anak dah ada life sendiri,barula mak ayah kite dah bole rasa senang kan...duit pun x habis makan,habes kat cucu jela hee =p

rosniza said...

Wah..rezeki anak2 dpt tel.baru.Alhamdulillah..

Asyifa Mustaffa said...

rezeki anak kak.....
Biasa la orn tua mmg suka lebihkan cucu kan....sama cam mak sy.....hehe...

hainom OKje said...

Betul tu KZ...
Memang susah jaga anak anak yang remaja ni...pompuan boleh tahan lagi le... yg lelaki...main game tk sudah...belajar tah kemana..... hanya doa je yg okje boleh tolong semoga dia berubah... risau!

Nini D.. said...

atok..saya nak jugak :)

Fiza Rahman said...

Wah...bestnya. Nak jadi cucu atuk juga lah...hehehe...

Sayang atuk kat cucu.

Aziela said...

Waduh2 mbakyu... untungnyaaa, seng ono mbah sogeh...hehehhehe

Aju Mohit said...

baiknya atuk, takpelah yang paling penting atuk sentiasa dekat dan disayangi anak2 dan cucunya, pada atuk wang bukan segalanya, tapi kasih sayang itu yang utama, wahh boleh auntie pinjam hp korang tak? hihihihi

amirah said...

betul kak..anak2 zaman skrng ni kita tak boleh la menidakkan jugak sebab kawan2 di sekeliling dan zaman dia dah x sama dgn zaman kita lagi. kalo tak ada mungkin dia agak ke belakang. yg penting macamana kita nak control je kan kak

ummuaidan said...

Salam kak zakie..
baiknya atu mereka tu...tp iyalah bagi orang2 tua kasih sayang lebih tinggi nilainya dari wang ringgit kan..apatah lagi jika diminta oleh cucu2 kesayangan mereka..

MystoryPic said...

anak cucu zaman sekarang sangat beruntung kan? silap2 haribulan boleh dapat kereta

Norhaizan hakim said...

Telan air liur saya baca entri kak zakie. anak2 sekarang memang bertuah. ..mereka lahir dengan 'sudu emas'!

Norhaizan hakim said...

Telan air liur saya baca entri kak zakie. anak2 sekarang memang bertuah. ..mereka lahir dengan 'sudu emas'!

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...seronoknya ada atuk yg prihatin mcm tu...:)

Cho Zila said...

atuk zaman sekarang yerk.. bestnyer ... bertuah... harap mereka bersyukur punya atuk yang prihatin..

aanie said...

1k sorang ke kakak?
bestnya dpt s3...kita yg keje ni pun susah payah nak dpt...

note kat bawah tu sy suka...:)

Ena's Palace said...

ye..mmg untung anak2 sekarang kan...atuk pun da mampu nak bagi semewah ini..kite yang kerja ni pun..berkira2 nak beli sendri...

intanfirdaus247 said...

kak Zakie tau, intan bc entry ni intan sebak..sebab pk datuk..kasih sayang seorang datuk kepada cucu2 dia.....Semoga atuk dibei kesihatan yg baik.ameen!!

fazrulnoor said...

beruntungkan anak2 ssekarang. kit apasti berikan yang terbaik untuk mereka. walau ssh

Nory Zoulkefle said...

btuah budak2 zaman skarang ni kan...tak mcm zaman nory dulu2...hehe

Rinna said...

Sayang atuk pada cucunya.. sanggup tuh.. ikutkan apa kehendak cucunya kan.. :) Bertuah anak2 akak dpt henfon canggih tuh.. :)

Mia Kassim said...

bertuah anak2 akak.....pesan yg paling akhir tu berguna untuk saya bila anak2 dah remaja nanti....:)

Eye_nee said...

mmg bertuah anak2 zaman ni....saya miliki hphone pertama bila dah ada dua anak..la ni budak2 masih sekolah dah memiliki..saya pun berpesan yg sama juga dgn kakzakie..jgn tersalah menggunakan...hpone saya pun dah 5 thn umurnya kak....charge berjam2 pun bateri tak penuh2....

~ yus ~ said...

kasih sayang seorang atuk, bertuahnya cucu...

Ismaliana Sulaiman said...

alhamdulillah rezeki anak2 kan kak... anak lia aritu pun barang2 keperluan sekolah byk atok yg sponsor kebetulan masa kami kat kampung atok dapat bonus utk anak2 naik sekolah.disebabkan semua anak2 ayah dah bekerja jd rezeki utk cucu2 pula lah nampaknya :)

are_lin@yu said...

wahh beznya dorang..dpt 2 skli..kasih seorang atok kan

Tihara said...

alhamdulillah, murah rezeki anak2 :)

aTieYusof Family said...

Kasih atuk pada cucu.. Alhamadulillah.. moga anak2 tahu menghargai org2 disekeliling kita..:)

Cheq Kaq said...

syukur alhamdulillah dapat handphone mahal..teringat cheqkaq dulu beli handphone gune duit biasiswa, tahun ketiga baru ade handphone..tu pon 3210..rindu gak ngn hp tu..

dya bunga said...

beruntungnya..dya nk beli handphone kne guna duit sendiri..nk beli handphone mcm tu mmg xdpt lh..

MaMa Rey said...

baiknya atuk..kasih sayang atuk pada cucuny yg tidak ternilai

Munnafendy said...

terharunyaaaaa~~~~~~

betul kak zakie, bnda2 ni tak membantu kat sana. terima kasih mengingatkan. :)

*psstt..sy xmarah pun...sy pun pernah silap dlu :p

makchaq said...

Rezeki atuk panjangkan pada cucu pulak..Alhamdulillah..

Memang tak boleh la nak bandingkan zaman kita kecik2, duit memang susah, apa lagi nak bermewah..

@cu SaYaNg said...

hp acu pun kalah dengan anak2 sedara acu...diaorang semua canggih..ribu2 punye harga walau pun belum bekerja. mewah!!

Jna marcello said...

wahhhhhhhhh untung laa..dah laa phone tu besttttttttttttt!

ahmad humairi said...

samalaaa....nset saya...murah je, x sanggup rasanya nak buat baling-baling.....

Niza Romli said...

bertuahnya anak2 akak...:)

ros_reeza said...

Assalamualaikum kak.. Kasih sayang atok pada cucunya memang begitu kan.. Sanggup beri apa sahaja asalkan dapat melihat cucu mereka tersenyum :)

ieja amieja said...

assalam kak..
pemberian atuk utk cucu tersayang..
nilai kasih syg tu lbh dr wang ringgit..tu lah pendapat atuk..
bdk2 sekarang ni mmg mewah kan kak..janji mereka tahu menghargai..tu dah memadai kak..

Mat Gebu said...

Alaa hai taching okeh...sayang kat atuk...pakcik mat pun pakai HP yang boleh buat kacau lauk jeee...hahaha...syukur alhamdulillah.. (^___^)

Ujie said...

S3 tu...sungguh tak berkira bapak akak ya.

munna said...

alhamdulillah.... rezeki anak2 sekarang ni mmg bertuah... cantik casing tu

Knor said...

tak pe kak rezeki anak2..sayang atuk..kan

p/s adibah ke plkn hari ni kak..

Juhariah Johari said...

Wah3x. cucuku sayang...

faraherda.razalan said...

Wow! Anak-anak skg ni mmg bertuah sgt kak. Sy dulu ms sekolah pun, nak pegang handphone pun tak dpt...apa pun, rezeki mrk. Sy tumpang gembira...

Qhaifa Nur said...

selalunya mmg begitu Kakzakie..atuk mmg tak berkira dgn cucunya...hp jenis ni mmg idaman semua...seronoknya dah dapat...

moga bapak murah lagi rezekinya......

aby said...

laa ...
kok komen nay aby orak mentu ..

MAZLIZA ABD RAZAK said...

bestnya...
saya yang keja ni pon tak mampu lagi nak beli (",)

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Kakzakie, atuk nak cucu angkat tak???? Aemklah sayaaaaaaa pleaseeeeeeeeeeeeee ;-))))))))))))))))

Haryati Faizal said...

alamak...sedihnye pulak baca entry akak... kasih betul atuk pada cucunya.. ye...

~Beb~ said...

assalam kakZ

mak oi. bertuah si cucu! alhamdulillah, rezeki tuh. mmg kasih atok pd cucu lain skit dr kasih bapa pada anak2. semoga kakZ akan dpt 'imbuhan' dr anak2 kakZ nanti, insyaAllah..

izan mama mia said...

bertuahnya dia.... :)

Mimie said...

syg atuk pd cucu2...tak berbelah bagi...murah rezeki atuk n cucu2 nti

Myra Jay said...

Bestnyer diorang... :)

Mesti bahagia cucu rasa ;D

azi said...

seronoknya anak data 2 orang tu dapat telefon baru...bapak pun mesti seronok dapat gembirakan hati cucu-cucunya..:)

p/s betul kakak, jaga anak ni macam main layang-layang, sekejap lepas, kalau dah tinggi sangat, tarik kebawah balik....sentiasa kena berjaga-jagakan...

maszmadi said...

sayangnye atuk kat cucu..... alhamdulillah rezeki anak2 kan kak, masz dulu dah masuk U baru merasa pakai HP tu pon beli yang murah2 jerk, sebab beli guna duit loan... hehe

Daddy Ziyyad said...

Kasih sayang atuk kan...lain....:)

Wahhhh..saya pun pakai henfon baling kucing boleh mati kakZakie...hihihih

gadisBunga™ said...

bestnye jadi cucu atuk! hihihi~

ainhany said...

salam kak,

amboi bertuahnya anak2 ada atuk yang pemurah.....
ucu boleh masuk pakat mama je...hihikk

Kesuma Angsana said...

setuju dgn akak.. betap berbezanyer kita dulu & anak2 skrang kan kak

Ummiarissa Mahdi said...

Saya memang tak mampu....mampu tengok je

Uncle said...

Kak.
Pesan kat atuk, b'day saya 9hb feb!

rATu kEBaYA said...

rezeki anak-anak akak... atuk kongsi rezeki dengan cucunya.

HeNRieTTa JoSe said...

smpai dua dua atok belikan? alhamdulillah...rezki cucu....

nik ros said...

seronoknya.bertuah cucu yea :)

Aien Alien said...

rezeki jangan ditolak. hehe.. jangan juga leka, kena ingat pesanan mama-papa :D

ibuintan said...

seronok ye... esok2 kakzakie lak beri pada cucu

norhidana miswan said...

untungnyer 2bradik tu kak... tp betul lah kata org kan, nenek ke atuk kalu ngn cucu2 lain mcm syg nyer.. apa dimintak sume diberi...

Warna Warni Kehidupan said...

mak ai.. aduh pening ngan karenah budak2 sekarang ni.. hebat sungguh..

NEKCIK said...

alhamdulilah rezeki anak anak..semuga dia tahu menghargainya dan nilai kasih sayang bersama hadiah yang diberi...insya Allah

QueeN TerataI said...

rezeki anak2 akak la tu.. biasalah atuk dgn cucu ni mmg lain.. kasih atuk pd cucu... ;)

ANIM said...

Kasih atuk tak boleh disamakan dengan wang ringgit kakzakie. Duit tu tak bermakna baginya deibangdingkan senyum terukir dibiibir cucunya.

Nora Karim said...

alahai untungnya dpt s3... saya masih berhutang lagi dengan encik hubby hadiah besdaynya... dia nak s3 ni... aduh... tapi dgr2 s4 nak keluar tahun ni...

zila norazila said...

rezeki tu kak,
org tua nie klu pandai kita melayan dia apa2 jew dia kasi dan x pernah berkira kan..smoga bapak panjng umur dan murah rezeki kak..

zulaikha megat said...

untung dpt atuk penyayang...budak2 sekarng pegang S3 selamber jer...cik zu ni mampu nokia c3 jer...

ibundo said...

salam kak zakie. Lama benar tidak kemari. Susah betul untuk mencuri masa kebelakangan ini.
Begitulah kasih sayang...
Mereka yang dah berumur ni berpikiran bahawa masa mereka di dunia sudah tidak lama dan wang itu tidak kemana-mana. Begitu juga abah kakpah. Cukup murah dengan wangnya.Bila kita enggan terima, dia akan mendesak dan mengatakan yang dia nak buat apa lagi dengan duit... begitulah. Semuga mereka ini menjadi ahli syurga Allah.

Kakzakie said...

Kalau ikut kakak sebenarnya tidak penting telefon bimbit buat anak-anak yang masih bersekolah ini. Kalau hendak guna sekadar yg boleh membuat panggilan dan sms sudah memadai. Tetapi apabila bapak kakak sudah berbunyi hendak tak hendak beriklah juga (half-hearted sebenarnya).

Terima kasih buat semua: -

Acik Erna (kakak tak boleh masuk blog acik kena block - kenapa tak tahu dah berkali-kali kakak cuba tapi gagal - sedih tau), Cik Syida, mama maman aka yana, Mrs Eady, Kakcik Nur, Bert, NM03, Masya, Mummy Danisha, rosniza, Asyifa Mustaffa, hainomOkje, Nini D, Fiza Rahman, Aziela (Koyo si orak jugak Ziela tapi wes jenenge putu - kakak pun orak reti arek ngomong), Aju Mohit, amirah, Ummu aidan, MyStoryPic, Norhaizan Hakim, Mas Zull, Cho Zila, aanie (1K bapak bagi tapi abang tambah yg lain), Ens' Palace, intanfirdaus247, Fazrulnoor, Noury Zoulkefle, Rinna, Mia Kassim, Eye_nee, Yus, Ismaliana Sulaiman, Are_linAyu, Tihara, Atie Yusuf, Cheq kaq, dya buna, Mama Rey, Munnafendy, makchaq, Acu Sayang, Jna Marcello, ahmad humairi, Niza Romli, ros_reeza, ieja amieja, Mat Gebu (kalau lauk dgn h/p hebat nie CMG hihi...), Ujie, Munna, Knor, Juhariah Johari, faraherda.razalan, Qhaifa Nur, aby, Mazliza Abd Razak, Seri Kandi Tanah Jauhar (dulu cucu lelaki siap diberinya motor Seri - serba-salah mak dia), Haryatie Faizal, Beb, izan mama mia, Mimie, Myra jay, azi, Maszmadi, Daddy Ziyyad, gadisBunga, ainhany, Kesuma Angsana, ummiarissa Mahdi, Uncle (hahaha... kalau dia tahu mesti ketawa besar ni), Ratu kebaya, Henrietta Jose, Nik ros, Aien Alien, ibuintan, norhidana miswan, Warna Warni Kehidupan, Nekcik, Queen Teratal, Anim, Nora Karim, zila norazila, zulaikha megat dan ibundo (tapi kita rasa kesian sebab duit tu utk dia nak apa saja kakpah. Mungkin dah tak tahu nak guna sebab keperluan dia semua kita berikan itulah jadinya).

Buat semua terima kasih dari kakak sekali lagi.

Nur-nba said...

Kasih sayang seorang datuk.. Beruntung anak2 akak.. Boleh geng la dengan Nur.. ;)

Nurulhuda Abdul Latip said...

Wah seronoknya anak2 akak..bertuah dapat atuk yang baik hati kan..boleh geng dengan saya ni, hehe. Yang penting belajar rajin2 kan kak..lagipun diaorang tak bawak hp ke sekolah kan..

Papa Mifz said...

uncle pakai galaxy s advance jer...huhu

afisya afida said...

salal kakzie..kasihnya atuk pada cucunya..sama dengan hp fida SIII . fida tak sempat nak cari casing macam anak akak tu..cmel casing dia.

mama aini said...

assalam..sayangsgt atuk kat cucu dia..

Si Matatajam said...

Alhamdulillah...sayangnya Atuk kat cucu2 dia

IntaNBerliaN said...

seronoknya dpt adiah camni..

Puan Kutu said...

untungnya anak2 sekarang..murah ati atuk..:)

sy yg dh bekerja ada duit sendiri pun tak merasa lg nak beli.hiks..

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

wahhhh s3 tu bestnyerrrr...best dpt adiah mcm ni