Monday, January 14, 2013

Sesekali mengubah selera

Perjalanan balik dari menjenguk anak-anak di asrama kelihatan masih agak awal. Memandangkan lama kami tidak makan tosei dan capati jadi singgahlah sebentar di Restoran Aminah, Taman Sri Pulai. Boleh pula teringin makan tosei dan capati. Order, bungkus dan bawa balik sebab kami semua belum bersolat asar.

Cappucino - Buat satu mug besar kongsi sama-sama.

Besar - Walaupun besar saiznya tapi aku boleh habiskan sekeping. Kuat makan hihi...

Capati - Kami beli ini juga tapi tidak terhabis dan pagi ini Mak Zah suruh aku bawa bekal ke tempat kerja.

Cecah - Disebut kima dan yang pasti sedap sebab daging cincang betul-betul sebati dengan semua ramuan. Adik suka kentang di dalam kuah ini. Tidak terlalu pedas.

Satu lagi - Diberi pencecah ini juga. Masam-masam pedas kalau hubby tidak suka ini tapi aku suka.

  
Ayam kampung goreng - Sambil makan tosei dan capati aku ingatkan mahu masak untuk makan malam tapi menggoreng ayam hanya ini saja. Hentikan gorengan seterusnya kerana semua mengatakan tidak mahu makan nasi. Ayam ini kami ratah saja.

~~ Cepat kenyang makan tosei dan capati ini. Kembang dalam perut agaknya. Sebenarnya aku selalu confuse yang mana satu tosei dan yang mana satu capati. Sebab itu bila order sebut saja dua-dua.~~


88 comments:

inazamri said...

saya suka tosei.Ayam goreng kakak tu menggoda la.

Ummi Iman said...

Suka capati :)

mama ila said...

wah..pagi2 dah nampak makanan..huhuhuh..terusss lapar...hihi..ila lum breakfast lagi nie..laparrrrrr

bujal X said...

janji dicapati!

redza said...

ayam kampung goreng tu yg paling sedap

Edy Fee said...

Wah rjin sungguh memasak mcm2...bestnye

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

laaaaaaaa.. Kakzakie confuse tosei ngan capati ke?? Kelakarlah Kakzakie ni. Pada sy tosei yg tercepat dgn kuah kelapa putih tu di Rest E&Y, Taman Daya. Siap ada kuah kelapa merah lagi, betul2 sedap!!

Masya said...

tosei kegemaran saya juga.. cicah kuah kari.. nyum²...

BERT said...

lamenye tak mkan!! terus raser lapar sangat tengok capati ngan tosey ni... same la sy pun slalu konpius hihi

BERT said...

lamenye tak mkan!! terus raser lapar sangat tengok capati ngan tosey ni... same la sy pun slalu konpius hihi

❤Kamsiah❤ said...

tosei yg rasanya masam2 sikit tu...capati yg mcm 'lempeng' tu hehe..dua2 saya suka sbb tak berminyak...tak mcm roti canai..

ummuaidan said...

salam kakak..
kakak tahu tak tosai tu ummuaidan tahu buatnyer..heheheh..kat sini diorang bg dosa..senang jer tuh buat, beli kat luar mahal..buat sendiri mmg murah jer...capati tuh pun ummu tahu buat heheh..jgn terkejut..:) ummu melayu tulen tau kak..tp bila kak sini baru belajar semuanya..

mama maman aka yana said...

taknak makan nasi eks.. bagus la. sesekali tenangkan perut dari makanan2 yg mcm2 kann.. :)

Cikgu Ma said...

wah...sedapnya kak...

Fadilah Aziz said...

Saya pun suka dua dua, tapi lebih suka tosei dan kuah yg putih tu, sampai sekarang x tau apa nama kuah tu

Rapunzeel Cikilolo said...

tak suke dan tak makan dua2 tu...

tapi ayam goreng tu memang nampak sodap.

Fieda Rafli said...

yg bawah buat saya telan air liur tu..

Werdah said...

Assalamu'alaikum kakzakie

Semuanya tu menyelerakan, kak suka kuah yang masam tu.

Fiza Rahman said...

Perghhhh...ayam goreng dalam kuali. Dpt makan panas2 sedap tu.

Falsya said...

wahhhhhhhh, sedapnyeeeee...

Knor said...

sarapan biskut pagi ni kak..capati kerap juga mkn..dinnerlah..

Nini D.. said...

kak...nini suka makan capati!!

Riedaffya ibrahim said...

tgk capatin tosei rase lapar plak

Riedaffya ibrahim said...

tgk capatin tosei rase lapar plak

Riedaffya ibrahim said...

tgk capatin tosei rase lapar plak

:: Mrs.Eady :: said...

ayam gorengggg!!

Ummu Muhammad said...

haha! tosei yg masam tu tak silap..capati yg kering tu kot ye kakzakie? tgk pun dah geram je..semoge berjaye buat pu3 kakzakie..bangge dgn akak sbb semue diberikan ilmu agame sebaiknye! ;)

Rai Ourkizuna said...

takpe kak..tosei tu nipis je.. lama tak makan ayam kampung goreng.. biar pun liat rasanya kan..hehehe..

faraherda.razalan said...

Ada satu kedai mamak yg sy suke. Tosei die, klu disuruh bt garing...aduh mak! mcm keropok. Sedap betul. Capati dia jugak. Kalau mkn ms panas, mak aih. Dgn lembutnya. Mmm...akak bt sy rindu kat mamak tu. Heee~

Munnafendy said...

hahaha...tosei gmbr yg kedua tu..feveret sy!

Nurulhuda Abdul Latip said...

Saya lebih suka capati dari tosei..sedapnya kima tu..

Nooriah Abdullah said...

sedap semua nya cuti2 nasi hari ni yeyy kak noor pun heee

Kesuma Angsana said...

aduhai, dah teringin capati lah pulak KA baca n3 akak ni

Nur-nba said...

Nur jarang makan tosei dengan capati.. Tak tahu bezanya pun..

Kakcik Nur said...

Kakcik suka makan tosei dengan kuah yang warna putih tu. :)

adza irdawati said...

adess terus raso lapor

dhiera said...

saya sangat suka tosei. capati tak minat. tak tahu kenapa! makan tosei dengan kari ikan sedap ye!!

amirah said...

ntah nape tosei amie tak boleh nak telan kak...mungkin rasa masam dia kuat sgt..kalau capati makan mcm tu je pun boleh! sedap lemak2 je

azi said...

Kakak...
saya tak pernah makan tosei (Kurang suka)..tapiiii..capati memang suka sangattt...

Mohd Lokman Bin Ramli said...

lapar... sedapnya nampak ayam tu.uhuhu

HeNRieTTa JoSe said...

yummy....rietta klu capati makan...klu tosei xselera, sbb masam....rietta xsuka yang masam masam....

aby said...

salam kz,
1m 'sia kan. Sesekali kite ikut citarasa bengali ... Asal sedap dn halal, kita mkn

ieda said...

sedapnyee tgk tosei dan kuah dhal tuu kak .. mamak nyee mantopsss ekke ;)

Murni Alfathunnisa said...

owh cukup suka kuah kima daging cincang letak kacang peas cicah dengan capati. sedap! sangat2!

Suraya Baharun said...

dap nye...suka tosei, paling suka kalau garing2...

[PCL] said...

sy cuba belajar makan tosai tp tak mahu jd selera sy...tp capati dgn kuah kambing adalah pilihan sy...memang sangat2 menyelerakan.

L said...

duit tgh kering nih, ape pun xleh mkn. haha. L dok memask je kat rumah ni. heheh

aTieYusof Family said...

sedap nya tosei..tapi paling suka ayam goreng kampung tu Kak..susah nak jumpa kt restoran..hehe;)

Mia Kassim said...

Ayamg goreng makan dengan nasi panas...sedapnya.....

ieja amieja said...

capati, tosei n ratah ayam goreng pun dah kenyang kak..ieja pun suka mkn capati cicah kima tu..ieja ada kwn (dl punjabi)masak kima dia mmg mabeles..

Qhaifa Nur said...

tosei kurang suka, selalu tumpang makan yg hubby punya...
kalau capati Nur tak cukup 1 Kakzakie...

sedapnya ratah ayam Kakzakie...

Warna Warni Kehidupan said...

yang kena ngan selera sy cuma roti canai, tosei dan capati tak masuk huhu

LiYa HaNiF :: said...

dh lama tak makan tosei...
ayam goreng tu makan panas2 sedap tu...

maszmadi said...

erm, masz x minat kedua2 tosei ngan capati tu, macam pelik jerk bila makan.. huhu

Haryati Faizal said...

beshnye tosei... suke kuah yg putih tu...

azieazah said...

Saya suka Tosei juga, tapi mesti order dengan Telor Mata Lumbu taruh atas!

Aju Mohit said...

sedapnya kak, nmpk menyelerekan sangat2!! nallerekek

Ratu Hatiku said...

Suka makan capati saja tosei x suka mkn sbb masam kan?

~Beb~ said...

lol..comel kakZ confuse capati n tosei.

mmg ayam tuh waduh!

ANIM said...

saya suka paper tosei kak walaupun macam makan kertas, heee

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Sedapnya ayam kampung goreng ;-)

hainom OKje said...

KZ... tosei tu nipis aje walaupun besar..... he..he. kalau OKje memang habis punya! ha..ha..
Teringin pulak nak makan tosei KZ...he..he... dah lama tak pekena tu!

Rinna said...

Suka makan ayam goreng panas2.. sedapnyaa.. baunyaa..hmm..

Jarang makan tosei ngan capati nie.. :)

munna said...

munna suka tosei..... klu tosei masala lagi sedap

~Beb~ said...

**ya ALLAh pengsang bace amik sudu keruk isik kelapa.. lama sgt dah tak buat. dlu mse kck2 kt kg sll.. RINDU!

Cheq Kaq said...

memang sangat tak tertahan melihat makanan2 tu..sedap..dh jilat jari sikit..hehe

MOKCIK AZWA said...

Salam..saya suka tosei gula hehehe...

ayam goreng itu nampak sungguh menyelerakan..yummyy

ibundo said...

ish... buat teringin nak makan tosei lah pulak. kpah suka makan tosei sadin.

Puan Kutu said...

suka juga tosai n capati..paling suka kuah daging cincang tu..makan ni mmg kenyang tp sekejap saja..pastu lapo balik...hehe kuat makan!

Amie said...

suka dua2... capati & tosai...

Amie said...

suka dua2... capati & tosai...

Myra Jay said...

Hheee, sama la kita kak tak reti bezakan antara tosei ngan capati :D

Amy Sinar Raudah said...

ayam goreng kalau makan gan nasi ngah panas2 tue , perghh!! terbaiknya..

Huszaini Haron said...

Sedap! Bagus untuk diet! Capati n tosei! Hehehe

hana hadi said...

lama x makan tosei. kalau makan kena kongsi.. hehe besar nnt xhabis

ummiross said...

Kakzakie, ummipun suka tosei, suka makan dengan kuah yang putih tu..

QasehnyaRania said...

as-salam :D

tosei yang akak kata besar tu..saya suka tau.cicah pulak dengan samabi nyior tu..itu je yg saya suka makan kat kedai mamak. pekena pulak dengan kopi o panas... sedappppnya :D

Kakzakie said...

Sebenarnya jarang benar kakak makan tosei dan capati ini sebab restoran yg berdekatan dgn tempat kakak tinggal telah bertukar tangan dan masakan juga bertukar kepada nasi padang. Sebab itu bila ada peluang ahad lepas kakak membeli di sini sementara lalu jalan di situ.

Terima kasih buat semua: -

inazamri, Ummi Iman, mama ila, bujal x (hahaha... janji capati), redza, Edy Fee, Seri Kandi Tanah Jauhar (kakak ada juga beli di sini Seri sebab kalau kakak pergi-balik kerja memang lalu sini), Masya, Bert, Kamsiah, umuaidan (kakak ada baca dan komen N3 ummu buat capati), mama maman, cikgu ma, Fadilah Aziz, Rapunzeel Cikilolo, Foeda Rafli, Werdah (kakak pun suka juga Kak Werdah sedap kan..), Fiza Rahman, Falsya, Knor, Nini D, Riedaffya Ibrahim, Mrs Eady, Ummu Muhammad, Rai Ourkizuna, faraherda.razalan (baik pergi cari fara...), Munnafendy, Nurulhuda Abd Wahab, Nooriah Abdullah, Kesuma Angsana, Nur_nba, kakcik (samalah dgn kakak tapi abang tak suka), adza irdawati, dhiera, amirah, azi, Mohd Lokman bin Ramli, Henrietta Jose, aby (bukan kerana 1 M'sia tau sebelum ada 1 M'sia pun kakak dah makan hihi...), ieda, Murni Alfathunnisa, Suraya Baharun, PCL, L (bagus masak sendiri terjamin L..), atie yusof, Mia Kassim, ieja amieja, Qhaifa Nur, Warna Warni Kehidupan, Liya Hanif, Maszmadi, Haryati faizal, azieazah (oh... kakak pun nak cubalah lain kali), Aju Mohit, Ratu hatiku, Beb, Pokok Manggis DR, hainom OKje (kita serupa kot hihi... kuat makan), Rinna, Munna, Beb (hihi... terkonanglah ye), Cheq Kaq, Mokcik Azwa, ibundo, Puan Kutu, Amie, Myra Jay, Amy Sinar Raudah, Huszaini Haron, hana hadi, Ummiross dan QasehnyaRania (wah... sedapkan kakak pun suka tau).

Terima kasih sekali lagi buat semua.

Izan Ishak said...

waduh2 kak zakie... tgk tosei n capati ni rasa lapar pun ye. padahal baru je sarapan ni.

suami izan pernah bagitau ada sorang kawannya di pt raja...isterinya pandai buat tosei ke capati (ni pun keliru) lepas tu makan pula dgn kari kambing. suami yg konon tak makan kambing pun kata sedap.

MaMa Rey said...

s€dapnya t€ngok c€cah tu..b€rliur la pula..

masam2 manis saya suka..:)

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam kak..
hihi..capai & tosei pun peberet cma.
bertambh selera bila cicah ngan kuah cutney tu..
hihih...cma pun kuat mkn jgk tau.. :p

Maria Menado~ said...

tosei ke capati ke.. dua dua saya tak pernah makan kak. hehe. biasa pesan, "roti kosong satu". hehe~

Ema Blog said...

ema lebih gemarkan roti canai...tak silap tosei agak nipis dr capatti

Kakzakie said...

Terima kasih kakak juga kepada:-

Izan Ishak (agaknya yg dekat simpang traffic light tu ye Izan ada restoran buat tosei dan capati jgua kan), Mama Rey,♥ Cmª shIemª ♥ (betul kita sama), Maria Menado (kena belajar utk merasa ni)dan Ema Blog.

Terima kasih sekali lagi:)

Remy hazza said...

sedapnya tosei.......

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

capati suka suka suka....sedap la

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

capati suka suka suka....sedap la

aizamia3 said...

semua sedap tapi ayam goreng tu lagi memikat hati.. ;)