Monday, July 22, 2013

Akhirnya dia akan dikorbankan

Sepasang - Sudah dicadang hari raya ini akan kami korbankan. Mak Nor dan Abah Dol sudah tidak sanggup membela angsa, turkey dan itik  lagi. Kalau tidak disembelih bila lagi semua dapat berkumpul kalau bukan waktu Hari Raya. Turkey pun akan dikorbankan juga. Mak Nor mahu membela ayam saja katanya. Lebih mudah, bersih dan tidak bising.

Reban baru - Ada 7 ekor penghuni baru yang membuat aku menjerit-jerit kegelian. Memang cantik tapi aku takut untuk mendekati reban ini.

Salah satu darinya - Inilah yang dibela oleh Abah Dol sekarang. Tapi aku pula tidak tahu kenapa mesti geli. Rasanya kalau mahu disembelih sanggup atau tidak aku makan. Macam kucing aku lihat - jinak dan comel.
Spesis lain - Gebu putih arnab ini. Aku jenis geli akibatnya gambar semuanya kurang cantik. Bila dia melenting-lenting ketika kami cuma mendekati rebannya aku pun melenting sama, geli.
" Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi neraka Jahannam kebanyakan dari jin dan manusia. Mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakan untuk memahami ayat-ayat Allah dan mereka mempunyai mata tetapi tidak dipergunakan untuk melihat tanda-tanda kekuasaan Allah dan mereka mempunyai telinga tetapi tidak dipergunakan untuk mendengar ayat-ayat Allah. Mereka itu seperti binatang ternakan, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai" (Al-a'raaf:179)

~~ Matinya ternakan tiada dakwa-dakwi seperti kita yang melalui alam kubur yang pasti menggerunkan. Selamat beramal di hari ke 13 Ramadhan.~~




90 comments:

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

teringat pertanyaan seorang anak saudara yg membela kura-kura bertanya deengan ibunya, "kura-kura agama apa?" hehehe

aizamia3 said...

bila lagi nak rasa angsa, itik dan ayam turki tu.. ;) moga raya kali lebih meriah dari tahun lepas.. ;)

psstt: semalam ada gambar dak Nuha pakai gaun.. hehehe.. ;)

norhidana miswan said...

bt rendang tu sedap kan kak, maklum angsa daging nyer tak selembut ayam daging kan...

kalu dana pn tak sanggup nk mkn arnab lg2 kalu kite yg bela, syg comei laktu... tp kalu tgk2 dh siap msk lain la kot hehehe..

Sayangku Zie said...

Tak ingat dah pernah makan daging2 ini ke belom kakak.. hehehe tak tau rasanya macam mana dah..

Semoga kita bulan tergolong di kalangan neraka itu.. aamiin...

Asyifa Mustaffa said...

Kak...sedapnya itik ayam turki hidangan raya ni, sy lgi suka itik dari ayam sbnarnya...dagingnya lagi mantap !

Comey rabit......:)

Zee Suhaini said...

wahhh meriah jamuan raya akak ni..kecik2 dulu pernah la makan angsa ngan itik..arnab sedap ke??tak pernah lagi makan..cam tak sanggup..hihi

Zul Fattah said...

gulai kerutuk sdap tu..
arnab tu daging dia mcam ayam je..

MOKCIK AZWA said...

rendang ayam turki..sedappp...

Mia Kassim said...

Assalam kak
belum pernah lg rasa daging angsa ni....itik dan ayam turki dah pernah test...teringat masa2 budak2 dulu paling takut lalu dekat angsa, takut dikejar... :D

eda_ej said...

haah la kak.. angsa pon bising.. pas tu suke kejar orang.. dulu mase kecik2 mak ade bela angsa juge.. asek kene kejar je..

lia said...

saya suka rendang itik... nyummm nyummmm

Sura Mohd said...

mesti meriah hidangan hari raya nanti..semua jenis daging ada..sy x pernah makan itik/angsa..tp itik tu suami sy suka sangatt..:)

Fazleyatul Aini said...

saya tak pernah makan angsa kak hihi sedap ke?

syuk shusuke said...

kalau untuk hidangan takpe. jangan ada belas kasihan , takut berdosa pulak yang datang :)

gadisBunga™ said...

uiii...tak penah rasa daging angsa!

pB said...

salam

rasanya tak pernah lagi makan daging angsa nie ...

lieyalatif said...

wahh banyak hasil belaan tu kak...lieya so far penah rase daging itik, arnab ajek....angsa mmg takpenah....lieya fobia sikit tgk angsa ni sbb ade pengalaman kene kejar hahaahahaha.....mencicit lari kak oiiii.....


senang bela ayam itik ni kan kak...bile nak mkn sembelih jek...dah le rege ayam skrang mahal...

fairus mohamad noor said...

selamat pg&salam ramadhan # 13 buat kakzakie..
comelnye arnab tu,dlu mak m3h ade bela arnab,mmg banyak.tp sayang sekali arnab ni x jinak macam kucing..habis m3h kene cakar ngan gigit

Kakcik said...

Akan berakhirlah riwayat mereka dan akan ada yang lain menyambung cerita... :)

redza said...

daging itik sedap..saya suka

ieda immi said...

alamak angsa !
saya x pernah makan kak ..
huhu macam mana rasa dia ?

zana fahmi said...

Kakzakie, teringat masa remaja dulu, bela arnab, ayam...kami tak mkn ayam sb adik lelaki nmpk ayam mkn apa..hehe. Huhu..sayang nak sembelih arnab tu, zana buat penghibur kt rumah ni. Dulu mcm kakzakie juga, menggigil pegang. Skrg bila dah bela, boleh pelok cium.

Haryati Faizal said...

haha...ingat masa kecik dulu penah kena kejar ngan angsa...lari lintang pukang...takut...

Aziela said...

Saya pun x berapa nak suka makan rabbit kak...walaupunyang disembelih oleh Pak Su saya sendiri.

Myra Jay said...

Alahai gebunya bulu dia ;)

Siti Rohaida Yusof said...

xpernah makan tu..cuma pernah makan daging rabbit ...xsedap...huhu

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

kalo nak makan daging arnab, saya pon cam xsanggup je kot... comel sgtt..huhuhuhuuu

Haslinda Sadiken said...

selalu rase rendang itik..kalau angsa nie lin mmg x pernah..kalau rabbit pulak pernah mkn burger rabbit..

Rapunzeel Cikilolo said...

huhu.

siannye kena korban angsa tu

:)

ct rahani said...

mesti meriah raya tahun nih kan kak.. macam2 ader.. sy x penah makan daging angsa.. camner la rasanya..

amirah said...

mak di kg pun ada bela angsa kak. tp amie pun dah tak ingat dah rasanya. smp skrng masih kutip telurnya. sekali masak dpt byk buat telur dadar. abg amie ada buat jual arnab ni kak. amie pun x sanggup nak makan. kesiannnn. masa mengandung arissa dia ada bg kot2 amie mengidam tapi sampai ke sudah tak masak pun daging arnab tu. rasa mcm x sanggup nk mkn je..hihi

Acik Erna said...

assalam kakzakie..kalau kita berjiran acik dengan tak malunya akan kata..biar acik buatkan tendang negori angsa tu he he

Ann Ishak said...

saya pernah makan itik angsa sekali dengan turkey sekali je, dulu arwah nenek ada bela tapi kalau itik tu dah banyak kali jugak. dekat nogori ni femes itik salai kak

izan mama mia said...

dl pernah kn kejar angsa,,,wooo lari lintang pukang

pssss
kak zaki bg alamat kat izan yew
bg kat kotak komen je izan tak publish

ismaliana sulaiman said...

adik ipar lia rajin menternak arnab,ayam kampung,itik,ayam belanda....

sesekali klu balik kg pernah jg di hidangkan dgn lauk pauk hasil ternakan dia tp lia mmg x blh nak makan daging arnab... ntah lah x sampai hati...

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

tak pernag lagi makan daging angsa...
kemain comey lagi arnab tu kak...putih gebu...

ummuaidan said...

Siannya sepasang tuh nak kena korbankan jadi gulai angsa..tak dpt lagi nak nyodok2..kejar2 gitu.hihi

kakak geli yer ngan arnab..kalaulah ade peluang nak jgk bela sbb cute..cuma tak sini mcm takder jer..

Eye_nee said...

saya pun tak sanggup kak nak mkn arnab tu...pernah kena tipu dgn arwah biras saya kata rendang dimasaknya daging lembu..saya jolok semula tekak dah muntahkan semula...

man said...

Ular tkt ngan angsa..hehe

Daddy Ziyyad said...

Angsa?
Itik pun saya tak makan kak...hahaha

Arnab?
Sedapppppp..
Tapi ayah saya tak makan..dgn alasan arnab macam kucing..haha

azi said...

Kakak..saya ni tak makan angsa, itik mahupun ayam turkey tu, tapi Cik Abang saya senang, semua makan dan mahu mencuba...kesukaan dia ayam turkey masak kari mamak...:)

Aiza Hamdan said...

Hurm..sedapnye hidangan raya akk nti..
aiza pnh makan itik jer..angsa x pnh..ayam turkey tuh lagi lah..

Deqla Manjew said...

ehh rabbit tu pun nak dikorban ke? kalo deqla mmg x la mkn hewan comei gitu..huhu...

Ummiarissa Mahdi said...

arnab dah pernah makan,tapi dalam bentuk berger...angsa tak pernah lagi..

ummiross said...

Kakzakie, waa..meriahlah berkenduri raya nanti.

Ummi pun rasa macam tak sanggup nak makan daging arnab Kakzakie, rasa kesian sebab arnab ni cute sangat.

ainnoraini said...

saya suka makan itik...angsa tak pernah cuba makan lagi..

Arnab tak sanggup sbb kesian...pernah ade order satay arnab anak nk cuba...makan sikit je sebab yg ank yg sulung tu kata dia teringat muka arnab tang hidungnya tu...maknya ni tak makan daging arnab ni..

Kesuma Angsana said...

turkey, itik, arnab2 ni hanya en hubby yg makan KA & anak2 x leh nak telah lah kak hehehe

Aine Ainun said...

yela kak zakie..kalo geli, nak tgk imbas pun takmo kan..

saya geli ngan ular..eeeeeee



Qhaifa Nur said...

nur cukup takut dengar angsa..duduk kat bandar tak ada yang bela, kalau kat kg tak sudah kena kejar dengan angsa ha..ha..

sedap lauk raya nanti kakzakie...

itik pernah makan..beli kat bazar yang lain tak pernah lagi....

hainom OKje said...

Dulu masa dinda kecikkan kanda.... ada org kampung tu bela angsa cenggitulah ghupenya...Ya Allah kalau lalu rumah dia mesti takut...sebab takut kena kejar...haha....

Betul tak kanda? Angsa mmg suka mengejarkan!!

PeRdU cINta said...

Kak..comel sangat la arnab tu..ermm macam sedih saja nak korbankan raya nanti..

Mizz ErMa said...

beraya dengan hidangan angsa lah nanti ye..hehe sedap ke? rasanya sy xpenah makan lagi daging angsa nie..hehe

elly nadyra said...

macam2 la ada raya ni kan .... jgn tengok kak, dah siap makan aje!

Fiza Rahman said...

Semua dlm gambar di atas tu saya tak pernah makan kak ☺☺

Pernah kena kejar dgn angsa. Memang seriau nak dkt dgn angsa ☺☺

aTieYusof Family said...

wah! meriah lah raya kali ni kak.
sy tak makan daging angsa, arnab pun tak makan..hehe. tp hubby suka :)

Tihara said...

wow ada rabbit yg cute la kak, nape geli :)

NM03 said...

saya pernah kena patokkkk... akit tau.... hehehe

Cahaya Hidupku said...

xpernah makan daging angsa, sedap ke kak?

ANIM said...

Rasa macam nak serbu je rumah kakzakie raya nanti, heeee...
Semuanya favourite saya..

P/ s binatang pun bersykur tak jadi manusia,takde perhitungan di padang mahsyar nanti..

Knor said...

semua kat atas tu nor tak pernah mkn..kak.

yg comel tu lgi tak sampai hati..

anitadiana said...

teringat ita kat aqil masa gi PD tu..aqil nampak angsa...boleh lak cakap kat papanya..kenapa ayam tu lehernya panjang..mcm nak pengsan gelak..bab arnab tu teringat ita...kita org bela arnab tapi tak makan...kebetulan masa tu ita kerja kilang balik malam...dan tak pernah tengok..mak tunggu ita makan...mak cakap ayam..lepas tu ita tanya mana kulitnya..mak cakap dah buang tak ok...ita pun bedal aje..bila esok bangun tengok arnab dah tak ada kena sembelih..semenjak tu kalu ita tengok dah tak berkulit tu arnab lah...sebab bila ayam..mak tak buang kulitnya..sekarang semua tinggal kenangan..ita geli nak makan arnab sebab anaknya mcm anak tikus..dan jangan pegang anaknya..nanti dia akan makan anaknya sendiri atau bunuh..sebab ada bau kita...itu lah rasa pengalaman ita dengan arnab ne..geli juga kak..

JunAina said...

Angsa kuat mencubit tapi elok juga bela angsa kak kalau org datang memalam berbunyi2 dia kita pun rasa selamat.

Puan Kutu said...

sedap tu kak zakie sate arnab.hehe..

ourkizunarai said...

hahaha..kenapa geli kak? first time dengar orang geli ngan arnab..hehe

Mizz Aiza said...

masa di kampung dulu mak aiza pernah bela, tapi aiza tak pernah lagi mencuba rasa daging angsa atau arnab tu kakak.. mungkin sebab kasihan sangat kot.. angsa akhirnya mati sebab dibelit ular sawa dan arnab mak aiza bagi kepada saudara sebelum mak mengikut aiza tinggal di KL..

mama_ka0ri said...

kita sama kak zakie..geli ngan arnab..lagi2 kalau arnab tu besar..haha..

sedap tak ek daging angsa??

diela nahar said...

Sedap nie kan akak masak rendang huhuhu teringat masa kecik2 kena kejar ngan angsa nie hehhehhehe..

BERT said...

say tk minat makan itik.. pernah rasa sekali je patu tanak makan dah hehe.. kalau arnab pun sama lagi tak pernah makan.. tak sampi hati sebab comel...

Tuan Juhaida said...

Wahhh meriahnya nanti juadah raya.sy suka main arnab...comel mcm kucingkan.pernah termakan sate arnab...ingat sate ayam hihi.kalau tau sate arnab cam x tgamak plak nak mkn hihi

QueeN TerataI said...

angsa? sedap ke kak? blm pnh lg queen mkn tau.

Nur-nba said...

Daging angsa dan turkey saya tak pernah merasa lagi.. Rasanya macam manalah agaknya? Daging itik tak berapa suka, lebih suka daging ayam.

HeNRieTTa JoSe said...

teringat masa kecik kecik dlu..ada angsa..telur sebiji jerr dah bleh buat telur dadar 1 keluarga....rindunya zaman dlu...

Bin Muhammad said...

Daging arnab tu sedap, dulu masa dikampung memang ada bela dan sembelih. Buat rendang sodap! Cuma bab sembelih dgn siang xlalu nak tengok...hehe

Bila lihat angsa tu teringat angsa pakcik hujung kampung yg suka mengejar basikal kite orang yg terjerit2 ketakutan setiap kali pergi dan balik dari sekolah.

Mimi Azirah said...

Sy xpernah lak kak mkn dging angsa...

pena rozie said...

Gulai sedap....

boni kacak said...

wah.. memang gebu lah arnab tu.. putih suci..

harumankasehvee said...

betullah . bab arnab nih dah mcm kucing . mmg x lalu nak mkn dagingnya ...

rinduan citarasa said...

assalamualaikum..
kak zakie..
rindunnnya dgn kak..

Ayu kesibukkan sgt. Nak dengar suara kak.. tangan penuh dgn kerja2. skrang nie pembantu indon balik kampung. tu yang gagah niaga tanpa pembantu..
hehehhe


alahai.. timbul jatuh kasihan kan lihat haiwan ternakan y comel2 kena korban..

PS: kak, dato Adham kalau ke CR mmg dia akan belanja semua pelanggan CR. dato suka makan ikan asam pedas, tomyam... Dia rapat dengan arwah ayah mertua

Kakzakie said...

Memandangkan kakak dan abang ipar kian dipanjat usia disamping sibuk dengan tugasan harian mereka telah sepakat untuk membela ayam dan arnab ini saja. Angsa dan Turkey akan disembelih utk hidanan kami sekeluarga di hari raya ini. Biasa tempat sembelihan akan tolong membersihkan dan siap potong mengikut kehendak kita itu yg lebih memudahkan.

Arnab baru saja dipelihara dalam 2 bulan. Semua ini juga tidak kami sembelih sebab kasihan dan sayang. Tetapi kalau ada teman keluarga yg membeli akan dijual.

Kepada semua terima kasih dari kakak:-

Seri Kandi Tanah Jauhar (nama pun budak-budak masih tak faham lagi hihi...), aizamia3 (itik dah habis ai tinggal angsa dan turkey aje), norhidana miswan (betul Dana), Sayangku Zie (itik/anagsa/turkey yg baik sebab kurang lemak berbanding ayam Zie), Asyifa Mustaffa (kakak pun sama Syifa sebab lemak dia tak ada), Zee Suhaini (arnab tak akan kami korban sebab comel dan sayang), Zul Fattah (arnab texture daging lembut kan Zul), MOKCIK AZWA (betul kalau bakar rosemary pun sedap Azwa), Mia Kassim (angsa memang garan Mia), eda_ej, lia, Sura Mohd (daging itik sedap tau Lia), Fazleyatul Aini (sedaplah Lya hihi...), syuk shusuke, gadisBunga™ (Ok raya ini ke kampung kakak), pB, lieyalatif (angsa meamng suka kejar org), fairus mohamad noor, Kakcik (tukar bela arnab pulak kakcik), redza (keluarga kakak pun suka), ieda immi, zana fahmi, Haryati Faizal, Aziela (kalau tak tahu kita makan sebenarnya Ziela tapi bila tahu macam tak tertelan), Myra Jay, Siti Rohaida Yusof, C.M.A @ CikMoonAdnan, Haslinda Sadiken, Rapunzeel Cikilolo (tak boleh kesian Mas, akalu keisan tak boleh makan dagingnya), ct rahani (lebih kurang itik jugalah ct), amirah (sebenarnya bela angsa yg suka telur dia besar-besarkan Amie), Acik Erna (kalau berjiran memang kakak suruh acik masak hihi...), Ann Ishak, izan mama mia, ismaliana sulaiman, (Lizz) http://haslizalizz.com/, ummuaidan (eh.. mana boleh kesian ummu, kita nak sembelih sebab dah lama belalah), Eye_nee, man (ular kg kakak jahat tak takut pun sebab seekor anak dia pernah kena baham), Daddy Ziyyad (rgui doc... kena try sekali hihi... kakak sebab tengok macam kucing itulah tak sampai hati), azi, Aiza Hamdan, Deqla Manjew (rabbit taklah deqla kami sayang dia sebeb comel), Ummiarissa Mahdi, ummiross (sebab macam kucingkah ummiross), ainnoraini, Kesuma Angsana (sesekali kena cubalah KA), Aine Ainun, Qhaifa Nur, hainom OKje (betul walau tuan dia seklipun), PeRdU cINta (arnab kami tak korbankan sebab kami tak sampai hati), Mizz ErMa, elly nadyra, Fiza Rahman, aTieYusof Family, Tihara (kakak geli bulu dia dan lompat-lompat tu - kucing pun kakak takut tau Tiha), NM03 (hahaha.... angsa memang macam tu), Cahaya Hidupku, ANIM (Anim balik Johor ke?), Knor, anitadiana (betul ita pantang jgn pegang baby dia tu kami pun tahu), JunAina, Puan Kutu, ourkizunarai (kakak kucing pun geli Rai. Tak tahulah kenapa), Mizz Aiza, mama_ka0ri (tengok dia melompat pun macam dah seram kan hihi...), diela nahar, BERT, Tuan Juhaida, QueeN TerataI (kalau suka sedaplah Miza), Nur-nba (lebih kurang itik juga Nur), HeNRieTTa JoSe, Bin Muhammad, Mimi Azirah, pena rozie, boni kacak, harumankasehvee dan rinduan citarasa (bila tak ada pembantu mestilah busy ye Ayu).


Untuk pengetahuan memang kami tak akan korbankan arnab-arnab tersebut tapi angsa dan Turkey memang akan dikorbankan.

Kepada semua terima kasih sekali:) lagi.

nuyui a.k.a miss YUI said...

akhirnya bakal dikorbankan..

comel arnab tu..

are_lin@yu said...

ayu pn xsgup nk mkn.pnh tgk org siang n masak.ksian.huhu

aizu's life said...

Salah 1 sebab kite xnak bela haiwan2 yg blh dimakan: x sampai ati nk sembelih. x tertelan rasanya.. huhu.. pernah dlu mak bela ayam. last nye kami masak, bg kat jiran je.. payah kalo sensitip beno cmni :)

Umi Nazrah said...

dah lama tak makan baik itik mahu pun arnab. teringin jugak bila nengok gambar & baca entri ni :D

Masya said...

angsa tu kalau jual mahal kan.. akak nak sembelih .. masa untuk raya .. seyes sy x pernah makan daging angsa...

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie....wah!!sudah ada 2 ekor untuk dikorbankan pada hari raya nanti yer...betul la x pernah lg makan daging angsa....:)

Sue Bee said...

paling geli la bila dekat dengan angsa..pasal masa kecik2 dulu selalu kna kejar angsa waktu balik sekolah

intanfirdaus247 said...

salam kak..alamak..intan x penah makan angsa ,,ayam turkey ni semua..rasanya camner eh..arnab intan x leh makan..penah cuba rasa gigil tangan..dulu arwah ayah ada bela arnab masa tu intan sekolah rendah lagi…pastu bila dah membiak banyak sangat , arwah ayah putuskan untuk buat kenduri …mula2 tatau amek la satu…tapi bila tau terus x leh makan..tatau nape…cute sgt kot arnab..huhu

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie..

Hihih.. ooo..akak penggeli binantang berbulu ye.. :p
Cma x makan arnab..tp cma suka belai die..
itik,angsa, turkey pun x mkn jgk..

Alhamdulillah.. hasil ternakan sendiri di korbankan mmg memuaskan hati

Ummi Iman said...

Tak pernah mkn daging angsa. Suka dgn peringatan ayat alquran tu.

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Bila tengok angsa tu teringat saya masa kecik2 dulu Kak Zakie, abah dan mak ada pelihara, memang sedap daging angsa dan ayam turkey di buat rendang... :D