Friday, July 26, 2013

Zakat dan sedekah

Islam itu ditegakkan atas lima dasar: Menyaksikan bahawa tiada tuhan yang disembah dengan sebenar-benarnya melainkan Allah, dan bahawasanya Nabi Muhammad itu pesuruh Allah, menunaikan solat lima waktu, membayar zakat, berpuasa di bulan ramadhan dan menunaikan ibadah Haji (Riwayat: Tarmizi dan lain-lain).
Resit - Jabatan Agama Islam Negeri Johor telah menetapkan zakat tahun ini adalah RM8/- seorang

Untuk anak yatim - Jawatankuasa penyelaras anak-anak yatim setiap tahun juga menyediakan ini. Kesian amil kalau kita derma 5-10 ringgit  ringgit kena koyak resit banyak kali. Mudah kalau derma satu/dua/tiga buku sebab sehelai baru seringgit. Namun sedekah ini terpulang pada masing-masing bukan diminta oleh amil pun.
~~ Ambillah zakat dari harta mereka, guna membersihkan dan menyucikan mereka dan berdoalah untuk mereka. Sesungguhnya doamu itu menumbuhkan ketenteraman jiwa bagi mereka. (At-Taubah: 103) ~~


72 comments:

~ yus ~ said...

Kami pun sudah laksanakan zakat fitrah, awal Ramadhan lagi.

Teringat ayah yus selalu bising sebab ada yang suka nak bayar zakat fitrah masa pagi-pagi time dia sibuk bersiap nak ke masjid untuk solat sunat aidilfitri. Lambat sangat dah baru nak bayar, tapi dah tugas dia, kenalah terima juga.Ayah salah seorang pegawai syarak yang bertugas kutip zakat fitrah ni di Melaka.

umi alya said...

kat sini masih kekal RM7

lieyalatif said...

ALHAMDULILLAH...lieya pun dah sudah kelmarin hubby bayar kak...moga yg memerlukan mendapat manfaat darinye...

pena rozie said...

Alamak belum bayar lagi....

Pn.bayu said...

ALhamdulillah...kami sudah... En. Suami yang settlekan..hehehe

Aziela said...

Oh, ada untuk anak yatim yer kak...

ANIM said...

kakzakie..resit zakat kedah paling cun tahun ni. tahun lalu warna putih cam johor ni, tahun ni dia keluar my favourite colour.KIV dulu (silap2 dah ada orang upload..)

walaupun dah ada online cam negeri lain, saya tetap suka melihat orang membayar zakat menerusi amil yang dilantik.

aby said...

Salam kz,
Zakat tu seiring dgn solat. Tiap kali jumpa ayat akimussolah mesti lps tu d smbung dgn wayaktuzakah. Brtapa besarnya tuntutan zakat tu

Nor Azimah said...

zakat sucikan hati, sucikan harta

Siti Rohaida Yusof said...

en,husband belum buat lagi nie..mybe hari nie...ada nak sedekah sikit insyallah...

JunAina said...

Suami Aina dah bayar 3 hari lepas. Selangor RM7.

Uncle said...

alhamdulillah selesai minggu sudah!

Juhariah Johari said...

Alhamdulillah.

wahida said...

Alhamdulillah...jom kita berzakat!!

Nafira usof said...

Alhamdulillah~
hubby zura pon dah bayar zakat kat tempat keje dia.. lega sebab dah buat yang wajib.. mana yang sunat bila2 pon boleh buat..:)

redza said...

sayar belum bayar lagi

amirah said...

husband amie tu kena ingatkan selalu. tak pasti la dia dah bayar ke belum ni. nanti ada jugak yg terlupa nak bayar zakat ni kang.

ct rahani said...

tq kak atas ingatan.. semalam sy pun baru ingatkan en suami pasal zakat nih..

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

akak......saya blom bayar lagi zakat..huhuhu

Ann Ishak said...

my laki belum lagi bayar zakat, selalu jugak kena remain tu...takut lupa

Zee Suhaini said...

rasa macam husband zee blom bayar lagi ni..kat selangor RM7 sorang..

Rapunzeel Cikilolo said...

zakat...

perlu lunas sebelum raya.

terima kasih atas ingatan...

Haslinda Sadiken said...

alhamdulillah..nanti nak remind asben utk byr :)

-Sara- said...

alhamdulillah dah selesai tanggungjawab kan.. sara pon bru nak ckp kat asben byr zakat dlu sblum blk kg..hehee

Ujie said...

Thn2 sebelum ni kami byr di johor. Masa balik kg dkt2 raya tu. nak tlg kg katanya. Thn ni blm bayar lagi.

fairus mohamad noor said...

salam ramadhan # 17
hubby blum bayar lg..kt melaka rm 6.50

Mizz Aiza said...

salam jumaat dan nuzul al-Quran kakak.. aiza belum membayar zakat fitrah lagi.. insya-Allah hujung minggu ini baru nak bayar..

Deqla Manjew said...

alhamdulillah... dah settle kewajipan akak sefamily.. hubby deqla lom byr lagi nih..kalo kot2 dia terlupa, nnti deqla ingatkan.. ;)

nuyui a.k.a miss YUI said...

alhamdulillah selesai satu perkara wajib..

Fazleyatul Aini said...

alhamdulillah

Mila@Rimbun said...

KL RM7 kalau tak silap. rasanya hubby lom byr lg tuh, kalau tak dah nampak resitnya dah..
Jgn lupa simpan resit zakat... filing ke LHDN kita tolak as rebate

Cho Zila said...

suami belum lagi bayar rasanya.. harap mingguni dapat selesaikan...

psss:::: kitapun nak buat kuih siput tapi next weekler sebab mingguni sibuk lagi...

ummiross said...

Alhamdulillah,lega rasanya bila dah bayar kan Kakzakie. Kami sekeluarga pun dah bayar. Moga duit yang kita zakat atau sedekah, memberi manafaat yang besar kepada yang memerlukan. imsyaAllah.

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

kiteorang belum bayar lagi kak...

Qhaifa Nur said...

hubby belum bayar lagi kak...
In Shaa Allah akan dilaksanakan...

aTieYusof Family said...

Ya Allah, kami tak bayar lagi..
insyaAllah esok lusa minta hubby bayar...:)

Aishah Jahirah said...

saya dah boleh bayar untuk diri sendiri kot...heheh.dulu orang yang bayarkan...

Umi Nazrah said...

alhamdulillah. tanggungjawab. kali ni suami keluarkan lagi rm14 untuk si anak kembar 2orang yang lahir Disember lepas :D

Asyifa Mustaffa said...

alhamdulillah...selesai sudah zakatnya ye kak...

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam K.Zakie..
alhamdulillah..selesai berzakat..
cma, belum lagi..hubby sealu bayar 3 hari sblm syawal..

zakat menyucikan ti :)

norhidana miswan said...

rasanyer edy lum lg byr zkt utk kami nih... takpe selalunyer dia gaji dia akan byr mungkin dlm ujung minggu nih... dulu2 masa kecik atuk dana imam masjid mmg umah atuk sentiasa bz ngn org dtg byr zkt kadang pagi raya pun

Ema Johari said...

kena ingatkan suami..rasanya dia belum bayar lagi...

Nisah Idham said...

Alahmdulillah, dah selesai tanggungjawab berzakat ye kak. Nisah belum lagi. hubby kate InsyaAllah esok lusa baru pegi bayar. yang wajib perlu di dahulukan (^_~)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam kak zakie...akak dah byr zakat yer,kitaorg blm lagi :)

Lia said...

Alhamdulillah.. lia pun dah laksana kan.. :)

harumankasehvee said...

ambil peluang memberi pada fakir miskin dan anak yatim pada ramadhan nih untuk tambah ganjaran ...

syuk shusuke said...

ambil peluang berharga untuk menyedekahkan sedikit harta untuk kegunaan orang yang memerlukan :)

Papa Mifz said...

Insya-Allah sehari dua lagi PM akan tunaikan zakat...;)

eelobor said...

Alhamdulillah.... untuk tahun ini

lia said...

Anak bujang dok peringat bayar zakat fitrah... Xxcited sbb baru belajar d tadika...

Puan Kutu said...

Alhamdulillah,kiteorg pun dah selesai bayar zakat fitrah

azieazah said...

Berzakat menyucikan harta dan jiwa.

Werdah said...

Assalamu'alaikum kakzakie

Kak werdah belum lagi bertanya kepada org2 berkenaan iaitu suami serta anak menantu sama ada dah bayar atau belum..insyaAllah lepas ni nak tanya..elok juga kakzakie mengingatkan.

Kesuma Angsana said...

In Shaa Allah takkan lupa kak !

PeRdU cINta said...

alhamdulillah suami saya dah lunaskan untuk kami semua kak..

Bin Muhammad said...

Selamat menunaikan Zakat, kewajipan bagi mereka yg wajib dan layak menunaikan rukun Islam ke 4 ini...

dear xila said...

hee alhamdulillah rezeki Allah untuk berkongsi kan :)

BUNDA a.k.a KN said...

Alhamdulillah, kami pun sudah...

Murni Alfathunnisa said...

alhamdulillah....kami sekeluarga pun sudah. kat p.pinang kadar nya rm 7. sama seperti tahun2 sebelumnya.

wawa syaida said...

salam...ayah dah bayarkan...btol tu murni...kat p.pinang rm7

boni kacak said...

Alhamdulillah.. selesai sudah.. :)

nik ros said...

nik hubby mintak tolong ayah dia byrkan dulu. kat kapal tak blh nak turun byr zakat..hehe

Riedaffya ibrahim said...

Alhamdulilah...same2 kita membayar zakat..

Nurul Nadiah+Khairil Syazwan said...

Hah kena ingatkan encik suami ni! Hehehehe almaklumla orang dalam pantang ni selalu tak ingat sket.

Salam singgah akak

Selamat mengejar lailatul qadar

Nan Lime said...

Alhamdulillah....

Jemput sertai : Contest Blogger Jejaka Jambu. Hadiah Power Bank bakal menanti anda...

Kakzakie said...

Walau siapa pun kita dan di mana juga kita selagi kita menjadi hamba Allah yg berkemampuan zakat perlulah kita tunaikan sebagai tanggungjawab kita sebagai hambaNya.

Terima kasih semua yg memberikan komen N3 kakak ini:-

~ yus ~, umi alya, lieyalatif, pena rozie, Pn.bayu, Aziela, ANIM Simpoan utk submission masa submit borang B incometax Anim), aby, Nor Azimah, Siti Rohaida Yusof, JunAina, Uncle, Juhariah Johari, wahida, Nafira usof, redza, amirah, ct rahani, C.M.A @ CikMoonAdnan, Ann Ishak, Zee Suhaini, Rapunzeel Cikilolo, Haslinda Sadiken, -Sara-, Ujie, fairus mohamad noor, Mizz Aiza, Deqla Manjew, nuyui a.k.a miss YUI, Fazleyatul Aini, Mila@Rimbun, Cho Zila, ummiross (harapnya begitulah ummiross), (Lizz) http://haslizalizz.com/, Qhaifa Nur, aTieYusof Family, Aishah Jahirah, Umi Nazrah, Asyifa Mustaffa, ♥ Cmª shIemª ♥, norhidana miswan, Ema Johari, Nisah Idham, ♥♥azatiesayang ♥♥, Lia, harumankasehvee, syuk shusuke, Papa Mifz, eelobor, lia, Puan Kutu, azieazah, Werdah (Kak Werdah jgn takut mereka tahu punya hihi...), Kesuma Angsana, PeRdU cINta, Bin Muhammad, dear xila, BUNDA a.k.a KN, Murni Alfathunnisa, wawa syaida (tahun ayah wawa bayar tahun depan suami bayar dah), boni kacak, nik ros, Riedaffya ibrahim, Nurul Nadiah+Khairil Syazwan dan Nan Lime.

Selamat menunaikan ibadah zakat dan terima kasih semuanya:)

hainom OKje said...

Sebab cik abang belum berzakat tak tau berapa ringgit kat sini... malam tadi rasanya mcm dengar dia sebut RM 7 henggit! Apa pun utk kepastian dinda nak tengok selepas dia bayar nanti!

Lydia Miza said...

Alhamdulillah kamidah selesai

anitadiana said...

dah bayar juga ...rm 7.00 -1 org...selangornya..jumlah 7org..semua rm49.

ieda immi said...

dah bayar yee ..
hubby saya suke tunggu mlm raya huhu
tahun nie x mo dah macam tahn2 lepas .. nak suh dia bayar awal2

Amanina Mads said...

sudah melaksanakan.. kt pp rm 7 saja.
selamat bersahur

elly nadyra said...

alhamdulillah, saya belom lagi, tunggu cik abang tu bayar nanti