Thursday, July 25, 2013

Sentuhan pertama untuk Hari Raya 1434H

Sibuk sana-sini memulakan sessi membersihkan balang kuih untuk diisi dengan yang sepatutnya. Aku dan Mak Zah pun tidak mahu ketinggalan sama. Untuk yang pertama kami bekerjasama membuat siput.

Alat - Siap uli semua tepung dengan butter, bawang-bawang, garam dan sebagainya mulalah menggunakan alat ini sebagai pembantu.

Selonggok - Siap bergulung semuanya diamkan seketika. Sakit pinggang duduk mengerjakan ini sehingga jadi begini. macam-macam saiz. Jari adik, Mak Zah dan aku semua tidak sama saiz cubitannya.

Tiga - Mujur ada tiga sekurang-kurangnya kami bertiga menggalas. Mak Zah, adik dan aku. Lihat licin tidak tinggal sisa semua bahan yang diuli kami siapkan dalam hari itu juga.

Menggoreng - Terima kasih Mak Zah. Dialah yang menggorengnya sampai siap. Bila hampir hendak garing baru masukkan daun kari. Siap semua baru gorengkan ikan bilis yang paling comel untuk digaulkan sama.

Menanti masuk balang - Masih panas lagi masa ini. Dapat satu setengah balang. Cukuplah.



~~ Harap menepati selera tetamu yang hadir di Hari Raya kelak.~~


102 comments:

fairus mohamad noor said...

salam ramadhan # 16 kakzakie..rajin wat kuih siput ye
teringat mse kecik2 dlu,m3h tolong mak buat kueh ni la..

rezeki said...

Salam kak

Lihat kuih siput tu, terkenang 40 tahun lalu masa kekecik, arwah ibu pasti akan buat kuih siput dulu setiap kali nak raya, dulu semua kuih tradisional buat sendiri

Masya said...

lama saya tak buat kuih siput kak .. ntah mana resepinya.. acuan apatah lagi...

umi alya said...

sayapn lama dah tak buat kuih siput, terasa daa keranggupannya

ZazaMyMoon said...

heee rajinnya kak zakie.. tapi kalau buat beramai2 seronok lah kannn ..kalau kena menggentel sorang2 agak2nya mahu tertido kat cerok dapur hehehhee :D

Sura Mohd said...

bila tengok kuih ni teringat pulak kat mak..dolu2 masa kecik slalu jugak tolong mak buat kiuh siput ni..saya sendiri tak pernah buat :)

Puan Kutu said...

Sedapnya..suka makan kuih siput ni,tapi tak reti nak buat..rajin juga kak zakie..:)

shaliza said...

kuih tradisional yang x pernah luput...makan sekali hadap dah habis nak membuatnya punya la lamakan?

Pn.bayu said...

Ya Allah... serius..sebijik macam hasil air tangan Bonda saya..and this my Favret kuih..besntnyee..

Eye_nee said...

saya suka kah kuih siput ni....rangup2 lemak gitu...dah siap satu juadah raya yer kak...

Zee Suhaini said...

lama dah tak buat kuih siput ni..teringat masa kecik2 dulu amik upah gentel siput yang orang nak jual..memang sronok tapi penat..haha

inazamri said...

kakak ni buat ina jd teringin nak buat kuih siput gak.rasanya 5 thn lepas kot ina buat..lepas tu tak penah dah.

hainom OKje said...

Macam teringinlah pulak nak buat kanda...hehe...Asal nampak kuih je teringin nak buat.....hehe...
Buatnya tak tau lagi...
Mak Okje kat kg tu teringin nak buat kuih jintan..... dia nak suruh Okje buat masa balik kg nanti....
Adoi...buat kat rumah mak yg tak cukup peralatan tu, rasa mcm melecehkan betul...tu yg nak buat kat rumah sendiri je tu..... dah try google jugak resepi...

syuk shusuke said...

buat pedas-pedas , ya allah sedapnya~ nyum2

Aziela said...

Bilalahh saya nak buat kuih raya. Masa anak kecik dulu ada juga buat kuih raya, tapi anak dah besar, lagi sibuk pula jadinya.

Ummi Iman said...

Salam kak, bestnya.. suka kuih siput ni. Kecil2 dulu je tgk arwah nenek buat. Teringat nostalgia lama. Terasa lg meriahnya nak tolong sama :)

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Huwaaaaaaaaaa... sy ada satu acuan jer, harus bukan sakit pinggang lagi kalau buat, nak beli lagi dualah, satu saya, satu Iman, satu hubby, isk.. nak ke dia??? hahaha

@lfidah @dim said...

saya pun baru buat sejenis kuih..kak zakie, cuba akak email kat saya kat email ni pulak..

alfidah_adim@yahoo.com

memang tak dapat email yang akak hantar tu...

Mia Kassim said...

Assalamualaikum kak..
ni kuih wajib mak mia buat tiap raya....sedap makan ni. tapi memang penat dan leceh membuatnya, tp bab makan sekejap jak licin..hehe

Nor Azimah said...

kuih gunting pun ok jugak, lebih kurang je resepinya, cuma kena main gunting-guntingla, kuih2 tradisi ni tak lapuk dek hujan tak lekang dek panas, budak2 pun suka makan kuih camni drp biskut2 tu

Zul Fattah said...

salam kak, tiap kali raya, kuih siput ni memang tak pernah mis r. satu lg, tart nenas.. erm sdap

wawa syaida said...

alah akak bestnya buat kuih siput...dah lama tak buat sendiri...sedap makan...ada yg buat jenis rangup...ada yang buat jenis gebu....semua sedap!

izan mama mia said...

comelnyer rupanya
hiihhi
izan kalau buat memula je kecik
lama lama jd besar
sbb makin malas hahaah

pena rozie said...

Akak blh bg resepi x???

azi said...

Kakak..
bagi le resepi..bila tengok kuih siput kakak jadi cantik aja, teringin nak buat....nanti kakak letakkan resepi cara kakak ye...:)

Asyifa Mustaffa said...

wahh..! Da siap 1 kuih ye kak...sy basuh je bekas..kuihnya lom ada lagi...hahaha...plan weken nie baru startnya....

❤Kamsiah❤ said...

antara kuih yg paling saya malas nak buat sbb lambat siap hehe....makin lama makin besar mcm siput bab* hehe

Dr Singa said...

teringat masa belajar kat sekolah orang putih dulu..
nak buat benda ni tapi tak ada acuan
improvise..
kita orang guna apa tau..?!
sikat!!

hahahhahahaa...

Ratu Hatiku said...

wah...kakak!!! sedapnya kuih siput. Saya paling suka kuih siput nie. Bolehlah kakak share resepi nnt ya kakak.. :)

JunAina said...

Dr Singa. Sikat! Kalau garfu ok lagi...hahahaa...

Kak semangat raya dah sampa eh, Aina hujung minggulah baru dapat belek2 apa yg perlu. Sampai husband pun tanya tahun ni kita tak raya ke sebab tahun lepas seminggu raya dah sibuk buat biskut. Hari sabtu kena kerja tahun ni tak ada OT tu yg buat lambat2 sikit.

Rapunzeel Cikilolo said...

wow... rajennye...

thumb up!

Fazleyatul Aini said...

saya belum start enjin nak buat kuih raya ni huhuhu. weekend ni kot

ummiross said...

Kakzakie..nostalgia tengok buat kuih ni,dah lama tak buat dan tak makan, nampak gayanya kena beraya ke Johor ni,hehe..

JaSSNaNi said...

hanya yg sabar je dapat buat kuih siput ni cantek2.. cam kakzakie wat ni.. comelnye nampak.. nani dah banyak kali test.. tak jadi.. uwaaa.. tenyeh2 penyet.. tenyeh2.. siput ternganga sengeh.. hadoiiii

redza said...

sedap nih!

Umi Qi said...

rajin lah sis...sedapppp yer kuih siput...umi Qi sukaaaaaaaa sgt

faraherda.razalan said...

Kak!!!!!!!!! kuih fav sy ni. Suke sgt! Dulu ms bujang2, gigih bt sendiri sbb suke sgt punye psl. Hahahahha! Tapi tak smpi ati nak suh mak kerjakan. Die pun bukan lrt sgt. Sedap! Sedap!

Haryati Faizal said...

teringat ms kecik2 dl pun rajin tolong mk buat kuih siput ni...

-Sara- said...

wahh..bestnyaa buat kuih raya sndri..teringat nostalgia dedulu masa kcik buat kuih raya..seronok kan :)

ummuaidan said...

tahniah kakak..dah siap 1 kuih siput..sedapnya..awal2 ms dok sini dl pernah cubabuat namun sebab takder acuan..kuranglah menjadi...tgk kakak tayang pula ni..kang naik semangat lak nanti..:)

Hanida Moss said...

saye suke kuih siput ni! makan mengadap je terus pun takpe kot.. haha ;p

mama_ka0ri said...

waahhh...kak zakie dah start buat kuih raya..teringat zaman anak dara dulu suke tolong mak buat kuih siput..

masuk anak 3 ni mmg tak sempat nak buat apa..sume kuih tunjuk jer..haha

wahida said...

rajin adik bantu akak ye...bagus adik!!

aby said...

Rajin kz buat kueh. Tp rajin tnpa ilmu buat kueh pun tk jadi juga kan.
Amban taun kuih2 karo lauk pauk seng ono neng mejo umah ku, kabeh tuku wae

norhidana miswan said...

dana tak reti bt adunan siput ni kak, tkt tak sedap... balik kg nnti suruh mak uli pastu kami ramai2 gentel

~ yus ~ said...

Wah akak!! Kuih siput ni antara feveret saya juga. Susah nak jumpa sekarang ni, nak buat sendiri tak reti. Alat cetak tu pun takde, mana nak cari...hihi. Tapi teringat dulu kecik2 pernah tolong maktok buat kuih siput ni di kampung.

Siti Rohaida Yusof said...

mmg tak pandai buat kuih nie..

Deqla Manjew said...

perghh nampak sedap.. kak, bg alamat umah..nk dtg beraya! hihihi...

Sarah Talib said...

Nampak sedap kuih siput tu...posa2 ni semua teringin...kalau rajin nk buat jgk.

Murni Alfathunnisa said...

ni la kuih yang saya paling suka buat. kalau suruh gesek kuih siput tu sampai abis pun saya sanggup..sekali buat 2/3kg. asalkan jangan suruh tunggu kat depan kuali...hehe...panas kakkkk... :D

@lfidah @dim said...

salam kak..

saya masih tak dapat email akak tu..da tgk spam pun non ado..apa kata akak bagi email akak.saya try email akak..knp ek xdpt email akak..pelik jgk saya..

::NureeN:: said...

sedapnya.. saya suka ni kak

Qhaifa Nur said...

semangat buat kuih/biskut raya sampai kakzakie..

bila anak2 dah makin besar ni kak, memang rajin tolong tapi kesempurnaan tu tak ada..tak bagi tolong kasihan pula...takut ada yang kecil besar pula...

sedapnya siput...

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam k.zakie...
Ah... dh mula menyiput ye.. ?
Cma sukaaaaaa kuih cput ni tau.. hihi...
Cma start bt kuih mngkin ujung2 ramadhan nnti.. 2 jnis je pun..

Nafira usof said...

sedapnyeeee..
zura masa kecik2 dulukan~ selalu wat kuih siput nih dengan mak.. rindu sgt2 masa itu.. kenangan betol.. nak buat jugak lah kuih siput nih.. boleh ajak anis menggentel jugak.. hehehe

amirah said...

akak dah start wat kuih? wow, bestnya. kalaulah amie ada geng kan best. teringin jugak nak wat kuih raya

nn lylyn said...

macam tu cara nye..sy xprnah tau nk wt..

Sayangku Zie said...

adoi kak teringat kueh siput saya... dulu rajin buat jugak..

ct rahani said...

sedapnya kak.. sy lak setiap tahun MIL yg buatkan.. :)

aDisH.sHidA said...

TERLIUR NYA...awal akak buat..kalau kat umah buat awal mcm tu memang kena sorok la..kalau x habis sblm raya hehe...

eh dulu2 selalu wat skrg dah xde..mcm nak buat jugak la tahun nie...kalau rajin la kan...

teringat dulu pernah wat sekali dok cubit tekan banyak2..menimbun dlm talam..sekali mak dtg tengok...kena bebel..sebab habis melekat hahahaa

~aYu~ said...

best makan dpn tv ni. cepat je abis sebalang.

eMMe said...

Dugaan betul la tgk kuih siput kak Zakie......... sabar jela
hahahaa...
Kak Zakie, tak jual ke?
kalo boleh dapat sebalang
heeee~

Ibu Lala said...

Kaknak sikit. Anak anak suke. X pandai la nak buat..

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

waa kak bestnyer...mak saya memang tiap2 taun buat kuih siput ni...sedapkan tambah ader daun kari memang sedap n wangi...

nurbijen said...

sempat ke sampai raya tu kak? dulu housemate saya suka sgt buat kuih tu...

Bin Muhammad said...

Tengok gambar tu mcm mudah sgt membuatnya! Kuih siput, kuih tradisi yg enak! Buat kudap2 lepas terawih, alamat xsempat sampai hari raya...hehe

Ujie said...

cantik je nampak rupa siput tu..

mmg lenguh ibu jari buat siput ni kan..buat besar tak molek pulak.

gadisBunga™ said...

saya dah makan. sedap!!! rasa cam nak angkut balang bawak balik. hahaha!!!

Mizz Aiza said...

aiza suka makan kuih siput ni.. insya-Allah nak buat juga la nanti..

Juhariah Johari said...

Rajinnya! mama memang tak pandai bab2 kuih ni.
masjid besi tu ingin mama jadikannya sebagai rumah kedua...

Juhariah Johari said...

Rajinnya! mama memang tak pandai bab2 kuih ni.
masjid besi tu ingin mama jadikannya sebagai rumah kedua...

lieyalatif said...

kak, ni la kuih org lame yg masih menjadi pujaan skarang...rajin akak....

lieya suke versi sira pedas kak....dulu mak rajin buat...dulu kalo mak buat, utk raye punye kene sorok kalo tak abis sebelum raye hahaahahah

Syira Qahira said...

salam,

hah kak, lama gila tak makan kuih siput ni, tah tahu bila last, masa kecik2 kot.


p/s : kak sedihlah, belum ada rezeki... lagi 2 hari tunggu bendera jepun... kalau naik juga. rasa nak mengalah je... aku rela bermadu..wawawaa.. hahaha

Fiza Rahman said...

Sedapnya kak.

eelobor said...

kami dah start buat minggu lepas, minggu nie nak sambung lagi buat

Papa Mifz said...

oh ini antara kuih kegemaran PM nih...:)

Ema Johari said...

salam kak, akak dah start buat kudapan raya.... jenis kerepek dan kekacanglah paling digemari kan kak

aTieYusof Family said...

wah! rajinnya akak buat ni..sedap ni..kt sini mcm dah jarang org buat kuih siput ni...

Munnafendy said...

uuuiiii lebih 10tahun rasanya xmkn kuih siput ni!

Tihara said...

uishh ni kalau yang gebu tu..mmg best makan tapi kalau kena ulser mcm saya tak laju makanan keras2

syiela said...

teringat arwah kak saya dulu..tiap kali raya mesti dia buat kuih siput huhuhu

Knor said...

wah rajinnya...siap kuih siput aka..rasanya berzaman tak jumpa kuih ni..

NEKCIK said...

Salam kakzakie...camner nak dtg berayer...alamat pun tak bagi

Daddy Ziyyad said...

Susah nak cari rumah orang yg bagi kuih2 tradisi macam kuih siput ni masa hari raya...hihihi....Kuih samprit kak zakie buat tak?

intanfirdaus247 said...

Salam kak zakie…sedapnya..intan suka kuih siput ni..kalau makan sambil tgk tv non stop..hehe..paling suka yang pedas2..hehe

Delima Zamrud said...

Ermmm D5 suker kuih nie but leceh n buat nyer kan huhuhuhuhu nnt nk cuba sekali arr..

Mak Long a.k.a Kunang-kunang said...

Kak ani dah lama tak buat kuih siput ni. Masa muda2 dulu memang rajin.

Kuih siput ni memang sedap.

Aine Ainun said...

ada cetaknya...
tapi..tal tau sempat ke tak nak buat ni..bab duduk lama2 tu yg tak tahan...

adzairdawati makdara said...

ni peberet saya ni.. boleh mintak resepi tak kak hehehe

zana fahmi said...

Kuih ni kalau terkena yg keras mcm batu, mmg serik zana nk mkn. Famili ramai sesuai buat kuih siput kan kak zakie....

boni kacak said...

wah.. dah siap dah dengan kuih raya tu.hehehehe. kat sini saya dah ready dengan sambal kentang.hehehe

Kakzakie said...

Kuih siput ini kalau kena buat sendirian memang jenuh hendak menunggu doh yang diuli susut menjadi siput. Sebaiknya macam kakak ambil segenggam setiap sorang buat dlm mangkuk kecik. Yg dalam besen tutup dengan dulang bagi mata tak nampak hihi... (setiap sorang segenggam lama-lama habislah).

Terima kasih buat semua teman yg sudi menitip komen di sini:-

fairus mohamad noor, rezeki (ini memang kuih zaman dulu tapi kakak tak pernah tinggal), Masya, umi alya, ZazaMyMoon, Sura Mohd, Puan Kutu, shaliza, Pn.bayu, Eye_nee, Zee Suhaini (boleh sakit juga ibu jari kan Zee), inazamri (buatlah ina kan ada anak-anak boleh bantu), hainom OKje (kena buat ramai-ramai baru ok dinda), syuk shusuke, Aziela, Ummi Iman, Seri Kandi Tanah Jauhar, @lfidah @dim, Mia Kassim, Nor Azimah, Zul Fattah, wawa syaida, izan mama mia, pena rozie (insya-allah boleh rozie), azi, Asyifa Mustaffa, ❤Kamsiah❤, Dr Singa (sikat!! hihi...), Ratu Hatiku, JunAina, Rapunzeel Cikilolo, Fazleyatul Aini, ummiross (jemputlah ummiross mana tahu ada rezeki dapat merasa), JaSSNaNi (kalau sendiri pun tak bolehlah Nani mesti nak ada teman baru tak letih), redza, Umi Qi, faraherda.razalan (buat sikit ajelah Fara kalau agak teringin - senang kan),Haryati Faizal, -Sara-, ummuaidan (lain tu kena tunggu sabtu/ahad inilah ummu), Hanida Moss, mama_ka0ri (kakak pun akan cari kuih tunjuk juga), wahida (budak kan suka main doh wahida), aby (kuih siput ni tak payah ilmu bagai aby kuih zaman dulu kata org), norhidana miswan, ~ yus ~ (cetak tu kedai 2 ringgit banyak Yus), Siti Rohaida Yusof, Deqla Manjew, Sarah Talib, Murni Alfathunnisa (samalah kakak tak sanggup menggoreng sebab kena guna api kecik bimbang dlm tak masak), @lfidah @dim (ok kakak dah buat fida), ::NureeN::, Qhaifa Nur (Nur kan ada 5 pembantu buat lagi cepat - besar-kecik tak kisah bila dah masuk bekas ok aje), ♥ Cmª shIemª ♥, Nafira usof, amirah, nn lylyn, Sayangku Zie, ct rahani, aDisH.sHidA (anak kakak yg ada di rumah tinggal satu memang tak rajinlah dia nak makan sendiri), ~aYu~, eMMe, Ibu Lala, (Lizz) http://haslizalizz.com/, nurbijen, Bin Muhammad (memang mudah BM bukan macam buat biskut bimbang terkembang sebagainya), Ujie, gadisBunga™ (hihi... GB memanglah dah rasa sebab petang tu goreng masa berbuka dia dah rasmikan - pengelat), Mizz Aiza, Juhariah Johari, lieyalatif (dah kakak pun org lama kena buat kuih lamalah lieya hihi...), Syira Qahira (ingat Allah tu ada Syira...), Fiza Rahman, eelobor (kena mula pelan-pelan kan ee), Papa Mifz, Ema Johari (betul Ema kalau biskut semua rumah ada), aTieYusof Family, Munnafendy, Tihara, syiela, Knor, NEKCIK (ala nekcik ni... kakak dah email tau tapi tak tahu mana silapnya boleh tak sampai), Daddy Ziyyad (rasanya samprit taklah doc hihi..), intanfirdaus247, Delima Zamrud, Mak Long a.k.a Kunang-kunang (jenuh kalau buat sendirian ni kak ani), Aine Ainun, adzairdawati makdara (kakak jenis buat tak buat sukatan irdawati), zana fahmi dan boni kacak (tak kan beraya dgn sambal kentang dik hihi...)

Kepada semua terima kasih sekali lagi. Resepi kakak tak tahu macam mana nak buat sebab masuk tepung tak sukat, masuk butter seketul dan minyak masak pun tak sukat. Garam, bawang-bawang yg kakak blend pun tak sukat. Pakai gaul ikut rasa tangan agak-agak boleh gentel itu aje...

Buat semua terima kasih sekali lagi.

ANIM said...

kuih siput...saya minat sangat2..
sudah pasti itu dituju dulu kalau beraya rumah kakzakie..heee

Sue Bee said...

salam..feveret ni..kuih siput..bab gulung2 ni boleh mengantuk dibuatnya

lia said...

Ralit kalau ngunyah kuih siput ni

Kesuma Angsana said...

feveret no 1 KA kuih ni.. singgah baca bila sakit berkurang hari ini

nik ros said...

sedap ni kak. kalau ni blum raya lagi dan blh abis kan.

BUNDA a.k.a KN said...

teringat masa kecik2 dulu tolong mak tekan , tenyeh kuih siput ni...

Lydia Miza said...

Fav saya ni tapi x pernah buat pun. Tgu ada yg membantu kot

Nur-nba said...

Kak, nak tapau sebekas kuih siput ni.. Boleh tak? hehe.. Teringin juga nak buat sendiri.. tapi penyakit M cukup menebal.. :)

IntaNBerliaN said...

cantiknya kuih siput akak ni.. kalau dah start mkn, susah nak berhenti

elly nadyra said...

lama tak buat kuih ni, comel2 kuih siput akak, mesti sedap baunya time goreng kan