Thursday, July 11, 2013

Cara mudah terawih buat anak-anak

Niat - Memandangkan pada hari sekolah selain kelas tuisyen dan kerja sekolah membuatkan masa adalah terbatas. Oleh itu makcik cadangkan lakukan solat terawih dirumah. Kalau solat berimam kena tambah makmuman ye anak-anak.

Bacaan suroh - Pendik saja suroh semuanya. Ini untuk malam pertama hingga malam ke 15 ramadhan. Kalau di Johor kebanyakan surau/masjid melakukan 20 rokaat tetapi biasa anak makcik buat 8 rokaat saja. Terpulang pada kemampuan anak-anak. Seimbangkan dunia dan akhirat. Kerja sekolah jangan abaikan juga.

Selepas 15 ramadhan - Bolehlah ikut suroh seperti yang makcik nyatakan di atas ini. Semua suroh pendik belaka. Makcik percaya anak-anak mesti boleh lakukan dengan baik. Jangan abaikan tomakninah bila bersolat itu penting sekali.

Doa - Selesai terawih boleh baca doa ini sebelum diikuti dengan solat witir

Solat witir - Boleh pilih mahu yang tiga atau satu rokaat (tidak boleh dua ye sayang). Kalau anak makcik biasa dia buat satu sebab dia sudah keletihan kalau hari sekolah. Kalau hari cuti dia buat yang tiga rokaat. Suroh untuk tiga rokaat, pertama baca suroh Al-a'la (sabbihismarobbikala'la...) dan rokaat ke dua baca Al-kafirun (Qul ya aiyuhalkafirun...). Solat yg satu rokaat baca suroh Al-ikhlas,  (Qulhuwallahu ahad...), Al-falaq (Qul a'uzubirobbil falaq...) dan suroh An-Nas (Qul a'uzubirobbinnas). Bila masuk malam ke 16 kena baca doa qunut jangan dilupa. Mudah bukan anak-anak. Rugi andai kita tidak melakukan ini. Selesai witir bolehlah membaca doanya.
~~ Bersama kita mencari yang terbaik dicelah-celah kebaikan yang Allah kurniakan di bulan ramadhan ini.Tanggungjawab kita mendidik anak-anak yang baru berlatih.~~


79 comments:

Mila@Rimbun said...

baguslah tip kak zakie nii
Anak saya selalunya ikut ke surau, terawih dia buat 4 rakaat jer, pastu sambung buat homework kat surau

Irfa said...

tq kak zakie..
sy yg dah 'tua' pun selalu miss solat terawih.insya Allah tahun ni nak buat lebih sikit

Ibu Lala said...

tq kak. anak anak sy smlm pun dah pegi tarawikh. alhamdulillah.

:: Mrs.Eady :: said...

alhamdulillah..perkongsian yg bagus..

Mia Kassim said...

Terima kasih kak bagi panduan yang berguna ni....:D

eMMe said...

Terima kasih Kak Zakie, utk ilmu hari ini...moga jadi pnduan kite semua..

Kniedaz said...

buat ibu yang ada anak kecik macam saya pun boleh juga kan kak..buat di rumah.. :)

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

tq kak share tip ni...

suri solehah said...

terima kasih kak,,bkn ank2 je sendiri yg dah tua ni pun bermanfaat tu..tahun ni dah takde pembantu try bwk anak malam pertama..aisyah tak mahu duduk..kena buat kat rumah je suri kak..

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

terima kasih, Kakzakie.. urmmm, apa tajuk buku ni, nampak mudah untuk diikuti..

Acik Erna said...

assalam kakzakie..terima kasih bagi pihak anak2..memang berguna ni..
acik yang dah tua ni ke masjid je

Asyifa Mustaffa said...

thx k.zakie..
bole tunjuk kat anak sy ni...buku mana ni ye kak.?

inazamri said...

tips akak sgt2 bagus.tima kasih kak.Ina pun yg dah tua cam ni kdg tak buat witir gak hehe.

norhidana miswan said...

betul tu kak, bt dirumah pun boleh kan,kalu dana bt termampu je... teringat zmn bujang duk kt skudai dulu... time gi terawih ngn kwn2 umah, time imam yg baca surah panjang rasa nk tersengguk hehehe... kalu yg surah pendek rasa mcm cpt sgt lak dh abis heheh...

ummuaidan said...

Bagus tips yg kakak bagi nie..bkn setakat anak2, mak2 pun blh pakai kalau tak nyempat buat kat masjid..kat sini buat kat umah jerlah terawih biasanya sbb takleh pi masjid pompuan..

JunAina said...

Anak Aina dua hari ni masih ke surau. Aina ja solat kat rumah si kecil masih tak faham adab2 di surau/masjid. Naik ke atas bahagian jemaah perempuan sesuka hatinya.

Fazleyatul Aini said...

bagus buku ni. tapi zaman saya kecik dulu takde buku2, mak heret je p surau. hehehe. pastu p surau main2 pulak tu. kene cubit sekali dengan mak baru dok diam. Alhamdulillah semua tu pengajaran awal untuk kita, supaya tak liat nak terawih

lia said...

tips yg mudah...

anak sy, xmampu nak buat terawikh da mlm td, letih puasa katanyer... sy ok jer sbb 5thn da mampu puasa, sy slow2 ajak terawikh malam ni ;)

Sura Mohd said...

perkongsian yg sangat bagus kak...anak2 perempuan sy x ke masjid sbb mcm yg kak zakie ckp tu la..tusyen/kerja skola..kdg2 ada jugak diarang mengajak ke masjid(bila ada masa)sy pulak yg susah ada anak kecik..:(

peparidsign said...

salam K Zakie,

ni bukan anak2 je... mak anak pun suka hehe.. mekasey share sesama.. terawikh kat rumah dgn si kecik memang sesuai dgn saya tips k zakie ni.. thanks..

HeNRieTTa JoSe said...

best tips akk nie...mudah di praktikan anak anak...

azi said...

Terima kasih kakak bagi tip ni...bukan anak-anak saja yang boleh ikut..mak-mak budak pun boleh...:)

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam kak zakie...ada nya buku tu,memudahkn anak2 belajar & sembahyg Terawih kat umahkn?
Kat masjid tpt atie ni buat 20 Rokaat..klu surau 8 jer

wawa syaida said...

thanks akak...tips yg bagus...untuk budak2 dan orang dewasa pun...tq :)

mama_ka0ri said...

terima kasih kak zakie atas panduan yang berguna ni..

insyaAllah blh try amalkan utk anak2 nanti..utk diri sendiri yg ade anak kecik2 pon boleh ni..kan..

aby said...

Salam kz,
Utk anak2 senang depa tu ingat turutan surah, tp utk wong tua, payah sikit sbb dh lupa turutan surah2 tu. Apepun satu usha yg baik utk budak2 blajar terawih sndiri

Rinna said...

TQ share tips yg amat bagus ini.. :)

Aziela said...

Panjang pahala akak...Amiin. Kadang2, mak bapak anak pun tak sempurna juga. Sama2lah kita saling mengingati.

BUNDA a.k.a KN said...

assalam KZ...

tips yg sangat berguna , bukan saja untuk anak2 tapi untuk dewasa juga...bertambah lagi ilmu kita hari ini....Alhamdulillah..

ummiross said...

Alhamdulillah, perkongsian yang sangat baik dari Kakzakie, step by step ni,moga ramai yang dapat manafaatnya,insyaAllah.

Bin Muhammad said...

Anak2 ni sedari kecil biasakan di bawa ke surau/masjid. Dedahkan mereka kpd sembahyang berjemaah dan sunat terawih ini. Pasti mereka akan ingat dan ingin melakukannnya juga. Bila sudah bersekolah, jika tidak dpt pergi, akan timbul rasa kekurangan...lalu lakukan ianya di rumah. Panduan yg Akak berikan amat berguna. Carilah ilmu dunia dan akhirat.

Muja.. said...

sejak ada ank kecik dah lm x terawih disurau. Tkt tengah solat anak2 buat hal pulak... dirumah sajala :)

JaSSNaNi said...

assalamualaikum kak..
sama la kita kak... bersama2 mencari keberkatan di bulan mulia ni.. semalam nani ngan fiyya je tinggal kat umah.. sebab fiyya tak sihat.. yang lain semua gi solat terawih kat masjid.. tak sedar lak nani time diorang balik.. sbb nani dah terbongkang dengan fiyya atas katil.. wakakakaka.. :P

kak.. coklat ada 4 pek.. semua anak dapat sorang 1.. fiyya lom boleh makan.. jadi maknye yg dapat.. nanti fiyya minum nenen susu coklat je.. :D

Ema Johari said...

terima kasih kak...atas perkongsian tips ini

Pn.bayu said...

Kak, boleh tahu tajuk buku ni... macam nak dapatkan 1 untuk preparation nak ajar Almas nanti..selain dari solat fardhu... :)

Qhaifa Nur said...

tq Kakzakie belajar kat rumah dulu kan....
kalau anak-anak Nur rajin pula pergi sembahyang terawih ni...sebab ada geng iya juga..

Izan Ishak said...

perkongsian yg bagus ni kak zakie.

izan pun cuma solat tarawih di rumah. abg muhaimin yg rajin ke surau setakat 2 hari ni...naik basikal pulak tu.

Deqla Manjew said...

bagus ni.. dulu2 deqla ingtkan solat terawih ni kena pegi surau/masjid je.. rupanya kat rumah pun boleh.. ;)

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...perkongsian yg baik untuk anak2 ni n mak2 budak pun bagus juga boleh share sekali...betul tu anak2 tu kekadang mmg ada yg banyak kerja sekolahnya kalau x sempat nak ke masjid eloklah buat di rumah je...:)

Mizz Aiza said...

terima kasih kakak.. ianya berguna untuk panduan aiza juga.. :D

aizamia3 said...

psstt: kak zakie.. bagilah tau rupa buku tu, nak g cari beli.. ;) lagipun kalau baca komen2 tu, ada yang tanya pasal buku tu.. ;)
t.kasih ye kak..

❤Kamsiah❤ said...

melentur buluh...:)
mak budak2..bapak budak2 pun boleh guna jugak..

n O e s u h a i m i said...

thx kakzakie...bukan tuk anak2 je..org tua pun guna ni..

man said...

tips yg bagus kok..

Aishah Jahirah said...

salam kak zakie...selamat berpuasa...
bagus perkongsiaan akak..

Aju Mohit said...

alhamdulillah semalam dapat berterawikh dnegan ank2 dan suami di surau, adamnya mula2 bising, lepas kene tazkirah, elok duduk diam di belakang

aTieYusof Family said...

Bagus ni Kak..
copy utk Pa'e lah.. besar skit boleh ajarkan...:)

ANIM said...

Kat kedah ni semua pakat p masjid/surau berterawih kakzakie, tak kira lelaki ke perempuan...
2 Abdul larat 8 saja, so kena tunggu ummi dan abah siap 23 rakaat, heee..
Kalau imam pjg bacaan, kadang2 ummi pulak kena mengalah. Lepas buat 8, balik rumah sambung..heee
Datangnya sekalisetahun, tak boleh lepaskan....

Mizz ErMa said...

insyaallah..semoga ramadhan kali ini lebih bermakna daripada ramadhan yang sudah..

Nisah Idham said...

Kakak, terima kasih tip ni kak, Nisah belum ada anak, tapi telah nisah aplikasikan pada anak-anak sedara. Semoga Ilmu bermanfaat ini dapat di kerjakan dengan baik.. InsyaAllah.. :)

Kesuma Angsana said...

bagusnyer tips ni. anak2 KA mampu buat solat terawih 8 aje kak !

MOKCIK AZWA said...

Bagusnya tips ini Kakzakie..terima kasih sharing

Ujie said...

hehe..kelako pulak bila akak ber'makcik'.

saya pun buat 8 je, kalau balik johor ikut jugaklah 20. dah masjid situ mmg buat 20 kan..

nea lopah said...

jangan kata anak2..untuk dewasa pun boleh ni. tq share =)

Murni Alfathunnisa said...

first of all..nak ucap time kacih kat kakzakie...kerana berkongsi. sangat berguna untuk saya.

Hanis Azla said...

Salam ramadhan Kak Zakie..

Alhamdulillah.. terima kasih atas perkongsian yang cukup baik ni.. suka dengan ayat2 yang akak gunakan.. terasa begitu lembut..

||aLeaSaRa|| said...

alhamdulillah kak,saya terus bookmark page ni.semoga bertambah pahala kak zakie di bulan ramadhan,ni.

semalam anak2 termasuk si kecil 6 thn terawih.diorang buat 8 rakaat je.lagipun minggu depan exam,malam tu nak study lagi huhu...

selamat berbuka ye...terima kasih tau,kak zakie selalu singgah dan komen ^^

m.u.l.a.n said...

tqs kak zakie...

salam ramadhan..

Qashmere said...

Tq share kak zakie

redza said...

bagusnya kak

Rapunzeel Cikilolo said...

suka dgn pndekatan surah ringkas tu...

masa kat u baru saya dapat bnd2 ni...

mmg baik utk budak2...

ros_reeza said...

bagus tips ni kak.. moga jadi panduan untuk semua :)

*Selamat menjalani ibadah puasa ye kak :)

Temuk said...

Assalam Kakzakie
Hihi, makin menuwek, makin mudah lali pula walaupun surah pendek. Sang lutut tuwek pula suka mengerang... Semoga kakzakie sekeluarga sihat dan prestasi Ramadhan masing-masing lebih cemerlang lagi kali ini.

harumankasehvee said...

perkongsian yang baik . Anak - anak zaman ni kena push dgn ibu bapa . klu tak byk alasan mrk . jika ibu bapa buat maka anak juga akan turuti ...

Lydia Miza said...

Mlm ni anak tuisyen.. Sy plan nk suh dorang buat kat umh je adik beradik

Knor said...

selamat beribadah dan berpusa ramadhan karim

Papa Mifz said...

perkongsian yang menarik...

sejak dari PM kenal blog akak nih , memang PM kagum dengan cara akak mendidik anak2 akak...

hainom OKje said...

Kanda ni bukan anak anak aje yg belajar, ibu anak pun ulang kaji sekali hehe....

boni kacak said...

bagus perkongsian ni :)

MulutPayau said...

Terima kasih atas prkongsian ni kak...
Selamat menjalani ibadah puasa....

dear xila said...

baguihnya didik anak lagu ni...baguih2...bagus utk dibaca org dewasa juga :)

Empayar Utama said...

Iyalah kak. Tahun ni baru sempat bawak Aiman gi Terawih. Tapi dia ikut kengkawan dia buat lapan rakaat je

azieazah said...

Seronoknyaaaa....!

Kakzakie said...

Fadhilat solat berimam/makmum tidak dapat dinafikan. Namun sekadar mendidik anak-anak yang baru mengenal erti puasa dan terawih. Semua ini juga kakak ambil dari kitab ibadat sekolah agama kerajaan negeri Johor untuk darjah empat.

Terima kasih semuanya:-

Mila@Rimbun, Irfa, Ibu Lala, :: Mrs.Eady ::, Mia Kassim, eMMe, Kniedaz (boleh tak ada salahnya), (Lizz) http://haslizalizz.com/, suri solehah, Seri Kandi Tanah Jauhar(kitab ibadah darjah 4 sekolah agama negeri kita), Acik Erna, Asyifa Mustaffa, inazamri (rugi ina sebab witir lagi senang kan kalau susah buat yg satu rokaat pun jadilah), norhidana miswan (sebab suroh panjang di surau itulah balik lewat kesian kalau ada homework pada anak-anak), ummuaidan, JunAina, Fazleyatul Aini, lia, Sura Mohd, peparidsign, HeNRieTTa JoSe, azi, ♥♥azatiesayang ♥♥, wawa syaida, mama_ka0ri, aby, Rinna, Aziela, BUNDA a.k.a KN, ummiross, Bin Muhammad, Muja.., JaSSNaNi, Ema Johari, Pn.bayu, Qhaifa Nur, Izan Ishak, Deqla Manjew, Mas Zull, Mizz Aiza, aizamia3 (ini kitab ibadah darjah 4 sek agama negeri Johor Ai), ❤Kamsiah❤, n O e s u h a i m i, man, Aishah Jahirah, Aju Mohit, aTieYusof Family, ANIM (betul tu Anim setahun sekali rugi kalau tertinggal), Mizz ErMa, Nisah Idham, Kesuma Angsana, MOKCIK AZWA, Ujie, nea lopah, Murni Alfathunnisa, Hanis Azla, ||aLeaSaRa||, m.u.l.a.n, Qashmere, redza, Rapunzeel Cikilolo, ros_reeza, Temuk, harumankasehvee, Lydia Miza, Knor, Papa Mifz, hainom OKje, boni kacak, MulutPayau, dear xila, Empayar Utama dan azieazah.

Terima kasih sekali lagi. Insya-allah esok kakak tunjuk kitab yang kakak gunakan tersebut.

tenku butang said...

waa.. pandai akak didik anak2.. kalau teman ada anak2 nakmintak tips akak lea bole? heee

With Julia said...

Umi QI amik pengajaran disini...nak melatih anak kita kena berlatih dulu...baru senang nk realisasikan sis...suka bca blog sis...byk manafaat :)

Myra Jay said...

Terima kasih kak, jadi panduan berguna bersama :)

Mimi Azirah said...

Bagus tips akak nih

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.zakie..

alhamdulilah.. terima kasih atas perkongsian..cma pun tgh mengajar seri solat terwih..