Wednesday, July 10, 2013

Pendamping diri kita

Syaitan telah dibelenggu di bulan ramadhan ini. Seandainya masih ada yang melakukan kejahatan itu adalah nafsu yang membelenggu diri sendiri. Qarin adalah pendamping diri kita. Lawan nafsu jahat kita di bulan yang mulia ini.

~~ Selamat belajar melawan rasa lapar buat anak-anak yang baru belajar. Makcik doakan anak-anak semua diberi kekuatan hingga akhir ramadhan.~~

68 comments:

Rapunzeel Cikilolo said...

betul...

salam ramadhan...

norhidana miswan said...

betul2 tuh kak...

Mizz Aiza said...

betul tu kakak.. selamat menjalani ibadah puasa kakak..

inazamri said...

selamat menjalani ibadah di bulan penuh barokah ini.

achiek anis said...

semoga Ramadhan kali ni kita dapat meningkatkan amalan kita kan kak...insyaallah

Asyifa Mustaffa said...

nafsu tu yg kadang mmg ssh nak dilawan....tp klau iman kuat...boleh je kan kak...:-)

Aju Mohit said...

selamat berpuasa buat kak zakie dan keluarga

Pn.bayu said...

Amin...terima kasih atas doa itu makcik.... hehehehe
Kakzakie...selamat berpuasa yer.. ;P

zila norazila said...

Slamt mnunaikn ibadh pose kak..bdk2-kkdg mmg x kuat imn..lg nk dekt buka tu yg diorg lg x tahan kn..

ummiross said...

Salam 1 Ramadhan Kakzakie..

Betul tu Kakzakie, sama2 kita mohon Allah memberi kekuatan kepada kita untuk melawan nafsu jahat. Moga Allah memberi kekuatan untuk terus istiqomah dengan amalan baik2, insyaAllah.

Masya said...

amir x sihat, langsung x jadi puasa...

harumankasehvee said...

sebenarnya desakan nafsu tu lbh kuat drp bisikan jin / syaitan . alhamdulillah , anak buah saya mudah puasanya . ada seorg tuh , seawal usia 5 thn sudah cukup puasa sebulan ... segan lak rasanya ...

NM02 said...

saya tengah bertahan melawan nafsu lapar kak... tak sempat sahur pg tadi...

NURSHAKIRA ABDUL HALIM said...

salam ramadhan yang indah! :)

EKIN said...

salam ramadhan kak.. semoga akak dan family jalani ibadah puasa dengan penuh kesabaran

Ratu Hatiku said...

Terigt plak masa kecik2 dulu bila mula2 belajar puasa..hihihi
Salam ramadhan kakak..

Marya Yusof said...

As salam Kak Zakie,

Betul tu kak! Qarin kita ni boleh jd sgt jahat & baik juga... Rasullullah SAW pun ada qarinnya tapi dgn izin Allah telah diislamkan oleh baginda... betul kan? :)

Dah terlanjur jenguk di blog akak ni... Marya nak pohon ampun & maaf jika sepanjang perkenalan di alam maya ni ada yg terguris & terusik dihati... Salam Ramadhan buat akak sekeluarga... :))

QueeN TerataI said...

kalau berbuat jahat gak tu.. mmg nafsu lbh dr syaitan la tu maknanya kak.. hehehehe

Angah said...

syaitan dalan diri ni kadang-kadang lebih menakutkan...

Acik Erna said...

in syaa allah..untuk kitaa semua..semoga diberi kesihatan yang baik untuk menjalani ibadah puasa dan solat kan kakzakie

Acik Erna said...

in syaa allah..untuk kitaa semua..semoga diberi kesihatan yang baik untuk menjalani ibadah puasa dan solat kan kakzakie

ZazaMyMoon said...

Terima kasih makcik.. ;)

Werdah said...

Assalamu'alaikum kakzakie

Ya, kerana mereka terbelenggu marilah kita kuatkan diri melawan nafsu..semoga dipermudahkan Allah, tiada daya melainkan dengan pertolongan Allah.

aniswany lazim said...

salam ramadhan :)

Fiza Rahman said...

Semoga kita dapat melawan nafsu jahat kita.

Anak saya pon excited nak puasa hari ni. Harap2 dpt bertahan sampai berbuka nanti.

Qhaifa Nur said...

puasa menguji keimanan kita..
moga dipermudahkan segalanya...
begitu juga afnan first posa hari ni...

Siti Rohaida Yusof said...

selamat menunaikan ibadah puasa ye kak...

lieyalatif said...

in sha Allah kak...moga semua dpt fadhilat berpuase.....

selamat berpuase dan selamat berbuka kak...

Aziela said...

Kejahatan kerana telah menjadi pengikut nafsu yang dihasut syaitan. Maka amalan yang ikhlaslah benteng yang kukuh kan kak..

redza said...

selamat berpuasa kak

Bin Muhammad said...

Semoga kita berjaya melawan hawa nafsu sendiri. Semoga kita beroleh puasa mabrur.
Selamat berpuasa ya...

aanie said...

slmt berpuasa kakak...

semoga dpt la kita menahan nafsu masa kat pasar ramadhan nanti...hehe...

faraherda.razalan said...

Kak, pendeknye entri akak hari ni? heheheh~

mama_ka0ri said...

betul kak zakie..!!

kalau masih melakukan kejahatan tu tepuk dada tanya diri sendiri..dari mane nafsu kejahatan tu dtg..moga ramadhan kali ni merubah diri kita ke arah yang lebih baik..ameenn..

fairus mohamad noor said...

Salam 1 ramadhan&selamat berpuasa buat kakzakie&famly

Munnafendy said...

btul btul btul!

With Julia said...

Jom kak lawan nafsu jahat...say No!...say yes to ibadat...aminnnnnnnnn

Ujie said...

Susah jugak nak berperang dgn nafsu jahat dlm diri ni...

wawa syaida said...

salam ramadhan akak dan selamat berpuasa

Papa Mifz said...

semoga kita semua dapat melaksanakan ibadah puasa dengan lancar...amin...

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Kak Zakie..Semoga kita diberikn kekuatan diri sepjg Ramadhan ini.Aaminnn


p/s:Atie ada menjual kuih btg buruk & mini popia..Jemput singgh ya kak.

Abil Fikri Ahmad said...

Salam Ramadhan and Selamat berpuasa..

Mila@Rimbun said...

Moga Allah bg kita kekuatan..

tenku butang said...

InsyaAllah.. moga2 diri ini berjaya melawan nafsu x elok semua yu.. hu2..

MaMa Rey said...

salam ramadhan dan selamat berpuasa kakzakie..semoga ibadah puasa kita kali ini berjalan dengan lancar

Deqla Manjew said...

syaitan dah dibelengu.. tinggal nafsu kita je la yg menguasai... moga teguh iman kita ye kak.. selmt berpuasa.. =)

Kella said...

moga moga kuat la kita bertahan.. kita memang berlawan dengan nafsu sendiri sekarang ni..
insyaAllah.. moga diberikan kekuatan itu dari Allah..

selamat berpuasa dan berbuka sebentar lagi kak.. =)

ANIM said...

Tahun ni saya sukat bekas minuman dlm fridge, kakzakie..
Last year saya tazkirah dgn anak2 tentang perbuatan mereka yg saya tak nampak, tapi Allah nampak..
Sudahnya, si Abdul badan besar mengaku 2 hr ponteng puasa tanpa pgetahuan saya..tak tahan haus...huhu..
Menangis2 minta ampun..lucu jugak bila diingat.
Adik tak de masalah kot..budak perempuan selalunya lebih tahan puasa: D))

♥ Cmª shIemª ♥ said...

SalamK.Zakie.

alhamdulillah..
harapannye cma juga berjaya melawan qarin dlm diri ni..

selamat berpuasa jg buat akak :)

Nafira usof said...

Terima Kasih mak cik..dari ANis..:)

selamat berpuasa jugak buat akak~

aby said...

Qarin qareena, aku enak blajar psl QQ kuwi jugak.
Neng ayat quran memang ono psl qarin jugak

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

selamat berpuasa kak...ni kalau abang uwais baca ni mesti dia senyum...dan semangat untuk berpuasa..

lia said...

semoga d beri kekuatan utk tempuh Ramadan ni dgn jayanyer, InsyaAllah...

Nur-nba said...

Selamat menjalani ibadah puasa buat Kak Zakie sekeluarga...

boni kacak said...

setuju.. kena lawan berhabis-habisan :)

PeRdU cINta said...

assalammualaikum akak..selamat berpuasa akak..akak sihat..lama tak ziarah blog akak..moga kita dapat melatih diri mengawal nafsu yang kadangkala menjadikan kita ini hambanya..nauzubillah..

iedja dja said...

Salam Ramadhan,

Yg jeneral2 dah kena rantai, prebet2 nya ada lagi... kejahatan dalam diri kita yg masih ada

LYAfrina said...

salam ramadhan buat kak zakie & famili..

moga sgala amalan kt diterimaNya..amin

dear xila said...

mari melawan hawa nafsu pulak hehe
slm ramadhan :)

Myra Jay said...

Ye kita kuatkan semangat untuk melawan.. ;)

Jamal k ahmad said...
This comment has been removed by the author.
ibuintan said...

salam Ramadhan kakzakie... slamat berpuasa

suri solehah said...

betul tu kak,,selamat berpuasa kak sekeluarga..suri masalah nk didik anak yg no2 tu berpuasa,,,bulih dia tgk adik makan biskut meri..dia terliur..sblm ni bukan suka pun huhu

Kakzakie said...

Terlalu pantas masa berlalu. Pejam-celik hari ini sudah hari ke dua utk kita berpuasa. Moga dikuatkan iman dan kesabaran terutama dalam mendidik anak-anak yg baru mengenal erti puasa.

Terima kasih kepada semua teman yang sudi memberikan komen:-

Rapunzeel Cikilolo, norhidana miswan, Mizz Aiza, inazamri, achiek anis, Asyifa Mustaffa, Aju Mohit, Pn.bayu, zila norazila, ummiross, Masya, harumankasehvee, NM02, NURSHAKIRA ABDUL HALIM, EKIN, Ratu Hatiku, Marya Yusof, QueeN TerataI, Angah, Acik Erna, ZazaMyMoon, Werdah, aniswany lazim, Fiza Rahman, Qhaifa Nur, Siti Rohaida Yusof, lieyalatif, Aziela, redza, Bin Muhammad, aanie, faraherda.razalan, mama_ka0ri, fairus mohamad noor, Munnafendy, With Julia, Ujie, wawa syaida, Papa Mifz, ♥♥azatiesayang ♥♥, Abil Fikri Ahmad, Mila@Rimbun, tenku butang, MaMa Rey, Deqla Manjew, Kella, ANIM (jgn paksa Anim, bimbang juga kan mereka masih kecik lagi. Kakak tak paksa anak kakak berpuasa, ikut kemampuan dia), ♥ Cmª shIemª ♥, Nafira usof, aby, (Lizz) http://haslizalizz.com/ (uwais dah belajar puasa ye Lizz), lia, Nur-nba, boni kacak, PeRdU cINta, iedja dja, LYAfrina, dear xila, Myra Jay dan akhir sekali ibuintan.

Moga ibadah kita semua diterima Allah hendaknya. Amin..

Terima kasih sekali lagi

Kakzakie said...

@ suri solehah : mendidik anak kecil puasa jgn dipaksa suri. Kena jauhkan adik yg makan dari si abang/kakak yg berpuasa. kesian dia masih baru belajar lagi...

Kesuma Angsana said...

betul tu setuju sgt 2 !

||aLeaSaRa|| said...

alhamdulillah....betul tu.selamat berpuasa,ye kak.

p/s-->sedih baca paper hari ni,kes suami bantai isteri sebab tak kejutkan sahur huhu...

hainom OKje said...

Kanda, kalau mcm dinda ni kena tahan nafsu apa agaknya yek!