Thursday, July 18, 2013

Menjalin yang kecil menjadi lebar

Bila dilahirkan dari keluarga miskin tidak mustahil apa juga jalan dicari untuk tidak membazir. Itulah aku yang sewaktu usia kecilnya tidak pernah menikmati kehidupan mewah seperti anak-anak sekarang. Aku dulu bermain dengan jarum dan kain. Allahyarhamah mak pakar menjahit, oleh itu semua perca kain tidak dibuang. Selain dijalin menjadi selimut, kami juga boleh menjadikannya sebagai alas lap kaki atau alas meja. Itulah juga yang aku lakukan hingga kini. 

Plastik jam - Bukan jam isi di dalamnya tetapi hasil perca yang sedia untuk aku cantumkan. Ada setengah lagi yang belum dijalin.
Warna-warni - Haaa... inilah dia isi di dalam beg plastik tersebut
Bulan leher baju kurung - Setiap kali menjahit baju kurung pasti akan ada sisa dari menggunting bulat untuk leher baju. Inilah yang aku gunakan untuk dijadikan seperti ini. Siaznya berbeza sebab baju budak kecil dan dewasa pastinya tidak sama.
Jalinan - Selagi boleh dicantum akan aku cantum terus. Boleh saja untuk dijadilan alas kaki atau alas meja.
Idea memasukkan ini sebagai N3 apabila teman blogger Bin Muhammad menunjukkan bahan terbuang yang mana salah satunya adalah sepeti yang aku buat ini. Banyak idea dari bahan terbuang boleh dimanfaatkan kepada yang mahu.

~~ Sekarang bulan ramadhan mana ada masak untuk makan tengahari, jadi bolehlah menggunakan waktu memasak atau waktu makan untuk mencantumkannya.~~

91 comments:

Zee Suhaini said...

bila dah cantum2 nampak cantik kak..dulu2 alas kaki memang camtum cam gini..untung anak2 skrg kan??

Bin Muhammad said...

Betul...Zaman dulu, perca kain tidak akan sekali2 di buang. Ianya memang berharga! Hingga sekarang kalau balik kampung, masih terlihat lagi hasil kerja tangan emak yang rajin spt kakzakie.
Yang menarik...bila di lihat corak kain dulu2, sgt menarik dan unik...boleh di bezakan dgn corak sekarang. Material kain juga berkualiti, sgt tahan!
Terima kasih kerana menghargai dan mengaplikasikan kitar semula...Terbaik!

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

Mesti cantik biler dah siap ni kak...warna warni tu kak...

Mia Kassim said...

Cantiklah kak bila semua dah dicantumkan. untung kalau ada bakat semulajadi macam akak. :-)

Puan Kutu said...

selimut cantum2 macam yg akk kat ni mmg sgt best..sy nipadan je takde mesin jait,klu tak dah lama berkreatif,macam2 benda nak buat..ye2 je.hehe

❤Kamsiah❤ said...

teringat zaman dulu2 jugak kak..perca kain jahit buat alas kaki...buat kdg2 masukkan getah kat dalam buat pengikat rambut

Zul Fattah said...

baca entry ni, teringat kat mek d kg.. mek slalu jahit kain2 perca tu, jdkan slimut.. saya suka selimut tu, sbb sjuk, walaupun x guna kipas.. air tangan mak sendiri, nikmat rasa lebih r..

Mila@Rimbun said...

bunga yoyo.... banyak tuh kak. saya ni perca besar seinci dua tuh pun simpan hahaha... mana tau kut nak guna buat applique ke kan... walaupun x tau lg bilanyer tuh

shaliza said...

pernah belajar buat masa dulu2...budak zaman sekarang mmg banyak untung:-)serba serbi senang.

Myra Jay said...

Rajin akak buat..
tp betul kan dari terbuang je baik hasilkan sesuatu

wawa syaida said...

rajinnye akak...arwah mak saya dulu pun menjahit...lebihan kain tu memang akan dibuat something yang boleh diguna...rugi kalau dibuang

Hanis MY said...

cantiknyaaa.. kreatif la kak zakie ni...

Ujie said...

Betul la kak! Dolu2 mak & kakak saya mmg buat benda2 ni. Kalau yg kain cotton, diorang buat pemegang benda panas kat dapur. Kalau rmh nenek, cantum2 buat siling rumah. Kenangan sungguh!

Aiza Hamdan said...

Cantik..kreatifnye Kakzakie..

Sura Mohd said...

rajinnya akak..saya tabik ngan akak.:)

ummuaidan said...

pandainya kakak buat tuh semua..cam my MIL pun tak pernah membazir kain baik yg buruk mahupun perca semua di recycled dan dibuat something ..yg cantum2 cam kakak buat nie pun byk dibuatnya..selimut pun jd jgk..

Eye_nee said...

mak saya pernah buat ni dulu kakzakie...buat alas kaki...cantikkk sgt nampaknya...

:: Mrs.Eady :: said...

tak sabar nak tgk hasil cantuman :)

aby said...

Salam kz,
Klu masa kecil kita susah apa tah lagi masa kecil ibubapa kite seng manggon neng seberang kono. Sbb tu depa tu kreatif dlm mengguna balik bahan2 terpakai. Bukan takat kain malah dlm makanan pun dpt d kitar semula

Asyifa Mustaffa said...

Setuju sangat2 kak, bila pernah rasa hidup susah...apa sahaja yg kita dpt skrng ni..kita akan belajar utk lebih menghargai...

perca2 kain tu...teringat pada allahyarhamah nenek sy, arwah juga melakukan perkara yg sama pada kain2 percanya...mmg hasil yg jadi..sngt cntik...alfatihah buat nenek...

Daddy Ziyyad said...

Bagus tu Kak Zakie...tak membazir...Lagipun, nampak unik kalau ada alas meja/alas kaki macam tu...:)

Aisy Nasiha said...

rajin dan kreatif...

kagum dua kali saya.. pertama jahit baju sendiri dan kedua guna balik lebihan kain buat sesuatu hasil lebih kreatif.. mengisi masa dgn berfaedah ...

NURSHAKIRA ABDUL HALIM said...

ada entry terima kasih dari saya.. jom..

http://lotsoflovebyshakira.blogspot.com/2013/07/jom-blogwalking.html

Siti Rohaida Yusof said...

sekarang dah tak ramai kak nak guna kain terbuang nie...mereka lebih prefer beli lain..mcm saya yg tak berbakat dalam hal2 menjahit nie

faraherda.razalan said...

MAk sy pun rajin je bt mcm ni kak. Tapi dululah. Skg ni bila dah makin berusia, dia dah tak larat nak menyiapkan.

~cik atin~ said...

wah. kreatif nye :)

Haslinda Sadiken said...

wahh..rajin akak..sama mcm mak lin..suka gunakan balik perca kain utk buat alas kaki..getah rambut dll

Nisah Idham said...

betul kak, rumah nisha pon ade cantuman kain perca buat alas kaki, kain buruk atau alas meja. tapi makcik nisah yg buatkan. hehehe nisah tak pandai menjahit. nak masukkan jarum pon terhegeh2 . terketar ketar tangan :)

Kakcik said...

Teringat dulu, arwah mak rajin jahit kain perca buat bentuk bulat2 tu...

Aziela said...

Wahh....saya ingatkan getah rambut. Kagum..kagum....

fairus mohamad noor said...

salam ramadhan # 9 kakzakie
wah kreatifnya..

aDisH.sHidA said...

kreatif nya akak...ada jugak orang buat kerongsang, hias baju dengan perca kain gini...shida try gak nak wat tp tersilap gunting kain tu besar...jadi bunga giant hehehe

daddydee jedi said...

sebakul hasilnya...heheheh

aizamia3 said...

dulu sangat rajin buat ni tapi sejak dah ada dak Kakak, dak Adik dan dak Nuha penyakit M tak hilang2.. ;)

azi said...

Rajinnya kakak....itulah kelebihan orang yg pandai menjahittttt...macam-macam boleh dibuat dengan perca kain macam tu...

aTieYusof Family said...

cantik nya Kak..
ada jiran sllu buat mcm ni..pastu hubby pun ada beli kain mcm ni, tebal kami buat cadar..:)

Sayangku Zie said...

kakak ingatkan getah rambut tadi leh mintak sikit hehehe...
cantik tu kakak bila dicantum

Cho Zila said...

alamak bestnyer... ada jg hajat nak buat tapi tak terbuatler gamaknyer...
rajin akak yerk...

ZazaMyMoon said...

Kak, masa sy kecik2 dulu pernah buat mcm ni... recycle ;)

ieda immi said...

kan kak ..
x membazir ..
mak saya selalu buat macam nie
dulu lah .. skrg dah x menjahit jadi x derlah perca macam nie ;)

ada masa2 mak buat sarung tilam kecil .. cantik lak ;)

wahida said...

nenek saya pun dulu buat mcm ni kak...ada lebihan kain perca, cantum buat alas kaki...mmg kreatif dan menjimatkan...

tapi saya pulak, yg tak arif bab menjahit ni, mmg membeli je la jawabnya...huhu...

are_lin@yu said...

inshaallah semua ni nmpk lbh kreatif kan..elak pembaziran..bgus tu kan kak..

Fiza Rahman said...

Cantik, rajin & kretif lah kak.

Werdah said...

Assalamu'alaikum kakzakie

Suatu waktu dulu..lama dulu..tahun 70an ke tahun 80, ada juga buat selimut dari perca kain ni, sehelai je pun..tp bentuk hexagon..sekarang tak ingat pula ke mana pergi selimut tu..kebetulan masa tu ada belajar jahit, jd perca kain minta pd kedai jahit tu..

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Cantik. Pandai kakak buat ni. boleh di gunakan lepas cantum-cantum semua tu kan. pasti berseri nampak.

JaSSNaNi said...

assalamualaikum kakzakie..
sama saya waktu kecik2 dulu.. dok jahit mende ni.. mak sambung2 wat alas meja.. lapik letak tv.. mcm2 lagi.. tapi dulu sebab mak menjahit baju org.. skrg nani pun beli baju siap dah.. takde chance lagi nak buat gini.. :) melainkan gi robek baju yg lama2 tu kan.. hehehe

Acik Erna said...

assalam kakzakie...acik pun pernah buat dulu..perca kain ambik dari sedara yang kerjanya menjahit

Qhaifa Nur said...

bila dah dicantum baru nampak hasilnya...cantik
tak sangka Kakzakie masih buat semua ini...

anitadiana said...

bagusnya kak..ita ne tak berseninya org dan tak reti jahit...kerja renyah..kalu dapat perca tu buang aje kak....mesti cantik bila di cantumkan...mcm -mcm ada..

Sarah Talib said...

saya tak sabar nak tengok hasilnya..jgn lupa upload

aizamia3 said...

psstt: paling lambat sampai office biasanya 45 minit. kali ni mungkin sebab pagi tadi hujan dan kenderaan banyak ditambah pulak bulan puasa. Ramai keluar awal..

Masya said...

hohohoho.. boleh buat basahan kan alllllas kaki warna warni...

Qashmere said...

Banyak nyeeeeeeeeeeee kak

amirah said...

teringat mak kat kampung kak..dulu mak pun raji n buat mcm ni jugak. skrng ni mak dh lupa mcamana nak buat dah. : (

ct rahani said...

kratif la kak.. bila dh cantum camtu nampak cantik berwarna warni.. :)

syuk shusuke said...

rajin dan kreatif akak . kalau dah dijahit sama2 mesti lagi menarik bentuknya :D

Muja.. said...

kak, kdg2 bhn begini boleh menjadi rejki kan :)

Knor said...

pandainya..dan sgt kreatif...tak payah beli2 lagi..

mama_ka0ri said...

hehe..arwah mak kak zakie seperti mak saya juga..menjahit baju pastu perca kain tak buang..buat selimut..alas kaki..sarung bantai..

tapi mak sorang je yg kreatif..anak dara dia ni tak kreatif pon bab2 menjahit..haha..

beruntung kak zakie dpt bakat menjahit dari mak..:)

:: Cik Viva :: said...

Dulu2 ada jugak mak buat kain alas pakai perca kain macam ni..

Fazleyatul Aini said...

saya tak pandai menjahit. huhuhuhu

redza said...

bagusnya kaka manfaat benda2 terbuang

Deqla Manjew said...

wahh bagusnye akak manfaatkan barang sebaik mungkin... kitar smula namanya ni kan kak.. hihi.. cantik..

norhidana miswan said...

cantik hasilnyer kak, dulu2 masa kecik mak kt umah pun penah bt alas kaki dr perca2 kain, kalu tak bt alas tilam, alas bantal jugak kain siling.... kretip kan

hainom OKje said...

Ya Allah kalau bulan leher pun jadi macam serkup kepala cenggitu mmg kanda ni seorang yg rajin.... Dinda pun doh'if jugak kanda, tp tahap kerajinan kanda ni mmg tak leh lawan!
Patut pun anak rintik, rupanya bonda pakar menjahit!

aizu's life said...

rajin kakak..
kite pernah buat alas meja masa skolah dulu.. guna kain perca, dijahit bentuk 3 segi.. 1st n last alas yg sy buat.. xtau bile nk buat lg.. hihi

Kesuma Angsana said...

wah berbakat juga yer kak.. mmg cantik ni bila dicantum2 kan !

Ema Johari said...

nanti akak tunjukkan hasilnya yer

ainnoraini said...

aruah mak sayaa dulu rajin buat macam tuu...
saya ni tak pandai kakzakie sebabnya malas kot saya ni...

lia said...

untung pd yg reti menjahit ;)

Eliss Mie said...

kat rumah saya memang x der dah kain perca sebab beli baju siap jahit. ingat mula2 tengok tadi getah rambut rupanya nak buat alas meja.

ros_reeza said...

wah.. kreatif la kakak.. lebihan kain tu tak perlu dibuang.. akak buat alas kaki meja/kerusi :)

nenek Ros pulak, dulu, lebihan kain perca, dia akan jahit cantum-cantum untuk buat selimut dan alas kat siling rumah tu. rumah nenek tak ada siling, hanya ada zink tu kan.. jadi, nenek jahit dan gantung untuk buat siling :)

JaSSNaNi said...

assalamualaikum kak.. singgah petang..
serkup kat pale fiyya tu kain topeng abg haikal.. nani amik lilit buat sanggul sorok belakang fiyya.. sepit kerongsang bunga felt tu kat pale.. bukan serkup biasa tu kak.. :D hehehe

ANIM said...

Setiap kali balik kg, sayacari selimut cantum2 ni kakzakie sebab lemut dan sejuk. Tapi malangnya...tak menurun pulak kat .anak pompuan dia ni .

pena rozie said...

Cantik

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie..

alhamdulillah..selagi blh guna, kita pakai kan?
mak cma cukup suka perca kain. cantum2 jadi alas kaki, peti ais, sarung bntal.. hihi..:)

NEKCIK said...

Salam kakzakie...arwah nenek kata buntot ayam ni...lucah bunyinyeer...kecik kecik dulu suka tlg arwah nenek buat buntpt ayam ni..dialsh yg sambungkan mnti..arwah mak mertua lak suka jahit perca yg lebar lebar buat selimut!! Berwarna warni!!

eelobor said...

salam akak... untung bila ada kemahiran sebegitu dan dimanfaatkan

||aLeaSaRa|| said...

betul tu sis...owh cantum2 kan jadi pengikat getah rambut pun boleh,tau he3..

Nur-nba said...

Bonda Nur pun tak pernah buang perca kain ni.. Ada yg dibuat alas kaki, kain selimut dan alas pemegang periuk.. Orang yg rajin dan tahu menjahit boleh buat semua aktiviti ni untuk isi masa lapang.

ismaliana sulaiman said...

tgk kain perca ni t'ingat kat nenek lia kat kg.. sama mcm akak dia mmg rajin cantum kain2 perca ni utk dijadikan selimut,cadar,lap kaki..

tp lia ni x rajin mcm akak... harap je ada mesin jahit tp dah b'habuk kat stor.. klu guna pn cuma nak jahit baju suami atau anak2 yg koyak..

Kakzakie said...

Sebenarnya kakak pun bukan buat selalu. Bila benar-benar tak ada kerja baru dicantum sebab itu entah bila akan siap pun kakak tak tahu lagi. Kakak pun bukan rajin cuma sayang pada kain terbuang, itu saja.

Terima kasih kepada semua yg memberikan komen: -

Zee Suhaini, Bin Muhammad (betul BM, kain dulu tidak macam sekrang banyak yg jenis kurang serap air), (Lizz) http://haslizalizz.com/, Mia Kassim, Puan Kutu, ❤Kamsiah❤, Zul Fattah, Mila@Rimbun, shaliza, Myra Jay, wawa syaida, Hanis MY, Ujie, Aiza Hamdan, Sura Mohd, ummuaidan, Eye_nee, :: Mrs.Eady ::, aby, Asyifa Mustaffa (kalau selimut kakak dah banyak buat Syifa), Daddy Ziyyad, Aisy Nasiha, NURSHAKIRA ABDUL HALIM, Siti Rohaida Yusof, faraherda.razalan, ~cik atin~, Haslinda Sadiken, Nisah Idham, Kakcik, Aziela, fairus mohamad noor, aDisH.sHidA (boleh buat syida kecikkan sikit dari saiz leher baju tu kemudian letak butang ditengahnay jadi macam rozet), daddydee jedi, aizamia, azi, aTieYusof Family, Sayangku Zie, Cho Zila, ZazaMyMoon, ieda immi, wahida, are_lin@yu, Fiza Rahman, Werdah (bentuk hexagon lagi cantik Kak Werdah tapi lagi jenuh nak buat tapi cantik), Pokok Manggis Depan Rumah, JaSSNaNi, Acik Erna, Qhaifa Nur, anitadiana, Sarah Talib, aizamia3 (kiranya lebih kurang macam kakak jugalah kalau macam tu Ai), Masya, Qashmere, amirah, ct rahani, syuk shusuke, Muja.., Knor, mama_ka0ri, :: Cik Viva ::, Fazleyatul Aini, redza, Deqla Manjew, norhidana miswan, hainom OKje (dinda duduk rumah boleh buat kalau sehari dapat dua lama-lama lebar juga tau), aizu's life, Kesuma Angsana, Ema Johari, ainnoraini, lia, Eliss Mie, ros_reeza, JaSSNaNi (sebenarnya kakak terpikat nak buat utk anak kakak Nani - cantik kan serkup ada bunga macam tu kalau budak pakai), ANIM, pena rozie, ♥ Cmª shIemª ♥, NEKCIK (bentuk jahitan cerut itulah yg dapat nama jadi macam tu nekcik hihi...), eelobor, ||aLeaSaRa||, Nur-nba dan ismaliana sulaiman.

Kepada yang ada perca mulai hari ini jangan buang, cantumkan saja bila warna-warni menarik juga dipandang mata.

Terima kasih sekali lagi buat semua:)

elly nadyra said...

saya tak reti jahit, jadi saya hantar kain perca kat umah org, suh dia buatkan, saya dpt saiz besar, leh bentang cam tikar tau, cantik bila dah siap, yang di buat kain alas kaki pun ada

Ibu Lala said...

kak, nak tempah baju kat akak boleh tak...

kak, nak alamat. nanti email ye..

Sue Bee said...

cantik pulak jadinya kalau dah dicantum..biasa Sue buat tampung seribu saja..tak pulak terpikir nak buat kelainan mcm yang akak buat ni..

Amanina Mads said...

dirumah pun mak selalu buat kain perca menjadi selimut.. cantik dgn kain2 yg berwarna tu

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...memang betul tu kalau dulu mak mmg suka buat mcm ni...skg ni jarang sekali nak jumpa kain perca yg diguna semula mcm ni...:)

Mizz Aiza said...

aiza tak minat sangat menjahit ni.. tapi mak aiza memang suka menjahit macam ni.. dari perca kain tu mak aiza jahit jadi beg kecil, selimut dan alas periuk..

jaakechik said...

kreatiffnya akak! ingtkan akak buat pengikat rambut tadi.. sebab bulat2 comel mcm pengikat rambut.. kreatif2x..

Riedaffya ibrahim said...

rajinnye akak...kreatif lagi tu

Lydia Miza said...

Kreatif... Lawa pulak tu. rajin akak