Wednesday, July 17, 2013

Walau tiada seurat besi pun padanya nama diberi belimbing besi




99 comments:

aizu's life said...

nama yg unik, kan kakak?
kat umah mak kite pun ada pokok ni.. jiran2 dtg amik je bile nk masak.. xyh beli2..

:: Mrs.Eady :: said...

masak lemak ikan masin letak belimbing cili api sedap niii...

Asyifa Mustaffa said...

sodap masak lemak cili api ikan keli salai...yum yumm...

Mia Kassim said...

Cam nak meleleh air liur tengo buah ni kak....sedap ni campur masak lemak ikan....

Knor said...

assalamualaikum kak..

sedap bt sambal.

maizira said...

kak bukan namanya belimbing buluh ke???

Myra Jay said...

Sedap kalau buat amsak lemak ataupun sambal masak ;D

Bin Muhammad said...

Setahu saya nama belimbing ni belimbing buluh...
Belimbing besi yang berbucu 5 tu.

Irfa said...

igt dulu masa kt kg, pokok ni berbuah lebat tepi bilik mandi luar rumah,kalau nak mandi ambik 2/3 biji buat cuci kuku ;)
dan kalau nak gi ngaji pun lalu depan pokok belimbing ni tepi surau, ambik pastu cicah dgn perencah megi makan dgn kengkawan :)
budak dulu2 itu pun jd makanan

fairus mohamad noor said...

salam ramadhan yg ke 8 kakzakie..agak2 nape lah diorg pggil buah ni belimbing besi ek..
m3h x mkn,masam..hehe

Riedaffya ibrahim said...

belimbing besi...taruk dalam gulai best ni kan..

aTieYusof Family said...

Belimbing besi..sedap buat sambal atau campur kat ikan singgang...:)

Pn.bayu said...

sedappp ni kalau masak sambal tumis / gulai cara mak saye...aduhh melelh ayaq liur..hahaha

ummuaidan said...

mungkin agaknya kandungan besi yg tiinggi ..ataupun sapa makan boleh jdkuat cam besi kan kakak..heheh..sapa makan actually muka semcam jer sbb masam..:)

*azni* said...

sedap ni kak buat masak lemak cili api..

~ yus ~ said...

saya tak pandai makan belimbing besi, belimbing yang biasa tu saya suka...:)

Siti Rohaida Yusof said...

sedap nie letak kat asam pedas or gulai...
makn gitu no way...

Fazleyatul Aini said...

sedap buat masak lemak dengan telur itik !

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

Dulu kecik suka sangat makan...walopon masam tapi sedap...lagi satu kalo nak bersihkan kuku selalu gak tonyoh belimbing ni kat tgn n kaki...kuku jadi bersih ..sekarang belimbing besi ni susah nak dpt

wawa syaida said...

buat masak lemak sedap ni

NM02 said...

ui... sedap ni kak masuk dalam gulai. saya paling suker masuk dalam masak lemak cili api... pergghhh!!!!

ZazaMyMoon said...

masak lomak sodapp ni kak zakie ;)

CiKPuaNLawA said...

tetiba kecur liur...

buat sambal belacan belimbing besi ni pon sedap .... ganti binjai... makan lak dengan ulam2an.... tak sedar 2..3 pinggan tambah....

pena rozie said...

Betul x de kene mengena langsung kan.....

lieyalatif said...

uih sedap ni kak....buat sambal sadin boh belimbing ni atau pun buat masak lemak cili api....masam2 die tu buat bertambah nasi .....

pes time lieya tgk pokok die kak...

Acik Erna said...

assalam kakzakie..acik tak kata ni belimbing besi..kalau acik belimbing besi yang besar tu..yang bersegi tu

Acik Erna said...

assalam kakzakie..acik tak kata ni belimbing besi..kalau acik belimbing besi yang besar tu..yang bersegi tu

ourkizunarai said...

yang ni saya panggil belimbing buluh. sedap buat masak lemak ni.. adeh.. ngences saya..

Mimie_Zatun said...

Cicah garam pun sedap ni..
Hurmm... bestnyer..

Nurulhuda Abdul Latip said...

Saya kurang suka makan belimbing kak...

redza said...

dah bertahun juga rasanya tak makan belimbing

Haryati Faizal said...

sedap ni...lama tak makan....

JunAina said...

Lebat buahnya kak. Semalam ada kawan pejabat telefon tanya pokok belimbing besi kat rumah ada buah tak dia nak buat gulai telur katanya...:)

man said...

Bl mkn rasa mcm besi kot..hehe

Rapunzeel Cikilolo said...

kecur air liur...

teringat masak lemak cili api...

Mila@Rimbun said...

dulu2 mak rebus belimbing ni dalam tin sbb kalau rebus dlm periuk mesti berlubang lepas tuh hihi

inazamri said...

suka belimbing buluh ni .lebat sungguh buah.suka kalau buat masak lemak cili api

Zee Suhaini said...

sedap ni kak campur ngan masak lemak takpon wat sambal..nyummssss

❤Kamsiah❤ said...

masak lemak cili padi udang,taruk belimbing ni...mmg superb..

Amie said...

kecurrr tengok belimbing buluh bergantung-gantungan...

Ibu Lala said...

geramnye tgk kak. nak sikit...

Ibu Lala said...

geramnye tgk kak. nak sikit.

azi said...

Kakak..
belimbing tu kami kat Kedah panggil belimbing buluh..kalau belimbing yang kita buat jus tu baru kita panggil belimbing besi...:)

p/s belimbing ni selalu emak akan keringkan sebagai salah satu bahan dalam acar buah..

Werdah said...

Assalamu'alaikum kakzakie

Kak kenal belimbing ni belimbing buluh..mmg sedap buat gulai lemak tak kiralah dgn udang atau ikan keli ..terliur la pula..

anitadiana said...

kelakar lah akak ne..tapi betul juga tang mana besinya tu.....ita pun panggil belimbing buluh,kalu belimbing besi tu yg besar...banyak gunanya ne..kalu ita suka buat sambal ikan bilis bubuh ne,masak ikan sungai di salai masak lemak cili api,daging salai pun sedap..buat kerabu pun boleh..buat sambal belacan pun boleh...meriah buah nya kak..lebat...kak kg ita ne sekejap aje...laku buah ne..

Kesuma Angsana said...

best ni kalau buat gulai telur itik.. takpun buat cuci kuku kasi kilat hehehe

Nini D.. said...

letak dlm gulai lemak cili api sedap nih

aizamia3 said...

sedap.. daging salai masak lemak cili api campur belimbing ni..
fuh.. kecur liur dah ni.. ;)

Dr Singa said...

ubi 'kayu'
belimbing 'besi'

terrer orang melayu kan..
:)

Norizan J said...

puasa2 ni tengok belimbing pun boleh leleh huhu sadis

izan mama mia said...

kcur ayaq liuq kak

amirah said...

letak dlm masak lemak cili api ikan keli...sedapppnyaaa. mcm mak kat kampung selalu buat. rindu masakan mak

Ratu Hatiku said...

sdpnya...dulu suka meratah mcm tu jerk :)

ummiross said...

Pergh!!, teringat nasi dagang Terengganu ni Kakzakie, lauk gulai ikan Aya(tongkol)mesti ada belimbing ni,baru meletop!!

m.u.l.a.n said...

kecoq ayaq lioq tengok si besi ni...

Sayangku Zie said...

buat masal lomak sedap ni kakak..
tq tips yg diberi semalam... hehehe

Kella said...

kan... tapi napa air liur terembes je bila tengok menda alah nih.. ishhh musykil la..

BUNDA a.k.a KN said...

Aduh! kemasamannya sampai terliur...walaupun sekadar lihat gambar jer...

salam ramadhan KZ..

Deqla Manjew said...

belimbing besi.. x penah mkn lagi..huhuhu...

faraherda.razalan said...

Kak, belimbing buluh ni kak. klu belimbing besi, yg lagi satu tu. Ada bucu 5 mcm bintang kalau dihiris.

Belimbing ni sdp klu dimsk sekali dlm masak lemak cili api.

mama_ka0ri said...

MIL panggil belimbing ni belimbing buluh..selalu letak lam gulai ikan..versi utara punya..hehe..

aby said...

Lama rasanya tk sebut perkataan kecut.
Klu dh belimbing besi mesti tk lari dr kecut nya

Shaiful Zaidi said...

ada banyak zat ferum dlm belimbing tu kut...

aniswany lazim said...

rumah anis pn ada tp pggil belimbing buluh :)

QueeN TerataI said...

x pernah la sya mkn belimbing ni kak.. ;)

Santri T.P.I.N.I said...

agaknya orang yg jumpa pokok ni tumbuh dekat kawasan besi kot...hehehe cuma teka

Qhaifa Nur said...

walau tiada pelindung disisi..buahnya tetap cantik dan elok...
sedapnya Kakzakie masak gulai ni..

maszmadi said...

eee masam.....

Zaitun said...

Sedapnya kalau masak dengan telor itik.

Kak Zai pernah tanam tapi mati.

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.zakie..

hihi.. rare ni!
ade mase, cma suka mkn buah ni cicah garam.. paling sedap letak dlm masak lemak telur itik.. :)

Ujie said...

saya panggil belimbing buluh yang ni...
lebat betul buahnya, kat kg buahnya sikit je.

Nisah Idham said...

dulu mase kecik2 ni kan kak. suke kutip buat main masak2 ni.. ade setengah org2 tua duk kutip buat masak lemak kan kak .. masam2 sikit rasenye. gigit sambil pejam2 mata duk tahan masam hehehe

Nisah Idham said...

kakak, terima kasih ye kak. berkongsi ilmu dengan dengan Nisah . InsyaAllah Surah AL-Kauthar itu akan nisah amalkan juga. terima kasih berkongsi :)

Papa Mifz said...

buah belimbing biasa tuh saya makan lah , yang nih rasanya tak pernah makan lagi...

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

oh! Saya panggil belimbing buluh. Belimbing besi yg star fruit tu.. lain pulak panggilannya ek

syuk shusuke said...

persoalan , sedap ke benda tu ?

daddydee jedi said...

banyak khasiat belimbing besi ni

diela nahar said...

Akak kalau belimbing nie buat sambal hitam sedap kan rebus dia tanpa air sampai hitam pastu masak ermmmm mmg terangkat kan Akak :D... Xpun buat masak lemak cili api pun sedap kan :)

Cho Zila said...

ehm sedaptu.. kalau buat masak lemak ayam campur belimbing ini ehm walaweh...

NORSHAHFEZA HAMSAN said...

kak, kt umah saye pon ade ni=) hihihi

Nafira usof said...

kecur air liur tengok buah nih.. kalo masak lemak kuning letak buah nih memang sedap kan~

ismaliana sulaiman said...

kat umah mak lia pun ada pokok belimbing besi ni kak..tp kaler kuning.. mmg x pernah putus buahnya.. sentiasa lebat n gemok2.. geram tgk.. klu balik kampung seplastik beso lia bawa balik.. nnti mcm2 menu belimbing lah lia masak.. masak lemak,sambal tumis,sambal belacan, sambal hitam (mcm kak yus _alam sari buat tu...)

ANIM said...

zaman kanak2 saya suka ambil buah ni buat cuci kuku.sayu terkenang arwah nenak yang suka buat halwa belimbing besi..

p/s geram tengok terjuntai2

Sue Bee said...

ni belimbing buluh,kan..

Juhariah Johari said...

Salam,
Pandai org dulu2 bg nama, apa disebaliknya agaknya. Ada pucuk paku,belimbing besi dll.

eelobor said...

saya cuma pernah dengar nama jer, ini baru tengok gambar dia. huhuhu, selalunya belimbing biasa tuh kenal lah

hainom OKje said...

Kanda ni buat dinda tertanya tanya cerita di sebalik nama belimbing besi tu!
Kenapa yeh kanda?
Jiran sebelah rumah dinda ada pokok tu

Murni Alfathunnisa said...

lebat buahnya. buat masak lomak sedap, buat masak pindang pun sodap, buat perahan untuk sambal pun sedap!
kat rumah adik ada pokok nya ni..sekali berbuah lebat macam ni la jugak kekdahnya. lama dah tak pi menuai hasil..hehe...

cikguNae said...

hahaha... kakak, penjodoh bilangan 'seurat besi' tu lawak tapi macam sesuai....

mak saya ada letak garam dan jemur buah ni... sedap juga macam makan asam2an... kadang2 letak buah yang dikeringkan ni dalam acar limau atau acar buah... sedap

Puan Kutu said...

tu la kan.terfikir jugak apesal la nama dia belimbing besi

Kakzakie said...

Keluarga kakak panggil belimbing besi walau ada juga sahabat kita yg memanggilnyg belimbing buluh. Walau apapun belimbing ini tetap masam. Kurniaan Allah walau buah masam macam ini tetap ada nikmatnya buat kita hambaNya. Buat jeruk, masuk dlm resepi masakan, mencuci kuku dan banyak lagi yg kakak dapati dari komen teman-teman semua.

Kepada semua teman kakak ucapkan terima kasih: -

aizu's life, :: Mrs.Eady ::, Asyifa Mustaffa, Mia Kassim, Knor, maizira, Myra Jay, Bin Muhammad, Irfa (budak dulu boleh makan cecah garam lagi kan Irfa), fairus mohamad noor, Riedaffya ibrahim, aTieYusof Family, Pn.bayu, ummuaidan (mungkin juga ummu), *azni*, ~ yus ~, Siti Rohaida Yusof, Fazleyatul Aini, (Lizz) http://haslizalizz.com/, wawa syaida, NM02, ZazaMyMoon, CiKPuaNLawA, pena rozie, lieyalatif (kakak pun ada buat dah masak dgn sambal sardin Lieya), Acik Erna, ourkizunarai, Mimie_Zatun, Nurulhuda Abdul Latip, redza, Haryati Faizal, JunAina, man, Rapunzeel Cikilolo, Mila@Rimbun, inazamri, sZee Suhaini, ❤Kamsiah❤, Amie, Ibu Lala, azi, Werdah, anitadiana, Kesuma Angsana, Nini D.., aizamia3, Dr Singa (hebat org kita kan Doc.), Norizan J, izan mama mia, amirah, Ratu Hatiku, ummiross (oh betul tu ummiross, kakak suka ikan Aya masak gulai ada belimbing), m.u.l.a.n, Sayangku Zie, Kella, BUNDA a.k.a KN, Deqla Manjew, faraherda.razalan, mama_ka0ri, aby (kecut tapi enak), Shaiful Zaidi (logik tu juga shaiful), aniswany lazim, QueeN TerataI, Santri T.P.I.N.I, Qhaifa Nur, maszmadi, Zaitun, ♥ Cmª shIemª ♥, Ujie, Nisah Idham, Papa Mifz, Seri Kandi Tanah Jauhar, syuk shusuke, daddydee jedi, diela nahar (kakak belum pernah buat diela), Cho Zila, NORSHAHFEZA HAMSAN, Nafira usof, ismaliana sulaiman, ANIM (kakak sampai sekarang masih guna lagi Anim utk cuci kuku kalau lepas kerja di dapur), Sue Bee, Juhariah Johari, eelobor, hainom OKje, Murni Alfathunnisa, cikguNae dan Puan Kutu.

Keluarga kakak memang panggil besi tapi yg star-fruits kami panggil belimbing bintang. Kepada semua terima kasih sekali lagi.

are_lin@yu said...

pernah rasa kt umh nenek dlu..msam jgk.hehe

uncle gedek said...

Adalah, dia ada zat besi!

Ok, saya main tembak je.. Saya pon tak tahu... Haha

Ema Johari said...

nampak besar-besar jer

Eliss Mie said...

sedapnya kalau letak dalam gulai ikan tongkol nasi dagang ni. terliurrrr..

ros_reeza said...

emm masam.. hihi.. dah tersa -rasa kat tekak..
buat gulai asam sedap kan..

elly nadyra said...

kat umah nenek bila buah bergayut2 buah dia, bila jatuh kat tanah, sampai becak di buatnya, masa kecik2 dulu jenuh nak menyapu tau

Amanina Mads said...

belimbing besi sedap kalau masuk dalam masakan. tak pyh pakai asam jawa

jaakechik said...

belimbing besi ni kalo buat gulai lemak cili api ngn ikan masin atau udang...sedap tuuu...