Friday, July 5, 2013

Air zam-zam

Setiap mereka yang balik dari tanah suci pasti akan mendapat 10 liter air zam-zam yang diberikan. Kalau dulu dalam botol empat segi yang tebal tetapi kini pembungkusun telah difranchisekan. Lebih kemas, cantik dan selamat. Botol dengan penutup yang telah diseal, kemudian dimasukkan ke dalam plastik yang juga telah diseal dan akhir sekali masuk ke dalam kotak. Balik tempohari kami membawa enam botol yang jumlah keseluruahan sebanyak 60 liter. Tidak termasuk botol-botol kecil yang aku bawa ketika pergi untuk bersolat di Masjidilharam dan mengisi balik dengan air zam-zam ketika pulang dari solat. Botol kecil itu aku masukkan ke dalam luggage. Puas kami dengan air zam-zam kali ini.

Plastik luar - Botol masih berada di dalam plastik yang disealed. Tiba di airport Senai kami terpaksa buang semua kotak sebab tidak muat kereta Innova untuk membawa beg-beg kami semua waktu itu.

Beginilah botolnya - isinya telah diagihkan kepada saudara-mara-rakan-taulan. Botol yang kosong dua anak dara aku gunakan untuk mengisi air masak untuk kegunaan ketika di asrama.
Apa yang membezakan minum air zam-zam dengan air minuman biasa? Ianya sunat berdiri dan mengadap qiblat ketika minum manakala air minuman biasa makruh minum berdiri. Betapa istimewanya air dari sejarah Nabi Ismail dan Siti Hajar dulu. Air yang tidak ada tolok banding akan istimewanya tidak pernah surut walau berjuta umat manusia yang menggunakannya.

Zamzam Project - Inilah dia labelnya

Sisi satu lagi - Label dalam bahasa Arab

Not suitable for air shipping - Tetapi beratus-ratus liter terbang bersama dengan jemaah. Syukur tidak ada apa-apa yang terjadi.
Doa minum air zam-zam: -

اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ عِلْماً ناَفِعاً وَرِزْقاً وَاسِعاً وَشِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءِ وَسَقَمٍ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ
 Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepadaMu ilmu yang bermanfaat, rezeki yang luas dan kesembuhan dari segala penyakit dengan berkat rahmatMu wahai dzat yang maha penyayang’.


~~  Rindu untuk menikmati air zam-zam sambil berdiri mengadap kaabah. ~~

77 comments:

Kasih Salina said...

Assalamualaikum kak..lama sy x singgah di sini. Byk jga air zam zam yg akak dpt tu..sy selalunya cari kat farmasi je lh..

Ummi Iman said...

Mmg bagus air zam-zam ni kan kak? Pernah kena sakit kepala minum satu botol mineral kecil air zam-zam terus hilang sakit kepala. Alhamdulillah. Kalau pergi mekah boleh minum free :)

ummiross said...

Kakzakie...bestnya tengok air zam zam ni, tengok air zam zam pun boleh buatkan kita rindukan Mekah.
Air zam zam yang ummi bawa balik tahun lepas pun ada sedikit je lagi, nampak gayanya kena cari air zam zam lain untuk buat berbuka sepanjang Ramadhan nanti, insyaAllah.

are_lin@yu said...

alhamdulillah..trgin sgt nk prgi sana amibl sndri air zam zam tu..bez kan kak..huhu

syuk shusuke said...

harap2 syuk sempat pegi mekah , amin..

Acik Erna said...

assalam kakzakie..sykur..kakzakie masih ada air zama zam untuk diminum dibulan ramadhan ni

Ujie said...

Baru tau minum air zam2 sunat berdiri...mesti ada asbabnya.

Saya ada simpan sikit air zam2, campur air biasa buat ubat bila sakit apa2. Kat sini ada jual, sebotol kecik rm10. Tp blm penah beli.

Cida de' Nuanza said...

sy selalu beli je dlm botol2 mineral yg kecik tu
mmg selalu ada spare kt rumah
ubat segera kalo sakit ape2 sementara nk dptkan rawatan..

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

Saya dah lama x minum air zam2 kak...biasa kalo blk kg mak la yang selalu bg kat kiteorang kalo ader kenkawan dier blk umrah atau haji...banyak khasiatnyer air zam2 kan kak....

JunAina said...

Bila kawan2 balik dari sana ada jugak lah bekalan air zam2 kat rumah tapi biasanya botol kecik sahjalah. Aina simpan jugak coz air zam2 pun ada nilai perubatannya jugak.

redza said...

ada rezeki dapat pergi ke sana lg kak

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam kak zakie..dah lain tong bekas air zamzam ni kan?Dulu plastik putih yg tebal tu....

lia said...

sy biasa dptkan air zam2 dr kedai arab... xdpt lagi p sana...

Fazleyatul Aini said...

salam kak. tapi sekarang banyak jugak jual air zam-zam kat sini. cuma tak tau la asli ke dah campur air ke kan

ummuaidan said...

assalam k.zakie...rindu nak jenguk nie..

Eliss Mie said...

bestnya dapat merasa air zam zam dari sumber asalnya. Ya Allah, percepatkanlah kami kerumah Mu..

Rapunzeel Cikilolo said...

lame dah tak merasa air ni...

mcm rindu lak nak rasa

:)

Rinna said...

Alhamdullillah.. dah makin berubah cara packingnya yer..

Rindu sgt..nak kesana.. :)

ZazaMyMoon said...

Salam Jumaat Kak Zakie..
Kepingin nak ke tanah suci.. ;)

kasihibu said...

air zamzam kisah kesabaran kisah pengorbanan
keluarga nabi Ismail
kebesaran Nya juga telaga zamzam tetap tidak kering setalah berzaman berabad ke wujudanya

Bin Muhammad said...

Air yang wujud beribu tahun hasil dari hentakan kaki Nabi Ismail ini tidak akan dan pernah kering untuk di nikmati oleh semua di seluruh dunia. Allahuakbar...maha besar Allah. Selain terbukti khasiatnya dari segi saintifik, dengan kalimah dan doa setiap saat di masjidil haram, air zam-zam amat baik utk kesihatan rohani.

anitadiana said...

seronoknya kak..ita bela kekawan balik dari umrah mesti ita minta sikit air zam-zam ne bagi anak-anak minum...sikit aje lah kan...

lieyalatif said...

seronok plak bace entry akak kalini...lieya plak yg dok terbayangkan betape indahnye moment minum air zam zam sambil mengadap kaabah....syukur alhamdulillah akak antara yg dpt rase pengalaman indah tu...bile plak mase lieya ye kak....harap2 ade laa peluang lieya utk jadi tetamu Allah....

kak, lieya pun kalo ade kawan2 atau saudara mara yg pi mekah, lieya mmg tertunggu2 ole2 air zamzam..tak dpt yg lain2 takpe, yg penting air zam zam...minum pun jimat2 sbb sayang abis cepat heheeheh

hepi weekend kak...

wawa syaida said...

akak...teringin nya wawa nak ke sana...dalam perancangan harap-harap dapat ke sana di usia muda...mudah-mudahan...kita hanya merancangkan

aizamia3 said...

Baru-baru ni ai dapat dapat atok sedara.. Alhamdulillah dapatlah kami anak-beranak merasa sorang sikit.. ;)

ieda immi said...

aah banyak lak cara2 nak minum air zam zam ye kak
saya tahu dulu .. duduk ajelah ,
ngadap kiblat tuu x tahu ..
jarang dpt air nie
skrg dah mudah sbb dah ada org buat import air nie kan

makchaq said...

Kat sini sebotol tu depa juai RM197 rasanya.. botoi pun sama..

Zee Suhaini said...

kat umah zee memang ader jer stok air zam zam ni..tak menjadi nak minum..sayang satu hal,pastu asyik la lupa..hihi

mesti lain kan perasaan minum air zam2 kat sana ngan kat sini..tak dapat nak bayangkan..

faraherda.razalan said...

Sunat minum berdiri? Baru sy tau kak...

Nini D.. said...

seronoknya kak dpt minum air zamzam selalu...nini tinggal sikit aje kat rumah ni..itupon mak abah yg bawak masa diaorg pegi umrah bulan 2 aritu

Juhariah Johari said...

salam.
Indahnya air zam2. Mama nak buka balik simpanan air zam2 mama.
Terbaca bgmana sy Mutalib bermimpi mencari telaga air zam2 akhirnya terjumpa dgn susah payah sbb dah lama sengaja ditutup.. Di dlamnya penuh macam2 buangan eg pintu kabaah dll.

Kesuma Angsana said...

seronoklah ada stok air zam2 ni yer kak !

Mizz Aiza said...

teringin nak pergi ke mekah.. air zam-zam banyak manfaatnya kakak..

aanie said...

kakak, sy baru tau sunat minum berdiri....

sy ada simpan 1 botol kecik...kwn bg...syg btl nak minum....

ahmad humairi said...

...entah bilele saya dapat mengambilnya sendiri di mekah???

Knor said...

bagus kan kak minum air zam-zam..yg sedihnya ada juga yg jual sebotol sampai rm 10..kos pengangkutan ye kak..

p/s jus delima sekotak tu harganya rm7,90
kalau kordial dlm botol kecik rm 12..berbeza dgn harga kakak beli..agak mahal.

Asyifa Mustaffa said...

Air zam zam...dulu kecik2 x brapa nak suka minumnya sebab rasa payau...tp skrng alhamdulillah bole minum...bnyk khasiatnya...

Re : komen akak..thx bnyk2....terpotong kak...bkn saje nak potong gamba...hehe...nak cepat pnya psal...insyallah akan diperbaiki dlm masa terdekat...:)

BUNDA a.k.a KN said...

assalam KZ,

banyak bawa balik air zam2...puas saudara mara merasa yer...apa lagi diri sendiri yg kesana lagi puas dpt minum air zam2 kan..

Daddy Ziyyad said...

Mak ayah saya bawa balik air zam zam pun dlm packaging macam ni kak zakie....cuma yg saya perasan, dlm bentuk packaging ni, rasa air zam zam tu macam biasa2...takde la rasa payau macam sebelum2 ni kalau org gi umrah/haji bawak balik Malaysia...

n O e s u h a i m i said...

baru tau cara minum tu...thx kakzakie for the info

Qhaifa Nur said...

tak ada rezeki Nur nak minum air zam-zam Kakzakie...sebab mak tak jadi pergi umrah

perlu ada kat umah air ni...banyak kegunaannya..

amirah said...

mak mertua amie pun dapat yg dah sealed mcm ni juga kakzakie. banyak juga mak bawak balik kali ni. memang puas minum sebab mak bagi pada semua anak. terutama yg ada anak la. teringat dia kat cucu2 dia..moga dptla juga amie sekeluarga sampai ke sana nanti...insyaAllah

Mimi Azirah said...

air zam zam nih memg bagus...

aby said...

salam kz ..
kt tempat aby, air zam2 size 10 lit tu dijual dengan harga rm120/.. klu kita kenal dengan penjual tu .. dapat la kurang sikit dari rm100/ --
hari ni pun dapat cendrahati dari kwn yg baru balik dari umrah

Haryati Faizal said...

banyak keistimewaan air zam-zam ni kan....alhamdulillah aritu dapat jugak sebotol dr kakak kat ofis ni yg balik dr umrah...

zila norazila said...

dapat jgk zila skluarga minum air zam2..mak aritu balik dr umrah jugak kak..

NEKCIK said...

salam kakzakie..untung pergi umrah..boleh dapat 10 liter sorang..kalau haji 5 liter jer..masa nekcik umrah sekelauarga 6 orang dapat 60 liter...puas lah nak minum dan bagi bagi orang

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie..

cma dpt merasa air zam2 bila ade jiran or rakan opis yg mengerjakan umrah or pegi haji..

mmg air zam2 tiada tolok bandingnya dgn air2 lain..

bilalah agaknya sampai masa cma nk pergi tanah suci & minum air zam2 kat sana? doakan ye kak..

sebotol mcm ni berapa Rm ?

eira eixora said...

hari tu kakak ipar ada g mekah. dia bawa balik untuk kami sebotol kecil. tapi minum sikit2 je. bagi dhiya amani sikit

QasehnyaRania said...

as-salam
doakan kami juga dpt ke sana kak

Nafira usof said...

disunatkan minum sambil berdiri dan mengadap kiblat.. saya baru tau pasal nih.. mekasih kak~

Myra Jay said...

Air ZamZam katanya penawar yang baik kan..
Sekarang ni pelbagai kemudahan ada untuk bawa pulang air zamzam kan :D

Kella said...

assalamualaikum kak..
kak saya pun mencari air zam2. kalo boleh nak sebekas besar camni.. tak tahu mana nak beli..

kak zakie.. terima kasih.. sebab selalu sudia singgah blog kita..
walau kita jarang jarang ada..

akan memang antara yang sentiasa ada je.. =)

Cikgu Ma said...

assalamualaikum kak..apa khabar...moga kakak sehat.. :)

air zam zam yg abah bawak balik dr mekah pgi umrah hari tu tak sempat pon nak minum...

Deqla Manjew said...

alhamdulillah... air zam2 air yg paling berkhasiat.. kat rumah deqla pun ada lagi pemberian jiran yg baru blk umrah.. =)

Mimie Najib said...

dah berumur 25tahun ni merasa juga air zamzam..syukur..
tapi saya tak tahu pun perkara yang sunat tu ketika minum air zamzam..

lelamaisara said...

mak sya selalu pesan kalu nak minum air zam zam kena mengadap kiblat...alhamdulillah sya amal kan tu..:)

ANIM said...

walaupun stok air zamzam dari mekah sudah habis, saya masih tetap membelinya walaupun dalam kuantiti yg sedikit (mahal kan kat malaysia) saya campurkan dalam minuman sedikit.. setidak2nya air zamzam mengalir dalam darah kami sekeluarga setiap masa

Nazayiena Ayiena said...

Baru2 nie Nurul ada baca tentang air zam2 tipu,tergamakkan diorg nie nak menipu air zam2 ini ya.

Nieda ramly said...

Pun bawa balik juga 2 botol mcm ni

man said...

air zam2 air terbaik di dunia..hehe

Murni Alfathunnisa said...

alhamdulillah.

saya kat sini tak ada sedara mara dan rakan terdekat yang ke sana, jadi, beli saja di Mydin.

bagus bila dipakejkan kemas macam ni. easy handling. terima kasih kak..baru saya tau, rupanya disunatkan berdiri sambil menghadap kiblat masa minum air zam zam. :-) sebelum ni tak tau..huhu

adzairdawati makdara said...

air zam zam mmg byk khasiatnya.. air zam zam yg saya bawa blk mas aumrah aritu masih ada setengah botol skrg ni.. sayang nak minum selalu.. kalau nak minum pun minum sikit sikit je.. hehe

Tihara said...

haah kak rindu nak minum zamzam menghadap kaabah..syahdu bila teringat saat2 berada di sana..

HeNRieTTa JoSe said...

Masa rietta xshat bru bru nie....rietta guna air zam zam yg ibu ayu bg rietta...alhamdulillah....

Alin Marlini said...

Smkin moden dan senang

Eiqa Almond said...

Eiqa tak pernah lg minum ehh pernah pernah just tak pernah beli denganduit sendiri. ehhe Masa tu pun sedara koot yg belikan.

Puan Kutu said...

terima ksih kakak atas infonya.selama ni sy tak pernah tahu yg minum air zamzam ni rupanya sunat mengadap kiblat..betapa jahilnya sy..

azieazah said...

Alhamdulillah...

dah lama saya takda stok air zam-zam ni.

Kakzakie said...

Kalau ikutkan kerajaan Arab Saudi tidak membenarkan air zam-zam diperniagakan. Namun atas kehendak ramai umat Islam ianya tetap ada yg menjadikannya sebagai sumber business. Tetapi apa yg diberikan kepada jemaah yg menunaikan haji/umrah adalah percuma hanya kos tambang kepada flight dikenakan sebanyak RM10/-.

Terima kasih kepada semua yg sudi memberikan komen N3 kakak ini:-

Kasih Salina, Ummi Iman (betul air zam-zam juga boleh dijadikan syifa/pengubatan), ummiross (kalau contact kawan blog yg tinggal di sana pun boleh ummiross), are_lin@yu, syuk shusuke, Acik Erna, Ujie, Cida de' Nuanza, (Lizz) http://haslizalizz.com/, JunAina, redza, ♥♥azatiesayang ♥♥ (betul atie dulu masa kakak balik mengerjakan Haji masih guna yg botol tebal empat segi lagi), lia, Fazleyatul Aini, ummuaidan, Eliss Mie, Rapunzeel Cikilolo, Rinna, ZazaMyMoon, kasihibu, Bin Muhammad (betul BM, sebab itu ianya boleh dijadikan perantaraan syifa), anitadiana, lieyalatif (pakej sekarang macam-macam ada Lieya pergilah kerana kita memang mampu cuma kalau nak pergi dgn anak-anak tunggu Dayyan besar sikit), wawa syaida, aizamia3, ieda immi, makchaq (mahal tu makchaq. Kalau kawan blogger kita kenal tak dgn Manzlie atau Hj Arshad yg tinggal di Mekah dia jual murah aje - pergilah blog dia), Zee Suhaini, faraherda.razalan, Nini D.., Juhariah Johari (sekarang penjagaan sangat rapi Kak Ju, sebab itu dah ditutup tidak benarkan lagi ada yg mandi-manda macam dulu-dulu), Kesuma Angsana, Mizz Aiza, aanie, ahmad humairi (kena ada tekad cikgu sebab cikgu mesti mampu), Knor (kalau dari sana memang kena bayar 10 ringgit sebagai kos pengangkutan itu yg pak arab kata sebab itu duit pun diberikan last minute sebelum kita bertolak balik), Asyifa Mustaffa, BUNDA a.k.a KN (sebab kami pergi 6 org sorang sebotol itu yg banyak KN), Daddy Ziyyad (tapi kalau yg merasa ketika di masjidilharam punya pun memang sama dgn yg dibotol ini. Jgn bimbang sekarang sistem penjagaan telaga zam-zam sudah canggih dan bersih. Tak ada macam dulu org mandi pun boleh), n O e s u h a i m i, Qhaifa Nur, amirah (syukurlah Amie.), Mimi Azirah, aby (standardlah tu aby, kalau kirim dari kawan blogger kita yg tinggal di sana pun inilah harganya), Haryati Faizal, zila norazila, NEKCIK (masa kakak pergi haji pun cuma 5 liter Nekcik), ♥ Cmª shIemª ♥ (kami dapat percuma Cma tapi tambang flight kena bayar 10 ringgit), eira eixora, QasehnyaRania, Nafira usof, Myra Jay, Kella, Cikgu Ma (eh... kenapa sampai tak sempat, ambil masa sekejap aje), Deqla Manjew, Mimie Najib, lelamaisara (betul tu..), ANIM (kakak tak pernah habis alhamdulillah Anim. Banyak guna utk anak-anak aje bila nak periksa/demam), Nazayiena Ayiena, Nieda ramly, man, Murni Alfathunnisa (kakak tak pernah beli di M'sia dik), adzairdawati makdara (macam kita ada anak lagilah kalau boleh guna bila perlu kan irdawati), Tihara (memang rindu kan Tiha), HeNRieTTa JoSe, Alin Marlini, Eiqa Almond dan akhir sekali Puan Kutu (kalau dah tahu boleh diamalkan).

Sekali lagi terima kasih semuanya:)

Kakzakie said...

Terima kasih juga: -

@ azieazah: sekarang dah senang nak dapat Azie.

||aLeaSaRa|| said...

salam kak..hubby pun baru2 ni berbincang nak pergi umrah bawa anak2..lagipun kembar dah besar-darjah 5 dan sorang lagi tadika.mudah2 an usia dan eksihatan kami diberkati Allah,harap adalah rezeki ke sana :)

rumah saya pun ada air zam-zam kawan berikan,alhamdulillah banyak khasiat air ni :)

Amanina Mads said...

alhamdulillah.. byk jugak air dalam botol tu. boleh refill.

nik ros said...

kat rumah nik ni pun ada air zam zam jugak. ma bwk balik dari mekah aritu..hehe

hainom OKje said...

Baru tau kanda.... minum air zam zam ni sunat berdiri dan mengadap kiblat...

elly nadyra said...

air paling sedap kan kak, tapi kalau dpt minum kat sana lagi la sedap, tingat mak ayah cite minum kat sana tanpa had, beruntungnya org2 yang terpilih!

Hidayah said...

sebulan dua nih dayah kerap terfikir nak tgk kaabah..

*tgk balance dlm akaun TH xmampu lagi..