Saturday, July 20, 2013

Bila tidak tahu apa mahu diperkatakan

Tidak semua orang yang tahu itu sedar. 
Tetapi kalau orang yang sedar biasanya dia akan tahu. 
Oleh itu lebih baik jadi hamba Allah yang sedar. 
Daripada orang yang tahu saja tetapi tidak sedar.
Sebab orang yang sedar biasanya akan melaksanakannya.
Tetapi orang yang tahu belum tentu dia akan melaksanakannya.

~~ Sekadar renungan di bulan ramadhan ini. ~~


50 comments:

Knor said...

yelah kak..ketuk pintu hati ni sendiri..hitam hati kalau tak sedar2..

Bin Muhammad said...

Benar...saya pun kadang terasa begitu, hanya memberi tahu tapi diri sendiri pun tidak mampu melakukannya.

Puan Kutu said...

setuju..sbb tu la ilmu kalau tak diamalkan menjadi sia2

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie...betul tu setuju sesangat...;)

umi alya said...

betul tu kak..

eiela said...

setuju jgk dgn kata-kata kat atas nih.

ummuaidan said...

Ade betulnya kata2 tuh kakak..yg tahu tak semestinya sedar..nak menjadi yang sedar tuh mmg betul2 memerlukan kesedaran dalaman dan luaran kan..

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Setuju tu kakak. Semoga Allah bimbing kita semua untuk jadi lebih baik.

Zee Suhaini said...

setuju ngan akak..
selamat berkerja ye kak..jap lagi boleh balik dah.. ;p

aby said...

takut juga klu diri ini tergolong dalam golonggan yg tak sedar tu ..

Ann Ishak said...

erti kata lain, sedar tapi tak sedar...setuju sangat

izan mama mia said...

betol tuu..kena sll amalkan..kang lupa lak,,tak sedar,,,

psst..saya ada jual rempah masak hitam...
jom try rasa rempah masak hitam
mana tau membuka selera puasa ni,
atau tuk raya nnt..
tq

PeRdU cINta said...

apa yang penting kena sedar diri kan kak..semuanya milik Allah..

ummiross said...

betul tu Kakzakie, ummi setuju sangat, moga Allah sentiasa melindungi hati kita, dan sentiasa memberi hidayahnya,moga kita sedar diri sebagai hambaNya.

Sura Mohd said...

takut berada didalam golongan yg tahu tetapi tidak sedar..juga takut untuk mengakuinya..memang kena byk muhasabah diri ni..huhuhu..

eda_ej said...

kene tepok pipi bg sedar.. hehhehe..

Asyifa Mustaffa said...

sedar...tahu dan paham......kadang kita manusia...adakalanya...terlalai juga...

Umi Nazrah said...

kalau takda apa yg nak dicakapkan, lebih baik berdiam diri kan :D

Acik Erna said...

In syaa allah kakzakie

syuk shusuke said...

insyaallah kak :)

aTieYusof Family said...

TQ kak..insyaAllah..:)

Ibu Lala said...

Selamat berbuka kakak ku sayang..

aizamia3 said...

Betul kak.. sekadar tau tapi tak laksanakan tak guna gak.

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

batul tu kak...

jaakechik said...

jaa setuju ngn kata-kata akak ni...

QasehnyaRania said...

saya setuju kak

mcm mana dgn puasa di hari ke 11

Mizz Aiza said...

aiza setuju dengan kata-kata tu kakak..

azi said...

kakak..
setiap hari saya mencuba sedaya upaya untuk menyedarkan diri ini...semoga saya selalu menjadi orang yang sedar...:)

Aien Not Alien said...

rugi pada orang yang sedar tapi tak laksanakan...harap kita semua sedar dan dapat laksanakan apa yang disedari :)


Salam Ramadhan Kak Zakie.. :)

Riedaffya ibrahim said...

InsyaAllah...semoga sy tergolongan dalam golongan sedar itu,.

Haryati Faizal said...

betul tu kak... semoga kita dikalangan org2 yang sedar....

Ujie said...

yup..ramai di antara kita yang TAHU, tapi tiada kesedaran lalu buat2 tak tahu.

err..termasuk saya kdg2 tu jugak..:)

NoEn said...

semoga kita semua dlm golongan sedar...huhu

dear xila said...

semoga kia sentiasa menjadi org mensyukuri nikmatNya :)

Sarah Talib said...

bukan sekadar renungan....tpi perkongsian yg bermakna yg tersirat..

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie..

dpenuh makan renungan tu..
insyaallah...mudahan kita tak lalai.. :)

ANIM said...

Takut juga bila hati jadi hitam..tak makan nasihat, tak rasa bersalah buat dosa dam takde kemanusan beribadah. Tu yg tak sedar-sedar..takutnya

Tihara said...

teringat kata2 UAI, hidayah dah ada tapi tiada taufik..dia kena ada dua2

Papa Mifz said...

peringatan untuk semua...

terima kasih kak atas renungan penuh manfaat tuh...

Hidayah said...

dayah simpan dalam hati untuk peringatan diri sendiri.

hainom OKje said...

Dimanakah agaknya kedudukan dinda yeh kanda? Adakah sudah tahu? Sudahkah sedar? Atau masih tak sedar sedar... Sedih...huhu

Nur-nba said...

Manusia selalu buat2 tak sedar.. Lupa dan leka...

afisya afida said...

salam . Singgah sahur kat sini . hehe

eelobor said...

a'ahh...tersangat la betul tu. tapi gitu lah saya nie, kekadang terbuai gak dalam mimpi ciptaan sendiri

Kakzakie said...

Apa pun jua sebagai manusia kita tidak dapat lari dari sifat tahu tapi tak sedar. Mohon moga kesedaran itu kukuh dalam diri kita.

Terima kasih kepada semua:-

Knor, Bin Muhammad, Puan Kutu, Mas Zull, umi alya, eiela, ummuaidan, Pokok Manggis Depan Rumah, Zee Suhaini, aby, Ann Ishak, izan mama mia, PeRdU cINta, ummiross (mengharap terus istiqomah utk jadi yg terbaik kan Ummiross), Sura Mohd, eda_ej, Asyifa Mustaffa, Umi Nazrah, Acik Erna, syuk shusuke, aTieYusof Family, Ibu Lala, aizamia3, (Lizz) http://haslizalizz.com/, jaakechik, QasehnyaRania, Mizz Aiza, azi, Aien Not Alien, Riedaffya ibrahim, Haryati Faizal, Ujie, NoEn, dear xila, Sarah Talib, ♥ Cmª shIemª ♥, ANIM (bila merasa kemanisan itulah baru rasa sedar tu sentiasa ada kan Anim), Tihara, Papa Mifz, Hidayah, hainom OKje, Nur-nba, afisya afida dan eelobor (tapi bila kita dah ingat kenalah segera berpatah balik sebab kita ni manusia biasa yg tak maksum kan ee).

Terima kasih semuanya sekali lagi.

Myra Jay said...

Betul.. setuju :D

Deqla Manjew said...

nice word.. mendlm sgt isi tersirat tu kak.. setuju ..

Kesuma Angsana said...

setuju sgt tu kak !

Mimi Azirah said...

Assalamualaikum kak...
Terima kasih atas perkongsian...

LYAfrina said...

salam ramadhan kak..
sgt mdalam kata2 ni