Tuesday, July 23, 2013

Mengapa doa tidak maqbul?

  • Tahu akan kebesaran dan kekuasaan Allah tetapi tidak menunaikan suruhanNya
  • Mulut berkata cintakan rasul Allah tetapi tidak mengamalkan sunnahnya
  • Membaca Al-Quran sekadar membaca namun tidak mengamalkannya
  • Tahu syaitan itu musuh tetapi bagaikan bersahabat kerana tidak memeranginya
  • Tahu mati itu pasti tetapi tidak pernah bersedia untuk mencari bekalan
  • Menceritakan aib orang jadi amalan sedangkan aib sendiri tidak disedari
  • Mempercayai syurga dan neraka tetapi cara hidup bagaikan dunia inilah syurga tanpa ingat neraka
  • Menziarahi kubur tetapi tidak mengambil iktibar dari kematian
  • Memperolehi segala nikmat dari Allah tetapi tidak pernah bersyukur
Sila tambah lagi di ruang komen kepada yang ada lagi peringatan buat sesama kita. Terima kasih.

~~ Membaca Al-Quran di bulan mulia ini juga bererti memohon maghfiroh daripada Allah.~~

85 comments:

Asyifa Mustaffa said...

kadang2 tau...tp iman x kuat...

Fiza Rahman said...

Mekasih atas peringatan kak. Kita ni mudah lupa. Terlalu mengejar dunia hingga lupa kehidupan diakhirat kelak. Bila ditimpa musibah, baru nak ingat DIA.

Nor Azimah said...

Adab kita sebagai hamba tetaplah kena selalu meminta-minta kepada Dia, hakNya samada memberi atau tidak

izzah said...

Ya Allah..moga DIA sentiasa mendengar doa kita yek kak...kadang-kadang malu, mintak Allah perkenankan doa kita, tapi kadang2 kita lupakan dia...hrp dapat keampunan dr Allah sempena bulan yang penuh barakah ni..aminnn..

Haslinda Sadiken said...

peringatan utk lin yg kdg2 lalai..tq kak :)

Mila@Rimbun said...

kekadang kita lupa yang diri ini tidak maksum, banyak berdosa, sebab tuh lalai nak bertaubat, orang yg berdosa susah nak makbul doa betul tak?

NM03 said...

saya selalu lalai dan leka kak. terasa betul diri ini sungguh jauh utk mengecap nikmat syurga...

QueeN TerataI said...

moga taubat miza sentiasa diterima & dimakbulkan segala doa..

Penjejak Mimpi said...

Kita kadang-kadang hanya mencari Allah bila kita susah. Bila diberi sedikit sahaja nikmat kesenangan.. mulalah kita menjauhkan diri dariNya.

Alangkah buruknya perangai kita.. :(

hainom OKje said...

Betul tu kanda....selalu dengar perihal bab ni..... tapi bila baca atau dengar macam yang kanda tulis ni ingatlah balik, tapi nanti lupa .... nipisnya iman ini...

TQ kerana mengingatkn ye Kanda!

amirah said...

tak berbakti dengan orang tua dan suka memutuskan silaturahim pun mungkin mengundang pd tak makbulnya doa kita. sekarang ni manusia dah dinilai semuanya atas dasar kemewahan harta benda kan kak. siapa yg ada harta benda kaya raya dipandang mcm mulia sgt.sampai kita nak tinggalkan dunia pun terasala sayang sgt padehal semuanya pun tak kekal.moga Allah tetapkan iman amie sampai nyawa dicabut dan moga Allah makbulkan segala doa2 kita semua.

Sura Mohd said...

peringatan untuk diri..tema kasih kak..kerana mengingatkan diri ini..

Rapunzeel Cikilolo said...

ibarat melihat dan mendengar tanpa memahami

:)

aTieYusof Family said...

Ya Allah.. masih byk kekurangan diri ini Kak.. InsyaAllah musahabah diri sndiri...

mama maman aka yana said...

mungkin hati tidak betul2 bersih dari dosa2 kecik..

JunAina said...

Kita ni selalu mempermudahkan apa yg sememangnya mudah dan suka bertangguh.

norhidana miswan said...

betul tu kak, banyak ke khilafan kite, tp kite cuma tau nk meminta je

Zee Suhaini said...

peringatan tuk diri sendiri..bukan tak tahu kak tapi ntah la..asyik terbabas gak..iman tak cukup lagi..

lieyalatif said...

TERIMA kasih atas peringatan lembut ni kak...

betul tu kak...kadang2 kala kite lupe dan leka....moga2 kite menjadi umat Muhammad yg kuat imannye...amin...

ismaliana sulaiman said...

alhamdulillah...t.ksh atas peringatan

bila baca n3 ni terasa byk sungguh kekurangan diri..kdg2 kita tahu tp buat2 x tahu... kdg2 kita ingat tp buat2 lupa... selalu mcm tu sedangkan kita tahu bila2 masa je blh 'dijemput' Ilahi...

HeNRieTTa JoSe said...

rindu alunan suara bilal masjid di kampung...xsabar nak pulang hujung minggu nie...jiwa rietta tenang di sana...tapi masjid dan surau disini...buat rietta terasa terasing, bila ada mata liar yang menjeling tajam...

ummuaidan said...

thanks atas perkongsian nie kakak..
rsnya untuk positif side, doa tidak termakbul jgk kerana Allah lebih tahu apa yg terbaik utk kita..atau Allah tidak beri apa yg kita minta tp gantikan ngan yg lebih elok..atau Allah mahu menguji kesabaran kita..wallahua'lam

Muja.. said...

Sy mohon semoga ALLAH sentiasa permudahkan segala amal ibadah saya kak..

Semoga hati ini tetap pendiriannya :)

Qhaifa Nur said...

barulah kita sedar kenapa doa umatnya tak dimakbulkan...terasa kerdil sangat diri ini kakzakie..terima kasih atas perkongsian ini...masih belum terlambat lagi kan..

Nini D.. said...

kadang-kadang kita ni leka kak..termasuk diri nini sendiri

Aziela said...

Asyik sangat memohon berbagai2 daripada Allah, namun sering lupa bersyukur dengan apa yang diberikanNya.

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

terima kasih atas perkongsian...

terkadang kita ambil ia sambil lewa je.. pastu leka dan lalai...

Lydia Miza said...

Terima kasih kak atas perkongsian. Mmg selalu jd insan yg x bersyukur dlm x sedar:(

ct rahani said...

peringatan yg bagus kak.. sy la salah sorang yg mudah terleka kak.. kena sentiasa perbaiki diri ke arah yg lebih baik.. InsyaAllah..

Munnafendy said...

:'(

Deqla Manjew said...

peringatan buat diri deqla.. byk yg deqla perlu perbaiki diri ke arah yg lebih baik lagi...

Siti Rohaida Yusof said...

peringatan untuk diri sndiri nie kak...

are_lin@yu said...

tq share kak..moga mnjadi pedoman diri ini..

PeRdU cINta said...

Kita selalu risau..keluh kesah..sedih kenapa permohonan kita Allah tak makbulkan..kenapa begitu..mengapa begini..rupanya tanpa kita sedar..kita sendiri adalah tembok penghalang daripada makbulnya segala permohonan kita..saya..kita semua mesti sentiasa muhasbah diri..moga semua berjalan lancer..amin :)

faraherda.razalan said...

=(

Mizz Aiza said...

terima kasih di atas perkongsian ni kakak..

redza said...

terima kasih atas peringatan itu kak

Hidayah said...

kdg kdg tertanya tanya juga kenapa doa tak dimakbulkan sedangkan hakikatnya Allah dah beri banyak pada dayah.

Juhariah Johari said...

Ya Allah ampunkan kami semua.

Juhariah Johari said...

Ya Allah ampunkan kami semua.

Sylarius Yusof said...

Bab doa tak dimakbulkan ni, ada banyak sebabnya. Ada masa, pilihan yang kita inginkan tu tak dapat dipenuhi, hikmahnya kita ketahui pada kemudian hari.

Anak Askar Pencen

Falsya said...

peringatan utk falsya jugak...

Mia Kassim said...

Peringatan untuk saya juga kak....manusia biasa, kadang2 lalai dengan nikmat dunia.....

NEKCIK said...

Kekadang Allah bagi lambat..bersangka baiklah kita

NEKCIK said...

Wallahualam...mohon agar Allah sntiasa mndengar rintihan kita...aamiin

ummiross said...

Perkongsian ilmu yang bagus Kakzakie. Kadang kita ni banyak lalai dan alpa, perlu diingatkan selalu.
Allah suka mendengar hambaNya yang memohon kepadaNya.

NEKCIK said...

Kak zakie...tlg email alamat kzakie kat nekcik ye..jariah174@yahoo.com...nak dtg rayer..boleh?? Hiihi

Kesuma Angsana said...

tq berkongsi yer kak. ingatan utk diri sendiri juga

JaSSNaNi said...

ya allah.. naifnya hamba mu ini.. ampun kan dosaku ya allah.. aminnn..

tq kakzakie.. :)

Papa Mifz said...

doa perlulah seiring usaha...

aizamia3 said...

tidak bersungguh2 dengan apa yang dilakukan.

diana said...

yang last sekali tu sebenarnya ramai tapi tak sedar..heheh

Sayangku Zie said...

Insyallah semoga doa kita dimakbulkan... dan kita bukan dikalangan org2 macam disenarai tu...

Ujie said...

Peringatan yg bagus kak..
Sbb kita selalu nak doa makbul, tapi lupa kita dah buat penghalangnya.

aizu's life said...

tQ atas perkongsian kakak :)
derhaka pd ibu bapa pun blh jadi punca doa x makbul.. wallahualam..
smoga doa kita dimakbulkan ALLAH..
kakak doakan kite ye.. kite betul2 nak rezki yg SATU tu.. moga dperkenankan ALLAH.. AMIN..

lia said...

tq kak sbb peringatkan saya...

fairus mohamad noor said...

salam ramadhan # 14 kakzakie
tq kak share..

Eye_nee said...

Selalu mahukan doa termakbul tp sering lalai dan alpa segala suruhanNYA...Namun alangkah ruginya jika tidak menadah tangan memohon kepada Allah disetiap 5 waktu....

wahida said...

terima kasih berkongsi kak...

betul2 buat saya bermuhasabah diri...

Kella said...

terima kasih atas peringatan ini kak.. moga moga kita sentiasa ingat dan tidak lalai..

Qashmere said...

Terima kasih Kak Zakie memperingatkan sesama kita semua

mama_ka0ri said...

peringatan yg bagus utk sume..terima kasih kak..

bila Allah tak makbul bukan sebab Dia tak mau bagi tapi Allah lebih tahu apa yang terbaik utk kita..Allah Maha Berkuasa atas segalaNya..

ourkizunarai said...

@_@ malu..

syiela said...

thank ats peringatan kak.. selalu tergelincir huhuhu

Masya said...

tak kisahlah baca masa bila rasa bersyukur sgt .. abah hantar pg mengaji dulu .. alhamdulillah pandai mengaji.. kdg² sy insaf dan sebak ada org dah umur 50 tahun pun x pandai mengaji ...

ANIM said...

binatang kalau kita dekatkan kat api pun takut kakzakie, tapi manusia lain pulak. tak takut walaupun dah diperingatkan dengan azab api neraka...

p/s saling ingat mengingati buat diri yang sering alpa...tq kakzakie

Knor said...

terima kasih kak..kongsi2 kat sini..peringatan juga..bukan tak makbul belum masanya lagi..Allah suka kita berdoa dan merintih..

sabar..tapi kita menusia yg lemah selalu mempersoalkan..

ada juga terfikir mcm tu..moga Allah ampunkan dosa saya ni.

Mas Zull said...

assalamualaikum kakzakie....mekacih atas perkongsian ini semoga doa2 kita akan dimakbulkan oleh Allah dan kita tidak tergolong dlm golongan yg tersebut...:)

Rinna said...

TQ share info yg menarik..nie.. :)

ieda immi said...

TQ kakak ..
kitee suke ! uhuhuhu

syuk shusuke said...

bagus akak , pendedahan sebegini boleh mengingatkan kita . :)

aby said...

Salam kz,
Nnti aby reply dlm satu N3 br psl doa. Nk jwb dgn betul agak panjng. So jwb dlm N3 jer nanti yer

Haryati Faizal said...

tq kak zaki atas perkongsian ni...

azieazah said...

Tapi masih ramai yang tak kisah pun duduk berlonggok dan bergossip macam tak posa.

Kakzakie said...

Biar siapa pun kita berdoa dan mendoakan tidak boleh lari dari kehidupan kita. Hanya Allah yg menentukan samada ianya akan diberikan atau sebaliknya. Kita sebagai hambanya kena redha dan sentiasa bersyukur atas segala kurniaan diberikan.

Terima kasih semua:-

Asyifa Mustaffa, Fiza Rahman, Nor Azimah, izzah, ,Haslinda Sadiken, Mila@Rimbun, NM03, QueeN TerataI, Penjejak Mimpi, hainom OKje, amirah (setuju juga kakak dgn apa yg Amie katakan - betul), Sura Mohd, Rapunzeel Cikilolo, aTieYusof Family, mama maman aka yana, JunAina,norhidana miswan, Zee Suhaini, lieyalatif, ismaliana sulaiman, HeNRieTTa JoSe, ummuaidan (sebeb itu kita tidak boleh berputus asa dlm berdoa kan ummu), Muja.., Qhaifa Nur, Nini D.., Aziela, C.M.A @ CikMoonAdnan,
Lydia Miza, ct rahani, Munnafendy, Deqla Manjew, Siti Rohaida Yusof, are_lin@yu, PeRdU cINta (kena cari dimana silap diri kita kan), faraherda.razalan, Mizz Aiza, redza, Hidayah, Juhariah Johari, Sylarius Yusof (betul sebab Allah maha mengetahui sebab itu kena redha apa jua), Falsya, Mia Kassim, NEKCIK (kena sentiasa berlapang dada ye Nekcik), ummiross (tidak boleh jemu utk memohon padaNya kan ummiross), NEKCIK (oh... boleh nanti zakie emailkan ye nekcik), Kesuma Angsana, JaSSNaNi, Papa Mifz, aizamia3, diana, Sayangku Zie, Ujie, aizu's life, lia, fairus mohamad noor, Eye_nee, wahida, Kella, Qashmere, mama_ka0ri, ourkizunarai, syiela, Masya, ANIM (takut juga kakak ni Anim akan kekurangn diri kakak ini), Knor, Mas Zull, Rinna, ieda immi, syuk shusuke, aby (silakan aby boleh berkongsi sesama kita) dan Haryati Faizal.

Sekali lagi terima kasih kepada semua yg memberikan komen. Selamat berpuasa ke 15 hari ini.

Kakzakie said...

Terima kasih juga:-

@ azieazah: Sedih bila melihat senario begitu kan.

anitadiana said...

terima kasih kak....peringatan bersama..ita pun banyak yang perlu di baiki lagi....

pena rozie said...

Peringatan untuk diri sendiri

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

tq mengingatkan saya kak...

IntaNBerliaN said...

ingatan untuk saya ni... thanks kak..

*akak, nanti bg alamat yer...

zarina_naniey@yahoo.com.my

title bookmarks raya

thanks

eira eixora said...

terima kasih kakak atas peringatan

intanfirdaus247 said...

Memang manusia mudah sgt lupa..terima kasih atas peringatan dan perkongsian kak zakie n..bermanfaat ….

Ema Johari said...

terima kak atas peringatan ini...

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Zakie..

Terima kasih atas peringatan..
Kita tahu,,,tapi kita sering kali alpa.. :(

Ummi Iman said...

Byk sgt yg masih perlu diperbaiki.. semoga Allah sentiasa tunjukkan kita jalan yg lurus.. Amin