Monday, October 29, 2012

10 Zulhijjah - Pasrah dan merelakan untuk dikorbankan

Rentetan yang terjadi pada Aidil Adha 1433H.

Hidangan - Siapkan untuk sesiapa saja yang sudi menjamu selera.

Pasrah - Sedia untuk dikorbankan.

Sedia - Hubby dengan adik dan temannya

Berkenalan - Akulah yang akan sembelih engkau lembu.

Skill  - Inilah saat yang bukan mudah untuk menumbangkan lembu.

Kerjasama - Semua sudah bersedia untuk memberi laluan hubby menyembelih

Lapah - Semua bersedia untuk melapah sebelum digantung dan di timbang segala daging.

Ngeri - Aku tidak tergamak melihat ini.

Licin - Balik dari dewan kelihatan makanan di atas meja  sudah licin (alhamdulillah boleh tambah lagi - banyak lagi di dapur).

~~ Syukur segalanya berjalan dengan lancar. Sebelum solat Jumaat semua daging telah siap diagihkan. Pembersihan dewan saja disambung selepas solat Jumaat.~~



64 comments:

makchaq said...

Gemuk lembu2 tu.. tentu banyak dagingnya..
Makchaq pun tak suka tengok orang sembelih, kalau ayam ok la..tapi kalau binatang2 besar tak suka..

Mesti sedap hidangan, sekejap dah licin..

Huda said...

Saya memang tak tergamak nengok lembu kena sembelih tapi anak2 punyalah berani..gemuk gak ek lembu kat tpt akak, tpt saya kecik jer kali ni

Aju Mohit said...

tahun ini byk juga dapat daging korban, tahun lepas anak2 dapat sama mengerjakan ibadah korban, tahun ini tengok2 sahaja ;)

azi said...

mesti sedap kakak masak...habis licin semuanya...:)

p/s kakak, saya pun ngeri kalau tengok orang sembelih lembu...pertama dan terakhir saya tengok org.sembelih melalui video perkahwinan saya 17 tahun dulu...(kerbau yang disembelih utk. kenduri)

Acik Erna said...

assalam kakzakie..seronok tengok hidangan yang dah licin macam tu..mesti sedap tu kakzakie..

Sharifah Nadzarah said...

salam kak..selamat hari tasyriq juga utk akak..
akak maaf sgt klu buat akak tertunggu2...niat hanya utk gurauan je haritu...sedangkan realiti mmg masa mencemburui sy utk ziarah kemana2..hanya dirumah..kemudian kekubur arwah abah jer.kak.....esoknya sy bekerja..
maaf ye kak..

Lya Colours said...

wah meriah menu atas meja

ieda said...

semangat lembuu .. banyak daging nie acik .. rejeki org ramai kan ..
alhamdulillah
saya kalau bab sembelihan nielah x daya nak melihat kak .. sedeyyy
nanti x leh makan huhu

Sari Yusa Ibrahim said...

Alhamdulillah, syukur.. rezeki dikongsi bersama..

Qhaifa Nur said...

rezeki aidiladha juga Kakzakie...
Nur pun sama dapat menyaksikan acara korban depan mata....

Irfa said...

meriah meja makan akak tu ye ;)
saya dah lama tak tengok org sembelih lembu..masa kecik2 dulu mmg hobi menenggek sebelah tukang sembelih

:: Mrs.Eady :: said...

thn ni sunyi skit..

Ratu Hatiku said...

Selamat hari raya kakak..
Teringin jugak nak tgk lembu sembelih tp x smpai hati nak tgk..

ct rahani said...

Alhamdulillah.. nampak sedap sumer menu hidangan tu kak.. :)

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Selamat Hari raya korban akak. Semoga Allah menerima amalan korban kita semua.

eira eixora said...

kakak, selamat hari raya

faraherda.razalan said...

Sy tak boleh tgk darah memancut tu! Pitam jadinye...

Myra Jay said...

Banyaknya hidangan untuk Raya :D

Bila tengok Lembu kena korban, hati jadi sayu + kesian... huhuuu

JunAina said...

Biasanya Aina kat rumah suami je yg pergi ke surau uruskan korban.

Banyaknya hidangan raya akak...

ellynadyra said...

Amboi licin semua, salam kenal!

munna said...

habis licin tu kak ...mesti sedap tu.....

hainom OKje said...

Rajinnya Kakzakie masak..... kalau dekat confirm dah OKje singgah he...he...

-Sara- said...

sara xbalik kg..raye kat kl jee pon :(

(Lizz) http://www.mummycute.com/ said...

akak seronoknyer...saya biler time lembu nak disembelih awal2 lagik tak tengok ngeri..tapi bila makan2 no 1 tambah makanan yangterhidang semua2 sedap2 macam menu akak tu..memang licin...

Aliesha Kirana said...

betul kak. AK pun tak sanggup tengok time lembu disembelih, takut kesian, terus xboleh makan. hihihih.

salam aidiladha kak!

Queenie said...

waa..licin licau makanan hehe mesti sedap sampai bo liau!

kakzakie, pagi sabtu baru sempat uruskan korban, pagi jumaat penuh ngan pak arab, saya peratikan kejam betul cara pak arab lakukan korban, tak sanggup tengok depa seret jer kambing2 tu, then sorang kepit kaki sorang kepit kepala n sembelih! guna pisau kecik plak tu (kita biasannya guna parang tajam kan? pastu pisau tu nampak macam tak berapa tajam, heran sungguh cara depa! tak sampai ati dengar kambing tu berbunyi...

kasar sungguh la cara arab tu, ngan jubah depa berlumuih ngan najis dan darah...mana yg nak sembelih kat tempat lain, depa seret jer kambing tu masuk bonet! saya mmg tak berkenan, patutla dulu saya ada baca australia taknak hantar kambign ke arab pasal depa tak berperikemanusiaan dlm melayan haiwan utk dimakan...

Knor said...

jgn pulak kita berseronok bila lembu jadi korban..ingat saja pengorbanan Nabi Ibrahim bukan calang2 hebatnya merka.

kita nak lpskan anak nak pergi menuntut ilmu pun rasa tak sanggup utk berpisah...

Triumph Bikers said...

Assalamualaikum wbth bakyu ku..

Terima kasih di ucapkan pada bakyu...kerana sudi singgah dan sokong blog baru TiranaAduka...

Pekabar bakyu di hari isnin yang indah ini....?

aanie said...

masa kecik2 dulu sy rajin gak tgk org sembelih lembu....masa nak jatuhkan lembu tu yg best tgk....abah sy selalu gak kena tendang...hehe...

mamyharraz said...

hari raya paling best menu2 yg lazat..nampak meriahnya menu2 akk..pasti sedap sbb habis licin diorg makan :)

Mila@Rimbun said...

saya selalunya takut jugak nak tengok org sembelih lembu nii.. seriauuu

Cida de' Nuanza said...

meriahnya hidangan raya tu...!

Daddy Ziyyad said...

alhamdullilah..majlis korban di kawasan kakzakie berjalan lancar...oh, dibuat terus hari Jumaat ya...di kawasan saya, majlis korban buat hari Sabtu

Mamamya said...

alhamdulillah selasai sudah ibadah korban tahun ni... lia x dapat nak tgk lembu yg dikorbankan..

kat kem suami lia korbankan 11 ekor lembu... penuh peti ais dgn daging lembu.. :) rezeki aidiladha.

izan mama mia said...

meriah juga korban disana yer..wah licin menunya.,,,sedap sangat ler tuu..kak zakie yg masak tuu

SumeSakan said...

wahh meriahnya hidangan kakzakie..berbaloi masak cam nih...licin...mesti sedap nih...hehehehe

redza said...

apa yg penting...kerjasama

Jna marcello said...

wahh meriahhhnye!!!
jelesss nyeeee sambut raya mcm ni ;c

mummY daniSha said...

sy pun x tergamak tgk lembu kene sembelih..banyaknye makanan ..best!

sal said...

Selamat hari raya aidil adha..
ceria2 hendaknya...
moga kita dpt menghayati erti pengorbanan ..dlam konteks diri kita dan kluarga...

mummy alisha said...

banyaknye juadah akak.. teringat kat arwah mak sy.. da xde mak ni sy masak ala kadar je :)

Kesuma Angsana said...

wah kakzakie meriah betul tu menu2nyer

HeNRieTTa JoSe said...

Sronok tgk...dah bbrp thn xdpt buat...cuma ayah sj yg pergi utk gootng royong dikawasan sekitar...

Pssss.....hehehe....rietta bru jew cuba pkai pg td....wangi juga....rietta jrg pkai myk wangi....tp dh org bg.....

Haryati Faizal said...

tak sampai ati nak tengok lembu kene korban...

Cikgu Ma said...

saya tak sempat tengok pun lembu kena tumbang....

Zaitun said...

Orang kata lebih elok kita sendiri yang tengok lembu yang kita nak korbankan tapi kak Zai tak pernah tengok. Setiap tahun hubby aje yang pergi untuk sama2 melapah dan mengagihkan daging.

Tahun ini kak Zai buat korban di Kemboja kirim kat ustaz.

MystoryPic said...

Puas hati... masak2 pastu hidang... makan2 dan terus licin.. seronok

aby said...

salam KZ ..
ngon ku qurban 11 lembo loro kambing.
myembeleh dini setu ..
orak ngaway dino jumat psl mesti orak sempet sebelum jumaat ..

inazamri said...

selain amik gambar,ina siap rakam time lembu tengah sembelih juga.tengok paling susah mmg time nak tumbangkan lembu.byknye juadah,licin tu mesti sedap sgt.

adyna said...

tgk org korban teringin juga nak buat korban..kak doa2 lah semoga kami sekeluarga dpt menunaikan ibadah korban thn depan..insyaAllah amin :)

LYAfrina said...

salam aidiladha k,.zakie..

meriahnyer menu..last smpai licin..

Nur-nba said...

Ramai yang dah buat entri..Nur juga yg ketandusan. Sedap tengok juadah yg Kak Zakie hidangkan tu..

Tahun ni memang ramai yg melakukan ibadah korban. Moga semua amalan kita, diterima Allah hendaknya..

Yaya Azura said...

pernah tengok lembu korban menitiskan airmata..airmata gembira agaknya terpilih jadi lembu korban..entahlah..tapi saya tak sanggup nak tengok lama-lama..

Kakzakie said...

Adanya AJK dilantik benar-benar melancarkan tugasan pada majlis ibadah qurban di tempat kakak. Semua yg diberi tanggungjawab melaksanakan dgn baik sebab itulah lebihkurang jam 12:30 tengahari itu semua penduduk sudah siap mendapat daging yg diagihkan.

Terima kasih kakak ucapkan pada semua yg memberikan komen: -

makchaq (kakak takut makchaq, gambar ni semua ada anak bujang yg tolong snapkan), Huda, Aju Mohit, azi, Acik Erna, Sharifah Nadzarah (tak apalah SN kakak tak kisah pun - lain kali kita jumpa juga kan), Lya Colours, ieda, Sari Yusa Ibrahim, Qhaifa Nur, Irfa, Mrs Eady, Ratu hatiku, ct rahani, Pokok Manggis DR, eira eixora, faraherda.razalan, Myra jay, JunAina, ellynadyra, munna, hainomOKje, sara, Lizz@mummycute, Alisha Kirana, Queenie (mereka tak ambil kira syarat sembelih satu darinya parang mesti tajam, sedih juga bila mereka tak tahu), Knor, Triump Biker, mummyharraz, aanie, mila@rimbun, Cida de'nuanza, Daddy Ziyyad (kami dah sediakan AJK lengkap pada setiap seekor lembu sebab itu cepat doc.), Mamamya (banyak tu Lia), izan mama mia, SumeSakan, redza, Jna Marcello, Mummy Danisha, Sal, Mummy Alisha, Kesuma Angsana, Henrietta Jose, Haryati Faizal, CIkgu Ma, Zaitun, MyStoryPic, aby, inazamri, adyna, Lyafrina, Nur_nba dan Yaya Azura.

Terima kasih semuanya sekali lagi.

Kakcik Nur said...

Along sampai demam sebab menumbangkan dan melapah lembu. :)

Ibu Lala said...

saya mmg x leh tgk lembu kena sembelih ni kak. ngeri...

Suraya Baharun said...

licin makanan tu mesti sedap...saya yang tengok pun terliur kak..

~aYu~ said...

ayu mmg suka tgk lembu nak kena sembelih.. mmg terasa dapat menghayati pengertian korban..

Rinna said...

Kerjasama membawa berkat..kan..

Waahh tgk menu raya..sedap2 belaka.. :)

Tihara said...

as salam

alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar yer kak :)

KakNi said...

memang Allah dahjadikan itulah kelebihan orang lelaki yang berani dan sanggup buat kerja2 sembelih ni. Saya nak gi dekat2 langsung tak berani lah kak zakie, takut tak boleh tido 3 hari 3 malam pulak nanti... heheheh

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

alahai kak nampak sedap semua menu tu kak....lembu tu pun gemokk jer

anitadiana said...

ita takut nak tengok lembu kena sembelih...nanti jadi kasihan..baik jangan tengok..he..he...

YATZAKIE said...

wah..gemoks2 lembu tu ye kak...mesti daging pon banyak kan..hihi