Thursday, October 4, 2012

Sebuah pengertian

Memahami tugasan ayah dan ibu yang berjual di pasar malam. Aku temui semua ini ketika singgah di  pasar malam semalam. Si ayah sibuk membuat karipap. Mak saudara yang OKU (tidak boleh bertutur dan mendengar) sedang tekun menggoreng karipap dan cakoi. Ibunya pula melayan pelanggan yang tidak putus-putus datang.


Bermain - Maha kaya Allah anak-anak ini boleh bertahan duduk di atas bonet kereta dari petang sehingga malam. Menurut si ibu bila letih dan tertidur akan dimasukkan ke dalam kereta.

Tekun - Walau perasaan ingin tahu ada namun tetap tidak ada kerenah mahu turun dari bonet.  Bayangkan kalau anak-anak ini tidak mahu duduk diam bagaimana si ayah-ibu mahu berniaga di pasar malam.

~~ Banyak cara boleh dibuat untuk meningkatkan ekonomi keluarga daripada duduk menadah tangan tanpa menggunakan tulang empat-kerat.~~


87 comments:

Kakcik Nur said...

Baiknya anak2 itu. :)

Ibu Lala said...

Maha suci Allah kan kak. Kesian anak anak ini. Moga Allah pelihara mereka selalu.

Cikgu Ma said...

kdg2 golongan mcm ni mudah sangat diberi pertolongan..moga Allah sentiasa memelihara mereka...

Yaya Azura said...

anak kecil itu seakan memahami..
semoga mereka sekeluarga sentiasa dalam rahmat Allah..aminn

Acik Erna said...

Assalam kakzakie..Alhamdulillah anak yang memahami..dan mendengar kata..

Marsita yahya said...

salam kenal,
cerita yang menyentuh perasaan.
Dtg follow dr bloglist KA.
www.my-mintroom.blogspot.com

Dylla Abas said...

subhanallah...kagum dgn anak2 yg memahami penat jerih ibu ayahnya mencari rezeki

maya amir said...

anak2 tu dah terbiasa kan kak.. biasanya org2 yang keje keras camtu, Allah mudahkan..anak2 dengar kata & tau ibu & ayah tgh sibuk cari rezeki.. saya salute dgn org2 yg keje keras camni..moga Allah berikan kebahagiaan dunia & akhirat buat mereka..amin..

:: Mrs.Eady :: said...

semoga ALLAH berikan yg terbaik utk mereka..

Nanie@NMS said...

Salam Kakzakie,

Sayu saya membaca dan melihat kanak2 membesar begini tanpa di pantau oleh org dewasa disitu..

Moga Allah pelihara akan keselamatan kanak2 ni.
Subhanallah...

Knor said...

anak yg patuh dan faham..mungkin dah biasa.

gadisBunga™ said...

Allah maha adil.. :)

My Little Diary said...

rezeki itu dtg dari Allah s.w.t

amirah said...

memahami betul ye..harap mereka dilimpahkan rezeki yg berterusan la ye kak..

cheqna said...

betul...kalau anak2 tu tak leh duk diam memang sukar la ibu bapa mereka nak berniaga

Dkna Abza said...

Allah dah buat yang terbaik untuk keluarga nie. Semoga rezeki mereka sekeluarga dimurahkan lagi..aminnn

Haryati Faizal said...

betul memahami pekerjaan mak ayah dia, dan yg bagusnya nampak cam tak byk kerenah pun...

Ujie said...

saya selalu peratikan anak2 org yg jual kat psr mlm. kdg timbul rasa kesian, kdg rasa kagum sbb ada yg tlg meniaga walau kecik je lagi.

itulah kehidupan demi sesuap nasi..

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

mujurlah anak2 tu xbyk kerenah... mudah laa mak ayahnya nak berniaga...

Aishah Jahirah said...

sejak kecil dah didedahkan dengan suasana pasar malam yg sibuk...seakan faham kerja mak ayah merekakan....pandai2 bawa diri..

Tihara said...

Allah Maha Kaya..Dia mudahkan urusan mereka...moga dimurahkan rezki mereka..insha Allah

norhidana said...

sbb tulah ada pepatah, nak seribu daya, tak nk seribu dalih... kalu mmg dh mereka jenis yg kuat berusaha mmg boleh nyer, mmg Allah akan sentiasa membantu hambannya mencari rezeki utk keluarga...

sbb tu tak suke bile nmpak org buta di pimpin org yg CELIK sambil meminta2 duit, naper yg CELIK tu tak bekerja utk menyara yg buta

ct rahani said...

bagusnya anak2 tu ye kak.. seakan memahami situasi ekluarga mencari rezeki.. :)

BERT said...

demi nk mmbesarkn ank berusaha dgn brniaga tu bgus dr mnghrp smpati org.. ank2nya pun behave je.. dh biasa kot..

Suraya Baharun said...

rezeki mereka la dikurniakan anak2 yang baik...Allah sentiasa memudahkan urusan hamba2 Nya sekiranya ianya tidak melanggar batasan2..

Cikgu Tie said...

Sebuah pengorbanan dalam mencari rezeki yang halal. Semoga diberkati.

~~zana@pb~~ said...

Allah Maha Adil, mereka yg susah mencari rezeki dgn ikhlas, Allah akan bantu mereka.

mama maman aka yana said...

ya allah.. kalu anak sy kak.. dah lama dah turun dah.. huhu

Qhaifa Nur said...

utk mendapat sesuap nasi, bagi anak2 ni pengobanan dan pengertian sangat diperlukan....Allah melihat dan balasannya anak2 senang dijaga dan x susah ibubapanya mencari rezeki....

moga mereka sekeluarga selalu dimurahkan rezeki, amin......

musang said...

semoga anak2 ini berjaya dlm hidup bg membalas jasa orang tuanya satu hari nanti. insyaAllah

NM02 said...

anak2 peniaga pasar mlm kat umh saya lagi la kak... bukan main dekat ngan tapak mak paknye... jauh tu depa p, tak nampak depan mata mak paknye pun. tapi mak pak depa rilek je... mungkin belum terjadi sesuatu yg boleh memberi kesedaran buat mereka kan. huh...

Afasz said...

petang sampai malam duk atas bonet ke?

Rosidah Binti Muhamad said...

Saya pernah ada dlm situasi tu..dan sangat2 memahami..

are_lin@yu said...

sedihnya.tp alhamdulillah ibu bpa mrka mahu jga berusaha cari rezeki yg halal dr mnta sedekah ;-).

Kesuma Angsana said...

tq & tahniah ye kak, special 4 u!
http://kesumaangsana.blogspot.com/2012/10/tahniah-penerima-keychain-ka-1-kejutan.html

nur anis said...

sangat sangat memahami ibu dan ayahnya...:)

win3 said...

betul betul anak yang sholih yang memahami ortu

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Bagus betul anak2 ini. Memahami keadaan keluarga. Moga mereka sentiasa bahagia.. Amin..

Rapunzeel Cikilolo said...

maha suci allah mempermudahkan urusan orang baik :)

zila norazila said...

kanak2 itu mengerti pgorbanan ibi dan bapanya kan kak..alhamdulillahh sejuk perut ibu:)

adyna said...

SAYU NYA HATI .. MOGA ADA SINAR UNTUK MEREKA..AMIN..

NOTA KECIL: KAK ZAKIE DYNA INGAT BILE DH BUANG RAHIM AKIBAT TUMPAH DARAH WAKTU PREGNANT AZIM DYNA DH MENOUPOSE..EVEN UMUR DYNA BARU 31..COZ DYNA DH TAK DE HAID.. :(

syiela said...

baiknya anak2 tu.. Allah permudahkan segala urusan mereka

** kalau anak saya la kak letak kat situ paling belakang je dh kebawah

Werdah said...

Assalamu'alaikum kakZakie

Biasanyalah anak-anak begini lebih cepat matang dan tahu berdikari.. namun kesihan pulak kan.. mudah-mudahan mereka sentiasa beroleh kesejahteraan dalam dirahmati Allah.

Hanih Borhan said...

kagum dgn cara keluarga tu bekerja...
baik je anak2,Allah p'mudahkan kerja mak ayah... :)

hainom OKje said...

Tulah Kakzakie....OKje pun kdg2 tu heran....tgk anak org yang faham emak ayah dia keje macam tu kan.... pandai pulak tu berdikari ... agaknya dh belajar dari kecik kot... kalau anak Okje entahlah....

azi said...

Bertuah betul emak dan ayah kanak2 tu, anak2 mendengar cakap dan tak "buas'...duduk aje atas bonet keta tu...mungkin diorang faham, emak dan ayah bekerja mencari rezeki halal untuk mereka jugak...

ros_reeza said...

Ya Allah,,.. budak-budak ni macam faham akan keadaan keluarganya.. duduk diam-diam je kat atas bonet tu ye.. kalau sesetengah budah dah mengamuk nak turun dah.. Sayu jugak tengok keadaan orang sekeliling yang mempunyai nasib begini :(
MOga anak-anak ini membesar dengan baik dan mengubah nasib keluarganya pabila dewasa :)

Rai Ourkizuna said...

setuju kak..dalam saya sibuk ke sana sini..saya bawak anak2..ada orang kata kesian anak2 kecik2 lagi..tapi saya lagi rela bawak dari tinggal diorang..

rezeki ada di mana2 kan..asalkan kita mahu berusaha..

Sharifah SM2 said...

DEMI MENYARA KELUARGA KAK..MOGA ANAK2 INI DAPAT MENYENANGKAN IBUBAPANYA SUATU HARI NANTI.

ieda said...

sedih dan sayu kan kak
tapi tulahh, kita ada tulang 4 kerat, seboleh2nya kita gunakan,
tapi mgkin yg meminta itu punya alasan yg kita sendiri tidak paham, harap2 mereka akan berubah dan akan berusaha
saya kesiannn ngan org2 susah mcm nie kak
kadang2 nampak anak2 mereka menjadi mangsa keadaan, dimana masa indah mereka sbgai anak2, pelajaran mereka, berharap sgt semua itu atidak terabai huhuhu

fiza said...

Sayu jer tgk gambar tu. Bagsunya anak2 ni. Tau parents tgh cari rezeki. Kalau anak saya...hurmmmm...memang tak dok diam lah.

nabilah_2908 said...

bagus lah..anak2 faham tugak mak ayah...sbb tu tak buat perangai.. :)

fieda said...

sedih tgk gambar2 tu..saya pun pernag jumpe kes mcm ni kat pasar malam..lagi la bay..kesian tgk..

~Cik Sweety~ said...

bwtul tu..daripadda bwa ank mnta sedekah,lebih baik cri kezki yg halal.. baik ank2 dia kn tak meragam..msti cpt matang kelak..

Rozita said...

Baiknya budak budak tu...paham kepayahan mak bapak mencari rezeki..

Lia said...

bagusnya anak2 tu.. memahami ibu dan ayah nak cari rezeki utk meraka.. :)

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

bila melihat mereka... kita patut bersyukur sengan rezeki yang diberikan kepada kita... huuu~

Ema Blog said...

baiknya anak-anak dia..duduk diam jer atas bonet kete..

aanie said...

bagusnya budak2 ni...main sendiri je....

TiranaAduka said...

salam bakyu.
Seko cilik wes diwarai susah. Men reti payah ei arek gedek kay dee'.. Sukurlah bakyu bocah2 kui iso ngerteni..

Tulisanku seko pengalaman jaman nomku..angger ono seng orak ngayah njalok ngapuro yo..
Nulis metu ne seko hati..orak nyeritak kay wong lain .kabeh pasalku .seng apik seng elek kabeh pasalku..

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

p/s: kakzakie, siMerah pandai menapak tu, tapi gigi xde lagiks.. keh3 (^____^)

HeNRieTTa JoSe said...

btl tu akk...sangat memahami...ALLAH maha kaya...anak anak sekecil itu boleh paham...

PSSS....yeap...she is so happy to have that novel...

ummiarissa said...

saya dapat merasai kepayahan mereka mencari rezeki...saya juga pernah bersusah payah begitu,sedang anak kecil dibawa bersama...betul tu rezeki bukan dengan hanya menadah tangan tanpa usaha...

kak yon said...

betul tu zakie.rezeki dicari bukan dengan menadah tangan.kagum dengan keluarga ni sambil mencari rezeki sambil mendisplinkan anak.klau tak berdisplin dah tentu anak2 ni berkeliaran kesana kemari..

Khalilah MNor said...

Allah takkan sia-siakan usaha yg dilakukan demi kehidupan yg baik... InsyaAllah... Usaha bersama yakin itu perlu. Boleh bayang situasi dlm cerita entry ni...:(

(Lizz) http://www.mummycute.com/ said...

waa kagum dengan mereka ni...insyaalah anak2 ini akan berjaya mungkin ketika ini bersusah2 dulu nanti kemudian hari menjadi senang...saat ni munkin menjadi memori terindah untuk anak2 ni kan kak

dwaty said...

alhamdulillah...si anak yang medengar kata... kecik2 dah paham situasi ibu dan ayah...

Zaitun said...

Allah Maha Besar...dijadikan anak2 sebegini memahami pekerjaan ibubapa mereka.

Murni Alfathunnisa said...

baik anak2 dia...terdidik macam ni dari kecil..alhamdulillah...:-) setuju dgn pendapat zaitun...diorang faham kesulitan mak ayah tu..

Edy Fee said...

membesar kat tapak niaga jew

Edy Fee said...

membesar kat tapak niaga jew

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Mereka memahami kluarga yg mencari rezeki..elok jer xbyk ragam.
Semoga kedua2nya slmt la..Aminn

TiranaAduka said...

bengi jemuah dolan dolan.
Wes rampong yasiman mau..syukur ta

IntaNBerliaN said...

bagus anak2 mereka... paham yang parent mereka tgh mencari rezeki :-)

aby said...

salam k zakie ..
setuju tu ..
banyak cara utk mencari rezeki dari menadah tangan mohon simpati ..

TiranaAduka said...

isuk mampir meneh kie. Isin rasa ne.. Dolan merene wae

Kakzakie said...

Sebenarnya kita boleh nampak antara mereka yg berniaga di pasar malam tetapi punya kehidupan mewah berbanding yg berniaga tatapi bersandar sepenuhnya dgn pendapatan di situ. Harapnya keluarga yg kakak paparkan ini akan lebih berjaya kelak.

Terima kasih pada semua yg sudi meninggalkan komen: -

Kakcik Nur, Ibu Lala, Cikgu Ma, yay Azura, Acik Erna, Marsita yahya, Dyla Abas, maya amir, Mrs Eady, Nanny@NMS, Knor, gadisBunga, My Little Diary, amirah, cheqna, Dkna Abza, Haryati Faizal, Ujie, CMA@CikMoonAdnan, Aishah Jahirah, Tihara, norhidana, ct rahani, Bert, Suraya Baharun, Cikgu Tie, zana@pb, mama maman aka yana, Qhaifa Nur, musang, NM02, Afasz, Rosidah binti Muhamad, Are_linayu, Kesuma Angsana (terima kasih dari kakak), nur anis, win2, Pokok Manggis Depan Rumah, Repunzeel Cikilolo, Adyna, zila norazila, Syiela, Werdah, Hanih Borhan, Hainom OKje, azi, ros_reeza, Rai Ourkizuna, Sharifah SM2, ieda, fiza, nabila_2908, fieda, Cik Sweety, Rozita, Lia, eeiyss (Oh.. itulah org kata cepat jalan lambat tumbuh gigi Is), Ema Blog, aanie, Tirana Aduka (kakak mboco kepenak juga koyok mboco novel), Henrietta Jose, Ummiarissa, Kak Yon, Khalilah MNor, Lizz@mummycute, dwaty, Zaitun, Murni Alfathunnisa, Edy Fee, Azatiesayang, IntaNBerlian, aby dan sekali lagi Tirana Aduka (wes telong kali TA teokn ngeko kakak teko mboco sambungan cerito TA yo).

Buat semua terima kasih sekali lagi:)

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

anak2 mereka tu fhm yag ayah dgn mak nak cari rezeki...besar pengorbanan :)

eMMe said...

moga keluarga ini sentiasa dirahmati dan dilindungi Allah Swt...

Munnafendy said...

seronoknya klau budak2 besar ni xbyk ragam kn.. :)

Aien Alien said...

nak mencari rezeki sesuap nasi untuk keluarga..beginilah. lain orang lain caranya. kena usaha dari mengharapkan...manis rezekinya. :D

Novelgurl said...

Subhanallah.

nur said...

MASHA ALLAH KAK, SUNGGUH BAIK ANAK ANAK ITU. SETUJU LA DENGAN ENTRI INI.. HENDAK SERIBU DAYA.. TULANG 4 KERAT KAN ADA..

Kakzakie said...

Begitulah kawan-kawan setiap kesusahan ada hikmah yg Allah berikan...

Terima kasih juga:-

Wanieys aka IbuQalif, Emme, Munnafendy, Aien Alien, NovelGurl dan Nur.

Bersama kita jadikan iktibar dlm hidup kita.

KakNi (CikNi Ahni) said...

kak zakie, begitulah Allah maha kaya, kalau yang susah tu, mmg tiba2 jer anak2 dia pun behave jer... demi sesuap rezeki

QA's ~ mamapapa said...

kak,berpasir2 mata sy baca kisah ni..moga kehidupan mereka lebih dipermidahkan,amin :)

Hidayah said...

insaf.
takde apa lagi dayah nak rasa selain sangat bersyukur dengan hidup dayah.

(manusia selalu rasa tak cukup dgn apa yg dia ada , tapi bila lihat kehidupan begini,sgt insaf)