Tuesday, October 2, 2012

Bila rumah bapak tiada yang menjaga

Sejak 28-09-2012 hingga kini rumah bapak tidak ada siapa yang tinggal. Adalah sekali hubby balik kerana mahu membayar gaji pekerja bapak dan sekali lagi aku balik sebab mahu membeli jagung untuk ayam.

~~ Kobis pun tidak ada yang memetik, cili bagaikan malas berbuah sebab tidak bersiram, pokok bunga dengan rumput sudah sama tinggi dan pokok tempat selalu kereta berlindung banyak daun kering berguguran tidak bersapu.~~

74 comments:

Acik Erna said...

assalam kakzakie..sayangkan..kena jugak cari orang mintak tolong jagakan kakzakie..

azi said...

Salam Kakzakie..
Kakak, seronok tengok kawasan rumah bapak yang penuh dengan tanaman...nak sayur, petik aje...sebab tu orang kampung semuanya sihat-sihat saja...

Pokok Manggis Depan Rumah said...

bila dah xde org mcm tu jadi nye..
sama mcm rumah saya di kampung.. balik kadang2 aje..

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, KakZakie.
Begitulah lumrah kehidupan.. anak-anak sibuk dengan kehidupan masing2, asalkan bapak selesa tinggal dengan anak2, ok. Sayangkan, nasib baik Kakzakie dan suami rajin juga menjenguk rumah bapak.

Sharifah sweetmemories2 said...

salam & morning kak..
mcm tulah bila rumah ditinggalkan....semua tak terurus..
sebab tu mak2 kita tak suka ikut anak2 duk bandar kak..nnti jadi cam ni..tapi mcm bapak bukan sengaja..ada bersebab...sib baik akak rajin tgok kg...
kak sayur tu nampak segar jer...

musang said...

kena selalu tengokkan rumah tu kak..kang x pasal2 ada org menceroboh

eMMe said...

mcm tu la kak Zakie kalo tinggal umah tanpa penghuni, walaupun hanya seminggu, mesti leh jadi tak terurus, biasa la, cicak wat tah*, kelawar bergayot di siling rumah, burung lelayang bersarang di bucu bumbung rumah... bukan tu saje, buang najis lagik, kotor la rumah kita...rumput lak meninggi... selalu kalo balik umah kat Slim River, mesti aktiviti memesin rumput la...

tapi tanam sayur belum ade lagi kat belakang umah tu... takat pokok cili, kesum, kantan, kari tu ade la.. yg senang di tanam, n tak remeh perlu jaga sentiasa... elok je subur, hehe...

My Little Diary said...

begitulah kalau rumah di tinggal kan
kena rajin2 tu balik menjenguk rumah bapa.
:)

Kakcik Nur said...

Sayangnya...

are_lin@yu said...

bila kita sibuk..psti byk bnda tegendala kan..huhu

mummY daniSha said...

rumah kene tgl mcm tu la kan...

mummY daniSha said...

rumah kene tgl mcm tu la kan...

NM02 said...

bawak balik pokok cili, boleh siram tiap hari...

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

is dah datang menjenguk dan akan berada di blog ini buat beberapa minit (^____^) ubat rindu nak komen

besnyer ada buaian.. tingat dulu2 (T___T)

Nazayiena said...

Begitulah klu rumah tinggal skjp je pun dah byk daun2 kering kat laman tu,adik beradik kakzakie xde ke yg tinggal berdekatan dgn rumah kakzakie,tlg tgkkan.

shameel Iskandar said...

Assalamualaikum kak.

Kalau dibiarkan bertrusan tanpa penghuni, lambat laun rumah tu akn musnah sbb pelbagai faktor. Anai2 terutamaanya.

Lya Colours said...

wah ada tanam kubis!

Afasz said...

cantik la gambar kubis tu .

ahmad humairi said...

Itulah antara sebab mengapa orang tua tak nak tinggalkan rumah lama-lama....nak jaga ayam itik serta pokok-pokok di laman.....

Deru Ombak said...

Assalamualaikum kakak..

Sayangnya rumah dan tanaman takde siapa yang jaga...

mama ju, said...

Salam sejahtera,

Sayangnya.Macammana dia tanam kobis tu, menarik sgt.

amirah said...

kalau ditinggalkan memang akan jadi macam tu la kan kak..rumah kat kampung amie kalau mak ke mana-mana mesti mcm rumah tinggal, sekejap je macam2 ada

wahida said...

sayangla kalau jadik mcm tu kan kak...patutla org tua2 tak nak tinggalkan rumah lama2 rupanya sbb takut jadik mcm ni la...

:: Mrs.Eady :: said...

barulah kita tahu kenapa org tua tak nak duk bandar kan...

TiranaAduka said...

salam bakyu,
Kabare iki dino?
Sa iki aku seng rumat umah wong tuo ku..arek di ambrok kay..eman-eman isik apik..gor bodol ketok e'.

gadisBunga™ said...

rajin adik menyapu. :)

Rinna said...

Sayangkan tgk cili tuh kalau dijaga mesti segar..dan cantik..

Kena cari org utk jaga..dan bersihkan kawasan..

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

bagi saya petik la kak.. ngeee~ sy xpenah wat keje2 mcm org kampung nie.. teringin sgt....

fiza said...

Sayangnya kak tgk pokok² tu. Ada buai lagi...bestnya. Saya rindu dengan suasana kampung. Kampung saya skang ni dah penuh semak sampai tak nampak rumah...huhuhu...

syiela said...

sayangnya kan kak takde sesiapa jaga...

bestkan.. nak makan petik je.. suka

mama maman aka yana said...

kakzakie.. nmpk segar jew kobis tuh.. huhu

nur anis said...

sayang kan kak bila tak terjaga macam tu...

mama aini said...

assalam KZ..sayangnya terpaksa ditinggalkan..wahkobis pun ada ditanam?..

Ratu Hatiku said...

Sayangnya kan kakak.... lagi sayang bila tgk tanaman tu tumbuh tp terbiar.. uhuhu...

hainom OKje said...

Beruntunglah jugak.... ada anak yg datang tolong tengok-tengokkan.... tolong bagi makan ayam... tolong sapu rumah..... bertuahnya ada anak cam kakzakie ni....

LYAfrina said...

syg rumah dibiarkan kosong je... kna upah org mjaga laman ni

BERT said...

kne la akk blik2 slalu jenguk2 umah kan.. kalau tak terbiar camtu mcm umah tinggal.. lagi2 ada hasil mcm tu..

ros_reeza said...

Assalamualaikum kak..

sayangnya kalau dibiarkan macam ni.. kena cari jugak seseorang supaya tengok2 kan n jaga2 kan pokok tu..

Ye, kak.. InsyaAllah, kita kan bertemu dalam bandar yg sama :)

Novelgurl said...

syg la kene tinggl..sewakn la..hehe.

Ujie said...

kalau biar kosong lama2 rosak. mungkin boleh upah org jaga (sapu laman, bukak tingkap..)

tapi kalo mmg tak mungkin duduk situ dlm masa terdekat ni, elok gak disewakan. bagi jaga rumah tu.

~Cik Sweety~ said...

rmh yg takde org duduk cepat reput..bek sewakan je rmh tu..sayang la kan tanaman2 tu semua..petik bawa balik la kak..hehe

ieda said...

hurmm kalau macam nie memang kena cari org jaga kak
seronok nie kalau banyak tanaman nieee .. muai makan ;)

Intan Norhaida said...

sygnye kalau dibiarkan unattended....
kena cri jalan so ade org leh jaga...

Aishah Jahirah said...

rumah kak kalau tinggal mcm tu la....nak kemaskan semula take time juga la....sayangnya tgk tanaman semua tak terjaga...

Haryati Faizal said...

takde sapa nak tlg tengok2kan ye kak...sian sayur2 tu...

Cho Zila said...

bapak akak masih tidak sihat sepenuhnya lagi yerk... meamng kalau dah tiada tuan rumah, yang lain merajukjer...

makchaq said...

Sedihnya baca... Terutamanya kebun dan pokok kesayangan bapak tu..Kalau bapak tengok tentu dia lagi sedih...

Tak de ke orang nak tolong tengok dan kemaskan..

kasihibu said...

Seronoknya tengok kobis berkembang cili yang masak masak tu ;p

Qhaifa Nur said...

samalah agak dgn rumah atuk yusuf saya...sejak sakit tak terbela agaknya...
sayangkan Kakzakie...tidak seperti dulu...

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

sayangnya kak xder sapa menjaga..tanaman tu nampak berbuah yer...upah org tlg jagakan la kak...sayang klu terbiar mcm tu ja

aizamia3 said...

psstt: kalau dekat, confirm ai tolong kutip sayur-sayuran tu.. ;)

anitadiana said...

salam kak..lama ita tak singgah sini...
sayamg tengok sayur-sayuran yg tak ada yg menjaganya..

Cikgu Ma said...

tengok org berlebun seronok, saya malas...

Ema Blog said...

kelihatan kubis tu segar juga walaupun tak terjaga

HeNRieTTa JoSe said...

Wah....geam tengok kubis tu akk...segar....

Psss....rietta mnat karya RAM....tp nak abiskan buku yang satu lgi dlu...

norhidana said...

pokok2 tu pun rindu kt tuan nyer kak, bestnyer pokok kobis tuh...

kene mintak jiran2 tlg tgkkan kak, kalu tak sian tak berjaya, bkn pe tkt ada yg amik kesempatan nk curi lak

Kesuma Angsana said...

sayangnyer, kakzakie tq atas doa & support sgt2 KA hargai disaat2 mcm ni

NoorVictory said...

Bestnya rumah kampungggggg..

Saya suka edible garden. :)

Bapak dah sehat kak?

❤Kamsiah❤ said...

kobis dan cili tu...segar walau tak terjaga..cili padi jenis tu sedap dibuat sambal belacan..org panggil cili kampung...

izan mama mia said...

gitulah kisahnya....samalah ...sayang kan ...

IntaNBerliaN said...

dekat umah bapak akak, xda sedara mara yg blh tlg jaga ke kak.. tp biasalahkan.. mmglah akn jd camtu bila kita tggalkan umah..

Ann Ishak said...

sayang kalau dibiarkan lama2 nanti jadi terbiar terus, takpe kak...dengan berkat akak balik selalu, taklah sunyi rumah tu nanti.

Nur-nba said...

Suka tengok kobis tu... Kak, Nur x sihat... + weekend busy dengan mcm2 agenda.. Maaf ye kak..jarang dpt jenguk blog akak..

Citarasa Rinduan said...

entry ini sgt dekat dihati..
abah... ayu tolong kutipkan cili ya....

..::..aRe-Na..::.. said...

sygnyer kan....sume tanaman mjadi tu..:-)

Kakzakie said...

Rumah kampung kakak memang sudah sedia rumah lama oleh sebab itulah banyak perhatian kena ambil. Jadi bila telah lebih sebulan bapak tinggal dgn kakak inilah jadinya. Insya-Allah bapak akan terus balik dgn bibik akhir minggu ini.

Terima kasih buat semuanya:-

Acik Erna, Azi, Pokok Manggis, Sari Yusa Ibrahim, Sharifah Sweetmemories2, musang, Emme, My Little Diary, Kakcik Nur, are_linayu, Mummy Danisha, NM02, eeiyss, Nazayiena, Shameel Iskandar, Lya Colours, Afasz, ahmad humairi, Deru Ombak, Mama ju, Amirah, wahida, Mrs Eady, Tirana Aduka, gadisBunga, Rinaa, CMA@CikMoonAdnan, Syiela, mama maman aka yana, nur anis, mama aini, Ratu Hatiku, hainom OKje (sebab kampung kakak di Pontian dan kakak di JB adalah anak yg paling hampir dgn bapak), Lyafrina, Bert, Ros_reeza, Novelgurl, Ujie, Cik Sweety, ieda, Intan Norhaida, AIshah Jahirah, Haryati Faizal, Cho Zila, makchaq (tak ada sebab kebanyakan yg ada dikg semuanya dah tua-tua), kasihibu, Qhaifa Nur, Wanieys aka IbuQalig, aizamia3, anitadiana, Cikgu Ma, Ema Blog, Henrietta Jose, norhidana, Kesuma Angsana, Noor Victory (oklah dah boleh berdikari sekarang), Kamsiah, izan maam mia, IntaNBerlian (keluarga bapak kakak semua tinggal di S'pore Intan), Ann Ishak, Nur_Nba (moga cepat sembuh Nur), Citarasa Rinduan (kakak dah petik pun selepas snap gambar ini Ayu) dan Are_na.

Terima kasih sekali lagi buat semuanya:)

Ibu Lala said...

syoknye tengok pokok kubis tu kak...

maya amir said...

yg gmbr 1st tu kobis ye kak zakie.. uisshh lebatnye, geram pulak saya.. meh sini saya tolong petikkan sementara tadek sapa jagakan ni hehehe

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Besarnya kubis tu!merah2 cilinya...kutip nanti balik leh buat sambal..:D

nabilah_2908 said...

cantik pulak kobis tu.. :)

hmm...kalau ayah akak masih lama lagi kat rumah akak..apa kata upah org kampung yg sudi bersihkan rumah.. :)

Kakzakie said...

Nasib baiklah masa ini banyak kali juga hujan so walau tidak bersiram masih boleh bernyawa pokok-pokok tu.

Terima kasih juga: -

Ibu Lala, maya amir, azatiesayang dan nabila_2908.

Minggu ini bapak dan bibik dah nak balik harap bolehlah baik asal.

fieda said...

moga semuanya akan seperti sediakala..

nur said...

SAYANGNYA..
ALHAMDULILLAH DAH SEMBUH BAPAK..
TAPI TAK BOLEHLA TERUS KUAT BEKERJA.. SIKIT2 BOLEHLA TU..

Hidayah said...

syok umah kampung..

betul la mcm komen mereka2..mmg rasa syg bila tgk..

:)

tapi dyh tak campur la.. tak pndi komen tentang hal mcm nih kak..

takat baca boleh la..

:)