Thursday, October 18, 2012

Bukan boleh suka-suka menggandakannya

Ada kalanya perkataan yang kita gunakan bila digandakan akan membawa maksud berlainan.

Curi dan curi-curi. Mata dan mata-mata. Kuda dan kuda-kuda. Hati dan hati-hati. Jangan dan jangan-jangan. Guna dan guna-guna dan banyak lagi.

"Cuba awak perhatikan, otak-otak mereka tidak sama dengan otak-otak orang tempatan." Otak-otak yang dimaksudkan adalah daya pemikiran tetapi bukan otak-otak yang selalu kita makan. Mungkin sebab adanya perkataan 'mereka' yang menunjukkan ramai jadi dia menggunakan perkataan 'otak-otak'.Namun bila penjelasan diberikan dia pun turut ketawa. Namun dari hari ke hari aku perhatikan dia semakin bijak menggunakan perkataan yang sesuai walau ada kalanya membuat kita senyum. Orang luar semakin suka mempelajari bahasa kita tetapi sayangnya 'orang kita'  bagaikan mahu melupakan bahasa sendiri bila berbahasa dengan 'orang sendiri'. Akibatnya bila berucap keluarlah pengucapan seperti "para-para hadirin sekelian..." tanpa di sedari para-para adalah rak-rak dan perkataan 'para' itu tidak perlu digandakan.

~~Alah bisa tegal biasa. Belum lagi belajar bahasa dari rumpun Melayu yang berbagai seperti yang terdapat di Sabah/Sarawak. Beruntung mereka yang pandai berbagai bahasa/dialek.~~


74 comments:

Kakcik Nur said...

Ada juga orang yang biasa menyebut 'mereka-mereka' sedangkan mereka itu sudah menunjukkan bilangan yang banyak... :)

Acik Erna said...

assalam kakzakie..terima kasih buat acik ceria membaca n3 kak zakie hari ni..he he

Sharifah Nadzarah said...

assalam kak..
hehehe..PARA-PARA...gelak sy baca kak...

My Little Diary said...

kaya dengan bahasa
:)

redza said...

yg paling sakit telinga bila dgr org cakap bahasa rojak

anitaare said...

bahasa melambangkan bangsa..betul ke?ada gak org cakap "kita-kita"

zila norazila said...

salam syg kak zakie,bbrapa entry zila trlepas.agak bz 2-3 hari nie..mmg btl kak..kkdang klu dh didoublekn jadi mksud lain hehhe:)

Pokok Manggis Depan Rumah said...

bahasa jiwa bangsa.. bahasa kita, budaya kita.. semoga kita sentiasa menjaga nye..

Huda said...

Itulah kak, kadang saya geram jugak bila ada yang cakap, para pelajar-pelajar..Para je dah menunjukkan ramai, so para pelajar jelah..

adyna said...

bahasa melayu pun kadang2 kita sendiri org melayu belum betul2 mahir kan :)

Intan Norhaida said...

slalu guna bahasa pasar....
mcm adyna ckp, org melayu pun x tentu mahir guna bahasa sendiri...malunye.kan?????

Chik Na said...

Kadang terasa susah setiap kali mengajar anak-anak buat kerjarumah bahasa malaysia.. sebab diri sendiri pun kurang mahir, kadang terpaksa buka kamus dewan :(

Myra Jay said...

Jom sama2 memartabatkan BAHASA kita iaitu Bahasa Melayu

amirah said...

kalau bukan kita yg promote bahasa kita sendiri siapa lagi...kdng2 kalau ada bngsa asing yg ckp bahasa melayu memang rs berbangga. dulu masa di uia ramai kawan bangsa asing yg cuba ckp melayu...

Kazman / Sue said...

terasa macam dalam kelas bahasa melayu laa... bagus untuk berkongsi ilmu

Saya Disini said...

mari belajr bahasa.. :)

gadisBunga™ said...

saya mengaku bahasa melayu saya tunggang langgang. :D

Suraya Baharun said...

para-para...hehehehee...

Rai Ourkizuna said...

hehehe..siapa lah yang buat teks ucapan tu gamaknya..

:: Mrs.Eady :: said...

malaysia kaya dgn bahasa :)

Eye_nee said...

Kita org melayu..berbahasa juga tunggang langgang kan kak...selalunya samada kita sedar menggunakan perkataan yg salah maknanya apabila digandakan ataupun kita mmg tidak tahu perkataan itu boleh digandakan atau pun yg sebenarnya kita merasakan asal saja mereka yg mendengar faham apa yg kita maksudkan itu sudah mencukupi...Pengunaan tatabahasa dan perkataan saya juga selalu salah tempat dan situasi....hrmmm...

Kesuma Angsana said...

wah, bagus ni, sesuatu yg kadang2 KA pown terlepas pandang hehehe

Ujie said...

Ada gak yg guna para2..kelaka!

Bahasa ni kena praktis. kalo dah biasa guna yg salah, mmg tak perasan tu salah.

mama ju, said...

salam sejahtera

Wah ahli bahasa..

Aju Mohit said...

hihihihi macam2 tatabahasa yang anak2 akak dah tahu ye, good!

Qhaifa Nur said...

betul tu Kakzakie..tersalah tafsir fikir pun lain...
begitu juga kalau cakap dgn anak2 sekarang, perlu jelas dan terang...
mungkin mereka terlebih fikir dari kita......

wahida said...

indahnya bahasa melayu...

Mayang ABDUL RAZAK said...

para-para sakura.... bahasa melayu d best ....

Aisy Nasiha said...

Orang yg bg ceramah kat tv pun byk guna kata majmuk dan kata ganda yg salah..macam mana nak didik generasi muda supaya guna kosa kata BM dengan betul kan? Kita yg berkomunikasi secara langsung pun klau dgr orang salah guna kosa kata, kita jarang nak tegur kan?

TiranaAduka said...

salam bakyu...

meringgis desek was rampong boco...
walah walah....


yo sui bakyu cerito ne arek entek...
dowo meneh...
terima kasih bakyu sudi mboco ...
lapangke wayah nang gon ku

hajar said...

kdg2 kita mmg tau perkataan tu tak boleh digandakan....tapi dgn sengaja digandakan... hurmmmm... entahlah...

(Lizz) http://www.mummycute.com/ said...

salam kak...bahasa melayu memang best tapi kadang2 terikut bahasa pasar lepastu suka buat singkatan...

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

gunakanlah bahasa melayu bahasa ibunda kita hehehe

Amy Sinar Raudah said...

Lucu pulak tapi tue la kdang dah tahu x boleh di gandakan tapi saja nak buat jugak..

Knor said...

masa di kmpung org kata para-para tu..kat atas..tempat simpan beras dan gula bila ada kenduri kendara..

aReLaN said...

kalau leh nak jugak belajar loghat negeri lain tapi loghat kelate dah pekat sangat ni.hahaha

mama maman aka yana said...

bahasa jiwa bangsa...:p

azi said...

Kakak...
Saya suka makan otak-otak....tapi bukan otak-otak, otak ye...ha..ha...(Faham tak).....

hainom OKje said...

orang kita tak kisah pun salah penggunaannya.... main belasah aje sebut...he he... sebab kononnya bahasa sendiri... org luar lebih perihatin...

JunAina said...

Semalam dalam berita seorang rakyat jepun duduk di Kemboja jadi cikgu bahasa Melayu kat sana dah berbelas tahun. Katanya Bahasa Melayu senang nak belajar. Bahasanya lagi fasih dari bangsa2 lain yang memegang kerakyatan Malaysia.

Aishah Jahirah said...

tu la dah jadi lain makna dia kalau gandakan....org ckp bahasa melayu paling mudah dipelajari....bestnya kalau faham dialek negeri lain...:)

aizamia3 said...

otak-otak sedap.. ;) ai suka..

Cikgu Ma said...

kdg2 saya pun suka2 menggandakan..heheh

Haryati Faizal said...

erm...yelah...bila jd camtu, so maksud dia dah jadi lain...

fiza said...

Oh my BM...hehe..Bahasa melayu memang indah.

syiela said...

kadang-kadang kita tau tapi bila bercakap tetap juga nak gandakan...

Rinna said...

Hati2 ngan penggunaan bahasa..kdg2 tersalah kata.. jadi lain maknanyaa..kan.. :)

ieja amieja said...

bahasa melayu bahasa yg indah tp org melayu sndr lbh mengagongkan bahasa lain ..malu kot??

ct rahani said...

rindu plak nak masuk skool belajar bahasa melayu kak bila baca entry akak hari nih.. :)

SumeSakan said...

hahahah kekadang x sedar terkuar jugak gandaan yg pelik2...ekekeekke...

Izan Ishak said...

kalau salah gandakan perkataan mmg lari jauh maksudnya tu... hehe...

salam singgah n kenal dari izan ye kakzakie~

ibuhebat said...

Ayah saya cukup particular bab penggunaan tatabahasa yang betul. Pantang kalau artikel atau bahan bacaan yang salah tatabahasanya mesti nak dibetulkan. huhu..

m.u.l.a.n said...

terkadang nak cepat memang tak terpikir pon... pakat taip je.. saya ni tengok keadaan nak guna bahasa yang cantik hehehe... kalo kepala weng2, maka weng2 lah bahasa.. apapon bahasa malaysia mesti dijaga...

~aYu~ said...

betul tu kak.. para dah jadi para-para dah..
skrg ni bahasa SMS pun dah xleh baca dan paham sgt. jadik byk lak shortcut nya..

Ros said...

Assalamualaikum Kakzakie,

Betoi tu Kakzakie...kena hati2 bila nak gunakan ayat2 berganda ni,takut nanti orang gelakkan kita.....

Baik sangat N3 ni,buat peringatan kita semua...terima kasih ya Kakzakie...

mummY daniSha said...

kene ada sesi oh my bahasa!hehee....bukan oh my english je kan hehe

Nur-nba said...

Kalau ada yg perasan lagu raya nyanyian Anuar Zain pun ada kesilapan... " kuih dan muih beraneka macam.. makanlah jangan hanya dipandang.. ".. Patutnya " kuih muih" ... Kadang2 kita terlepas pandang dan anggap itu perkara remeh.

Deru Ombak said...

Hehe..

Dalam penulisan Ada kemungkinan pembaca keliru, tetapi dalam percakapan harian, banyak perkataan yang sengaja di gandakan.. :).. Saya sendiri Ada kalanya terikut2.. :)

eira eixora said...

saya masa mula2 nak cakap key el dulu bukan main susah. da lama ni okay sikit

Rapunzeel Cikilolo said...

otak-otak memang sedap dimakan :)

dya bunga said...

kdg2 kita maksudkn lain tpi orang pk lain..

inazamri said...

bahasa jiwa bangsa.Saya suka makan otak-oatak hihi

Kakzakie said...

Sebenarnya apa yg kakak titipkan di sini scenario yg terjadi ditempat kerja kakak. Kakak sendiri pun selalu silap. Utk mengingat diri kakak sendiri juga sebenarnya.

Terima kasih buat semua yg sudi menjejak dan menocetkan komen di sini:-

Kakcik Nur, Acik Erna, Sharifah Nadzarah, My Little Diary, redza, anitaare, zila norazila, Pokok Manggis DR, Huda, norhidana, Intan Norhaida, adyna, Chik Na, amirah, Myra Jay, Kazman/Sue, Saya disini, gadisBunga, suraya Baharun, Rai Ourkizuna, Mrs Eady, Eye_nee, Kesuma ANgsana, Ujie, Mama ju, Aju Mohit, Qhaifa Nur, wahida, mayang Abd Razak, Aisy Nasiha, Tirana Aduka, Hajr, Lizz@mummycute, Wanieys aka IbuQalief, Amy Sinar Raudah, Knor, arelan, mama maman aka yana, azi (otak yg lain maksud nie azi..), Hainom OKje, JunAina (susuah nak jumpa yg begini Jun), Aishah Jahirah, aizamia3, Cikgu Ma, Haryati Faizal, fiza, Syiela, Rinna, ieja amieja, ct rahani, SumeSakan, Izan Ishak, ibuhebat, mulan, Ayu, Ros, Mummy Danisha, Nur_nba (kakak pun tak perasan Nur), Deru Ombak (betul tu Kakya), eira eixora, Rapunzeel Cikilolo, dya bunga dan inazamri (tempat kakak otak-otak Kempas femes ina).

Sekali lagi terima kasih buat semua.

dwaty said...

saya org sabah pun tak reti ckp bahasa saya sendiri... tapai sib baik faham... kat rumah kami memang diajar ckp melayu sabah... hehehe

maya amir said...

kdg2 tgk menteri kabinet pun suka gandakan perkataan..geram betul nak gi betulkan..mcm mereka-mereka..adoilahhh..hehehe

KakNi said...

oh... bahasa melayu ku (translate dari lagu oh my english)

Maria Menado~ said...

setuju. saya pun kadang-kadang tersasul juga. :)

TiranaAduka said...

Salam Bakyu...

terima kasih bakyu...mampir nak blogku...

kunjungan sore dino jemuah iki...

seng apik di kongsi kambek tirana aduka.....

❤Kamsiah❤ said...

selalu dgr 'org2 besar' sebut 'mereka-mereka' ketika berucap...

IntaNBerliaN said...

a'aa kan.. kdg2 tanpa sedar kita ada menyebutnya.. saya kata dkt diri saya sendiri lah tu.. :-)

IntaNBerliaN said...

a'aa kan.. kdg2 tanpa sedar kita ada menyebutnya.. saya kata dkt diri saya sendiri lah tu.. :-)

Kakzakie said...

Bahsa kita indah tapi kita selalu tersilap menggunakannya. Kakak pun sama juga.

Terima kasih juga buat: -

dwaty (bagus tu kakak suka), maya amir (yg ini memang ketara benar maya), KakNi, Maria menado, Tirana Aduka, Kamsiah (betullah..) dan IntaNBerlian.

Terima kasih sekali lagi:)

Aien Alien said...

bahasa kalau dikaji dan diguna sebaiknya memang indah... :D


tapi kita selalu guna bahasa pasar/harian...terbiasa jadinya.

Kakzakie said...

@ Aien Alien: Kakak pun selalu ditegur anak bila silap aien..