Friday, October 19, 2012

Bukan salah Neelofa dan Anzalna

Pernahkah teman-teman merasa seperti apa yang aku rasakan ini?

Bila melihat mainan kanak-kanak 'magic stick' pasti teringat pada cerita Cinderellla. Bila hulur magic stick teringat mulut anak berkata ting!! membayangkan dapat baju cantik, sekali lagi ting!! dapat pula kasut cantik. Atau mungkin bila melihat kaabah teringat detik-detik melakukan tawaf ketika di sana. Melihat nyonya kutip bekas telur di tempat sampah teringat masa susah di zaman kanak-kakak. Bahkan banyak lagi.

Sejak ramadhan lepas bila aku membaca suroh Al-Qadr tidak tahu mengapa aku mesti teringat artis Neelofa dan Anzalna. Dulu aku tidak kenal siapa itu Anzalna walau Neelofa aku kenal sebab rancangan Nona di TV3. Tetapi sejak ramai teman blogger yang bercerita tentang mereka berdua aku jadi mengenalinya. Apa yang menjadi masalah bila bersolat aku tidak boleh membaca suroh ini. Bila membaca saja teringat dua artis ini. Sedangkan sewaktu terawikh ramadhan aku banyak membaca suroh tersebut, maklumlah bersempena malam-malam lailatulqadar.

Bacalah - Innaa anzalnaa hufii lailatil qadr... ada nama itulah yang membuat aku tidak khusyuk. Maksud dari ayat tersebut "Sesungguhnya kami telah turunkannya (Al-Quran) pada malam Lailatul Qadar". Jangan jadi seperti aku tetapi cubalah hayati maksud disebalik ayat.


~~ Sungguh aku tidak salahlah artis Anzalna itu tapi aku salahkan diri sendiri yang tipis iman tidak khusyuk ketika bersolat.~~

89 comments:

Aju Mohit said...

hmmm memang bukan salah mereka, tp syaitan yang menggoda, moga dijauhkan dari gangguannya dan moga solat kita khusyuk hendaknya

Dkna Abza said...

yea.. bukan salah mereka :)

Kasih Salina said...

salam kak..aikk..sensasi jer tajuk n3 akak ye..sangat bertuah anzalna, namanya ada dalam surah al-qadr.tak terfikir pun saya sebelum ni..

Lia said...

syaitan mmg suka mengoda kita kan..

My Little Diary said...

bukan salah ibu mengandung,
dah namanya macam tu...
secara tidak langsung kita teringat dia, mgkn sbb kontroversi yang melibatkan kedua artis ini

moga-moga ibadah kita diterima Allah s.w.t
amin

Sharifah Nadzarah said...

ASSALAM KAK..
MASA ARTIS BARU2 KELUAR SY CKP APALAH NAMA DIA MCM TU..JAP AGI BILA SY BACA SURAH TU ..TRUS TERPK EH..NAMA DIA ADA DLM SURAH AL-QURAN KAK..SY STUJU DGN AKAK..KLU BACA MESTI TRUS INGATKAN ARTIS TU..HEHEHE JDIK TAK KYUSHUK...

Masya said...

hihihihi.. iyerlah ade ayat surat anzalna tu kan...

pB said...

he he he

kucingorengemok said...

1 quran penuh dengan 'anzalna' kan kak

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

ye kak...salah diri sendiri

Rinna said...

Biasa laa tuh kak..syaitan selalu nak mengganggu kalau kita nak baca apa2 saja surah.. Mohon pada Allah moga dijauhkan dan khusyuk dlm membaca Alquran

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

ibu saya baru berangkat ke sana..

~~zana@pb~~ said...

Biasanya sebelum solat, zana baca surah annas.....insyaallah tiada bisikan syaitan. Bagaimana pun kita ni mmg mudah lupa, lemah dan lalai. Nasib baik kakzakie teringat Anzalna je, kalau terbayang Hans Isaac? Haru jadinya.....:-)

Rapunzeel Cikilolo said...

hehe. ingat ade ape tadi. tapi saya rasa, saya pun mcm tu gak :)

aanie said...

betul la kak....sy pun mcm akak jugak bila jumpa perkataan anzalna tu...huhu....

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Sebelum solat bagus "rehat-rehatkan" fikiran kita dengan berzikir & istigfar. Insyaallah dapat kurangkan baiki sedikit khusyuk dalam solat.

bintanghati said...

kak.. serius ..
sejak pertama kali sy dgr nama dia artis anzalna tuu....
trs sy teringat ayat quran tu..

mama ju, said...

Salam sejahtera

itulah rasanya tak de org nama mcm tu. hehe lepas N3 ni lagilah tak khusuk..astrgfiruallah!

maya amir said...

alaa..kak.. saya tak penah pun terpikir psl anzalnaa ni kalau baca surah ni...lps ni dok teringat2 pulak..heheheh

adyna said...

kadang2 tu mmg susah nak khusyuk ada je benda nak teringat.. :)

Irfa said...

alahai ..kesiannya
takpe,baca surah lain je ;)

Ujie said...

hahaa..saya pun camtu tau. Masa 1st time dgr nama dia, terus teringat 'inna anzalna..'

lps2 tu pun tiap kali keluar nama dia, dlm hati mesti terbaca..aduyai!

Myra Jay said...

Moga nama tersebut membawanya untuk merenung makna disebalik nama yang dipegang

Deru Ombak said...

Saya akui untuk mendapatkan khusyu' 100 peratus ketika bersolat sungguh mencabar..saya tidak cakna tentang personaliti artis. Agak membantu kerana tidak peduli siapa mereka.

are_lin@yu said...

kbtln nma dlm surah ada nma dorang..mna tau dorang dpt hidayah nti..hihi

fuad ansari said...

ok... sy syorkan.. lepas ni rakaat pertama surah al-baqarah.. rakaat kedua surat ali-imran.. mudah2an lebih kusyuk dan beroleh lebih byk ganjaran.. (",)

♥ sitifarhana ♥ said...

mmg bukan slh die..tapi penangan die tu yg buat kita tak ketahuan..hee

Huda said...

wah sampai cam gitu sekali kak penangan nama artis tu? Moga lepas ni diberi ketenangan ya..

:: Mrs.Eady :: said...

allah...

Eye_nee said...

Syaitan itu tidak pernah lalai dalam soal melalaikan kita kan kakzakie...kalau pun berusaha nak melenyapkan.sukarnya bukan kepalang...semoga berjaya...

JunAina said...

Syaitan akan terus menggoda anak2 adam sentiasa...

Sari Yusa Ibrahim said...

Sy pulak lain, selalu teringatkan anak sedara yg bernama Insyirah bila baca surat Al-Insyirah, & setiap kali baca Al-Fatihah, selalu teringat anak sendiri.. urmmm

mamaDiana said...

adoii..lah, memang setan buat kita lalai melayang fikiran..tp sedap plk nama tu.

Qhaifa Nur said...

jika dia membaca surah itu...mesti dapat jawapannya Kakzakie......

SumeSakan said...

syaitan le nih puncanya...hehehehe..moga lebih kusyuk nanti hendaknya...hehehe

(Lizz) http://www.mummycute.com/ said...

salam kak...tu la kan kadang kita selalu terlalai kan...

suri solehah said...

hehe,,betul jugakkan..kadang tertanya jugak nama glamer ke nama betul dia..kami turunkan...

mama aryan said...

memang bukan salah mereka..

QueeN TerataI said...

salah diri kita sndr kan kak... teringat-ingat smp ke dalam solat...

KakNi said...

yan pelik nyer tu kan kak zakie, masa solat lah teringat segala benda bagai....

Qaseh Suhaida said...

betul2...takde salah sapa2 pun...

mmg susah nak kyusuk dlm solat...semoga kita dikuatkan lagi iman dr godaan syaitan ni.

Aishah Jahirah said...

kebetulan nama diakan...erm dah tahu cerita mmg teringat la...tp mmg bukan salah dia...:)

Kesuma Angsana said...

N3 penuh makna mendalam

Rozita said...

Nama anzalna tu memang mengingatkan saya kepada ayat tu kak...haishhh..!

Maria Menado~ said...

dia beruntung memiliki nama itu sebenarnya. nama yang terpahat dalam alQuran.

:: Mrs.Eady :: said...

akak..nama makcik izwa badariah binti atan...

Wak Gelas™ said...

wak nk ucap salam jumaat wat akak zaki tuuu.. EeeeE

Chik Na said...

chik na pun kenal anzalna tu bila kes depa berdua..

LiYa HaNiF :: said...

tu le kak . kita ni kekdang selalu buat silap cam nie kan.. ^_!

ct rahani said...

comel nama anzalna tu kan kak.. sy kenal dia pun lepas kes dia ngan neolofa la.. :)

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

betul tu kak bukan salah mereka tp syaitan yg sentiasa menghasut umat manusia supa xkhusyuk masa solat

ieja amieja said...

salam kak..
akk teringat anzalna pasai apa?
sikapnya yg indah khabar dr nama??
betul bukan salah anzalna ..kita yg x khusyuk nak mengadap Dia :D
kadang2 perkara remeh pun blh mengganggu kita waktu nak solat

Murni Alfathunnisa said...

tak salah artis. dan memang godaan syaitan..suka nak buatkan manusia yang lemah ni tak khusyuk dalam solat..

Hidayah said...

gulp..tak terkomen dayah..

Nur-nba said...

Memang kadang2 masa solatlah nak ingat semua benda... Dugaan bagi kita yang nak laksanakan ibadah. Kadang2 ada je perkara yg buat kita kurang khusyuk dlm solat.

Mizz ErMa said...

ya ampun..tak perasan langsung pasal nama anzalna tu..hihi sy pon baru aje kenal c anzalna tu sejak ada berita pasal dia gaduh dengan nealofa..

TiranaAduka said...

adoi sis....hahahahhahaaha usah lahbegitu sis....

malu TA ( sambil menutup mulut ni)

omong-omong tirana aduka wes mampir mau nang gon bakyu hajar...ekekekekek

sis..agak agak dia boleh speaking GERMAN tak..?

Mohamadazhan.com said...

salam kak

mungkin cara terbaik memahami tafsir surah itu sebaiknya dan menghayatinya dalam bacaan solat insyaAllah khusuyk =)

Kazman / Sue said...

syaitan sering mencari kelemahan kita dalam sembahyang...tetapkan ingatan terus kepada Allah S.W.T... aminnn

Kayna said...

haah kan kak zakie, sy biler baca nama anzalna tuu kdg terasa mcm mengaji plak. tapi belum jadi plak dalam solat. Nauzubillah..

Salam kak zakie, lama x melawat blog. Sorry busy...

❤Kamsiah❤ said...

masya allah kak...bkn kak saja mcm tu...saya pun pernah suarakan hal ni pada anak2..nama artis tu mcm dlm ayat al quran...

Intan Wandalaara said...

hi, singgah sini baca entry n follow :)

sal said...

sesEKALI teringat ...
wajah artis ini memang menarik..


ieda said...

ekkeke akk nie ..
memang konpermmm bukan salah anzalna ekeke ;)

hainom OKje said...

Kakzakie....tak terfikir pun selama ni... agaknya OKje baca surah tu pun jarang2 he..he...

Acik Erna said...

assalam kakzakie..nasib la sebelum tu acik tak ikuti sangat kisah kedua artis ni

eira eixora said...

haha. terkejut tengok tajuk kakak. kenapa artis pula ni. rupa2 nya cerita di sebalik nama

ariana said...

cuba ambil yg positif dr nama artis tu kak..boleh bljr b.arab kan..tau makna Anzalna tu...hihi
tp, teringat dlm solat tu mmg mengganggu jg tu..Insyaallah..lama2 nnti tak lah kot..

Bui Junaidi said...

RUPA2NYA..TAK TERFIKIR LANGSUNG LA KAK..^_^

IntaNBerliaN said...

sy sndiri pun kdg2 susah nak kusyuk... tiba2 je blh terlintas dkt pikiran ttg apa2 je.. adoii..

Kakzakie said...

Sebagimana kakak katakan bukan salah mereka tapi kakak usah kata kerana baca suroh Al-Qadr teringat Anzalna itu tapi kadang boleh ingat pintu lupa kuncilah, masak nasi dah on ke belum ke, dah tutup dapur ke belum, kerja di pejabat yg berlambak dan macam-macam godaan syaitan masa solat. Tapi bila sedar patah baliklah kan...

Kakak percaya teman-teman kakak tak macam kakak. Apa-apa pun terima kasih atas segala komen diberikan: -

Ajumohit, Dkna Abza, Kasih Salina, Lia, My Little Diary, Sharifah Nadzarah, pB, Masya, kucingorengemok, CMA@CikMoonAdnan, Rinna, Be Simple Beb, zana@pb, Rapunzeel Cikilolo, aanie, Pokok Manggis DR, Bintanghati, mama ju, maya amir, adyna, Irfa, Ujie, Myra Jay, Deru Ombak, are_linayu, fuad ansari (Haha... suroh ini setengah muka bolehlah kakak), Siti farhana, Huda, Mrs Eady, Eye_nee, JunAina, Sari Yusa Ibrahim, MamaDiana, Qhaifa Nur, SumeSakan, Lizz@mummycute, Suri Soleheh, Mama aryan, Queen Teratal, KakNi, Qaseh Suhaida, Aishah Jahirah, Kesuma Angsana, Rozita, Maria Menado, Mrs Eady (ok... Izwa), Wak Gelas, Chik Na, Liya Hanif, ct rahani, Wanieys aka IbuQalief, ieja amieja, Murni Alfathunnisa, Hidayah, Nur_nba, Mizz Erma, Tirana Aduka, Mohamadazhan.com (betul dan kakak pun dah memahaminya tapi iman kakak yg tipis ni aduh dik...), Kazman?sue, Kayna, Kamsiah, Intan Wandalaara (terima kasih sudi ke sini - kakak follow kejap lagi ye), Sal, ieda, Hainom OKje, Acik Erna, Eira Eixora, Ariana, Bui Junaidi dan IntaNBerlian.

Untuk ini kakak akan cuba untuk memperbaiki kelemahan kakak ini insya-allah.

Buat semua terima kasih sekali lagi.

Aien Alien said...

bukan salah mereka mungkin sebab akak teringat je, otak kita ni pantas je teringat benda yang berkait-kait ni. hehe.

aimaniman said...

yupp kita mudah lalai..

ingatkan kontroversi antara 2 artis rupa2nya..

tajuk hot boleh menarik ramai pembaca sedangkan isi kandungan entri jelas berbeza.. teknik bijak

gadisBunga™ said...

heheh. sebenarnya saya pun sama teringat anzalna kalau baca ayat tu.

ngeee

zila norazila said...

he hhehe kak zakie kena tukar surah lain tue..biasalah syaitan kak,

Penjejak Mimpi said...

sy pun pyh gak nk kusyuk time solat..

Queenie said...

hehe..saya pun ada terfikir ke situ, hati saya berkata, "cantik nama budak ni, ada dlm surah alQadr, tp ya la....dah rezekinya nak menjadi org seni, nak wat camner..

hainom OKje said...

Tak de entri baru ke Kakzakie

Edy Fee said...

susah woo nak khussuq.hehe

Wak Gelas™ said...

wak pon selalu X khusuk solat tuuu.. uuuHuuu

aby said...

salam KZ ..
pandai org tua anzalna tu pilih nama .. bak kata org nama seindah rupa ..
tang peel tu.. tk nak komen2 apa sbb cuma terdengar dari pembacaan dan pendengaran jer .. so blm tau kesahihan nya ..
koyo anak sulong ku ..jenengnge Nadia ..angger mboco surah Iqrak iso ketemu Nadia neng kono..
psl bacaan surah tu ..
dalam quran ada 114 surah ..
tk qusyuk dengan yg satu ada lg 113 bole di baca ..
he..he...

Intan Norhaida said...

mmg susah nk dpt khusyuk dlm solat..... tipisnye iman sy ni...
baca tajuk ingatkn gosip artis td...hehe

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

singgah ahad kak :-)

syiela said...

tu la kan.. asyik terbanyang sudah... syaitan mmg kuat menggoda kan

m.u.l.a.n said...

moga kekal teguh iman kita semua...

Remy hazza said...

syaitan sentiasa menggoda... lagi kuat keimanan kita , lagi keras godaan nya......

Kakzakie said...

Begitulah kakak bukan kerana ayat Al-Qadr saja kakak tak khusyuk, tapi kadang isu kecil pun boleh terganggu.

Terima kasih juga buat: -

Aien Alien, aimaniman, gadisBunga, zila norazila, Penjejak Mimpi, Queenie, HainomOKje (biasalah kakak kalau cuti kerja, blog pun cuti juga), Edy Fee, Wak Gelas, aby (betul banyak suroh lain jadi pilihan), Intan Norhaida, wanieys aka IbuQalief, Syiela, mulan dan remy hazza.

Terima kasih sekali lagi buat semua.

HeNRieTTa JoSe said...

PSSSS...btul....dua dua pown sesuai...rietta mmg mnat kumpul rntai kunci...pen plak mmg xpernah tgal....senang nak catat, walau ada telefon, tetap selesa pen dan kertas...

Haryati Faizal said...

betul tu kak...semua tu atas diri kita sendiri...