Tuesday, October 23, 2012

Bila semua tidak mahu makan tengahari

Sabtu 20-10-2012

Petang itu bercadang mahu membetulkan pasu-pasu bunga tetapi tergendala sebab hujan. Adik dan hubby pula pagi itu sarapan nasi lemak agak lewat, tengahari aku balik kerja tidak mahu makan nasi. Memandangkan tiada apa mahu dibuat carilah kerja mudah dan cepat bersama adik di dapur.

Goreng keropok losong - Beli dengan makcik yang berjaja katanya dari Terengganu. Kalau dari Terengganu/Kelantan aku berani membeli sebab kalau digoreng tidak melompat keluar dari kuali, lagi pula terasa betul-betul ikan bukan perisa pak aji.

Apam - Pukul-pukul masuk stimmer 15 minit, siap. Tanpa kelapa adik tidak suka kelapa.

Buat aiskirm Malaysia - Merah, hijau, kuning, coklat semua ada.  Ikut selera adik. Macam-macam perisa. Persediaan Jumaat ini ramai anak-buah akan tiba dirumah bolehlah mereka menyonyot ke sana-sini. Sambil itu minda menerawang kisah silam ketika aku kanak-kanak dulu. Bercerita dengan adik betapa dulu dapat sebatang aiskrim ini bagaikan anak sekarang dapat menikmati aiskrim Walls/Magnolia.

~~ Ketika berada di pejabat selalu merancang itu-ini sekiranya cuti, tetapi apabila berada di rumah rancangan selalu bertukar lain.~~

90 comments:

Kakcik Nur said...

Zaman kakcik kecil dulu, dapat makan eskrim Malaysia tu, bangganya bukan main. :)

faraherda.razalan said...

Sy suke eskem msia.....paling suke perisa asam boi dgn milo. Nyummm!

~aYu~ said...

sy suka beli aiskrim camni perisa milo sanggup naik basikal gi beli aiskrim kat umah jiran.
betul la kak, biler kat opis dah macam-macam plan nak wat itu ini kalau kat umah.. nak pegi mana sume dah ada. tp, biler dah cuti kat umah, mmg jadi lain dah..

Acik Erna said...

Assalam kakzakie macam2 jugak yang dapat dibuat tu
Acik pun suka buat aiskrim malaysia tu.lagi2 kalau ada asamboi ngan cempedak.acik pun sama bukan budak je yang seronk dapat eskrim malaysia ni

Myra Jay said...

Kita hanya merancang kan kak :)


Sedap eskrem Malaysia tu, dah lama tak makan :D

Ujie said...

ehee..dulu eskrim ni kami buat utk jualan. baca entri akak ni buat saya terkenang saat itu.

~ yus ~ said...

anak2 saya pun suka eskrim mesia ni kak, balik sek agama je mesti mereka beli, habis kotor baju...huhu

Aisy Nasiha said...

sedap tu kerepok lekor.. sy pun aritu ada bt ais krim msia utk anak, byk juga..skrg dh abis..malas nak tmbah lg

Huda said...

Lama tak makan aiskrim Malaysia kak..kat freezer saya banyak keropok lekor, bila nak goreng ni, huhu

Ibu Lala said...

rajinnye akak. smlm pun saya goreng kopok lekor jugak.

memang pun kan. klw kat opis tu mcm2 idea nak masak, tp bila time cuti, semua plan x jadi..

Ibu Lala said...

kak, ada dapat tak barang yang saya kirim tu. dah pos rabu lepas. kalau sampai nanti bagitau ye..

izan mama mia said...

tgk aiskerim malaysia tuu..igt masa dara sunti..hihhi...comel apam tuu..sedap kopok losong tuu..cam teringin laa pulak ni..

sis intan said...

kak, boleh share resepi apam tu? sy buat asik tak jadi..huhu

My Little Diary said...

wahhh,.....sgt meriah, ada apam comel lagi..
:)

JunAina said...

Dulu2 rumah siapa ad peti ais tu kiranya orang berada. Jadi kat rumah dia mesti ada jual ais krim macam ni.

::EIDA:: said...

Aiskrim M'sia.. lamanya tak makan........ rinduuuuuuuuu

efa nur said...

bestnye...
lama dah tak makan aiskrim malaysia...hehe

Kesuma Angsana said...

begitulah kkdg kakzakie, KA pown sama len yang dirancang len yng jadi ,apapown eskrem mesia tu mmg terbaik hehehe

azi said...

Kakak..
Ana-anak saya pun suka aiskrim Malaysia...paling suka Aiskirim bandung...jangan tak tahu, bukan anak-anak saja suka.. uminya pun...:)

p/s..kakak, memangggg... selalu dipejabat banyak betul rancangan dalam kepala kitakan, tapi sampai aje rumah, lain pulak yang dibuatnya....

mama ila said...

wahhhh...kak....kepok lekor ganu eh?? hihi..rumah ila pun kat losong....

are_lin@yu said...

wahh rjinnya akak..lama tak makan aisrim mlysia..hehe

Sherwieyna Muzzawer said...

sedapnyaaaaaa! nak sikit boleh tak kakzakie..heee

zulaiha megat said...

salam kenal...

dulu aiskrim malaysia tu sabatang seposen sahaja..panjang lebih dari sejengkal..puas hisap...

Rai Ourkizuna said...

wahh..lama tak jumpa aiskrim malaysia tu..kat rumah ada plastik aiskrim jugak..boleh buatkan kat bebudak berdua tu camni..

teringin nak singgah beraya di rumah akak..saya balik johor raya kali ni.. tapi takut pulak kalau da berjanji tak menjadi ke apa..sbb cutinya pendek saja..

Marsita yahya said...

byk nya makanan heh heh

Cikgu Ma said...

saya pun jarang2 makan tengah hari kak...ada pa pe je yg bleh di makan x da masalah...alhamdulillah, berat pun dah turun..hihi

Nini D.. said...

aduh....sedapnya aiskrim tu kak!

wahida said...

dulu kecik2 saya rajin jugak buat eskem malaysia tu kak...pas tu jual kat kwn2...ekekek...

syiela said...

dulukan mak saya pun rajin buat aiskrim malaysia tu.. sedap! siap jual lagi :)

Tihara said...

as salam,

makan aiskrim tu lagi puas hati kan kak

Pokok Manggis Depan Rumah said...

sedap nye keropok tu. Makan panas-panas sedap tu.. cantik aiskrim. macam-macam warna ada.

Suraya Baharun said...

su suka ais krim malaysia perisa milo...sedap nye..

Rai Ourkizuna said...

kalau tak keberatan nanti akak tinggalkan no telefon akak di email saya kesoma.rai@gmail.com

mana tau ada rezeki saya ke rumah akak nanti..saya balik khamis malam.. mungkin bercuti sampai hari isnin..rumah mak di bandar tenggara.. kira tak jauh la..

Qhaifa Nur said...

baru ni mak Nur ada buat ais kerim m'sia..anak2 hairan sungguh tak pernah makan (mamanya malas buat he..he..)
sekejap dah habis....suka betul mereka....

PinkUmmi said...

wah....aiskrim msia...dh lama tak mkn aiskrim nih

Nur farahiza said...

lamenye ta rase aiscream tooo

Sharifah Nadzarah said...

sedapnyeee...kak sy jual aiskrim m'sia tau..1btg 20sen,,,hehehe

Daddy Ziyyad said...

nostalgia tu aiskrim Malaysia...hehehehe..kalau buat sendiri, suka buat yg milo punya

hainom OKje said...

OKje memang hantu kopok leko .... tapi yg sedaplah Kakzakie..... yg dr Losong atau tempat seangkatannya...

Dulu masa gi Terengganu rasa menyesal pulak tak makan kopok puas-puas!

aanie said...

kopok losong fevret sy kak..bestnya...

aiskrim malaysia sy suka perisa bubur kacang hijau...perghh..bestnya...

:: Mrs.Eady :: said...

saya suka kopok lekor!!

redza said...

sedapnya keropok lekorrrr...eskrem masia milo dan bubur kacang best

cheqna said...

sdapnya eskrem malaysia tu....

Bazilah (^0^) said...

sedapnye kopok lekor tu kak. balik kelate nnti nk borong bebyk huhuhu

SumeSakan said...

wahh teringat time ngaji beli ais krim mesia perisa milo..fevret...lega kerongkong rasa time tuh...hehehehe

nn lylyn said...

sedap kropok lekor..lapo dh rsenye ni =)

Haryati Faizal said...

sedapnye keropok leko tu...

amirah said...

amie pun buat eskrim mesia kak, bukan untuk sikecik si kecik tu tapi untuk anak2 murid suami...berebuttt

TiranaAduka said...

salam bakyu'

Jaman biyek gor limang sen wai.aiscrem kui..

Mbah ku kabeh wes orak ono.saiki garek aku putu ne ngerumat moto ne.
Putu liane kabeh mok ngrumat.payah ngomong nge..

Wong jaman biyek memang sihat2 ..

Terima kasih bakyu sudi luangkan masa nang ngok ku..

Knor said...

assalamualaikum kak zakie...nak satu ais krim malaya tu...nak warna hijau ye..ni mmd nak beli..

Hazmin said...

Aiskrim Malaysia pelbagai warna sudah pastinya menjadi rebutan nantikan kak. Hehe.

adyna said...

wah sedapnye kopok lekor tue ;)..

aiskrim malaysia memang terbaik..masa kecik2 selalu beli aiskrim malaysia cendul ;)

ieda said...

wahh kopok lekoor nie kak ..
huhuh dah lama x makan ..

uishh saya nie kalau bab makan memang dah lama x makan .. ye sungguh sbb bila tgk2 banyak benda saya x sempat nak nikmati sbb jadual makan saya 2 kali sahaja kekek ;)

Cikli said...

Keropok Teganu memang the best.

ct rahani said...

warna warni eskem malaysia.. sedapnya.. :)

ieja amieja said...

kopok klu dari tengganu mmg sedap kak..kadang2 ada org jual kata bwk dr sana tp rasa entah pape..wallahualam

noor said...

adik kita genglah tak suka mkn apam ngan klapa.. akak rajinnya buat eskrem malaysia meriah byk color.. teringat memori dulu

Amy Sinar Raudah said...

Ais krim Malaysia memang terbaik he he..

Tentang Kita said...

dah lama betul tak mkn aiskrim malaysia tu...masa kecik2 dula abh n mama rajin sgt buat....suka aiskrim kacang hijau

mummy alisha said...

my fav is keropokm lekor... sedap sangat...

mummY daniSha said...

hehee...lamanya x jumpe aiskrim itu!

Rinna said...

Suka eskrem asam boi..ngan milo.. sedap..hehehe..

(Lizz) http://www.mummycute.com/ said...

teringat dulu suker sangat ais krim malaysia tu..dulu mak selalu buat ais krim kacang n milo sekejap jer habis belum sempat nak membeku kiteorang dah amik...

betul tu kak... apa yang kita rancang selalunyer tak menjadi duk umah..kalau time kerja nanti tunggu cuti nak buat itu ini tapi bila dah cuti liatnyer lain macam sikit...

Mamamya said...

betul la kak..ada kopok losong yg bila di grg meloncat dari kuali..mmg takut sbb m'letup2...habis myk semua 1 dapur..

tgk eskrim m'sia t'ingat damya sibuk suruh lia buat tp kesian kat adiknya pula...afiqah kan ada asma x brp galakkan dia minum/makan yg sejuk2 ni...

Kasih Salina said...

assalamualikum kak..dah lama jugak saya tak merasa keropok lekor losong nih..aiskrim malaysia tu suka sgt mkn masa zaman sekolah2 dulu2..

Nur-nba said...

Kak Zakie.. Nur pun cadang nak buat aiskrim asam boi..Nak bawa balik utk anak2 sedara masa cuti raya haji nanti.. ♥

Citarasa Rinduan said...

aduh.. askrim mmg syokkkkk

oh adik xsuka aiskrim rupanya
kak.
ayu pun mcm kak. bila jumaat mcm2 nk buat. akhirnya mhabiskan masa belanja pasar. bayar hutang dll.
balik umah masak ala kadar.
lps en zalie balik dr solat dan makan bsama.. dh petang

alahai.. penat kami di hari cuti. pagi esok niaga kembali

m.u.l.a.n said...

eskrem & kopok tu mmg feveret..!!

NM02 said...

meriah uolsss

norhidana said...

sume dana suke terutama ais krim malaysia tuh.... sedapnyer lagi2 warna ijau

Zaitun said...

Sedapnya ais krim malaysia, sekarang susah nak dapat.
Kak Zai pun suka makan keropok lekor yang datangnya dari Pantai Timur,rasa dia lebih sedap.

HeNRieTTa JoSe said...

dah lamer xmakan kepok lekor sejak terbeli yang keras...

teratak hati said...

Keropok losong yg ori mmg sedap..aiskrim tu mmg nostalgia kecik2 dulu,mak sy jual dirumah je..budak2 dtg beli..kami adik beradik nk mkn tk leh lebih2 jgk la..nk jual kn..hehe..

Izan Ishak said...

izan pun buat aiskrim malaysia ni kak. paksa diri buat sbb anak2 sibuk minta buatkan. dptlah buat 44 btg. separuh milo, separuh bandung...

hehe... biasanya camtulah kak zakie, dlm kepala ni fikir nak buat macam2. tiba kat dapur tu lain pula yg jadi kan...

Zura Tamin said...

kak .. aiskrim kacang hijau tak ada kee heheh

umialya said...

biar betul kak, komen akak dah mencecah 75..kusssss semangat..

(komen len dari yg len, hihihi...)

zila norazila said...

kak zakie
nostalgia kan air skim malaysia tue..zila pun sama suka btl klu dpt icrem mcmtue..bdk2 skrg dh x der feel katanya ..h ehehe

ummiarissa said...

aiskrim Malaysia ni rajin saya buat atas permintaan anak...20sen sebatang orang jual...

mamalieyna said...

salam ziarah.. ohho menggamit memori je tengok aiskrim tu.. teringat zaman kanak2..hee~ skrg tak rajin nak buat..tunggu anak2 besar sket kot..skrg tak bleh ajar..hehe`

shameel Iskandar said...

lama dah tak makan aiskrim mcm ni... betul2 mengimbas kenangan.

..::..aRe-Na..::.. said...

hehehe..aiskrim malaysia tuh skrg rajin jgk layan mkn,sbb jiran dkt2 sini ada buat dan juai...kembali ke zmn sekolah agama dedula plak keikiekieii.....

Deru Ombak said...

As Salam kakak..

Eskrim tu mengingatkan zaman kanak2.. Arwah mak rajin buat, sempat berjual lagi.. :)

KakNi said...

senang nyer orang sekarang buat apam ye kak... kalau mak saya tu jenuh lar dok kena pukul lah (nak bagi naik) kena perap semalam lah... mak saya dulu dok jual apam yang warna putih tu, susah sgt nak buat tu... tp rasa apam putih dgn apam warna warni sekrg ni lain lah...

sal said...

alhamdulillah dpt makan keropok. ..cecah pula dengan kuahnya....makan ramai2 anak beranak..minum air teh..wah,,,terbayang...

Kakzakie said...

Sekadar mengisi perut sambil itu bila tidak masak bolehlah kakak mengemas sikit. Esok petang rumah kakak sudah pasti penuh dengan adik-beradik-ipar-duai-anakbuah-cucucicit bapak.

Terima kasih buat semua yg memberikan komen:-

Kakcik Nur (betul kakcik), Faraherda.razalan, Ayu, Acik Erna (kakak tak pernah buat yg cempedak acik), Myra Jay, Ujie, Yus, Aisy Nasiha, Huda, Ibu Lala (replied via komen di blog Ibu Lala), izan mama mia, sis intan, My Little Diary, JunAina, Efa Nur, EIDA, Kesuma Angsana, Azi, mama ila, are_linayu, Sherwieyna Muzzawer, Zulaiha megat, Rai Ourkizuna (kalau ada masa boleh aje Rai), Marsita Yahya, Cikgu ma, Nini D, wahida, Syiela, Tihara, Pokok Manggis DR, Suraya, Qhaifa Nur, PinkUmmi, Nur Farahiza, Sharifah Nadzarah, Daddy Ziyyad, Hainom OKje, aanie, Mrs Eady, redza, cheqna, Bazilah (0), SumeSakan, nn lylyn, Haryati Faizal, amirah, Tirana Aduka, Knor, Hazmin, adyna, ieda (oh... puasa ke ieda), Cikli (kopok sana best kan cikli), ct rahani, ieja amieja, Noor, Amy Sinar Raudah, mummy alisha, Tentang Kita, mummy danisha, Rinna, Lizz@mummycute, Mamamya, Kasih Salina, Nur_nba, Citarasa Rinduan ( Raya dtg rumah kakak Ayu - kakak tak balik kg), mulan, NM02, norhidana, Zaitun (betul Kak Zai sana punya sedap banyak ikan), Henrietta Jose, Teratak Hati, Izan Ishak, Zura Tamin, umialya, zila norazila, umiarissa, mama lieyna (anak masih kecik betul kena tunggu besar sikit), Shameel Iskandar, Are_naa, Deru Ombak, KakNi (apam tak perlu tunggu nie CikNi hihi...) dan Sal (makan bertiga aje pun Sal).

Terima kasih sekali lagi buat semua teman kakak:)

Yaya Azura said...

yaya setiap hari lalu perkanpungan keropok losong..sebab rumah kat situ..hehe..

apam comel minum dengan teh o panas..sedapnyaa

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

wani pun kdg2 buat juga eskrem malaysia tu hehehe...tingin nak makan kopok losong tu hihihi

Jna marcello said...

keropok lekor is the besttttttttttttttttttt!!!!!! :D

Cinta Misteri said...

Eskim Mesia tu yg paling best..

Aishah Jahirah said...

nostalgia aiskrim tu....sampai sekarang masih glamerkan..setengah kepok lekor tu rasa tepung je lebih,ikannya kurang...