Thursday, October 11, 2012

Anjing menyalak bukan bererti kita bersalah

Balik kampung tempohari membawa minda pada nostalgia dulu.....

Hati sudah memberontak, mata pula asyik melihat teman-teman yang mengayuh basikal dengan angkuh. Aku duduk di atas busut kelapa konon melihat teknik mereka mengayuh. Bila ada yang mempelawa agar aku mencuba pasti aku berkata "lain kalilah". Keinginan saja yang tinggi tapi pengecut bukan main. Ketika berusia 14 tahun baru aku tahu menunggang basikal. Sudah terpaksa kerana dari rumah untuk ke jalan besar tiada kenderaan. Semasa tingkatan satu kakak yang membonceng aku, bila masuk tingkatan dua tiada lagi siapa yang boleh membonceng, kira terpaksalah aku belajar.

Kaki sudah panjang, seminggu belajar sudah pandai. Masuk minggu kedua aku sudah mula menunggang basikal untuk ke sekolah. Bermulalah episod duka. Ketika lalu di hadapan sebuah rumah Cina anjing menyalak-nyalak bagaikan mahu mengejar pencuri. Aku jadi kelam-kabut dan tangan yang kejap memegang handle pun jadi menggigil. Akibatnya aku terjatuh dengan basikal-basikal sekali menghempap. Siku, lutut dan tapak tangan aku luka berdarah. Walau sambil menangis masih mampu lagi mengayuh basikal sampai ke rumah. Parut luka di lutut aku sehingga kini masih berbekas menjadi kenangan.

Sewaktu tingkatan enam aku masih pandai mengayuh basikal lagi sehingga aku menjadi guru sementara di sebuah sekolah swasta. Sebaik aku sambung belajar lagi dan lama tidak mengayuh basikal terus aku lupa. Aku baru tersedar skill menunggang basikal tiada lagi sebaik hubby membeli basikal untuk anak-anak (ingatkan bolehlah aku pinjam untuk beriadah dengan mengayuh basikal). Terasa rugi... ditambah pula dulu aku tidak terfikir untuk mengambil lesen menunggang motorsikal. Kalau tidak mungkin aku boleh beriadah dengan menaiki basikal.

~~ Berilah peluang anak-anak kita menungang basikal. Elok juga sebagai riadah. Apa yang penting pengawasan kita sebab anak-anak suka berlumba-lumba sekiranya tiada pengawasan orang dewasa~~


80 comments:

~aYu~ said...

teringat time zaman sekolah dulu naik basikal ke mana-mana . bebas je time tu. jatuh basikal dah byk kali.
skrg, turn anak² lak tgh kemaruk nak main basikal skrg ni.

Aisy Nasiha said...

saya pernah luka di kepala ms membonceng basikal yg kakak sy kayuh...ms 4-5 tahun

Zie said...

Kenangan naik basikal mesti ada jatuh punya.. zie pun pernah jauh basikal hingga luka lutut...
sekarang dina dah pandai naik, cuma dania yang belum pandai. dia agak takut...

Kasih Salina said...

assalamualaikum kak..kalo saya plak sejak sekolah rendah memang dah pandai naik basikal..sebab rumah ke sekolah 3km jaraknya..zaman sekolah dulu2 basikal tu wajib ada la..

Sharifah Nadzarah said...

assalam kak...
dulu sy gi sklh pun naik basikal..sronok..
tapi skrg anak2 nak main depan rumah pun risau mesti kene perhati dari jauh..

BERT said...

kenangan naik basikal masa bebudak dulu mmg syok.. pernah jugak kene kejar dengan anjing sampai terjatuh n parut luka tu sampai skang ada hehe

Cikgu Ma said...

saya pandai kayuh basikal masa 6 tahun kak...terus pandai..saya memang buat bersungguh2 kalau nak kan sesuatu ^_^

izan mama mia said...

kenang masa dulu lak yer...best bila dapat kayuh basikal....sekarang dok ajar mia pula..masih roda 3..huhuuh

ros_reeza said...

memang banyak kenangan naik basikal, ada manis ada pahit.. jatuh tu perkara biasa.. kerana jatuhlah mengajar kita untuk lebih berwaspada kan :)

akak, memang betul anjing menyalak bukan kita yang bersalah..tapi, biasalah budak-budak memang takut dengar anjing menyalak ni...termasuklah Ros jugak...

Deru Ombak said...

Kakak mengingatkan zaman sekolah saya juga. Pegi sekolah naik beskal Dari Sg.Kantan ke SAAS. Bawak payung bukan sebab nak pakai payung, tapi nak hambat anjing yang suka mengejar budak sekolah naik beskal..

Haha.. Nice story la kakak.. :)

KakNi said...

dolu2 kita naik basikal gi sekolah, bukan nya dekat sekolah tu tapi biar ribut hujan panas semuanya kena harungi untuk pegi sekolah.

Pokok Manggis Depan Rumah said...

teringat naik basikal.. jatuh luka kat lutut..huhuhu..

Acik Erna said...

assalam kakzakie..acik pandai mengayuh basikal masa umur 9 tahun..masa arah bapak tak ada dirumah..acik belajar naik basikal..sampai sekarang masih boleh lagi kayuh basikal..motor je dah tak berapa nak berani..sejak pindah di seremban tak bawak dah motor..dulu2 masa anak2 sekolah rendah memang kerja acik hantar dan ambik anak sekolah naik motor

TiranaAduka said...

salam bakyu ku

Ta seko blog hainum mau.ndelok kok ono komen bakyu. Kui seng mampir merene.. Kabare?

Nice post bakyu

Aishah Jahirah said...

mak saya xlepas naik basikal pergi sekolah walupun saya pandai naik basikal sampai sekolah menengah baru dapat.hee saya pernah kena kejar dengan anjing gak padahl xslh pn,pecut kak kayuh beskal.motor saya ada lesen tp dah lama xbawa,tataw la masih ada skill ke x.
kak dulu kat johor nak bawa beskal kena ada lesenkan.mak saya cite...

My Little Diary said...

pertama kali saya bawak basikal terus kena langgar dgn taxi
makkkkk.... saya jerit & sgt takut.....
saya tewas utk pertama kalinya...
tapi tewas bukan bererti tewas selamanya

p/s: sehingga sekrng terkial2 nak bwk beskal...heheheh...

hainom OKje said...

He..he...tak pe Kakzakie lupa skill naik basikal bawak keta terus je lagi senang...he...he..

aizamia3 said...

dulu saya pernah langgar tebing kat rumah arwan wan saya.. terbabas sebab syok layan turun bukit.. hahaha.. berdarah hidung..

la ni en. suami belikan fixie, jarang guna sebab takde sape nak jaga dak Nuha.. huhuhu..

mummY daniSha said...

beskal hadiah upsr dr arwah ayah masih sy simpan till now...sayang sgt huuu

eMMe said...

Kak Zakie, betol2 pengalaman duka tu kak, hehehe.. nak gelak skit boleh tak, adui..tak baik kan Me ni gelakkan org..tapi kelakar la kak.. hehehe.. so, skrg ni, Kak Zakie masih gayat utk berbasikal la yea...
mujur anak2 kak Zakie takde yg ikut jejak akak kan...ehehee..tapi budak2 skrg brani sgt kan kak...

kecil2 dah brani tunggang motor, ape kes 'toq'..

~ yus ~ said...

yus pun pernah kena kejar anjing masa naik basikal balik dari sekolah kak. Masa tu form 2 juga, takut bukan main masa tu, tapi alhamdulillah tak jatuh, sebab nasib baik ada orang lain kat belakang naik motor tolong halau anjing tu masa tu.

Tp kemudian tu naik motor ke sekolah pulak jatuh. Jatuh dalam semak lagi...huhu, bukan sbb kena kejar anjing, tp sendiri cuai...huhu.

Yus skrg pun suka pusing2 taman naik basikal dgn anak2.

faraherda.razalan said...

Suke berbasikal. Tp dah lama tglkan aktiviti tu. Klu berbasikal skg ni, sure mlm tu bisa paha dgn bontot. Auww!

Rai Ourkizuna said...

saya takut anjing T_T.. kucing pun takut T_T

da belikan aqil basikal..tapi asyik tak sempat je nak bawak dia main basikal..kesian anak2..rumah atas angkasa..macam tu lah..

Dhiera nadhirah said...

saya pun dah lama tak naik basikal kak. tak tahu la masih ada skill bermain lagi ke tak.

Kella said...

saya dulu ratu pecut nek basikal!!

sekarang pun ada hati nak beli beskal..buat jalan jalan pusing taman dah la kan... tapi entah bila la kak.. =)

Knor said...

nostalgia ye kak..

lutut saya masih ada bekas parut jatuh dr basikal..

anak2 saya semua tak bijak. menuntun basikal pun diorg kekok

NM02 said...

darjah 6 bawak beskal bmx p sekolah

mengalahkan budak jantan kannnn. hehehe

JunAina said...

Dulu2 basikal jelah yang ada untuk ke sekolah. Budak2 sekarang bawak motor bawak kereta.

Banyak nostalgia kisah basikal dalam hidup kitakan kak...

Werdah said...

Assalamu'alaikum kakZakie

Menggamit nostalgia kak werdah..dulu kak juga pernah jadi guru sementara selepas tamat Tingkatan 6 berbasikal juga ke sekolah..

eira eixora said...

sy bawa masa kat uni. tp saya dah jual basikal tu. sebab nk kayuh penat.

azi said...

seronok baca cerita kakak....teringat kenangan dulu-dulu..

saya sampai sekarang masih boleh berbasikal cuma penat sikit sebab badan makin besar...he..he...

maya amir said...

ckp pasal basikal.. masa mula2 saya dpt basikal, saya berlagak kat kedai cina tu, abah tanya nak roda kecil tak? saya ckp, takyah pasang lah abah..padahal saya tak penah bawak basikal masa tu..saya ingat senang lah kot nak balnace kan badan... sampai umah, naik basikal terus jatuh sebab balancenye tak belajar..heheheh... abah cakap, tadik berlagak sgt..terpaksalah abah pasang balik roda kecil ..jadiklah basikal roda 4 utk ditunggang..hehhe

Ujie said...

Kenangan mengusik jiwa!

Saya pun asalnya dah lama tak bwk basikal. tapi lps slalu pinjam anak sedara punya..dah dpt skill balik. Rasa syok je.

Akak try le sikit2..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

adik beriadah ptg2 pinjam beskal maisarah je kak.nak beli beskal pink abg tak bg dia kata adik ni berangan je lebih.nnt x pki

~~zana@pb~~ said...

alaaaa....tak suka entry psl basikal sb zana tak dpt rasai keseronokkan itu...huhu..:-(

TiranaAduka said...

jaman biyek anjing nang gon ku payah ketemu..tapi angger (sikel papat jeprah..pasal le umahku cepak kambek alas)

*wong jaman saikei..wes orak kenal kambek tanduran kui.hehehehe..

Qhaifa Nur said...

bila ada anjing itu yg risau sgt, macam2 bole berlaku....
sekarang anak dh makin besar Kakzakie, boy pula lagi risau..bab berlumba dgn rakan aduh...
pernah aiman berlumba & jatuh hingga kabur sekejap mata cukup trauma...

apa-apapun mmg seronok naik basikal..rasa bangga pun ada..

Daddy Ziyyad said...

saya naik basikal indoor di gym..:)

aanie said...

sy pun dah x reti nak naik basikal....tambah2 skrg dah gemuk...lagi la takut..hehe...

naik basikal statik tu je la kakak....confirm x jatuh...

makchaq said...

Makchaq dah lama sangat tak naik basikal.. entah boleh ke tidak lagi..

masa duduk Taiping selalu naik basikal pi kedai runcit dekat rumah..sambil carry Amir(baby)atas carrier rotan yg sangkut kat palang basikal..

Tihara said...

anak buah saya siap buat willie dgn basikal..dah dapat moto buat wekang pulak..mcm2 gaya kak...cuma bg nasihat dan dakan meke selamat..kadang2 lucu tp kena beringat :)

Kesuma Angsana said...

1st time belajar bebasikal sederet pasu bunga mak KA pecah, kena kejar keliling rumah ha ha ha

Suraya Baharun said...

su sampai skang takut nak naik basikal...hehehehe..tak tahu la kenapa...

ieda said...

setuju kak
saya terus teringatkan saya zaman sek duluu x merasa nak kayuh basikal .. ;))
tapi anak2 saya skrg nie hari2 xcercise pergi sekolah .. dah rasa macma nak joint mereka je pagi2 ekke ;))

ct rahani said...

sy pun dh lama x kayuh basikal kak.. tp rasanya masih pandai bawak lagi.. :)

:: Mrs.Eady :: said...

dulu kene amik lesen basikal ye kak?

Rosidah Binti Muhamad said...

say memang suka berbasikal nie..sayang nyer kak dah kehilangan skill tu. Boleh lagi tu klu diasah balik hehehe..

skg ngah nak kecek somi belikan basikal utk saya pulak..hehehehe..verangan tau nak berbasikal keliling kampung bersama anak2..

dwaty said...

dah belasan tahun tak berbasikl... entah masih reti 2 tidak... yang pasti saya tak reti naik motor... kaki pendek... hehehe

Alin Marlini said...

Memang anak2 suka berbasikal. Mak bapak je yang tak sampai seru lagi nih...hehehe

Zana Adieyza said...

kenangan lama mengusik jiwa.. budak2 skrg ni dah jarang yg nak naik basikal.. sebab diaorang lahir jer mak ayah dah ada kereta.. hehehe

Cho Zila said...

kenangan zaman dulu2tu memang kenangan terindahlerkan... kita memang pakai basikal dari kecik.. sampailer sekarang hobi masih lagi kayu basikal...

Munnafendy said...

sy dlu jelesssss sgt tgk kwn2 yg ada basikal...masa tu mak ayah xmampu nk belikan.. :)

Aliesha Kirana said...

heheeh. AK pun lama xnaik basikal kakkk. aritu adik beli basikal baru, try naik boleh la jugak. tp cuak tetap ada. hehehe

Ema Blog said...

kenangan lalu..ema pun belajar bawa basikal pun jatuh...skrg kakak dah pandai bawa basikal tayar dua...betul tu kak..berikan anak-anak utk belajar yg lasak..jatuh tu kira biasalah..

C.M.A @ CikMoonAdnan said...

hmmm basikal saya dah berkarat kat umah tu.. hehehe.. gara2 malas nak beriadah... (byk sgt anjing liar kat kawasan perumahan)

kak tini (umialya) said...

Kakzakie parut akibat basikal, saya lak berparut sbb cubaan start motor arwah ayah yang berada di dlm gear, apalagi terus langgar tiang rumah sampai patah.

adyna said...

kak..anjing duduk jgn sangka jinak kak..

tragedi mlm terawih pakai telekung nak buka pagar..anjing tiba2 meluru dgn lajunya ,saya terus masuk dalam kete..kus smgt sibbaik sempat masuk..last2 en babah yg kena buka..kecut perut

heheh

(Lizz) http://www.mummycute.com/ said...

kak teringat time kecik dulu memang suker main lumber naik basikal sampai kawan masuk hospital pecah kepala dek kerana berlumba huhu....

nabilah_2908 said...

masa sekolah dulu pun kenderaan rasmi saya adalah basikal.. dari darjah tiga sampai lah tingkatan 5.. :)

kalau sy cuba naik basikal sekarang..rasanya dah tak reti..lama sangat tak naik.. :)

akuzle ayu said...

Kak, kitorang berhajat nk terjah akak awal bulan 12 neh. Bloggers Jelajah Johor. Nk plan2 neh. Akak area mana? Ada fb tak? Nanti jwb kat komen entri terbaru saya yea? Tqvm (sori komen x berkenaan n3..heheheh)

syiela said...

rasanya saya ada lagi kot skill tu tapi tak pasti la juga sebab lama tak naik :)

Syira said...

salam..

seronok naik basikal, cuma bila dah besar ni satu basikal pun x de kat rumah, petang-petang jalan kat taman sudah..

: memang lama x online kak, sebelum ramadhan lagi, baru 3 hari online balik... rindu pada rakan maya...

gadisBunga™ said...

saya dulu memang terer bawak basikal. sebelah tangan, lepas tangan, mata tertutup pun boleh bawak. (tapi by accident lah). hehehe~

sekarang ni boleh la kot...tapi sakit bontot jugak rasanya karang...huuu~

SumeSakan said...

hahaha dan2 tringat nostalgia saya masa br belajar nek basikal...ksian ayam x berdosa tuh terlekat dekat rim tayar...huhuhuhu..

azieazah said...

Parut saya jatuh basikal pun masih ada!

Murni Alfathunnisa said...

berbasikal pun menyihatkan jugak. kayuhan yang kita buat tu macam senaman, brisk-walking dan jogging. saya pun tengah berkira-kira nak beli basikal..seronok pulak tengok orang mengayuh...tapi nak kayuh nya belum pasti lagi...masih reti ke tidak...hehehe

dya bunga said...

lama tak mengayuh basikal..dulu masa kecik2 slalu mengayuh basikal..skrg nk nak mengayuh pun basikal xde..

dya bunga said...

lama tak mengayuh basikal..dulu masa kecik2 slalu mengayuh basikal..skrg nk nak mengayuh pun basikal xde..

Novelgurl said...

ADuii.pedihnya.pernh jatuh bsikl gak.huhu.teringin nk naik bsikal g tp skrng nk naik bskl nnti org pndng pelik lak =.=

IntaNBerliaN said...

saya pun dah lama x naik basikal.. dulu masa kecik2 saya pun byk kali jatuh basikal :-)

munna said...

munna pun tak pandai sgt kayuh basikal.... maklumlah x pernah ada basikal dulu... ada pun pinjam yg kawan2 punya je

aby said...

salam KZ ...
anak2 lumba basikal tk apala .. klu terlanggar apa2 pun takat luka sikit .. jgn biar berlumba motor udah la yer ..

sal said...

Tempat jatuh lagi dikenang...kenangan naik basikal sungguh menerjah dan ia sungguh manis utk dikenang..

akak pun laju juga naik basikal dulu..maklumlah itulah kenderaan yang dominan dengan kita ketika itu

Ros said...

Assalamualaikum Kakzakie,

Anak2 zaman la ni kak Ros tengok dah tak macam kita dulu2 lagi dah...mai umur depa 13,14 tahun dah tak mau naik basikal dah...Kak Ros tengok kecik2 lagi banyak yang dah tunggang motor pi sekolah....

Kenangan dok kayuh basikal masa kecik2 dulu ni memang best kan Kakzakie....Kak Ros dulu pun besa jatuh jugak,tapi la ni tak tau langsung dah nak kayuh basikal macam mana he.he...

Kakzakie said...

Kakak rasa ramai juga yg punya nostalgia menunggang basikal. Walau sudah tidak ada skill kakak sudah ada cita-cita mahu mengasih kembali bakat yg hilang pada cuti sekolah ini. Kalau sudah pandai bolehlah kakak berbasikal selalu untuk cari peluh.

Terima kasih semua yg memberikan komen: -

Ayu, Aisy Nasiha, Zie, Kasih Salina, Sharifah Nadzarah, Bert, Cikgu ma, izan mama mia, ros_reeza, Deru Ombak, CikNi, Pokok Manggis DR, Acik Erna, Tirana Aduka, Aishah Jahirah, My Little Diary, hainomOKje, aizamia3, Emme, Mummy Danisha, Yus, faraheda.rzalan, Rai Ourkizuna, Dhiera Nadhira, Kella, Knor, NM03, JunAina, Werdah, eira eixora, azi, maya amir (nakal masa kecik maya ye..), Ujie, Lydia Miza (eloklah dik utk exercise), Tirana Aduka, Qhaifa Nur, Daddy Ziyyad (yg ini pun kakak tak pergi doc.), aanie, makchaq, Tihara, Kesuma Angsana, Suraya, ieda, ct rahani, Mrs Eady (masa kakak tak perlu lesen dah tak tahulah sebelumnya), Rosidah binti Muhamad, dwaty, Alin Marlini,zana adieyza, Cho Zila, Munnafendy, Aliesha Kirana, Ema Blog, CMA @ CikMoonAdnan, Kak Tini (umialya), adyna, Lizz@mummycute, nabila_2908, Akuzle Ayu (nanti kakak reply ye..), Syiela, Syira, gadisBunga (nakal ye...), sumesakan, azieazah, Murni Alfathunnisa, dya bunga, novelgurl, IntaNBerlian, munna, aby dan Sal.

Sekurang-kurangnya N3 kakak mengingatkan nostalgia mengayuh basikal dan mungkin ramai yg macam kakak skill dah hilang.

Sekali lagi terima kasih semua:)

Kakzakie said...

Tertinggal...

@Ros: begitulah anak sekarang tak sama kita dulu kan Ros..

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

wani dulu time kecik byk kali juga jatuh beskal hehehe..ada yg jth beskal sampai luka-luka la kak

Kakzakie said...

@ Wanieys aka IbuQalief - kakak rasa semua yg mula belajar mesti ada kenangan tersendiri waniey:)

Haryati Faizal said...

teringat jugak zaman skola dulu...selalu naik basikal...

Hidayah said...

dayah nih mmg kaki basikal kak..
(last ke perlis hari tu syok mengayuh basikal...walaupun dah berat cam gini..hihi...)

tapi entah kenapa bila masuk part anak tu..

jujurnya dayah mmg berat hati sikit..

perasaan seorang mak kot..

asyik risau memanjang..