Monday, October 1, 2012

Tiada azan berkumandang pada hari budget 2013

28-09-2012 petang di pejabat.

Radio aku tidak pernah bertukar station. Dari dulu sehingga kini, dari pagi hingga ke petang radio IKIM fm menjadi pilihan walau banyak siarannya yang aku tidak ambil perhatian penuh sebab leka membuat kerja-kerja di pejabat. Namun pada tarikh tersebut tumpuan penuh aku berikan tanpa sedar aku keluar pejabat lewat kerana azan asar tidak berkumandang. Biasanya sebaik azan aku akan menunaikan solat dan usai solat terus balik. Balik sebelum pukul lima dapat mengelakkan kesesakan lalu-lintas. Tetapi hari itu aku balik tanpa bersolat asar kerana baru tersedar jam sudah menunjukkan lebih pukul lima petang. Khusyuk dan tawadhuk mendengar butiran menanti kalau-kalau kakitangan swasta seperti aku ini adalah tempias yang mampu membuat hati berbunga-bunga.. Paling tidak senyum pun jadilah.

Tiba di rumah jam 5:45 petang baru aku bersolat asar. Mesti petang itu syaitan bertepuk tangan sebab berjaya membuat aku leka.


~~ Tidak tahu mengapa hatiku boleh terjentik bila Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Jenis Kebangsaan diberi peruntukan sama RM100juta,  bagaikan sudah tidak ada keistimewaan bangsaku kini hanya kerana mahu berlaku adil. Entahlah .... (eh... terpinjam nama blog makchaq pula).~~




80 comments:

Kakcik Nur said...

Bukan setakan pembentangan belanjawan, kadang2 kalau di tv, drama bersiri adalah lebih penting dari azan! :(

BERT said...

belanjawan 2013 berat sebelah.. yg swasta kesiann.. drpd kasik rebat beli empon baik kasik subsidi minyak ke.. dpt jugk semua merasa kn..

YB said...

salam,

kita naik pelik sebab apa perlunya semua channel tv dan radio siarkan pembentangan belanjawan (takut osman baku marah-iklan kat tv tuh).

Pokok Manggis Depan Rumah said...

erm..nak jaga hati yg lain..
"anak sedendir" di pinggirkan..
semua nye kerana pilihan'besar'..

Lya Colours said...

saya tak dengar pon belanjawan tu. just tengok kat berita. macam tak dapat apa2 je dari belanjawan ni. takpelah mungkin rezeki orang lain

Masya said...

SAYA TAK DENGAR BELANJAWAN PUN... ORG LAIN DOK HEBOHH DAH.. SY DGR KAT BERITA JER.. ESOKNYA BELI SURAT KABAR HUHUHUHU...

gadisBunga™ said...

diarahkan kot?

selain dari diskaun ptptn kalau bayar konsisten atau kalau setel full before sept 2013 tuh, yg lain takde manfaat utk saya langsung.

inazamri said...

dengar gak sikit2 belanjawan tp sebab skema sgt yg tok najib baca sampai tak paham hihi.Tau2 beli gula smlm 1 kilo dah rm2.50.Tq

Huda said...

saya dengar pun macam2 gitu je walaupun dapat habuan tapi saya rasa biasa jer, alhamdulillah

TiranaAduka said...

Assalamualaikum wbth
Kabare Bak"Ayu....
Pasal kui la.......dadi ne...orak penak arek delok tv........blogging meneh gayah..........

Paham tak sis........nak gurau sikit dengan sis di pagi Isnin yang damai...

Sari Yusa Ibrahim said...

susah nak cakaplah kak Zakie... isk3!

❤Kamsiah❤ said...

hehe...Najib masuk dewan kul 4...kul 6 lbh baru habis pembentangan...saya asyik kata kat anak2..PM lewat solat asar ari ni...

:: Mrs.Eady :: said...

no komen about belanjawan..

Penjejak Mimpi said...

sy pun tak dengar.. baca kat paper & blog ajek..

Rapunzeel Cikilolo said...

entahla. macam-macam. aku pulak sibuk kerja, tak terdengar belanjawan

pB said...

langsung tak dengar ...
tengok pun tidak ....

tidak berpihak kepada pekerja swasta seperti pB ini ....

Qhaifa Nur said...

selalu bila ada siaran langsung mmg gitu Kakzakie, lupalah tu he..he..

bajet 2013 oklah..dengarnya gula naik lepas ni kena kurangkan minum manis...
apa-apapun rasa syukur juga..

Uncle said...

Alhamdulillah dengan budget yang disiarkan....

mama aini said...

assalam.. ehem tak tahu nak cakap apa ..macam2 kan KZ..dunia politik semakin mengelirukan ..hu2x..

Yaya Azura aka Naz Azra said...

belanjawan atau tidak..
saya rakyat biasa hidup seperti ini juga..paling dirasakan kos sara hidup yang makin tinggi..

mummY daniSha said...

ooh ye eh kak..sy x perasan tang tu pulak heee...asek sgt nak dgr apa pekerja swasta dapat....alahai,x dapek apapun pekerja swasta ni..yg dpt gula naik adelaa...betul ke niat tuk adil tuu..tah2 tuk bodek x??hahaa...upssssss!

maya amir said...

daripada dulu, sampai lah skang..pembentangan bajet tak penah saya golongan middle ni dpt tempiasnya..kecuali utk anak yg dpt RM100..tapi bukan habuan kewangan yang saya kejar semata2.. saya lebih suka kalau lebihkan bajet utk pengisian rohani..mcm pendidikan agama, bukan bajet bentuk material semata2..*dunia akhir zaman.. sume kejar material*

ros_reeza said...

Susah nak komen pasal bajet ni..

Rai Ourkizuna said...

saya tak dengar pun pasal budget tu kak..

eMMe said...

perlu ke ckp sampai 3 jam ++? tahla.. sabar je la...

syiela said...

saya dengar kejap je pastu esok beli paper baca kat sana

faraherda. razalan said...

Kakzakie,

Bukankah rmi yg kata, bila mati...malaikat tak tny bangsa kita tapi tny agama kita.

Tu sbb bangsa kite diperlekehkan.

=(

are_lin@yu said...

yeke akak?hmm sangat sedih smpai mcm tu skli..risaulah tkt ngra kita ni akan beralih kuasa ke bangsa lain..abs lah orng kita.huhu

nur anis said...

tak perasan pula saya sebab saya office saya ni memang tak dengar azan...

Cikgu Ma said...

akak, sebenarnya saya dan rakan2 batch jqaf 2011 dijanjikan berita pasal posting dalam pembentangan bajet baru2 ni...tp kakak ada dengar? tak ada kan..sangat kecewa..

NM02 said...

kerna belanjawan, azan pun entah ke mana.. mm..hai

Munnafendy said...

ermmmm......

Ujie said...

saya tengok kat tv, sbb takde azan..dah pukul 5lebih baru saya sedar waktu asar dah lama masuk!

masa tu terfikir..apsal najib & lain2 takleh stop 15-20 minit utk solat? Asar waktu tak pnjang mcm Isyak.

*selain tu, loan TEKUN pun dah ada utk India (sblm ni khusus utk Melayu). Kata nak menang PRU..^__^

Dkna Abza said...

dkna hairan kenapa waktu maghrib jer azan disiarkan kat TV..terutamanya TV3, waktu lain just siarkan ringkasan solat jer..ermmm..

ct rahani said...

sy tgk ulasan kat buletin utama je kak.. nk tgk siaran langsung x dpt la sbb bekerjakan.. :)

TiranaAduka said...

terima kasih sis sudi singgah.
Yok madang disek. Wes tengahari kie..jangan opo iki dino?

Azian Elias said...

belanjawan pada i hanya bertumpu pd org2 tertentu je.. rakyat macam kita ni terpaksa menerima bahana kenaikan harga.. tgk je nanti lepas pilihanraya...

KakNi (CikNi Ahni) said...

lor... sampai begitu khushuk nyer kakzakie ni dok dengo budget... sy malas dengo yg siaran langsung, baca kat paper lg sonang...

Daddy Ziyyad said...

Jumaat lepas, saya beria ia bukak radio nak dgr slot Dr Zulkifli al Bakri..sekali rupa rupanya suara Najib yg saya dengar! :P

IntaNBerliaN said...

sy xtgk sgt belanjawan baru ni.. so, kat tv tu, xtersedar la plak samada ada azan or tak..

radio pun sy xbuka...

Nini D.. said...

begitulah kak nasib anak bangsa kita...

'rakyat didahulukan"

Knor said...

saya tak tgok pun...tak kuasa nak tgok muka..sapa entah??

buletin lg tak pernah tgok...buka astro oasis..dgr zikir..itulah rutin senja hinggalah 8;30 mlm.

suka2 hti diorg je..nak tunjuk azan ke tak nak..

~aYu~ said...

dengar kat radio je..

Kesuma Angsana said...

KA just nk ckp no komen je kakzakie!

HeNRieTTa JoSe said...

xsempat dengar sepenuhnya...sbb ptg ada program...blk umah dgr kjap, pastu kena p amek sate yg di order...

-Sara- said...

agaknya sbb live kot kak..

hainom OKje said...

Dah khusyuk mendengar budget2013 tu...kena ke tak tempiasnya Kakzakie?? he..he..

Citarasa Rinduan said...

ayu pi ke batu pahat..
ketinggalan......

Cho Zila said...

tak dengarpun bajet... tau selalu tak dapat per2...

musang said...

sy xdengar pon bajet tu huhu

Afasz said...

time hari perbentsngan tu, smua stesen radio siar budjet tu. isk2 bosan

zila norazila said...

bajet zila x dengar lg nie kak..:)tp klu boleh biar la adil kan:)

Aliesha Kirana said...

mujurlah ada jugak peruntukan yang AK boleh amik manfaat. pasal PTPTN, psl BR1M tu, pasal rebat rm200 utk smartphone. huhuh.

tp org cakap, bajet kali ni, nampak sgt bajet utk raih undi. ntah la, yang pasti terima je dgn hati terbuka. heheeh.

Puan Kutu said...

tak pandai nak komen pasal budget.dengar jer utk ambil tahu serba sedikit..:)

Khalilah MNor said...

Saya rasa bukan saya yg tak dengar azan setiap kali duk depan tv atau dengar radio. Cuma, kepala leka. Sampai confius, dah azan ke belum? =_="

Ema Blog said...

saya dengar selepas jam 5.30 ptg kak..otw balik kerja...

Cikli said...

'Syaitan' memang bertepuk tangan dalam dewan hari ini Kakak.

ckLah @xiiinam said...

IKIM FM pun lupakan azan. Apatah stesen hiburan lain ya kak...

Haryati Faizal said...

tu lah semua tu dunia...
mang setan sakan bertepuk tgn pe...

nabilah_2908 said...

hmm..beza pula dgn Hot.fm..

masih ada azan ketika bajet dibentangkan..kat office mmg sy dgr hotfm :)

Amie said...

Itulah pentingnya azan ye Kak Zakie, biarlah kita tahu solat itu 5 waktu, tapu setiap waktu mesti perlu dilaungkan azan... maklumlah kita manusia biasa, leka, lalai dan lupa, dan perlu sentiasa diingatkan... mujurlah masuknya solat asar di tempat kami pukul 3 lebih....

ieda said...

aduhh kak x tahulahh nak cakap ape dah skrg nie ..
saya sampai x kesah dah pasal belanjawan nie
sbb saya dah dpt rasakan effect belanjawan nie akan susah kan rakyat juga .. skrg nie barang naikkkk ! .. apa lagi yg lebih utama dari barang2 keperluan kita huhuh

Deru Ombak said...

Assalamualaikum kakak...

Hari pembentangan bajet, kakya masih di kuantan. Mengadap tv hingga 4.30 ptg. Lepas tu terus tutup tv, takut terleka.

Tentang bajet, kakya reserve my comment for a time being.

izan mama mia said...

budget kali ni mmg tak best...sepatutnya beri laluan pada azan..cam selalu tu..kita kan negara islam...

Papa Mifz said...

PM tak ikut sgt bugdet2 tuh...sebab rasa nyer tempias pun tak kene kak...huhu

makchaq said...

Makchaq jarang tengok/dengar budget ni sebak ada je orang yg akan review lepas tu..
Kat pejabat kerajaan sekarang ni memang azan akan berkumandang bila masuk waktu..
Terima kasih kakzakie link kan blog makchaq.

Crew Fathi said...

Hurmm.. Macam2... Jika sayangkan Islam... Pandai2 lah anda pilih... Semua di hujung jari dan tangan anda semua.. ^_^

Ainn Hazwany said...

Dunia.....

YATZAKIE said...

saya xpenah dgr bajet2 ni kak..dah tentu penjawat awam diberi banyak keistimewaan..tp sya ras,Allah lbh MEMBERI rezeki pada kita kan..emmm

MystoryPic said...

Betullah kak zaki.. saya pun terasa budget kali ni sedikit mengecewakan.. penjawat awam pertengahan macam saya ni yg dapat cuma bonus... lain-lain tak dapat

Khairul Hakimin B. Muhammad said...

;)

Kakzakie said...

Sebelum dengar budget kakak jangkakan mungkin kakitangan swasta adalah tempias memandangkan PRU13 dah semakin hampir. Itu yg khusyuk mendengar. Selalu radio IKIM tak pernah miss menyiarkan azan ye kawan-kawan. Tapi sebab kali ini adalah siaran secara langsung itulah sekali ini saja ianya tiada. Jgn salah sangka. Banyak pengisian dari radio IKIM tau.

Terima kasih kakak buat semua yg memberikan komen:-

Kakcik Nur, Bert, YB, Pokok Manggis DR, Lya Colours, Masya, gadisBunga (kakak rasa begitulah GB), inazamri, Huda, Tirana Aduka (kakak paham dik ngomong opolah wahe - dont worry hihi...), Sari yusa Ibrahim, Kamsiah, Mrs Eady, Penjejak Mimpi, Repunzeel Cikilolo, pB, Qhaifa Nur, Uncle, mama aini (budget yg dipolitikkan juga dapat kira rasakan), Yaya Azura, Mummy Danisha, maya amir (kakak setuju kata maya - tapi ini bagikan tidak kelihatan), Ros_reeza, rai Ourkizuna, Emme, Syeila, Faraheda.razalan (kita kena struggle lagi Fara), are_linayu, nur anis, cikgu ma (kakak nampak juga hal ini cikgu), NM02, Munnafendy, Ujie (banyak yg telah dikongsikan kerana nak adil kononnya Ujie), Dkna Abza, ct rahani, Trana Aduka, Azian Elias, KakNi(CikNi), Daddy Ziyyad (petang itu memang lansung tak ada siaran yg biasa doc.), IntaNBerlian, Nini D, Knor, Ayu, Kesuma Angsana, Henrietta Jose, Sara, hainom OKje, Citarasa Rinduan (singgah beli kuih/kerepek ye Ayu), Cho ZIla, musang, Afasz, zila norazila, Alisha Kirana (banyak jugs sasaran utk golongan belia kakak nampak AK), Puankutu, Khalilah MNor, Ema Blog, Cikli, ckLah@xiinam (mungkin sebab siaran langsunglah cikgu), Haryatie, nabila_2908 (oh ye baguslah kan), Amie (Sabah/S'wak memang cepat masuk waktu kan), ieda, Deru Ombak, izan mama mia, Papa Mifz, makchaq, Crew Fathi (dari dulu kakak dah guna utk memilih yg menepati dihati kakak), Ainn Hazwany, Yatzakie dan MyStoryPic (oh... dapatlah juga tu kena terima kasih juga nie).

Pada semuanya kakak ucapkan terima kasih sekali lagi.

Kakzakie said...

Terima kasih juga buat Hairul Hakimin B. Muhamad (speechless ye)

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

is xdengaqpun belanjawawn, beritapun lupa nak tengok, esoknya pulak lupa beli paper, bila tengat dah pukul 10pg lebih, tapi semua kedai dah xde juai.. licin... semalam baru print teks ucapan.. nak jugak la tau (^___^)

Aishah Jahirah said...

dengar jugak dan ada yg kurang berkenan juga....biasa la tu bukan mudah nak puaskn ati semua org mcm saya ni...hehee

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

wani pun xpasan kak ada azan ker tak hr tu time budget sbb dok jaga qalief demam

aizamia3 said...

eeemm.. rasanya tetiap tahun cenggitu kak.. ;)

anitadiana said...

bersemagat sangat lah akak tu nak tahu bujet..ita malas nak dengar...nanti mesti kat opis akan citenya...

Kakzakie said...

Terima kasih juga: -

eeiyss, Aishah Jahirah, Wanieys aka ibuQalief, aizamia3 Betullah tapi ada yg makin mengurangkan hak bangsa kita tu yg sedih) dan anitadiana.

Sekali lagi terima kasih.

Hidayah said...

dayah langsung tak dgr atau tgk bajet tu kak..

awal2 hati rasa cam...errrmmppp...

(paling tak ble terima bila mlm tu baca kt fb , golongan muda dpt rebat beli henpon , yg bujang bwh 2k dpt $ ..knp la tak dulukan makbpk yg mmg byk nk pki duet utk ank2? tk phm)