Tuesday, October 30, 2012

Menjelang malam hari pertama tasyrik

Pengumuman telah dibuat pada semua yang ada baik di dapur hingga ke luar rumah. Tidak mahu ada yang tertinggal masih di bilik air bila tiba azan dilaungkan. Maghrib selepas berjemaah akan dimulakan dengan takbir, yaasin, tahlil dan doa selamat. Kemudian sambung dengan berjemaah Isyak dan takbir lagi. Selesai semua itu barulah kami menjamu dengan menu yang menagih banyak peluh merintik keluar. Nasi impit, beehoon dan roti gardenia juga disediakan. Pedas cili kicap Mak Zah usah dipertikai. Meletup-menyengat apabila disuai-padankan dengan sup tulang malam itu.  Bergelas-gelas air tanpa sedar masuk ke perut kami. 

Menyusun strategy yang paling selesa

Roti gardenia padanan sup pilihan dia

Bapak paling gembira bila dikelilingi anak-cucu-cicit.

Pilih saja mahu mangkuk besar tulang besar, mangkuk kecil tulang kecil.

Makan dulu selepas ini kamu semua kena cuci pinggan-mangkuk.

Lihatlah Mama Leha tunjuk mangkuk yang sudah licin.

Si comel tidak hirau pun sup gear-box atau tulang, sebakul jajan pilihan dia.

Amboi Nurul besar betul mulut, takut Mama Zakie melihatnya.

Pink jadi pilihan mereka malam itu.

 Alhamduilllah segala perancangan berjalan lancar. Penat usah dikata tapi kami seronok. Mama-mama dan papa-papa berehat anak-cucu ambil giliran membersih apa yang patut di dapur.  Aku selaku tuan rumah tidak hirau lagi akibat keletihan terus masuk bilik untuk tidur.

~~Semalam hari tasyrik berakhir bererti selesai juga ibadah haji untuk tahun ini. Moga para jemaah diberikan ibadah haji yang mabrur.~~

68 comments:

Kakcik Nur said...

Syukur kepada Allah bila segalanya bermula dan berakhir dengan baik. :)

Yaya Azura said...

sup dan roti.padanan terbaik..
seronoknya menjamu selera beramai-ramai..

izzah said...

Seronok bila dpt brkumpul ramai2 ni kn...smbil2 gotong royong msk sma2 smbil2 borak2....

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, kakzakie. Seronoknya tengok keluarga besar Kakzakie.. sup tulang tu takde baki ke?? hehehe

Sharifah Nadzarah said...

sronok kumpul ramai2kan kak...

Ibu Lala said...

seronoknye kak berkumpul ramai ramai. meriah kan. tp penatnye jgn cakap la..

zila norazila said...

time nielah semuanya berkumpul sangat meriah:)

Knor said...

mesti jamu sup tulang ni..kan kak..saya pun ada juga merasa masakan sup tulang air tangan abang..sedapnya..menjilat jari..tuan rumah keletihan ye..alhamdulillah

Huda said...

meriahnya kak, suka nengok ramai2 berkumpul macam ni kan..sup tulang dan roti memang pilihan terbaik!

redza said...

kalau sy ada kat situ sy pilih mangkuk besar kak..baru puas hati hihi

Myra Jay said...

Fuhhh, roti cicah dengan sup memang layan la... terbaikk :D

Lya Colours said...

seronok makan ramai2 ni. tak sedar bertambah2

Acik Erna said...

assalam kakzakie..slhamdulillah gembira bapak bermakna gembira juugak kakzakie..

dhiashahida said...

meriahnya makan ramai2 nih...;)
singgah follow ya..

Hanis Azla said...

salam kak zakie.. sup dengan mee hoon mahupun roti mmg gandingan yg mantap.. mmg tak sah klu makan tak bertambah.. he..he.. seronoknya tgk keluarga kak zakie berkumpul ramai2 macam tu.. meriah suasana menyambut hari raya..

Mummy Akmar said...

Menyelerakan menu-menu tu. Seronok dapat berkumpul ramai-ramai gini masa hari Raya. Nampak meriah betul yer kak...

Asyifa Mustaffa said...

Alhamdulillah selamat smuanya.....seronok kan kak kumpul ramai2 mcm nie....:-)

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Meriah nye makan-makan dengan keluarga. Suka bapak akak bila kumpul ramai-ramai..

Qhaifa Nur said...

ramai yg datang Kakzakie, merih betul...
sedap juga sup dimakan bersama roti ni Kakzakie....

adyna said...

layan sup gearbox sedap tue :)

Zie said...

meriahnya kat rumah akak... best

syiela said...

meriahnya kak.. seronok tengok

Kesuma Angsana said...

alhamdullillah rezeki drpd Allah dikongsi bersama cukup meriah ye kak !

Bicara Kak Noor said...

alhamdulillah berkumpul ramai2 mmg sangat meriah dan bahagia rasa nya kan

Ros said...

Assalamualaikum Kakzakie,

Tudia penuh rumah...seronok kak Ros tengok meriah sungguh he.he...
Selamat Hari Raya Aidil Adha...

Hanis MY said...

seronoknyaaa... salam aidiladha buat kak zakie sekeluarga

faraherda.razalan said...

Seronoknya majlis ni!

cheqna said...

beshnya ramai2....bukan senang nak berkumpul ramai2 kan..

SumeSakan said...

wah bestnya kumpul reramai cenggini....meriah gitu

:: Mrs.Eady :: said...

keluarga besar..meriah!happeninggg :)

♥ ROS ♥ said...

Bestnyer dpt berkumpui mkn mcm ni... :)

azi said...

Seronoknya makan-makan dengan sanak saudara macam tu...mesti bapak kakak seronok dikeliling anak cucu...

terliur saya tengok diorang makan sup tulang dengan roti....kalau saya, mahu semangkuk besar habisssss....:)

Rinna said...

Meriahnyaa majlis.. Makan ramai2 mmg seronokkan.. :)

Fauziah Mohamad said...

wah makan roti dgn sup...dah lama tak pekena

fiza said...

Alhamdulillah...semuanya berjalan dn lancar. Meriah, seronok tgk ☺☺

Ujie said...

seronok kan kumpul reramai..senang rasa hati.

kalau kat rmh mak saya, yg jd tukang basuh anak2 sedara lelaki..sbb anak sedara prmpuan sikit sgt.

munna said...

meriahnya..... alhamdulillah majlis berjalan lancar ye kak zakie

@YUNID@TI said...

seronokny amakan beramai ramai

Marsita yahya said...

meriah...suka sangat...kalau kami...mau tak tido samapi pagi sembang punya pasai...

Tentang Kita said...

sue dpt mkn sup tulang sikit jer ari tu.....

PinkUmmi said...

meriahnye...mcm2 makanan ada...

Daddy Ziyyad said...

Meriah betul sambutan Aidiladha di rumah kak Zakie..:) Roti di cecah dgn sup panas memang sedap..

Ya..ibadah haji tahun ni dah berakhir, semalam...Moga ibubapa saya peroleh haji yg mabrur..

mama ila said...

wahhhh..akak..meriah nyer famili akak... =D

Afasz said...

cantik la bj polkadot pink tu

Cikgu Ma said...

meriahnya kak...

aanie said...

meriahnya raya kakak...

family sy dah lama x kumpul camni....sb adik beradik mak semua dah berumur....tunggu kami anak2 la yg buat pulak...

rosniza said...

Wah...meriah sangat.Seronoknye bersama family.Sedondon gitu...hehehe..

wahida said...

saya pun kalau kat kampung ada makan2 besar mcm ni, sayalah org yg kena basuh pinggan bersama anak2 dara yg lain..tapi dulu la, sekarang turn anak dara lain pulak...ekekek...

ieda said...

syukur kakk .. meriah suasana .. seronok sya tgk .. ;)

QueeN TerataI said...

seronokkan kak bila dpt kumpul ramai2 ni.. meriah...

m.u.l.a.n said...

seronok...!!!

Mamamya said...

alhamdulillah... meriahnya kak zakie.. seronok klu dapat b'kumpul ramai2 mcm tu kan...

gadisBunga™ said...

comelnye tudung adik... :)

Zaitun said...

Sup dan roti gandingan yang serasi.Alhamdulillah semuanya selesai dengan baik.

mama ju, said...

salam sejahtera KZ

Baru ni dpt masuk komen...
wah semua bergaya. N3 esok harap2 ada muka KZ!

Rai Ourkizuna said...

salam kakzakie,
ruginya tak dpt turut serta dan jumpa akak.. saya tak dpt email akak.. sebelum cuti tu saya tak dpt nak komen blog akak.. nanti akak send lg sekali email ya.. kesoma.rai@gmail.com

aby said...

seronok dapat berkumpul ramai2 mcm tu ..
gambar seng ramey2 ditonjok kak ono ke?

Marya Yusof said...

As salam wbt Kak Zakie,

Salam Aidiladha! Seperti biasa raya2 di malaysia meriah yg bukan dibuat2 kan :)

Pernah kwn Marya yg pernah tinggal di negara kita kata Malaysia adalah syurga dunia! Kwn tu bukan Msian :)

Sup tulang mmg umph kalau sambal kicapnye pedasss! :)

Zee Gee said...

salam aidiladha,

mmg seronok sangat bila dpt berhimpun satu keluarga kan, alhamdulillah..

:)

KakNi said...

kak zakie, puasa hatiye dapat makan hasil korban. Kat tempat kerja saya pun buat korban hari isnin.

Kunang-Kunang said...

Selamat hari raya aidiladha untuk kakzakie sekeluarga

Gembiranya dapat berkumpul ramai2 macam ni. Kak ani dah jarang dapat berkumpul begini.

Kakzakie said...

Segalanya telah berlalu. Moga ibadah kami diterima Allah. Pertemuan keluarga sebenarnya juga bersempena membuat doa selamat sebab bapak kakak sudah sembuh.

Terima kasih buat semua yg memberikan komen: -

Kakcik Nur, Yaya Azura, izzah, Sari Yusa Ibrahim, Sharifah Nadzarah, Ibu Lala, zila norazila, Knor, Huda, redza, Myra Jay, Lya Colours, Acik Erna, dhiashahida, Hanis Azla, Mummy Akmar, Ashifa Mustafa, Pokok Manggis DR, Qhaifa Nur, adyna, Zie, Syiela, Kesuma Angsana, Bicara Kak Nor, Ros, Hanis MY, faraherda.razalan, cheqna, SumeSakan, Mrs. Eady, Ros, azi, Rinna, Fauziah Muhammad, Fiza, Ujie, munna, Ayunidati, Marsita Yahya, Tentang Kita, PinkUmmi, Daddy Ziyyad (doakan mak/ayah sihat utk berziarah pulak), mama ila, Afasz, Cikgu Ma, aanie, rosnida, wahida, ieda, Queen TerataL, mulan, Mamamya, gadisBunga (dia cari sendiri sebab masing-masing dah sibuk), Zaitun, Mama ju (tak adalah malu kakak Kak ju), Rai (astaghfirullah... kakak tak tahu), Marya Yusof, aby (isinlah kakak arek tepek gambar dewek), Zee gee, KakNi dan Kunang-Kunang.

Terima kasih semuanya sekali lagi.

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

bestnyer kak dpt kumpul ramai2 mcm ni..meriah jer tgk

anitadiana said...

meriahnya kak..seronok berkumpul ramai-ramai ne..kita org makan sup..makan gitu aje..tak teringat nak cicah roti...siap pisau gunting masa nak makan..kelakar pun ada kakak...

hainom OKje said...

Seronoknya berkumpul anak beranak kan Kakzakie.... tapi belum puas selagi belum dapat cari mana satu Kakzakie!

nabilah_2908 said...

kat ruamh pun buat sup gear box.. :)

Jna marcello said...

besttnye dapt berkumpul reramai mcmni NA suka!

Kakzakie said...

Terima kasih juga buat: -

Wanieys IbuQalief, anitandia, hainom OKje (malulah nak tepek muka kakak nie), nabila_2908 dan Jna Marcello.

Terima kasih sekali lagi.